Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mika11 schreef:Wat ideaal is, zijn natuurlijk al heel veel topics over geweest. (weidegang, schuilstal, soortgenoten enz.)
Twiggy2008 schreef:Het zijn vluchtdieren
Sonja schreef:HC, waarom rij jij eigenlijk op je paarden, en dan nog met zo'n verrekte halsring ook? Doe je toch ook alleen maar voor je eigen carnavalsactje met je verkleedkleertjes?
Als het allemaal alleen maar perfect mag, moet je d'r uberhaupt niet op gaan zitten.
Sonja schreef:Zielig, zo'n manege
Huertecilla schreef:Ook mensen moeten werken voor de kost.
Huertecilla schreef:Voor de werkende mens echter is er én een arbo-wet én een mond die kan praten.
Huertecilla schreef:Twiggy2008 schreef:Het zijn vluchtdieren
Nee hoor![]()
Vluchten is gedrag. Een keuzemogelijkheid uit vechten, vluchten of niets.
Paarden kiezen afhankelijk van de situatie en hun ervaringen.
Marjoow schreef:Huertecilla schreef:
Vluchten is gedrag. Een keuzemogelijkheid uit vechten, vluchten of niets.
Paarden kiezen afhankelijk van de situatie en hun ervaringen.
De meeste paarden kiezen voor vluchten. Dat zie ik dagelijks in de omgang met paarden. Een paard dat schrikt, vecht niet maar vlucht. Definitie van vluchtdieren.
De leider van de kudde zal weliswaar vechten voor zijn kudde, maar de meeste zijn écht vluchtdieren.
M_hartje_M schreef:Tammy_ schreef:mijn paard staat op een manege, een groot bedrijf: manege, pensionstal, springstal en hengstenhouderij bij elkaar.
maar, hij komt van 8.00 tot 20.00 in de wei in de kudde, gaat zodra het 's nachts warmer is 24/7 op de wei (geen schuilmogelijkheid dus alleen bij redelijk weer, flinke regen/onweer gaat hij binnen) , heeft een lichte stal met frisse lucht, naast andere paarden, en paard staat in de winter 2x2 uur in de paddock met andere paarden.
dus ik ben het niet eens met het artikel uit de OP, mijn paard kwijnt echt niet weg 's nachts in de stal
hij slaapt dan lekker
Cowgirl schreef:Het probleem met het voorjaars gras kan opgelost worden door een ruime paddock met een kuubkist waar voor 24 uur hooi in zit. Paar soortgenoten erbij en zo'n paard heeft al een beter leven dan maar opgehokt staan omdat hij niet op het land mag.
Cowgirl schreef:Wel eens in de divoza gids gekeken wat voor dekens er tegenwoordig verkocht worden! Met zo'n deken om kan ik de noorpool nog over lopen en dan heb ik het nog te warm. Bullshit dus, paarden kunnen gewoon naar buiten. Misschien niet op de wei(in de winter dan!) maar ik denk dat voor de sportpaarden een ruime box(min 4x4) + zo'n uitloop gedeelte voor de box al een veel betere huisvesting krijgen.
Dood gaan ze niet nee op stal daar is dit filmpje wel een mooi voorbeeld van: http://www.youtube.com/watch?v=NqzZr0CA1Fg
Het probleem met het voorjaars gras kan opgelost worden door een ruime paddock met een kuubkist waar voor 24 uur hooi in zit. Paar soortgenoten erbij en zo'n paard heeft al een beter leven dan maar opgehokt staan omdat hij niet op het land mag.
We moeten niet meer zeggen KAN NIET we moeten kijken naar wat er dan wel mogenlijk is .