'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:20

Ach joh, ze kunnen het toch niet waarmaken, er zijn te veel mensen die door de mazen van die wet zullen vallen.
Ze praten hier al jaaaaaaaaaren over, maar er gebeurd niets omdat ze het gewoon niet kunnen maken.

hanny_jelke

Silly1972 schreef:
Ik rook, maar daarentegen neem ik geen pauze en werk tijdens de pauze gewoon door.
En ik betaal meer dan genoeg aan gezondheids kosten e.d.

ja meeste mogen geen eens extra pause nemen. :')
echt een dom excuus dus

quartel

Ik ben zelf een stevige roker, daarbij heb ik nog behoorlijk overgewicht.....

NOU EN!!!!!

Ik meld me gemiddeld 1 x in de 2 jaar eens ziek met een griepje.
Dat is gemiddeld 4 x minder vaak dan een slanke niet roker!!!!!!

Bij mij op het werk zie ik de dames zich al ziek melden als ze de maandelijkse ongemak hebben.....
De heren als ze weer te veel gedronken hebben in het weekend.
en waarom is dat??????
Omdat mensen boven de 16 met verantwoordelijkheids gevoel te duur zijn!!!!! :)*

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:21

Silly1972 schreef:
Rokers zijn NIET vaker ziek!

Ik ken heel wat rokers en niet 1 is vaker ziek dan een niet roker, dus das klinklare onzin, alleen rokers Zullen eerder een ernstige ziekte krijgen, en dat is heel wat anders

Ik denk niet dat jouw persoonlijke mening/ervaring meer kan zeggen dan cijfers die worden vrijgegeven ;)
Ik vermoed dat de ziektemeldingen ook meer komen als de werknemers een zekere leeftijd bereikt hebben? Een dertigjarige die 10 jaar rookt zal waarschijnlijk minder ziek worden dan een vijftigjarige die al 30 jaar rookt...

De werkgever hoort idd zelf wel de pauzes te bewaken.

paddington

stef schreef:
Dat rokers meer pauze nemen ben je volgens mij als werkgever zelf bij. Wij hebben 15 min koffiepauze. Diegene die niet roken zitten 15 min gezellig aan de koffietafel, diegene die wel roken doen 5 min een bakkie en gaan 10 minuten naar buiten. In welk opzicht hebben rokers in dit geval langer pauze?

Precies!

Ik heb 3 pauzes op 1 dag en daar rook ik in en daar buiten niet :?

Zo kunnen we ook beginnen over de mennsen die altijd lopen te internetten of prive bellen
op het werk... ja zo lus ik er nog wel 10 ;)

Sabinee__

stef schreef:
Maar vjesta, elke keer die 5 minuutjes naar buiten... dat tolereer je als werkgever toch zelf? Ik heb ontzettend veel werkgevers gehad :+ , maar dat werd echt nergens getollereerd hoor :n Roken deed je in de daarvoor bestemde koffie/rook pauzes, punt....

Precies. Op mn laatste werk werd het dan wel getolereerd, maar daar deed de baas en alle collega's het zelf ook.
Ik zou het nooit zomaar uit mezelf doen - en ken ook weinig mensen die het wel doen eigenlijk.
Om mn vorige werkadres was het ook niet de bedoeling, roken deed je in de pauze.

gillian

stef schreef:
Dat rokers meer pauze nemen ben je volgens mij als werkgever zelf bij. Wij hebben 15 min koffiepauze. Diegene die niet roken zitten 15 min gezellig aan de koffietafel, diegene die wel roken doen 5 min een bakkie en gaan 10 minuten naar buiten. In welk opzicht hebben rokers in dit geval langer pauze?

Ik werk in de schoonmaak op kantoren. Daar hebben ze speciale rookruimtes en in de tijd dat ik een afdeling schoonmaak, lopen er vaak, heel vaak dezelfde mensen naar de rookruimte waar ze een minuut of 5 blijven. Dat gebeurt zo,n 5x in een uur. Tel dat eens op ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:22

Tieneke schreef:
Silly1972 schreef:
Rokers zijn NIET vaker ziek!

Ik ken heel wat rokers en niet 1 is vaker ziek dan een niet roker, dus das klinklare onzin, alleen rokers Zullen eerder een ernstige ziekte krijgen, en dat is heel wat anders

Ik denk niet dat jouw persoonlijke mening/ervaring meer kan zeggen dan cijfers die worden vrijgegeven ;)
Ik vermoed dat de ziektemeldingen ook meer komen als de werknemers een zekere leeftijd bereikt hebben? Een dertigjarige die 10 jaar rookt zal waarschijnlijk minder ziek worden dan een vijftigjarige die al 30 jaar rookt...

De werkgever hoort idd zelf wel de pauzes te bewaken.

is niet alleen persoonlijke mening/ervaring, maar ervaring wat ik heb via de HR afdeling van een behoorlijk grot bedrijf

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:23

gillian schreef:
stef schreef:

Ik werk in de schoonmaak op kantoren. Daar hebben ze speciale rookruimtes en in de tijd dat ik een afdeling schoonmaak, lopen er vaak, heel vaak dezelfde mensen naar de rookruimte waar ze een minuut of 5 blijven. Dat gebeurt zo,n 5x in een uur. Tel dat eens op ;)

5x in 1 uur gaan dezelfde mensen roken? pfff ik rook er nog niet eens 5 op een hele werkdag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:23

gillian schreef:
stef schreef:

maar wiens fout is dat? IMO de fout van de werkgever, die laat het nl toe

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:24

In een woord belachelijk! Waar gaan we de grens trekken?
Werkgevers moeten gewoon duidelijke regels opstellen. Alleen roken in de pauzes en verder niet. Salaris inhouden vind ik echt te bizar :n

Waar gaan we de grens trekken? Mag ik niet meer in de buurt komen van zieken? Mag ik niet meer gaan skieën of paardrijden?

En daarbij hoe willen ze dit allemaal controleren..

Ik snap niet dat er mensen zijn die voor deze maatregel zijn. Zijn jullie er dan ook voor om te controleren of we wel goed eten? Ik bedoel daardoor kan je ook vaker ziek zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:25

Ik rook :+ echter ben in al mijn werkende jaren eigenlijk nooit ziek geweest op pfeiffer na ( welgeteld 1 dag thuis geweest hierdoor). Verder is het roken bij ons op het werk afgeschaft,behalve in je 30 minuten lunchpauze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:25

Als er zoveel per dag wordt gerookt onder werktijd zou ik die pauze tijd van het salaris aftrekken.
Ik las in een ander topic dat iemand voorstelde om rokers meer geld voor de zorgverzekering te laten betalen. Daar zie ik dan ook wel weer wat in.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:26

Tieneke schreef:
Iemand die minder lang leeft, betaalt minder lang belastingen en draagt zo minder bij tot de maatschappij. Dus dat lijkt me sterk, Arabesk. Ik ken niks van de NLse rekenkamer :+

Weet je wel hoeveel accijns er zit op een pakje sigaretten? Gouden business hoor!

NdV74

Arabesk schreef:
Bij mijn oude baas gingen stemmen op dat rokers moesten uitklokken als ze gingen roken

Dat is bij ons al lang ingevoerd. Roken prima, maar wel in je eigen tijd. Dus uitklokken als je gaat roken.

Amable

stef schreef:

Het hangt af van het bedrijf, maar ik merk ook dat bij de meeste bedrijven rokers best even tussendoor een sigaretje mogen gaan roken, naast dus de reguliere pauzes. En ik heb een werkplek gehad waar de roker dan "even" naar de rookruimte ging en vervolgens een half uur later terug komt en dat rustig 2 x op een dag naast de reguliere pauze. En tja, zolang de baas het niet ziet, ik ga niet klikken, maar het verbaasd me wel dat het allemaal zo gedoogd wordt.

Overigens vind ik het jammer dat er direct weer in de negatieve bekrachting een oplossing gezocht wordt, zo typerend. Een beloningssysteem of een manier om mensen te stimuleren gezonder te leven zou m.i. een stuk effectiever zijn.

Sabinee__

Cayenne schreef:
Als er zoveel per dag wordt gerookt onder werktijd zou ik die pauze tijd van het salaris aftrekken.
Ik las in een ander topic dat iemand voorstelde om rokers meer geld voor de zorgverzekering te laten betalen. Daar zie ik dan ook wel weer wat in.

Waarom? Ik ben echt niet meer ziek hoor, juist minder. Ga misschien eens per jaar een keer naar een huisarts, gebruik geen medicijnen, nog nooit
een fysiotherapeut gezien of een ziekenhuis van dichtbij. Waarom moet ik dan extra betalen?

juline

Vindt dit echt werkelijke onzin. Ik ben een roker met enigszins overgewicht maar heb net als alle andere niet rokers op mijn werk een uur pauze per dag (onbetaald). Ja ik heb vaak op scholen/werk verzuimd maar echt niet omdat ik rook of overgewicht heb. Het komt helaas door onze alle geliefde sport paardrijden.. Kan je beter zeggen dat je alle sporten kan afschaffen want zie meer mensen langere tijd verzuimen door blessures op gelopen tijdens sport of een avondje lam in de kroeg en daardoor van hun kruk afvallen..

Nee als zulke gekke ideeën door zouden gaan zou ik ruim onder het bijstandsniveau uitkomen en lijkt me niet de bedoeling in dit land.

M3lisss

Cayenne schreef:

En mensen met een erfelijke afwijking die kinderen willen dan? En die een risicovolle sport beoefenen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:27

M3lisss schreef:
Weet je wel hoeveel accijns er zit op een pakje sigaretten? Gouden business hoor!

Tuurlijk, maar pakweg 10-20 jaar langer belastingen betalen, brengt nog meer op vermoed ik.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 18-04-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Als je dan toch iets wilt doen, laat de rokers en mensen met overgewicht dan bijvoorbeeld meer zorgverzekering betalen, maar salaris heeft daar toch niet mee te maken, daar werken ze voor en moet je gewoon vanaf blijven. Ze gaan ook steeds meer gekke dingen verzinnen.

Silly1972

ook onzin, ik zou mensen meer laten betalen aan zorgverzekering als ze meer ziek zijn, alle mensen dus en niet alleen de rokers, net zoals er een tijdje geleden je je eigen risico terug kreeg als je geen gebruik maakte van de zorg

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:28

Ik rook, maar ik ben nooit ziek. Althans, niet van roken ( wat moet ik erbij denken, griep e.d.??) ik meld me ook verder zelden tot nooit ziek?
Mijn collega met kinderen is vaker ziek onderhand van allerlei griepjes. Of van de voetbal.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat rokers vaker ziek zijn. Rokende vrienden zijn naar mijn weten ook niet vaker ziek.
Als het gaat om naar buiten gaan, ik ga inderdaad zo'n 4 a 5x per werkdag naar buiten maar dat is mijn enige pauze die ik neem. Ik ga niet in de kantine eten of koffie drinken. Als mijn collega's naar huis rijden en een uur thuis gaan zitten eten zit ik op de zaak.
Mijn collega's die niet roken, die gaan een uur op de wc zitten kakken met een krant :+ :x Collega's met kinderen gaan effe tien minuten eerder weg om de koters van KDV te halen. Dat soort dingen.
Zo kunnen we wel aan de gang blijven :n

Tieneke

Van die zorgverzekering, het zou me niets verbazen als dat ergens in de wereld al is ingevoerd. Dat klinkt wel vrij logisch.

M3lisss

Tieneke schreef:
M3lisss schreef:

Tuurlijk, maar pakweg 10-20 jaar langer belastingen betalen, brengt nog meer op vermoed ik.

Als het de laatste jaren van je leven zijn (65+) kost je de maatschappij een hoop geld hoor!