Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:13

Ben het ook HE-LE-MAAL met HC eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:37

Ook helemaal mee eens met HC. :j

Paarden slapen 's nachts niet per se (vaak totaal niet namelijk). Ze grazen, spelen, zijn met elkaar, waken over elkaar. Als een paard al slaapt of rust dan is dat relatief kort. Het zijn vluchtdieren en hebben echt geen 8 uur slaap nodig per dag, zoals wij mensen (al hoewel onze slaapbehoefte ook per persoon kan verschillen, maar je snapt wel wat ik bedoel). Dat eeuwige vermenselijken van paarden, dat is zo killing voor hun welzijn. :\

Oh, en ik ben ook geen heilige, hoor, ik vermenselijk mijn paard ook wel eens :+ . Maar daarnaast weet ik dat hij 24/7 buiten echt veel fijner vindt, dan op stal te staan. Ook een nachtje vind ik niets in het geval van onze kudde buiten. Je verstoort hun ritme, hun kuddeleven. Al hoewel, als mijn paard 's nacht misschien niet veilig zou staan, zou ik wel weer kiezen voor veiligheid (dus misschien op stal dan), maar gelukkig staat mijn paard heel veilig daarbuiten. En bij ouderdom en extreem weer, dan zie ik ook wel de reden in om zo'n paard wel binnen te zetten in de nacht.

Ik kom rustig 's avonds laat nog op het land en het is echt geweldig om te zien, dat het dan echt 'hun tijd' is met elkaar. Mensen met stalpaarden, ik denk niet dat ze echt kunnen begrijpen wat ik daarmee bedoel. Maak het eens mee, het is intens mooi, vind ik, om paarden te zien onderling, 24/7 en dan vooral in een hechte kudde. Dat is zo gaaf, zo mooi, die onderlinge band onderling, ik geniet er echt intens van, elke keer weer. :)
Ik zou willen dat meer paarden dat konden ervaren..... maar helaas zie ik nog teveel paarden die echt weg kwijnen op stal met een vermenselijking er om heen door hun eigenaren.

mika11

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:44

Hier in de omgeving weet ik al zo 2 pony's die helemaal alleen in een weiland staan, het hele jaar door.
Dat vind ik eigenlijk nog erger dan een paard die 'in een manege wordt gegooid'.
Daar hebben ze in ieder geval soortgenoten om zich heen en aandacht en levendigheid.

Wat ideaal is, zijn natuurlijk al heel veel topics over geweest. (weidegang, schuilstal, soortgenoten enz.)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:18

Mijn verzorgpaard staat op een manege zonder wei, en met een slechte paddock (waar ze dus niet inmag van eigenaresse). Bovendien is er ook maar één paddock voor de hele manege.. dus als er al paarden instaan hooguit een halfuur ofzo.

Verder staan ze dus de hele dag op stal, 's zomers kan er wel een luik open zodat ze naar buiten kunnen kijken maar verder staan ze binnen. Mijn verzorgpaard komt dat 'wel' minimaal 1 uur per dag zijn stal uit, alleen ik ken ook iemand die een paard heeft en er maar 3 of 4x per week iets mee doet (een uur rijden).

Ik ben van mening dat het sowieso beter is wanneer paarden in een groep staan, het liefst buiten dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:22

mika11 schreef:
Wat ideaal is, zijn natuurlijk al heel veel topics over geweest. (weidegang, schuilstal, soortgenoten enz.)

....en allemaal door ruiters met een eigenbelang waarvan vrijwel niet één een ethogram of ander stuk daadwerkelijke info kent.

Bokt is geen forum van dierenliefhebbers, niet van paardeliefhebbers, maar van ruíters. Van mensen die paarden als gereedschap voor hun persoonlijke lol en -ambities gebruiken.
´Ja maar dan dan kan ik geen paard rijden...´ is het meest opgegooide argument voor zelfs de meest elemenatire welzijnseisen van het paard.

Je kan je zelfs afvragen of de meerderheid van de Bokt(st)ers wel aardige mensen zijn.
Een integer aardig mens slaat zijn/haar kinderen niet, schopt zijn/haar hond niet, doet de hond geen prikband om en ´snók´ als het dier trekt.
´Snók´ aan bit is wél de norm. Net als een por met een spoor of zwiep met de zweep.
Heeft wat men op een forum waar dit de omgangsnorm is énige relevantie wat daar modaal over de levensvoorwaarden wordt geschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:27

HC, waarom rij jij eigenlijk op je paarden, en dan nog met zo'n verrekte halsring ook? Doe je toch ook alleen maar voor je eigen carnavalsactje met je verkleedkleertjes?
Als het allemaal alleen maar perfect mag, moet je d'r uberhaupt niet op gaan zitten.

Ik probeer mijn paarden een prettig leven te geven, maar ik wil er zelf ook plezier en gemak van hebben. Die zieligerds van mij staan drhalve op een manege waar ze een loodzwaar leven hebben.
08.00 hooi
08.30 beetje muesli
09.00 wei
13.00 stal, hooi eten en drinken
13.30 paddock (slowfeeders met hooi)
17.00 stal, hooi
17.30 beetje muesli
19.00 paddock/werkje en daarna nog ff paddock
23.00 stal (sociale boxen, geen tralies dus bij elkaar hangen en krabbelen etc kan) met hooi

Zielig, zo'n manege :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:33

Twiggy2008 schreef:
Het zijn vluchtdieren

Nee hoor ;)

Vluchten is gedrag. Een keuzemogelijkheid uit vechten, vluchten of niets.
Paarden kiezen afhankelijk van de situatie en hun ervaringen.
Mijn hengst is een breoepsstraatvechter met een harem en kiest egenlijk stanaard voor vechten.
Nét zag ik hem ineens macho met de staart omhoog naar de ingang van ons land schieten. Ik naar buiten. Waren twee ATB fietsers per ongeluk ons pad opgereden.
Als er geen hek zou staan zou hij ze van de wielen lopen als ze niet gelíjk zouden omdraaien. Omdraaien = bedreiging weg.

Er lopen hier vrij regelmatig roedel verwilderde honden. Overdag houden die zich schuil en in de nacht gaan ze op strooptocht. Onde buren aan beide kanten hebben bieden meer dan een dozijn schapen verloren de afgelopen jaren.
Hengslief en zijn muildierminnares jagen actief op die honden. Ze proberen ze echt te vangen en uit te schakelen.

Verder is het hier ´s nachts regelmatig ´hengstenbal´ *\o/*
Echt niet te geloven hoeveel rumoer een stel jolige merries en hun hengst kunnen maken ´s nachts.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:34

Sonja schreef:
HC, waarom rij jij eigenlijk op je paarden, en dan nog met zo'n verrekte halsring ook? Doe je toch ook alleen maar voor je eigen carnavalsactje met je verkleedkleertjes?
Als het allemaal alleen maar perfect mag, moet je d'r uberhaupt niet op gaan zitten.

Bezoek mijn site eens.
Op de welkomst-pagina vind je het antwoord al :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:40

Sonja schreef:
Zielig, zo'n manege :j

Alles is relatief.
Ook mensen moeten werken voor de kost.
Met je handen in de grond van de moestuin je eigen groen verbouwen is ´slecht´ voor je rug.

Voor de werkende mens echter is er én een arbo-wet én een mond die kan praten.

Voor dieren is er de totaal genegeerde set vrijheden van het gedomesticeerde dieren en vrijwel geen ruiter laat zich ook maar íets gelegen liggen aan de voor de diersoort paard in detail bekende randvoorwaardes. Voor de vrijheid van het vertonen van natuurlijk gedrag is nauwelijks énige invulling.
Pak het ethogram van Dr.Sue MacDonnell en tik af wat daar in staat tegenover de eigen paarden.
Het verschil is een compromis met het paardwelzijn in jouw eigen ruiterbelang.

Het is een fundamenteel probleem wanneer de ruiterij massaal helemaal niet weet wat de randvoorwaardes voor paardenwelzijn eigenlijk zíjn.
Het is dan onmogelijk om te bepalen in welke mate ze daarmee in hun eigenbelang een compromis sluiten en zo kan de confrontatie met de spiegel keurig ontweken worden..
Ik ben er inmiddels stellig van overtuigd dat de grote gemene deler van de ruiterij bewust niet wil weten wat de randvoorwaardes zijn want ´Ja maar, dan kan ík geen paardrijden.´

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

Huertecilla schreef:
Ook mensen moeten werken voor de kost.

Juist.
De paarden waar ik mee werk werken ook voor de kost.
Ze trekken een paardentram waar zo'n 25 man in kan.
Het zijn echt werkpaarden(belsen) maar hoevaak krijg je te horen dat het oh zo zielig is om 2 paarden voor zo'n zware kar te zetten.
De mensen die het oh zo zielig vinden zijn over het algemeen de mensen die je tegenkomt in het bos op hun -naar beneden getrokken met een slof- paard.
Die paarden lopen dan volgens de eigenaren zo te stuiteren omdat ze zo vrolijk zijn.
Ja zal best....ik zou ook gaan stuiteren als ik 23 uur per dag in een box sta en dan een uurtje het bos in mag.
De belgen staan 24 uur per dag op de wei en werken wanneer er gewerkt moet worden.

Ik geloof he....dat de overgrootouders van die klagers met hun paard 23/7 in de box ook werkten met hun paarden en die paarden verder lekker op het land stonden. Maar tegenwoordig is dat zielig.

Huertecilla schreef:
Voor de werkende mens echter is er én een arbo-wet én een mond die kan praten.

En voor de paarden moet je als eigenaar goed opletten hoe je paard zich voelt en de arbeidsomstandigheden zo optimaal mogelijk maken.
Toont een paard zich hier niet fit, blijft het paard lekker in de wei.

Ik snap best hoor dat een paard moet presteren als de ruiter dat wil, maar de manier waarop dat soms gebeurt schiet mij echt in het verkeerde keelgat.

Ik heb een keer een klant gehad wiens paard "nodig gecorrigeerd" moest worden want hij was zó heet en deed niks anders dan onder de ruiter weglopen.
Het paard kon het land niet op want dan deed hij niks anders dan het land omploegen dus hij stond dag en nacht op stal en 1x per dag tijdens het uitmesten stond hij in de bak en 4x per week liep hij een uurtje onder het zadel.

Nou prima, breng maar.
Inderdaad hoor, de eerste paar dagen op het land deed hij niks anders dan rennen en vliegen.
Niets vreemds aan in mijn ogen want hij kon eindelijk zijn benen strekken.
Na een paar dagen op het land transformeerde de rennerige draak -zoals hij genoemd werd door de eigenaar- in een uiterst braaf paard.

Ik kreeg een schouderklopje voor mijn goede werk terwijl ik niks had gedaan.
Ja het paard op het land zetten. Tijdens het rijden was er niks meer aan de hand.
Het paard kon immers zijn energie in het land kwijt en lekker paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:53

sommige dingen hebben geen zin om te zeggen.
Ik heb het verwijderd. Iets te felle kritiek op HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:04

HC, een paard is een vluchtdier en de mate waarin dat natuurlijke instinct een rol speelt hangt van diverse factoren af (ras/type/opvoeding e.d.). Mijn ruin beschermt zijn kudde ook enorm, houdt de omgeving goed in de gaten en gaat op onderzoek uit bij 'indringers'. Maar hij kan ook vluchten op zijn tijd, bijvoorbeeld als ik rij en er springt een kikker in de sloot met een enorme plons. :+ Dan is het een watje eersteklas soms, haha...

Jammer dat je de essentie van mijn verhaal niet bekijkt, maar me het gevoel geeft op woorden te willen pakken. Dat merk ik wel vaker bij jou. Ik denk overigens dat er op bokt echt wel aardige mensen/ruiters, whatever, zitten, hoor. Niet iedereen is onaardig en ook niet per definitie onwetend. En verder denk ik dat MariekeB wel een punt heeft. Je aanpak op deze manier komt gewoon niet over bij de meeste mensen, terwijl ik denk dat ook jij het beste bedoelt voor het wezen paard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:08

Dankjewel Twigyy, jij verwoord wat ik bedoel in een stuk nettere bewoordingen. Ik was wel heel erg fel en op de man gericht. Daarom heb ik dat verwijdert, dat is normaliter niet mijn manier van communiceren. Het schoot me even in het verkeerde keelgat

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:30

Ik ben het helemaal eens met Huertecilla.
Een voordeeltje aan bokt is dan wel dat ik daardoor op die ideeen kwam.
Dus 24.7 buiten etc.
Omdat ik er over las, ervaringen las en las van mensen die het niet deden.
Zeg niet per direct dat je je beest mishandelt als je hem op stal zet.

Maar toen ik mijn buurmeisje van 10 vertelde dat ik een stal zocht met 24/7 weidegang,
geen stal, misscihen een bak en opbergruimte schrok ze zich rot.
Ja geen grapje hoor. Dat vond ze zíelig. Paard niet op stal is zielig. Dat denken de kinderen
nu dus. Nou dat lijkt me ook nogal krom. Heb het haar eens duidelijk gemaakt, dat het niet
zielig is. Gelukkig neemt ze alles van me aan maar ik denk dat als zij de keuze krijgt ze een
pony op stal zet. Nu nog wel.
Zo komen er alleen maar meer stal ponys die echt veel last hebben van het stalleven. En dat
zijn de pony's die wegkwijnen zoals in het artikel beschreven staat. Ik vind het wel goed dat
er een keer een duidelijk stuk staat. Schrijver heeft een sterke mening en als je die niet hebt
heeft het totaal geen nut om hier over te schrijven.

Kennis over paarden mist bij bijna iedereen. De meeste weten veel van voeding, rijden, blessures,
en meer van die dingen. Maar hoe het in de natuur gaat ontgaat veel mensen. Net als hoe het lichaam
nu werkelijk in elkaar zit, wat echt goed is en niet. En ik zeg niet dat ik het allemaal weet, oh nog lang niet.
Maar daarom interesseer ik me er in en zoek ik het allemaal op.

Nog een keer; Ik wil hier niemand afvallen en maak naar mijn mening niemand zwart, dat is ook niet mijn bedoeling.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:44

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wanneer ze eens voor al die honden op gaan komen die overdag in een veels te kleine bench zitten omdat de eigenaren de hele dag aan het werk zijn.
Wil natuurlijk niet zeggen dat een paard ook zoveel mogelijk buiten moet staan met zijn vriendjes!
Waar ik me momenteel gewoon een beetje aan erger is dat de paarden nu nr. 1 staan w.b.t de regering. De schuil stallen ( waar je nooit een vergunning voor krijgt!) het minimaal 2 paarden houden ( Ben ik het zeker mee eens!) het minimaal 4 uur buiten staan ( wie gaat dat controleren??) de diploma's voor het houden van een paard ( Ik heb al 40 jaar paarden, en dan nu nog een diploma halen??) Maar de kist kalveren, de varkens die eigenlijk vele malen intelligenter zijn dan een paard en aan een ijzeren ring liggen, de leg batterij kippen enz. enz. dat is al te veel uitgemolken lijkt wel en daar kunnen ze geen zieltjes meer mee winnen!
Ik word er een beetje moedeloos van!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:49

Ben het er wel mee eens Aerdenhout.
Daar word ik ook niet goed van.
Maar het bench-probleem is ook wel vergelijkbaar met de paarden die alleen maar op stal staan.
Eigenaren geven dezelfde reactie. Hond ligt toch lekker te slapen? Heeft wat te eten? En hij is
altijd hartstikke vrolijk. Logisch want hij mag dan eindelijk uit de bench of naar buiten dus ja dan
is hondje vrolijk.
Eigenlijk hetzelfde als wat er bij paarden gezegt word. Het word goedgepraat voor hun eigen geweten.
Sorry maar zo zie ik het.

En ik vind dat alle dieren gelijk zijn dus dat al het dierenleed aangepakt moet worden. Niet alleen paarden,
er worden namelijk wel leuk regels gesteld maar er word niet gecontroleerd. Geld is natuurlijk vele malen
belangrijker dan die dieren. Dieren kunnen niet praten dus komen niet in opstand. Makkelijk. En er zijn minder
mensen die voor ze opkomen dan die het niet veel interesseert. Dus blijft het nog een lange strijd ben ik bang...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:59

Oh ja, ik heb ook erg veel moeite met de bio-industrie (ben niet voor niets al meer dan 20 jaar vegetarisch), ik vind ook dat je geen hond moet houden als je er de tijd en de ruimte niet voor hebt en zo ken ik er nog tig (ben ook al een lange tijd lid van PETA, om maar iets te noemen en mijn overige huisdieren hebben ook een aardig vrij leventje), maar we hebben het nu even over paarden m.b.t. dat artikel, genoemd door TS. ;)

Ik vind het ook shocking dat veel kinderen door al die k.tmaneges (en dan heb ik het over de maneges waar paarden NIET naar buiten kunnen, waar ze NIET als paard in kuddeverband kunnen leven) een totaal verkeerd beeld aan leren. Alleen al daarom wil ik mijn dochter niet op zo'n manege hebben. No way, dat zij dat soort bullshit aanleert door wat ze daar ziet en straks nog tegen mij gaat roepen dat ons paard ook op stal moet. Of iets dergelijks.
Zo jammer. Ik wist als 7-jarige niet beter dan dat paarden heerlijk buiten konden staan in groepsverband, zo stonden al mijn verzorgpaarden er jaren bij vroeger. Ik heb nog nooit op een manege gereden, ja, toen ik begin 20 was heb ik er een tijdje gereden. Was niet mijn ding (ik wil altijd graag een band met het paard waar ik op rij en dat is daar onmogelijk).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:08

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:22

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Het zijn vluchtdieren

Nee hoor ;)

De meeste paarden kiezen voor vluchten. Dat zie ik dagelijks in de omgang met paarden. Een paard dat schrikt, vecht niet maar vlucht. Definitie van vluchtdieren.

De leider van de kudde zal weliswaar vechten voor zijn kudde, maar de meeste zijn écht vluchtdieren.

Verder ben ik het er níet mee eens dat élk paard 24/7 in de wei moet staan.
Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden kun je gewoon niet 24/7 in de wei staan. Deze worden 's winters geschoren, en dat is al een rede om ze zeker 's nachts binnen te houden.
Voorjaarsgras, nog zo'n voorbeeld. Als paarden daar te veel van binnenkrijgen, zullen ze wss last krijgen van hoefbevangenheid.

En zo ken ik er nog wel een paar. Natuurlijk hoort een paard in de wei, zeker 12 uur per dag, of iig overdag lang zat. Maar ze gaan echt niet dood van een nacht op stal hoor. Vergeet niet dat paarden ook gedomesticeerd zijn, en dat de meeste rassen niet meer rechtstreeks van het oerpaard afstammen. Er zijn nog maar heeeeeeel weinig rassen die dat wel zijn.
Deze paarden zijn er in de evolutie aan gewend om in een stal te staan, en passen zich hierop ook aan. Denk aan de paarden die bijna geen wintervacht krijgen ;)

Ja, paarden moeten in de wei met soortgenoten, Nee ze hoeven níet 24/7 in de wei te staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:43

Wel eens in de divoza gids gekeken wat voor dekens er tegenwoordig verkocht worden! Met zo'n deken om kan ik de noorpool nog over lopen en dan heb ik het nog te warm. Bullshit dus, paarden kunnen gewoon naar buiten. Misschien niet op de wei(in de winter dan!) maar ik denk dat voor de sportpaarden een ruime box(min 4x4) + zo'n uitloop gedeelte voor de box al een veel betere huisvesting krijgen.

Dood gaan ze niet nee op stal daar is dit filmpje wel een mooi voorbeeld van: http://www.youtube.com/watch?v=NqzZr0CA1Fg

Het probleem met het voorjaars gras kan opgelost worden door een ruime paddock met een kuubkist waar voor 24 uur hooi in zit. Paar soortgenoten erbij en zo'n paard heeft al een beter leven dan maar opgehokt staan omdat hij niet op het land mag.

We moeten niet meer zeggen KAN NIET we moeten kijken naar wat er dan wel mogenlijk is .

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:51

Paarden hebben zich niet aangepast aan de stal. Dat blijkt uit paarden met stalgebreken.
Andere accepteren het. Het is niet beter om ze op stal te zitten.
Het gaat niet alleen om het gras eten maar om de beweging en interactie met soortgenoten.

En nee ze hoeven niet in de wei. Maar ze hoeven ook niet op stal. Dat ze gedomesticeerd zijn betekent niet dat ze zich waarschijnlijk beter voelen als ze gewoon kunnen kiezen om cntact te maken en te bewegen wanneer hun dat willen. Stalling is iets wat voor de mens makkelijk is. Ik brand het niet af maar het is wel zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:53

Marjoow schreef:
Huertecilla schreef:

De meeste paarden kiezen voor vluchten. Dat zie ik dagelijks in de omgang met paarden. Een paard dat schrikt, vecht niet maar vlucht. Definitie van vluchtdieren.

De leider van de kudde zal weliswaar vechten voor zijn kudde, maar de meeste zijn écht vluchtdieren.

Je mag en kan schrikken en vluchten niet door elkaar halen. Schrik jij nooit? Wat doe je dan vervolgens?
Idem paarden. Schrikken is een reflex, fight or flight is gedrag op basis van een risico-afweging. Dit is ook wat door opvoeden en trainen mogelijk paard te rijden. Als een paard na schrik zou vluchten was het inherent gevaarlijk en ongeschikt als rijdier :)*

Hoeveel normale paardse paarden zie jij in een familiegroep levend op een ruim stuk land?
In een kleine ruimte, in een niet veilige structuur, zonder zelfvertrouwen, met ervaring dat vechten niet mag, etc. krijg je een totaal vertekend beeld.

Dat geldt ook onde het zadel waarin ruiters paarden stressen, dan schrik, een ook schrikkende ruiter die stresst en aan het bit pijn toévoegt; en PPPPRRTTTTT, wég!
Normaal zou dat 30 of 50 meter zijn maar met een stressende ruiter aan een pijninstrument hangend impulsen om van weg te vluchten toevoegend...

Dat ´paard is een vluchtdier´ is ongelooflijk riskant voor de ruiterij.
Gebruik dat vooral tegen de buitenwacht en die vindt alleen maar dat het dus verboden moet worden; die wegvluchtende ongeleide projectielen van 500 kilo door de openbare ruimte.
Het is voor de ruiterij zowel voor de eigen veiligheid als voor het beeld door de buitenwacht van groot belang dat het paard NIET abusievelijk als een ´vluchtdier´ gezien wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:58

M_hartje_M schreef:
Tammy_ schreef:
mijn paard staat op een manege, een groot bedrijf: manege, pensionstal, springstal en hengstenhouderij bij elkaar.

maar, hij komt van 8.00 tot 20.00 in de wei in de kudde, gaat zodra het 's nachts warmer is 24/7 op de wei (geen schuilmogelijkheid dus alleen bij redelijk weer, flinke regen/onweer gaat hij binnen) , heeft een lichte stal met frisse lucht, naast andere paarden, en paard staat in de winter 2x2 uur in de paddock met andere paarden.

dus ik ben het niet eens met het artikel uit de OP, mijn paard kwijnt echt niet weg 's nachts in de stal :roll:

hij slaapt dan lekker /3

Ik heb laatst een onderzoekje gedaan bij mijn paarden, daaruit blijkt dat ze maar 2 uur stilgestaan hebben op een heel etmaal, en dat was ook nog eens tussen 10 en 12 's ochtends. Paarden bewegen het hele etmaal door. Ze bewegen zo'n 12 km.

Als jij je paard op stal zet beweegt hij daar nog geen kilometer en dat uurtje rijden voegt amper wat toe. Het hoefmechanisme ligt stil op stal en dus ook een groot deel van de doorbloeding van het paard. Dat manegeponies dan toch nog zo oud worden heeft meer te maken met het feit dat ze vaak meerdere lesuren meelopen in de lessen op een dag. Maar pensionpaarden die enkel uit de box komen in de winter voor een uurtje rijden kwijnen echt weg, en dat uurtje extra in de stapmolen verandert daar niets aan!

AfbeeldingAfbeelding

en dat jij vindt dat je paard best op stal mag staan is jouw mening, maar het is een FEIT dat 23 of 22/7 of 20/7 op stal staan voor een paard ongezond is.

Net als dat de mededeling op elk pakje sigaretten ook geen mening is, maar een feit; het is schadelijk voor je gezondheid, ook al werd jouw opa wel 74 ondanks dat hij rookte.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:06

Cowgirl schreef:
Het probleem met het voorjaars gras kan opgelost worden door een ruime paddock met een kuubkist waar voor 24 uur hooi in zit. Paar soortgenoten erbij en zo'n paard heeft al een beter leven dan maar opgehokt staan omdat hij niet op het land mag.

Ik geef de paarden meer stro dan hooi. In ons weidehooi zit teveel voedingswaarde en ze hebben wel meer cellulose nodig dan de hoeveelheid hooi die genoeg is voor voeding.
De celluose fermenteert in de buik en dat is in de hier natte en frrrrrissse winter de perfecte dirécte centrale verwarming.
In de droge, zinderende zomer is het natte stro een perfecte vocht- en electrolietenvoorraad.

Stro : hooi, ongeveer 2 op 1. Een lading in de morgen en een lading in de avond. Pas de hoeveelheid aan bij de weersomstandigheden en hoeveel ze eten. Het mag niet schoon op zijn.

Inderdaad in kuubkist. Twee kuubkisten. Beiden aan het andere eind van de ´paddock´.

Bedankt Arabesk voor dit stuk concréte van ´ik vind (op basis van niets)´ ontdane stuk feítelijke informatie +:)+
Hier houdt de hengt ons setje nogal extra in beweging *\o/*
´s Zomers komen daar het wijken voor insekten bij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:07

Cowgirl schreef:
Wel eens in de divoza gids gekeken wat voor dekens er tegenwoordig verkocht worden! Met zo'n deken om kan ik de noorpool nog over lopen en dan heb ik het nog te warm. Bullshit dus, paarden kunnen gewoon naar buiten. Misschien niet op de wei(in de winter dan!) maar ik denk dat voor de sportpaarden een ruime box(min 4x4) + zo'n uitloop gedeelte voor de box al een veel betere huisvesting krijgen.

Dood gaan ze niet nee op stal daar is dit filmpje wel een mooi voorbeeld van: http://www.youtube.com/watch?v=NqzZr0CA1Fg

We moeten niet meer zeggen KAN NIET we moeten kijken naar wat er dan wel mogenlijk is .

Pik je wel even het uiterste eruit. Er zijn zat stallen die onwijs mooi zijn en waar ze gemakkelijk in kunnen verblijven.

Nee, het argument paard MOET 24/7 de wei in, vind ik niet goed. Paarden kunnen makkelijk een paar uur op stal doorbrengen.