Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:48

Heb ik gelezen Fitch, ik denk dat er een combinatie moet komen.

Zwerdhonden doden en overige honden castreren/steriliseren

TanteSabien schreef:
Ik zal vast en zeker binnenkort ook Roemeense hondjes in de opvang krijgen daar de Apf zich nu heel hard gaat inzetten voor de hondjes in Roemenie dus ik hoop dat er hier dan ook mensen zullen zijn die een Roemeens hondje een nieuwe kans en een warm mandje willen bieden.

Alsof alle honden in Nederland al een baasje hebben. Honden naar hier halen zet al helemaaaal geen zoden aan de dijk.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:03

marjolein08 schreef:
De Roemeense regering heeft totaal geen enkel gevoel bij de zwerfhonden , het interesseert hen totaal niet of er nu wel of geen honden lopen.
Met massa hysterie , en verkeerde info via ophitsende media brengen ze de bevolking totaal op het verkeerde been en geven ze die de indruk dat de voorgenomen massa euthanasie in hun welzijn is .
Maar het zit anders.
Aankomend 2012 zijn er de nieuwe verkiezingen , en de zwerfhonden zijn diegene die met hun leven die verkiezings campagnes gaan betalen.

Hoe dat werkt ?
Met de aankomende wetgeving van toestemming tot massa ruimingen is erg veel geld gemoeid.
De Gemeentes krijgen een grote toelage om dit in werk te gaan stellen.
Het voorstel is , vangen , enten , neutraliseren, 30 dagen in bewaring en dan euthanasie , en de verbranding in.
Voor dit gehele verhaal krijgen de Gemeentes een aanzienlijk bedrag per hond om dit uit te voeren.
( om maar te zwijgen wat het verbranding/verwerking bedrijf dit alles gaat opleveren )
Op papier zal dit alles netjes verantwoord worden .
Maar in werkelijkheid zal er geen euro van dat geld op deze manier gebruikt worden , dat verdwijnt grotendeels regelrecht in de zakken van de hoge heren, die daar hun komende verkiezingcampagnes mee financieren .
En de zwerfdieren ?, die worden op grove wijze geruimd .

De Gemeentes hebben helemaal geen belang bij de neutralisatie projecten, want die brengen immers hun aankomende financiële melkkoetje om zeep , wat nu stevig gemolken kan gaan worden .
En pottenkijkers worden helemaal geweerd .

Ik vrees dat je hier een belangrijk punt maakt :). Als er ergens geld en officiele instanties mee gemoeid zijn, loopt het in Roemenië nogal makkelijk fout. Zolang corruptie, omkoperij en zakkenvullerij in het land niet wordt opgelost zal het land (inclusief zijn bevolking en zijn hondenpopulatie) in miserie blijven steken en komt er geen duurzame oplossing voor problemen. Europa heeft daar een veel belangrijkere rol in te spelen, nu zetten ze gewoon oogkleppen op...

TanteSabiet: door honden naar hier te halen, los je helemaal niets op :), hoe nobel het ook klinkt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:01

Shiloh schreef:

TanteSabien schreef:
Ik zal vast en zeker binnenkort ook Roemeense hondjes in de opvang krijgen daar de Apf zich nu heel hard gaat inzetten voor de hondjes in Roemenie dus ik hoop dat er hier dan ook mensen zullen zijn die een Roemeens hondje een nieuwe kans en een warm mandje willen bieden.

Alsof alle honden in Nederland al een baasje hebben. Honden naar hier halen zet al helemaaaal geen zoden aan de dijk.

En toch ben ik blij dat ik de mijne heb gered ;)
Daarbij kan je het echt niet vergelijken, zowel de dieren die daar in asiel zitten vergelijken met hier, en het asiel kan je al heeeeelemaal niet vergelijken. De dieren hier leven in het paradijs vergeleken de asielen daar. En dáár moeten dingen veranderen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:41

Shiloh schreef:

TanteSabien schreef:

De asielhonden hier in nederland hebben een gouden mandje hoor als je dat vergelijkt met roemenie.
Natuurlijk moet je niet alles naar hier halen. dat is een probleem verplaatsen.
Daarom is de apf juist in roemenie bezig om het voor de honden daar beter te maken en ja, honden die hier een gouden mandje kunnen krijgen die gaan mee.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:45

marjolein08 schreef:
Roemenië het EU land waar de grootste dierenmishandeling plaats vind.
Zo erg dat wil je niet op je netvlies hebben zitten .
In Roemenië is nog nooit netjes euthanasie gepleegd op de zwerfhonden, verbrand, doodgeslagen of geschopt, met verfverdunner ingespoten, opgehangen, uitgehongerd, de meest wrede vormen van dierenmishandeling zijn op die dieren uitgevoerd en dat gebeurd nog steeds dagelijks .

In de jaren '90 heeft het WHO ( Wereld Gezondheid Organisatie ) vanuit uitgebreide onderzoeken aangetoond dat euthanaseren grotere problemen gaat geven.
En dat neutraliseren het antwoord is op het terug willen dringen van een te grote zwerfdieren populatie.
Op de website van http://www.zwerfhondenconferentie.nl is daar het één en ander over te vinden en hoe dat onderzoek van het WHO precies in elkaar steekt.

Vele buitenlandse stichtingen ( maar ook Roemeense dierenhulpstichtingen ) hebben de afgelopen jaren zich enorm ingezet en grote neutralisatie projecten op gezet waar enorm veel geld erin gestoken is .
Vangen, enten , neutraliseren, oormerk en weer terug in eigen roedel .
Vele honden in Roemenië lopen al met een oormerk en zijn niet meer vruchtbaar.

Enkele steden in Roemenië hebben volop meegewerkt met deze projecten en aldaar is de populatie zwerfhonden al met 90% terug gedrongen .
Een succes en het werkt dus zeker wel.
De nu voorgenomen wetgeving om over te gaan tot massa euthanasie , is regelrecht sabotage van de nu al reeds opgezette neutralisatie projecten.

De Roemeense regering heeft totaal geen enkel gevoel bij de zwerfhonden , het interesseert hen totaal niet of er nu wel of geen honden lopen.
Met massa hysterie , en verkeerde info via ophitsende media brengen ze de bevolking totaal op het verkeerde been en geven ze die de indruk dat de voorgenomen massa euthanasie in hun welzijn is .
Maar het zit anders.
Aankomend 2012 zijn er de nieuwe verkiezingen , en de zwerfhonden zijn diegene die met hun leven die verkiezings campagnes gaan betalen.

Hoe dat werkt ?
Met de aankomende wetgeving van toestemming tot massa ruimingen is erg veel geld gemoeid.
De Gemeentes krijgen een grote toelage om dit in werk te gaan stellen.
Het voorstel is , vangen , enten , neutraliseren, 30 dagen in bewaring en dan euthanasie , en de verbranding in.
Voor dit gehele verhaal krijgen de Gemeentes een aanzienlijk bedrag per hond om dit uit te voeren.
( om maar te zwijgen wat het verbranding/verwerking bedrijf dit alles gaat opleveren )
Op papier zal dit alles netjes verantwoord worden .
Maar in werkelijkheid zal er geen euro van dat geld op deze manier gebruikt worden , dat verdwijnt grotendeels regelrecht in de zakken van de hoge heren, die daar hun komende verkiezingcampagnes mee financieren .
En de zwerfdieren ?, die worden op grove wijze geruimd .

De Gemeentes hebben helemaal geen belang bij de neutralisatie projecten, want die brengen immers hun aankomende financiële melkkoetje om zeep , wat nu stevig gemolken kan gaan worden .
En pottenkijkers worden helemaal geweerd .

Het Europees parlement heeft Roemenië al op het matje geroepen , want overschrijding in de dierenwelzijnswet van het verdrag van Lissabon door een EU land van die manier van euthanaseren , kan uiteraard niet door de beugel.
Roemenië negeert tot nu toe de berisping van het Europees parlement.

Door geheel Europa maar ook daar buiten zijn de mensen bezig deze horror te doen stoppen .
Demonstraties en flashmobs .
Er is een petitie die ondertekend kan worden .

http://4-pfoten.org/index.php/protest/view

Op de website van http://www.dierenhulporfa.nl staat goede info wat er daar werkelijk speelt .

Roemenië kan alleen geholpen worden door goede educatie aan de bevolking, en ondersteuning van het neutraliseren van de zwerfdieren .
Ook de Roemeense regering heeft zich aan de EU regels te houden en respect voor dieren te hebben .
Lees je in, ga googelen en teken ook tegen deze voorgenomen verschrikkelijke massamoord op die onschuldige dieren .

Groetjes M

Kanttekening bij het krantenbericht:
Boekarest heeft geen 300.000 zwerfhonden , maar tussen de 30.000 en 40.000 zwerfhonden .
De dierenhulpverleners gaven niet aan dat neutraliseren dé oplossing is , dat deden de uitgebreide onderzoeken van het WHO, de dierenhulpverleners hebben het alleen uitgevoerd en wederom aangetoond dat het werkt .

:j
Bridget heeft haarhond daar ook vandaan en eens een documentaire over gemaakt en vandaar uit is haar hondenstichting ontstaan Dutchpuppy

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:24

TanteSabien schreef:
De asielhonden hier in nederland hebben een gouden mandje hoor als je dat vergelijkt met roemenie.
Daarom is de apf juist in roemenie bezig om het voor de honden daar beter te maken en ja, honden die hier een gouden mandje kunnen krijgen die gaan mee.

Toch blijf ik vinden dat je moeilijk al die honden naar hier kunt halen, terwijl de aziels hier ook al overvol zitten.

Je kunt ze nu eenmaal niet allemaal redden. Tuurlijk moet er een einde situatie komen daar, maar niet door ze hierheen te halen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:45

Een groot deel van de honden die hier in Nederland in de asiels zitten, zijn te onwetend & impulsief aangekocht bij broodfokkers vandaan. Als dát probleem wordt aangepakt, zouden de asiels hier een stuk minder vol zitten. Wij hebben bewust voor een hond uit het buitenland gekozen (die overigens nooit in een Nederlands asiel terecht zal komen. Mocht het om wat voor reden dan ook niet meer gaan, gaan deze honden terug naar de stichting die voor herplaatsing zorgt) moet ik daar vanaf zien omdat iemand anders de (mis)keuze heeft gemaakt een hond bij een broodfokker vandaan te halen? Die link ontgaat me even.

Shiloh

Re: Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:50

Lang niet alle honden in aziels zijn van broodfokkers.

Je wilt niet weten hoeveel dieren er zitten omdat baasjes zijn overleden. Of omdat de hond er al was, moeders zwanger raakt en hond vervolgens vals is richting het kind, dan zou ik het namelijk ook wel weten. En zo zijn er nog tientallen andere redenen te verzinnen.

Vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat de oorzaak van de azielen broodfokkers zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:52

Er staat 'een groot deel'. Niet dat broodfokkers dé oorzaak zijn.
Op BUZhonden vind je veel info en cijfers over buitenlandse honden in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-04-11 19:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:55

Ik ben ook hier gaan kijken voor een hond.

De hond moest echter wel aan een aantal eisen voldoen.
Namelijk : met kinderen overweg kunnen, en met katten overweg kunnen en ik wilde geen pup. En in ieder geval geen verlatingsangst hebben.
Ik vind het niet erg als een hond nog niet alleen kan blijven maar dingen afleren is een stuk moeilijker als dingen aanleren.

Daarbij ook een middenslagje, reu of teef maakte mij niet uit.

Bleef er hier in Nederland 1 teefje over wat ik Echt leuk vond. Die kreeg ik niet omdat ik al een teef heb ... Ik heb nu een zwerver, die kan niets maar is helemaal blanco en niet eerst al een paar jaar verpest. Heb hem nu 2 weken, hij is zindelijk, kan alleen blijven, loopt in het park/bos keurig los mee.
Ik zou het zo weer doen. Mijn vorige asielhond uit Nederland was echt geen leuke hond en alles wat er aan verziekt kon worden was ook verziekt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:56

Shiloh schreef:
TanteSabien schreef:

Toch blijf ik vinden dat je moeilijk al die honden naar hier kunt halen, terwijl de aziels hier ook al overvol zitten.

Je kunt ze nu eenmaal niet allemaal redden. Tuurlijk moet er een einde situatie komen daar, maar niet door ze hierheen te halen.

Het is echt niet zo dat alles maar hierheen gehaald word hoor. Er word in roemenie door de stichting hulp geboden aan de asiels, aan de mensen en de dieren en ja dan komen er inderdaad ook wat hondjes mee.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:59

Goed punt, TanteSabien. De stichting die voor ons heeft bemiddeld heeft ook als hoofddoel het buitenlandse asiel ter plekke helpen. Incidenteel worden er honden in Nederland geplaatst.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:12

De asiels hier raken ook niet minder vol door voor een rashond te gaan bij een fokker. Ik vraag me telkens af waarom de volle asiels hier enkel op het bord gelegd worden van de mensen met een buitenlandse hond. :? Alsof dat enkel de verantwoording is voor die mensen....

Dit probleem is gewoon te groot geworden. Roemenië had eerder in moeten grijpen, maar daar was en is de welvaart niet naar. :n Het volk heeft te lang zelf onder erbarmelijke omstandigheden geleefd om zich druk te maken om de honden.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:14

Ann schreef:
Goed punt, TanteSabien. De stichting die voor ons heeft bemiddeld heeft ook als hoofddoel het buitenlandse asiel ter plekke helpen. Incidenteel worden er honden in Nederland geplaatst.

Juist en zo gaat dat ook bij de apf :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:17

gewoon inslapen. zo hebben ze geen dier waardig bestaan.
een paar is prima die kun je stereliseren en casteren maar zoveel :n
die kun je beter inslapen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:18

Mocht het toch afmaken worden, dan liever schieten.
Dit gaat een stuk sneller en is voor het land goedkoper.
En de honden die wel in gezinnen leven toch onder subsidie of iets dergelijks laten seriliseren/castreren.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:20

dejavu schreef:
De asiels hier raken ook niet minder vol door voor een rashond te gaan bij een fokker. Ik vraag me telkens af waarom de volle asiels hier enkel op het bord gelegd worden van de mensen met een buitenlandse hond. :? Alsof dat enkel de verantwoording is voor die mensen....

Dit probleem is gewoon te groot geworden. Roemenië had eerder in moeten grijpen, maar daar was en is de welvaart niet naar. :n Het volk heeft te lang zelf onder erbarmelijke omstandigheden geleefd om zich druk te maken om de honden.

Zelfs die rashonden van een fokker raken in asiels omdat ze dan ineens het ras niet aankunnen 8)7

En inderdaad, mensen met een buitenlandse hond krijgen het vaak voor de kiezen hoor dat de asiels hier ook vol zitten.

Het is echt heel triest hoe het gesteld is met roemenie en daar worden de dieren helaas de dupe van.

Dan kunnen we als buitenlanders natuurlijk de kop in het zand steken en net doen alsof de nederlandse honden het oh zo zwaar hebben maar we kunnen ook helpen daar waar er geholpen kan worden en dat gebeurd gelukkig door meerdere stichtingen.

Want wat een heleboel mensen vergeten is dat we niet alleen in nederland wonen maar op de wereld.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:24

Sneu dat het zo ver heeft moeten komen.. Je kunt wel met geld blijven pompen maar zoals hier heeft het niet geholpen en worden de dieren weer de dupe.
Ik denk niet dat het haalbaar is om duizenden dieren te castreren en sterilliseren en een nieuw huis te vinden. De asiels zitten overvol! Misschien dat ze bij de puppy's meer kans hebben. Maar als het allemaal doorgaat hoop ik toch echt dat het op een humane manier gebeurd.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:27

Lianne007 schreef:
Sneu dat het zo ver heeft moeten komen.. Je kunt wel met geld blijven pompen maar zoals hier heeft het niet geholpen en worden de dieren weer de dupe.
Ik denk niet dat het haalbaar is om duizenden dieren te castreren en sterilliseren en een nieuw huis te vinden. De asiels zitten overvol! Misschien dat ze bij de puppy's meer kans hebben. Maar als het allemaal doorgaat hoop ik toch echt dat het op een humane manier gebeurd.

Er worden ook echt geen duizenden dieren meegenomen naar nederland mocht je dat denken. Zelfs geen honderden.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:29

Het is natuurlijk heel wreed dat het zo ver is gekomen, maarja die arme diertjes hebben nu ook echt geen leven, dus het is dan beter denk ik :(:)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:41

Ik zie dat het al geplaatst is, maar in Roemenie gaan ze echt niet al die hondjes vangen en er een spuitje in prikken hoor, dat is knuppels en geweren mee en doden wat je doden kan, of dat nou in 1 keer goed gaat of niet, je wil niet weten hoeveel honden er dan gewond een langzame dood sterven.

Brainless en ik zijn al 2x in Roemenie geweest, tot 2 keer toe hebben we die ellende gezien, maar we hebben ook gezien dat er een asiel daar zit, wat meehelpt met vangen, castreren/steriliseren en weer vrij laten. Die hebben in die stad de hoeveelheid zwerfhonden terug gebracht met 75% Dus dat heeft wel degelijk nut, het kost alleen meer tijd, maar als er meer mensen vanuit het buitenland zich hiervoor zouden inzetten, zou het uiteindelijk door heel Roemenie kunnen werken, maar ja er moet wel moeite voor gedaan worden. En daarvoor zijn er toch wel veel mensen die dan ineens denken nah laat maar.

In een andere stad is een vriend van ons die dit allemaal alleen doet, ook hij bereikt ontzettend veel en helpt zoveel dieren.
Ze zullen nooit alle honden af kunnen maken, dus uiteindelijk keert het probleem gewoon weer terug, als ze de voortplanting verminderen, dan pas zal het langzaam uitsterven.
Overigens moeten de honden juist wel op dezelfde plek weer terug worden gezet, daar hebben ze hun territorium en hun vaste plekjes waar ze eten en slapen en hun eigen roedeltje.
Maar dan wel als ze even een paar daagjes hebben kunnen herstellen, heel vaak worden ze nog half versuft terug gezet, dan krijgen ze bonje met de roedel en gaat het fout.

In Turkije is overigens hetzelfde probleem, maar daar zijn meer instanties bezig om de dieren te helpen.
In Roemenie kunnen ze dat ook wel goed gebruiken, maar daar begint het maar heel langzaam een beetje op gang te komen. Wij proberen te helpen waar we kunnen. Brainless heeft al 2 honden thuis uit Roemenie die we mee hebben genomen. Voor die honden een wereld van verschil, maar je weet ook dat er nog miljoenen daar zijn die het zwaar hebben. Maar ik weet ook dat er daar honden zijn die het op straat helemaal niet zo slecht hebben, ja een heel groot deel wel, maar er zijn een paar honden daar die op een goeie plek zitten, waar bijvoorbeeld restaurants ofzo restjes eten voor ze buiten gooien. Die honden weten niet beter en waarschijnlijk maak je die niet eens blij door ze in een huis op te sluiten, die zijn die vrijheid gewend. Maar jammer genoeg is dat maar een heel klein deel.

Dus ik hoop echt dat die slachtpartij niet doorgaat, want geloof alsjeblieft niet dat dit humaan gaat worden, het wordt echt een slachtpartij.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:09

TanteSabien schreef:
De Abandoned Pets Foundation gaat zich nu ook inzetten voor hondjes uit Roemenie.
Karin -de voorzitster van de stichting- is vorige maand naar Roemenie geweest en wat ze daar zag had ze nog nooit eerder ergens gezien.
Zulke vreselijke omstandigheden waarin die beestjes leven,moeders met pups die langs de weg lopen....

Hier staat ook meer over op de site van de Abandoned Pets Foundation; http://www.apf2007.nl

Ik ben er zelf voor om een groot gedeelte in te laten slapen en het andere gedeelte -lees- de jonge,gezonde honden- te helpen.
Danwel door te castreren/sterriliseren, ontwormen,ontvlooien en een goed huisje voor ze te vinden.

Even ter verduidelijking omdat ik hier behoorlijk rare reacties op heb gekregen.

Ik ben voor het inslapen van zieke dieren en geen gezonde dieren.
Aangezien het overgrote deel ziek is komt daar dus die zin weg.
Ik vang zelf honden op dus zou het wel heel wreed zijn als ik voor het inslapen van gezonde dieren ben en dat ben ik dus niet.

Elk hondje verdiend een tweede kans maar voor helaas velen van hun is het te laat en zijn ze te ziek om geholpen te worden en vind ik het dus inderdaad beter zulke hondjes hun rust te geven.

Ik hoop dat het nu uit de wereld is dat ik vóör het afmaken van gezonde dieren ben.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:13

Toevallig heb ik me de laatste tijd wat verdiept in honden uit het buitenland/Roemenië (en ze adopteren naar Nederland) via Rolda Romenia ( www.dogsadoptionsnederland.nl ), en ik denk dat dit een beetje per geval bekeken moet worden.. Pups en jonge honden die sociaal zijn, verdiepen mijns inziens wel een tweede kans omdat ze bijvoorbeeld in Nederland misschien wél gelukkig kunnen worden bij een baasje. Oude/zieke/niet gesocialiseerde honden zou ik toch ook laten afmaken, hoe zielig ook. Het probleem wordt er wel mee verholpen. Wel een voorwaarde voor het afmaken is dat het op een zo humaan mogelijke manier gebeurt, met geen pijn voor het dier!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:39

Ik ben dogsadptions nog steeds dankbaar voor hun hulp toen wij het 2e clubje Roemeense paardjes naar Nederland wilden halen. Dankzij die stichting hebben we het kunnen doen.

Je kan op hun site goed zien hoe de toestanden daar zijn bij van die grote slachtpartijen, niks humaans aan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:08

Mijn hondje komt ook van Rolda :)