Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:09

Diablo schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar het risico is idd dat het illegaal gaat gebeuren.
Maar hiervoor gaat dus de VWA controles uitvoeren.

Hoe willen ze dat controleren? Schapen die stiekem mee de schuur ingenomen en geslacht worden, daar komt niemand achter.

Ze gaan de gewone slachthuizen controleren, waar het momenteel nog gebeurt.
Maar de volledige controle zal pas kunnen ingaan als het daadwerkelijk verboden wordt.

Ik zal straks even overtypen wat er in de telegraaf staat over die controles.

Het zal stiekem blijven gebeuren ja...
Maar controles op veemarkten doet al heel wat... want daar halen ze de schapen/geiten/runderen vandaan.

Al het overige dierenleed ben ik ook tegen...
Maar hier zijn andere discussies voor denk ik....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:10

Dat het dan de illegaliteit in getrokken wordt vind ik geen reden om het dan maar niet door te voeren. Zo kun je alles wel gaan toestaan natuurlijk. Met goede controles op de juiste plaatsen is dat denk ik wel in de hand te houden en er zal in ieder geval op veel minder grote schaal geslacht gaan worden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:10

Diablo schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar het risico is idd dat het illegaal gaat gebeuren.
Maar hiervoor gaat dus de VWA controles uitvoeren.

Hoe willen ze dat controleren? Schapen die stiekem mee de schuur ingenomen en geslacht worden, daar komt niemand achter.

- aan de hand van de registratieplicht/ administratie
- meer nVWA controles
- buren ( zgn kliklijn)

Daarnaast lijkt me dat bv een albert heijn dan gewoon halal vlees importeert, dus hoeven ze heus niet stiekem te slachten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:11

xDramaQueen schreef:
Jeetje wat een issues hebben mensen hier, je hoeft het toch niet te eten?

@ Darwin, ze gaan dan heus niet terug naar hun "eigen" land, dan krijg je waarschijnlijk wat jolliegirl zegt..

Dus als je het niet eet, dan is het er niet.....lekker kortzichtig.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:11

Er zijn ook geloven waarbij mensen geofferd worden.. als die mensen hier komen wonen moeten we het dan ook maar legaliseren zodat er in ieder geval controle op blijft?

Vrijheid van godsdienst is prima, maar zodra anderen (zowel mens als dier) er onder lijden houdt het toch echt op.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:12

@ Skygirl: hoe kom je erop om zoiets te zeggen, ik heb namelijk nergens gezegd dat die dieren mij geen bal kunnen schelen, ik gaf die reactie omdat ik denk dat het averechts gaat werken en ben bang dat je (zoals diablo al zei) slachtingen in kleine stoffige schuurtjes krijgt, illegaal en soms niet te achterhalen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:13

Het gaat niet zozeer om halal vlees (80% van de dieren waar dit van afkomstig is wordt voor het slachten bedwelmd)alswel om koosjer vlees. Bij halal vlees mag voor het dier waarvan het afkomstig is voor het slachten namelijk bedwelmd/verdoofd worden. Bij koosjer vlees is dit niet toegestaan. Het verbod zal dus vooral voor de Joodse mensen onder ons een groot probleem opleveren.

Ik hoop ook dat dit verbod erdoor komt. Tegelijkertijd vind ik mezelf uiterst schijnheilig, omdat ik dieronvriendelijk vlees uit de bio-industrie eet. En ik realiseer me daarbij dat het moment van dieronvriendelijk leven veel langer is dan het moment van dieronvriendelijk slachten. Dus wie ben ik nu eigenlijk om een oordeel klaar te hebben :n

Dit gaat veel verder dan godsdientige motieven. Het betreft zowel de allochtone als de autochtone bevolking.
Laatst bijgewerkt door Boras op 14-04-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:13

xDramaQueen schreef:
@ Skygirl: hoe kom je erop om zoiets te zeggen, ik heb namelijk nergens gezegd dat die dieren mij geen bal kunnen schelen, ik gaf die reactie omdat ik denk dat het averechts gaat werken en ben bang dat je (zoals diablo al zei) slachtingen in kleine stoffige schuurtjes krijgt, illegaal en soms niet te achterhalen..

En daarom : Registratieplicht..
VWA controle
Niet meer in grote slachthuizen, dus minder aanbod
Controles op de veemarkten (waar komen die schapen anders vandaan)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:14

xDramaQueen schreef:

Oh ik ging alleen in op het gedeelte van je post waarin je zegt niet te begrijpen waarom mensen er moeite mee hebben als ze het zelf toch niet eten.

Sorry dat haalde ik er niet uit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:15

ik ben voor dit plan,dieren illegaal en stiekum slachten gebeurd nu ook,dus dat zal wel niet veranderen,maar al heb je maar het grootste deel van de dieren die zo geslacht worden beperkt,dat zou al heel fijn zijn..

gister zag ik op you tube een filmpje hoe ze een kameel ritueel slachten,mén....krijg het beeld niet uit mij kop,beest zie je echt zo'n angst hebben,doe dan een schot en klaar...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:16

Boras : Omdat het bioleed erger is, mag het onverdoofd slachten wel?
Geen vergelijking.
Als pietje, klaasje slaat, mag klaasje met een mes steken? want ja pietje sloeg eerst! :j

Nee nee, zo werkt het niet.
Je moet ERGENS beginnen..
En je kan er ook voor kiezen om biologisch te eten....Of je vlees bij de slachterij te halen...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:16

darwin schreef:
Als het in Nederland verboden wordt, dan zullen ze zich eraan moeten houden, en anders moeten ze lekker terug gaan naar hun eigen land.
Ze krijgen hier toch al genoeg dingen klaar die wij als Nederlander in hun land echt niet voor elkaar zouden krijgen.

Zo denk ik er nou ook over. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:17

kimmie261 schreef:
ik ben voor dit plan,dieren illegaal en stiekum slachten gebeurd nu ook,dus dat zal wel niet veranderen,maar al heb je maar het grootste deel van de dieren die zo geslacht worden beperkt,dat zou al heel fijn zijn..

gister zag ik op you tube een filmpje hoe ze een kameel ritueel slachten,mén....krijg het beeld niet uit mij kop,beest zie je echt zo'n angst hebben,doe dan een schot en klaar...

Ik heb ook van dat soort beelden gezien van diverse dieren en ik kan die blik van hun ook niet uit mijn hoofd krijgen. Verschrikkelijk!!! ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:17

chipieke schreef:
stef schreef:
onverdoofd castreren heeft helemaal niks met halal te maken dus daar hoef je een groepering niet op aan te spreken :n

Doet toch ook pijn ;) Bij een mens kan je al moeilijk zeggen van 'kom ik vil je lekker even levend' :+

Dan kan je hen beter bij bewustzjin castreren, zo voelen ze misschien ook eens hoe het voelt om onverdoofd in een beest te gaan snijden!

Het gaat mij erom dat je er een groep mensen op aanspreekt die niks met onverdoofd castreren te maken hebben, die eten zelf compleet geen varkensvlees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:19

Ok ok ik heb net een filmpje gezien over halal slachten en ik moet zeggen dat ik er toch een beetje misselijk van word...

Op verzoek weer weggehaald *

Alleen voor de hele sterkte maag. Maar idd dit soort gevallen moeten gewoon verboden worden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op halal slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:20

Deze filmpjes mogen niet op bokt gezet worden volgens de regels Joolien.... er zijn ook jeugdige kijkers...

Anoniem

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op halal slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:20

Excuses, weggehaald. Is maar beter ook eigenlijk...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:21

kimmie261 schreef:

Het gebeurt nu ook, maar ik ben wel bang dat het nu nog veel meer gaat gebeuren. En de controle, ik ben er helemaal voor, maar ik denk toch dat het stiekem gewoon doorgaat of nog erger wordt dan het al was.

Let wel, ik ben tegen deze manier van slachten hoor. Maar zoals iemand anders al eerder zei: tegelijk zijn we natuurlijk enorm schijnnheilg met elkaar, want we eten wel met zijn allen van het bio-vlees.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:21

Ok dan veranderen we castreren gewoon in onverdoofd de keel oversnijden.

Beter zo :+

Ik eet geen vlees, ik verbied ook geen andere mensen om vlees te eten.
Maar als je het dan toch wil eten, zie dan wel dat het beest dat voor jou sterft
niet op voorhand veel pijn heeft geleden.

En iemand die een dier pijn doet omdat hij/zij het per sé nodig vindt, die mag voor mijn part ook pijn lijden ;)

Als ik ooit zelf iemand halal zou zien slachten, die zal bij mij nog niet jarig zijn!

Dat is toch nergens voor nodig?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:22

Diablo schreef:
Let wel, ik ben tegen deze manier van slachten hoor. Maar zoals iemand anders al eerder zei: tegelijk zijn we natuurlijk enorm schijnnheilg met elkaar, want we eten wel met zijn allen van het bio-vlees.

Niet iedereen over 1 kan scheren nu......

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:23

stef schreef:
Het gaat mij erom dat je er een groep mensen op aanspreekt die niks met onverdoofd castreren te maken hebben, die eten zelf compleet geen varkensvlees

Ach, dat schijnt populair te zijn, groeperingen bashen

Ik hoop dat het verbod er door komt :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:24

Jolliegirl schreef:
xDramaQueen schreef:

En daarom : Registratieplicht..
VWA controle
Niet meer in grote slachthuizen, dus minder aanbod
Controles op de veemarkten (waar komen die schapen anders vandaan)

dat is echt nooit bij te houden :n

Skygirl schreef:
xDramaQueen schreef:

Oh ik ging alleen in op het gedeelte van je post waarin je zegt niet te begrijpen waarom mensen er moeite mee hebben als ze het zelf toch niet eten.

Sorry dat haalde ik er niet uit.

geeft niet, kan gebeuren :D je snapt me nu in iedergeval :))

Diablo, ik heb nog nóóit bio vlees aangeraakt, echt niet! ik loop daar altijd heel hard voorbij :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:25

is een halal geslachte koe/schaap dan altijd een buitenkoe/buitenschaap geweest??maw zijn dit niet dezelfde dieren die anders gewoon geslacht zouden worden?

vind de koeien/schapen in nederland nu niet echt zo'n heel slecht leven hebben,varkens eten ze niet dus naar die groep dieren kijken we dan maar niet..

vind de manier van dood maken gewoon echt not done,en als er een controle op kan komen dan graag,zal voor de grote dieren in ieder geval een oplossing zijn,althans zie weinig mensen een koe op een balkonnetje/of schuurtje slachten :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:27

Jolliegirl schreef:
Diablo schreef:

Niet iedereen over 1 kan scheren nu......

Nou goed, bijna allemaal dan. Ik had het er bijv. gisteren met mijn vader over. Hij vond het verschrikkelijk om te zien hoe zo'n dier geslacht werd, maar diezelfde avond at hij gewoon zijn stukje vlees uit de bio-industrie. Daar staat hij verder niet eens bij stil en daar is hij zeker weten niet de enige in. Mensen denken gewoon dat het zo erg niet gesteld is met de dieren in ons land. We vinden het o zo slecht wat een ander doet, maar we zijn zelf niet veel beter.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Ik geef toe dat het geen reden is om zo'n regel niet in te voeren, maar om als boer zoiets in je land tegen te komen, lijkt me wel minder uitzonderlijk worden als dit doorgaat.