Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ik ben ook wel nieuwsgierig als er sirenes voorbij komen. niet dat ik meteen erachteraan ga, maar ik kijk soms wel op internet wat er aan de hand is.
gisteravond nog tijdens de ponyclubles, was er steeds een helicopter boven ons rondjes aan het vliegen.. later kwamen er nog politie te paard en de hondenbrigade in het stuk land vlaknaast de ponyclub.. dat was allemaal best spannend eigenlijk. Dus achteraf toch op internet gaan kijken wat er nu aan de hand was. Bleek een verwarde man met een mes te hebben gelopen, die hebben ze gelukkig wel gevonden.
is dat ramptoerisme?
GaelleS schreef:Hmm ja zou het ook niet leuk vinden als ik slachtoffer was... Met 30 man tegelijk helpen gaat ook niet lukken he :p
Pentax schreef:Ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe de echte wereld vreselijk afwijkt van de boktwereld.
Op bokt is het een taboe om te gaan kijken naar rampen, maar in het echte leven staat het helemaal vol als er een ongeluk gebeurt. Vergeet files niet, soms veroorzaakt door een ongeluk, en dan niet daadwerkelijk door dat ongeluk, maar omdat voorbijgangers willen kijken.
Op bokt zaagt niemand zijn paard in de krul, gebruikt niemand een slof en heeft iedereen minstens 3000,- euro opzij gezet voor een operatie voor zijn paard, in het echte leven....
Uthrick schreef:Wat er erg aan is?
Stel je zelf eens voor hoe jij het zou vinden als je een ongeluk hebt gehad en er staan allemaal naar jouw leed te kijken en tegenwoordig ook nog fijn te filmen en fotograveren zodat je jezelf later terug ziet op 1 of andere sensatiesite of youtube. Of je vader/moeder wordt gereanimeerd maar overlijdt en die beelden zie je later terug op internet.
Zo jij dat leuk vinden? Nee, lijkt me niet dus ga dan ook niet bij een ander de ramptoerist spelen.
Daarbij, jezegt wel dat je niet in de weg staat, maar als (voormalig) hulpverlener (agent) kan ik je vertellen dat je voor een hoop ergenis zorgt. Ik heb meerdere malen ramptoeristen (laten) aan(ge)houden die naar 2 keer vorderen niet weg gingen.
Ik heb zelf mogen ervaren hoe het is als je hulpeloos op straat ligt en er staan hordes mensen te kijken wat er aan de hand is, kan je vertellen dat je je dan heel kwetsbaar, vernederd en alleen voelt.
Dus als je dan echt zonodig naar het leed van een ander wil kijken, kijken dan naar Trauma Centrum van SBS, Life rescue of scheurijzer.eu en stop met ramptoerist spelen.
Zo, moeke heeft gesproken
KoudbloedKim schreef:Omdat je naar andermans leed kijkt.
.
stef schreef:KoudbloedKim schreef:Omdat je naar andermans leed kijkt.
.
Moeten we dan ook niet meer naar het journaal kijken? Ik heb http://www.brandongevallen.nl in mn favorieten staan, van de brand toen heb ik foto's gemaakt (niet verkocht) ik kijk naar aircrash investigation en vroeger naar resque 911. Eerste hulp programma's doen het ook goed bij mij. Niet om een ander uit te lachen, maar omdat ik het mega interessant vind
Diablo schreef:Pentax schreef:Ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe de echte wereld vreselijk afwijkt van de boktwereld.
Op bokt is het een taboe om te gaan kijken naar rampen, maar in het echte leven staat het helemaal vol als er een ongeluk gebeurt. Vergeet files niet, soms veroorzaakt door een ongeluk, en dan niet daadwerkelijk door dat ongeluk, maar omdat voorbijgangers willen kijken.
Op bokt zaagt niemand zijn paard in de krul, gebruikt niemand een slof en heeft iedereen minstens 3000,- euro opzij gezet voor een operatie voor zijn paard, in het echte leven....
Daar ben ik het helemaal mee eens. Kijk het filmpje eens over die man die zichzelf in brand had gestoken, hoeveel mensen daarnaar stonden te kijken. Maar op bokt doen ze dat niet, nee hoor.....
stef schreef:KoudbloedKim schreef:Omdat je naar andermans leed kijkt.
.
Moeten we dan ook niet meer naar het journaal kijken? Ik heb http://www.brandongevallen.nl in mn favorieten staan, van de brand toen heb ik foto's gemaakt (niet verkocht) ik kijk naar aircrash investigation en vroeger naar resque 911. Eerste hulp programma's doen het ook goed bij mij. Niet om een ander uit te lachen, maar omdat ik het mega interessant vind
stef schreef:Dat heb ik ook wel.. ik keek voorheen regelmatig naar Trauma Centrum, om 8 uur op SBS6.[naam] schreef:Omdat je naar andermans leed kijkt.
.
[naam] schreef:En dan heb ik het dus echt over ramptoerisme, dus mensen die heen fietsen voor de 'actie' en sensatie.
Niet de mensen die heen gaan om te kijken of het kennis/familie is en om te kijken of er geholpen kan worden.
Stel je zelf eens voor hoe jij het zou vinden als je een ongeluk hebt gehad en er staan allemaal naar jouw leed te kijken en tegenwoordig ook nog fijn te filmen en fotograveren zodat je jezelf later terug ziet op 1 of andere sensatiesite of youtube. Of je vader/moeder wordt gereanimeerd maar overlijdt en die beelden zie je later terug op internet.
Zo jij dat leuk vinden? Nee, lijkt me niet dus ga dan ook niet bij een ander de ramptoerist spelen.
Daarbij, jezegt wel dat je niet in de weg staat, maar als (voormalig) hulpverlener (agent) kan ik je vertellen dat je voor een hoop ergenis zorgt. Ik heb meerdere malen ramptoeristen (laten) aan(ge)houden die naar 2 keer vorderen niet weg gingen.
Ik heb zelf mogen ervaren hoe het is als je hulpeloos op straat ligt en er staan hordes mensen te kijken wat er aan de hand is, kan je vertellen dat je je dan heel kwetsbaar, vernederd en alleen voelt.
Dus als je dan echt zonodig naar het leed van een ander wil kijken, kijken dan naar Trauma Centrum van SBS, Life rescue of scheurijzer.eu en stop met ramptoerist spelen.
wendy1987 schreef:Ik zeg hier niet dat het taboe is, de andere ook niet. Wij zeggen dat het heel vervelend is! En hieruit blijkt dat de mensen die dit zelf van dichtbij hebben meegemaakt allemaal hetzelfde reageren. Het is gewoon niet leuk als er een camera op je neus staat terwijl je zelf staat te trillen van angst omdat net je vriendin is aangereden door een auto die te hard reed!