Wilders aanwinst voor de politiek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilders aanwinst?

ja
67 (51%)
nee
62 (48%)

Totaal aantal stemmen: 129

RoodZonnetje

Re: Wilders aanwinst voor de politiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:49

Ja hij is een aanwinst, omdat hij allerlei vooroordelen blootlegt en die vooroordelen nu hopelijk eens uit de wereld geholpen kunnen worden (hoewel hij die vooroordelen zelf juist bekrachtigt)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:52

Alleen ik wacht nog steeds op de 10.000 extra handen aan het bed in de ouderenzorg, waar Wilders voor zou zorgen.
Ik werk namelijk zelf in de ouderenzorg en er gaan nog steeds alleen maar handen vanaf :(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:53

Ik denk dat het onderhand wel duidelijk is dat het niet alleen om Geert Wilders draait. Timo Soini, Silvio Berlusconi, Pim Fortuyn, Jorg Haider, Jean Le Pen: al die mensen hebben steun gehad uit de onvrede van een deel van het volk. Hoewel de gevestigde orde van politieke partijen erg goed weet waar ze mee bezig zijn hebben ze te veel moeite om hun beleid uit te leggen aan het volk. Dat wil niet zeggen dat hun beleid fout is, het wil gewoon zeggen dat een deel van het volk het beleid niet begrijpt. Dus is iemand als Wilders wel nuttig om te zorgen dat de heren en dames weer leren communiceren. Wilders communiceert overigens niet op een fijne manier, maar wel meestal op een duidelijke manier. Verder kan ik voor het Nederlandse volk en onze vrijheden wel hopen dat de PVV snel achter de LPF en de Boerenpartij aan gaat, want als die duidelijke boodschap uitgevoerd gaat worden, dan voorspel ik nog heel veel verdriet voor het Nederlandse Volk.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:55

Ik heb ja gestemd.
Iedereen heeft een andere mening. Niks mis mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:01

Charica: dat vind ik ook, iedereen heeft een andere mening.
Maar er zijn wel beloftes gemaakt, (zie stukje hierboven) maar die moeten nog waargemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:02

je hebt wel een punt juliamaria, het is niet aan mij om te bepalen wat een goede reden is en wat niet. Absoluut niet zelfs!

Maar dat neemt niet weg, dat ik het geen aanwinst vind dat mensen die voor geen meter geinteresseerd zijn in politiek, nu zo makkelijk op iemand stemmen. Bv omdat ze het 'grappig' vinden dat iemand weer eens voor wat opschudding zorgt in de politiek (slechtste reden ooit in mijn ogen, en ik hoor het zo vaak), of omdat ze vinden 'dat alle allochtonen het land uit moeten'. Ik denk dat door het (populistische) beeld wat er van Wilders geschept wordt er te makkelijk op hem gestemd wordt. Dat valt voor mij niet onder 'gefundeerde stem' , en daar zit ook mijn bezwaar. Die stemmen zijn naar mijn mening , hoe hard het ook mag klinken, minder waardevol voor onze democratie dan mensen die zich verdiept hebben in politiek, terwijl ze net zo sterk meetellen . Een gefundeerde stem op Wilders kán overigens net zo waardevol zijn als een stem op Rutte bv. Het is niet mijn bedoeling om alle PVV-stemmers over één kam te scheren.
Maar de tendens is nu een beetje dat 'politiek' voor iedereen bereikbaar wordt, en ik weet niet of we wel blij moeten zijn met de manier waarop.

Maar je hebt absoluut gelijk dat het niet aan mij is omte bepalen wat goede redenen zijn, en dat gefundeerd zeker een subjectief begrip is. Maar mijn mening over dat 'het geen aanwinst' is, is net zo goed subjectief :P .
Maar 't feit dat mensen meer afgaan op de manier waarop politiek gebracht wordt, dan op inhoud vind ik geen goede ontwikkeling. Wel heel begrijpelijk. Maar niet goed.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:09

Dat ben ik wel met je eens: als je je niet verdiept hebt en alleen het topje van de ijsberg kent, dan is een stem toch minder waardevol. Maar zou dat bij Wilders stemmers dan meer het geval zijn dan bij SP stemmers?

Dat de manier waarop belangrijker lijkt te zijn dan de inhoud staat mij ook niet aan. Maar hebben we dat niet te danken aan alle keren dat we een ''gewoon'' kabinet hadden en er niets gebeurde? Ik kan me wel voorstellen dat de mensen dat zat zijn en in de hoop op verandering dan Wilders stemmen, aangezien hij toch wel een nieuwe wind waait in de politiek. Of dat een positieve wind is laat ik maar in het midden, maar het kan wel vernieuwend zijn in dit opzicht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:19

ik denk wel dat het meer het geval is bij PVV-stemmers dan bij SP-stemmers, maar dat is een veronderstelling op basis van wat ik merk '(of denk te merken :') ) in mijn omgeving ;) Geen keihard feit. Als het niet klopt, gaat mijn hele verhaal niet op natuurlijk :)) .

Ik kan het me wel voorstellen idd dat mensen op Wilders stemmen omdat het een 'nieuwe wind is', maar daarmee vind ik het dus geen aanwinst. Ik denk dat het belangrijker is om te stemmen op een partij omdat je het er mee eens bent, dan dat je op een partij stemt waar je het qua inhoud mss niet mee eens (of erger, waarvan je niet eens weet wat de inhoud is) om te laten zien dat je het het niet met de rest eens bent.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:24

H_Nalanta schreef:
Het 100-ste-Wilders,-vinden-jullie-hem-goed-of-slecht-topic. :Z

hahaha net wat ik dacht :')
Hij is hier de grootste geworden en vind het wel best zo

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:32

mika11 schreef:
Maar er zijn wel beloftes gemaakt, (zie stukje hierboven) maar die moeten nog waargemaakt worden.

De hele politiek maakt belofte's en er is er niet 1 die ze écht waar maakt.
De hele politiek bestaat uit belofte's en leugens en wij trappen er elke verkiezing weer in.
Ik heb Ja gestemt, jammer dat Wilders niet alles kan waar maken,zonder steun van andere kan hij niets waar maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:34

gohya schreef:
mika11 schreef:

De hele politiek maakt belofte's en er is er niet 1 die ze écht waar maakt.
De hele politiek bestaat uit belofte's en leugens en wij trappen er elke verkiezing weer in.
Ik heb Ja gestemt, jammer dat Wilders niet alles kan waar maken,zonder steun van andere kan hij niets waar maken.

Heel jammer inderdaad.
Wilders maakte zich erg sterk voor de ouderenzorg, hij vond het verschrikkelijk zoals de ouderen in tehuizen moeten leven in ons land.
Maar helaas lukt het hem ook niet om er iets aan te veranderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:29

Wilders een aanwinst vinden is iets anders dan het met zijn ideeën eens te zijn, he mensen..
Ik vind hem absoluut een aanwinst. Hij maakt mensen wakker, lokt interessante discussies uit, zorgt dat mensen meer interesse in politiek krijgen.. Ik vind zijn ideeën lang niet altijd even goed, maar toch zou ik het jammer vinden als hij ermee zou stoppen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:00

Natuurlijk is Wilders geen aanwinst. Politiek bedrijven betekent keuzes maken en Wilders maakt (als je het buitenlander verhaal buiten beschouwing laat) geen keuzes. Je kan niet aan de ene kant alles doen wat de mensen graag willen horen (meer handen aan het bed, meer blauw op straat, beter onderwijs etc. etc.) en aan de andere kant zeggen dat de belastingen te hoog zijn.

Wilders doet mij altijd denken aan die mensen die graag de hele winkel leeg willen kopen, maar het dan wel op rekening geleverd willen krijgen, om niet meer thuis te geven als de rekening betaald moet worden. De Tros heeft een mooi programma over zulke mensen, Opgelicht...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:08

Keer eens wat anders dan hetzelfde elke keer weer. Je hoeft hem niet geweldig te vinden, maar je kan niet ontkennen dat hij niet voor een frisse wind in dit dode kabinet heeft gezorgt. Hoeveel mislukte cda termijnen hebben we nu gehad met balkenende...?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:21

Voor de mensen die teleurgesteld zijn in Wilders omdat het hem nog niet lukte om iets te veranderen: hij maakt nog altijd deel uit van de oppositie, net zoals de PvdA, de PvD, Groen links enz. Deze partijen wordt ook niet verweten dat ze nog niets konden verwezenlijken deze regeerperiode. Het enige verschil is dat Wilders beloofde het kabinet op verschillende punten te steuen om een meerderheid mogelijk te maken, in ruil voor de opname van enkele punten in het regeeraccoord die hij belangrijk acht. Niets meer en niets minder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:07

Praktisch gezien is de PVV gewoon een coalitpartner zonder ministers en zonder verantwoordelijkheden. Wilders heeft gewoon aan het regeeraccoord meegeschreven en kan nou moeilijk met droge ogen beweren dat de PVV eigenlijk een oppositiepartij is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:00

Feit is dat Wilders als figuur niet zo erg relevant is. Waar hij voor staat was anders wel door iemand anders opgepikt. Wie de schoen past.. En blijkbaar lag er ergens een schoen op straat en paste die bij Geert Wilders. Als nu de andere partijen eens duidelijk leren te communiceren, dan is er geen rol meer voor de PVV.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:18

de poll is trouwens niet goed bij mij :=
ja 60% en nee 39% :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:56

denk dat dat een afrondings dingetje is oid :P

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:15

Ik ben tegen populisme, dus ik vind Wilders ook geen aanwinst voor de politiek. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, dus daar kom ik nog op terug ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:17

Ik heb ook niks met populisme, al vind ik wel dat hij vee mensen/de politiek weer wakker maakt. Dit betekend niet dat ik het met hem eens ben maar misschien brengt hij 'ons' weer beetje back to basic met sommige dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:04

mika11 schreef:
Alleen ik wacht nog steeds op de 10.000 extra handen aan het bed in de ouderenzorg, waar Wilders voor zou zorgen.
Ik werk namelijk zelf in de ouderenzorg en er gaan nog steeds alleen maar handen vanaf :(

daar wacht ik ook nog steeds op := Hier verdwijnen ook alleen maar handen :?

Maar ik vind hem wel een aanwinst. Zulke mensen moet je er wel bij hebben, dat houdt de politiek levendig en de mensen wakker en geïnteresseerd in de politiek. Wie heeft er nu zin om zich te verdiepen in een saaie grijze politiek...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:22

Maar heiligt het doel de middelen? Andere politici te kakken zetten, complete bevolkingsgroepen belachelijk maken, is dat nu echt een wenselijke manier om de politiek levendig te houden en mensen te interesseren voor politiek? Bereik je daarmee dat mensen zich werkelijk interesseren in politiek, of dat men alleen die punten waar het hardst om geschreeuwd wordt ziet?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:29

Vandaag in het nieuws:
de achterkamertjespolitiek van Rutte en Wilders met het Zeeuwse statenlid en de PVV stemt niet in met extra koopzondagen (waarschijnlijk in ruil voor steun van de SGP).
Dit is dus geen nieuwe politiek. Een hoop geschreeuw voor een zetel in de kamer. Wat fijn voor Hans en Ingrid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:38

Henk en Ingrid toch? ;)