Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:15

Elin_ schreef:
19LindA83 schreef:
@Lizzylover:staat genoteerd!

Van je medemens moet je het maar hebben!

Nou als jij echt dood wilt en mensen je dan toch terug halen om het maar even zo te zeggen is dat pas een hel.

zeker op deze manier, mag ie ook nog onmenselijk lijden en nooit meer goed komen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:16

Elin_ schreef:
19LindA83 schreef:

Nou als jij echt dood wilt en mensen je dan toch terug halen om het maar even zo te zeggen is dat pas een hel.

Idd , en ik neem niet aan dat deze man wilt blijven leven.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:16

Ayasha schreef:
sjanie schreef:

Dit was mij ook al opgevallen. Gewoon lekker verder je bakkie leegdrinken. 8)7

Hij heeft zichzelf toch in de fik gestoken? Ik zou ook blijven zitten als er al zoveel mensen bij zijn en ik toch niks extra kan doen :+
Hoewel ik wel iets meer verbijsterd zou zijn want deze drinkt echt rustig door _O-
Mensen reageren vaak raar in paniek situaties, helemaal niet (kunnen) reageren is ook een vorm van paniek :)

en ja, als ik zo ver heen ben hoop ik dat ze me laten gaan. Wat is het toch met mensen om iemand kost wat kost in leven te houden als die zelf blijkbaar niet wil? :?

Als het niet om 'reageren uit principes of normen en waarden' gaat, dan kan ik me alsnog voorstellen (geheel zakelijk gezien) dat getuigen ook strafbaar worden gesteld als zij totaal niet ingrijpen in zo'n situatie. Ik weet niet of het ook daadwerkelijk zo is. Maar ik vind het niet verkeerd.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:17

NiNa_14 schreef:
ik snap lizzylover wel om heel eerlijk te zijn
als die man al 2 minuten in brand staat is er volgens mij nog maar weinig te redden..

dat hoeft niet persee hoor ;) er hebben ook mensen het overleefd uit de brand in volendam.

en lizzylover, ik vind het heel simpel gedacht van je, meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

paleoceen

Ik snap best dat je schrikt wanneer zoiets ergs gebeurd en dat je lam geslagen bent (en daarom niets doet omdat je er gewoonweg niet toe in staat bent) maar op zijn minst had die man wel zijn jas of trui aan kunnen bieden. Maar deze meneer is niet de enige hoor....het hele land zit vol mensen die -wanneer er iets gebeurt- niks doen..of gewoon lekker gaan staan filmen.
Overigens heel erg top van die mensen die zo hun best staan te doen om het vuur uit te krijgen. En ik hoop dat ze deze ervaring heel snel kunnen vergeten.

rommulus

Rider01 schreef:
Wat een mafkees, gelukkig hielpen aardig wat mensen zo te zien..

helaas hielpen ze hem alleen maar harder te branden
de manier die ze gebruikten (het slaan) brengt alleen maar meer zuurstof toe en zal het dus alleen maar harder brandden

weet iemand een manier om dit filmpje binnen te halen ??
heel bot gezegd is dit mooi les materiaal voor de bhv cursussen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Bizar hoor.
Je zal maar zo ver heen zijn... En tja, diegene die je 'koffie ziet drinken' is misschien wel iemand die zo verbaasd was en op zo'n moment verstijfd en dus niks doet. Elk mens reageert anders. Vind het wel knap van alle andere mensen die er allemaal op los 'meppen' met hun jas om die brand uit te krijgen (wat inderdaad op deze manier niet lukt door zuurstof).
Laatst bijgewerkt door Shaar op 06-04-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Dus omdat iemand iets zelf doet (en dan ook nog eens ws niet eens bij zijn volle verstand) is het een soort eigen schuld dikke bult mentaliteit......
Als jij te hard rijdt waardoor je een zwaar ongeluk krijgt moeten we dan ook maar niks doen want je doet het toch immers zelf...
Tjonge waar gaat dat heen...
Kijk dat je niet helpt omdat er al veel mensen wat aan het doen zijn ok... maar denk dat je altijd wat kan doen, hulpdienst bellen, andere omstanders ''opvangen''. De mensen die wel hebben geholpen helpen.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:19

Elin_ schreef:
19LindA83 schreef:

Nou sorry, maar dit is geen normale zelfmoordactie. Het gehele scenario er omheen al.
Deze man is duidelijk van het pad af en was waarschijnlijk in een zware psychose of heeft last van een andere psychische stoornis. Dit komt op mij niet over als een voorbedachte en bewuste zelfmoordactie omdat meneer levensmoe is.

Elin_

Ik vind het btw wel moeilijk.. wat je in die situatie moet doen.. uitmaken en meenemen.. uitmaken en weet ik veel zeggen dat pistool sneller gaat of laten branden..
Want dit is wel een heel pijnlijke manier om ''heen te gaan''
Word helemaal naar van het filmpje het eind.. dat ie helemaal in mekaar kruipt...

Mischien denkt ie al dat mensen hem haten en nu slaan (wel voor ''goed'' doel) ze hem ook nog (goede doel = vuur uitmaken)

Elma_

Sommige mensen hebben echt aandacht tekort :n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:21

19LindA83 schreef:
Dus omdat iemand iets zelf doet (en dan ook nog eens ws niet eens bij zijn volle verstand) is het een soort eigen schuld dikke bult mentaliteit......
Als jij te hard rijdt waardoor je een zwaar ongeluk krijgt moeten we dan ook maar niks doen want je doet het toch immers zelf...
Kijk dat je niet helpt omdat er al veel mensen wat aan het doen zijn ok... maar denk dat je altijd wat kan doen, hulpdienst bellen, andere omstanders ''opvangen''. De mensen die wel hebben geholpen helpen.

Nee helemaal niet .
Je leest niet.
Deze man wilt wss dood. En als ik bijv. een ongeluk krijg door bijv. glad ijs dan idd help je mekaar wel! ,maar als ik nou dood wil en voor de trein spring waarom mij van de treinrails afhalen (als de trein er nog niet is?) als je toch al dood wilt ...

Het gaat hier niet om wel of niet helpen bij een scene waar je dood gaat ,maar om wat voor reden.. wil je dood .. of is het een ongeluk

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:23

19LindA83 schreef:

112 bellen zou ik wel doen :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:23

Op het moment dat er zo iets schokkends gebeurt, heeft het geen nut om met z'n 10en ergens omheen te gaan staan.
Ik zou ook niet zijn gaan helpen met jassen. Ik had beter water kunnen gaan halen uit een cafe/winkel, dat had in die 2 minuten nut gehad. Alarmdiensten inschakelen... en daarna hulp bieden met koelen.

met 20 man eromhene gaan staan wapperen heeft geen nut, breng je alleen jezelf mee in gevaar.
Iedereen heeft geluk gehad dat er niet nog iemand in de fik gegaan is.

Ik snap neit wat iemand bezielt om zichzelf in de fik te steken....
:n

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:24

LizzyLover schreef:

Idd , en ik neem niet aan dat deze man wilt blijven leven.[/quote]

:n wat een kortzichtigheid... het zal je zelf maar gebeuren dat iemand uit jou kring dit overkomt.. kijken of je dan nog steeds zo stoer uit de hoek komt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:25

Citaat:
---------------------------------
Idd , en ik neem niet aan dat deze man wilt blijven leven.

19LindA83 schreef:
:n wat een kortzichtigheid... het zal je zelf maar gebeuren dat iemand uit jou kring dit overkomt.. kijken of je dan nog steeds zo stoer uit de hoek komt

Nee lekker weer terug halen en laten leven met brandwonden , Psygisch en lichamelijke pijn.
Dat wil je zeker :+
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 06-04-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:25

19LindA83 schreef:

Wat is dat nou weer voor vergelijking.. Als je te hard rijdt op de snelweg, wil niet zeggen dat je zo graag dood wilt.. Als je midden op de dam jezelf in de fik zet, heb je gewoon zwaar aandacht tekort en ben je Imo gewoon een stomme aansteller. voor de omstanders is het erg ja, die hebben een traumatische ervaring erbij.. Maar die vent sorry hoor.. die zou ik niet helpen :n als je zo graag zelfmoord wil plegen rijd dan lekker van de klif, heeft niemand er last van :)

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:26

Ik verwacht dat het iets met zijn kinderen te maken heeft. En een schreeuw om hulp is voor wat dan ook. Toch jammer dat het op een druk plein gebeurd waar zoveel mensen er bij zijn. Toch had ik deze meneer ook geholpen. Je weet nooit wat er achter zit dus kun je op dat moment ook niet oordelen over het lot van deze man.

Ik heb zelf trouwens ook eens een brand mee gemaakt waarbij ik gewoon rustig op de stoel bleef zitten in eerste instantie. Na voor mijn gevoel wel een minuut was ik in staat om te handelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:26

19LindA83 schreef:

nee omdat hij blijkbaar dood wil!

En voor je gaat gillen, ja een goede vriendin is uit het leven gestapt. En een familie lid ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-04-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:27

Nooit van Ethiek gehoord natuurlijk.

Elin_

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:27

Ethiek ? :+ Nee.. uitleg?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:28

Jeetje ik wil de hele tijd reageren, maar mijn berichten komen er niet door oid. Ik wilde in ieder geval hetzelfde typen als winnietje3. Als het deze man puur om zelfdoding zou gaan had hij het wel anders gedaan. Ik denk dat hier meer aan ten grondslag ligt, zoals idd een psychische stoornis.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:29

Elin_ schreef:
19LindA83 schreef:

of de man daadwerkelijk dood wilde is nog maar de vraag , zo goed heeft hij er blijkbaar niet over na gedacht anders zou het wel in stilte gedaan hebben. mensen die psygisch niet in orde zijn , zijn gewoon niet in staat om alles te overzien en doen een wanhoopsdaad , met de een schreeuw om aandacht omdat ze niet meer weten hoe ze wel gehoord kunnen worden.

@Lizzylover , inlevings vermogen lijkt me niet jou sterkste kant , kan dat kloppen ?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:30

jeetje ik ben eigenlijk best geschokt door t filmpje....je zou maar rustig van winkelen terug komen en je ziet iemand zichzelf in de fik steken....ik zou echt niet weten wat ik zou doen ik denk dat ik flabbergasted zou wezen...

ik vraag me af in hoeverre je moet wezen om dit jezelf aan t doen

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:30

Elin_ schreef:
Nee helemaal niet .
Je leest niet.
Deze man wilt wss dood. En als ik bijv. een ongeluk krijg door bijv. glad ijs dan idd help je mekaar wel! ,maar als ik nou dood wil en voor de trein spring waarom mij van de treinrails afhalen (als de trein er nog niet is?) als je toch al dood wilt ...

Het gaat hier niet om wel of niet helpen bij een scene waar je dood gaat ,maar om wat voor reden.. wil je dood .. of is het een ongeluk

Het percentage van mensen die een poging doen en echt dood willen ligt niet hoog hoor.
Als deze man al echt dood had gewild had hij ws wel een doeltreffender methode gebruikt. Dit komt meer over als een kreet van hulp, iemand die de weg kwijt is en niet meer helder na kan denken.

Het ging hier om de uitspraak: hij doet het toch zelf... dus dan help ik niet.
Wanneer jij je gaspedaal intrapt doe je dit ook zelf dus als daar dan een ongeluk uit voort vloeit dan heb je ook maar pech.
Of wanneer jij zelf een pilletje oid slikt en die blijkt slecht te zijn is dat ook jammer voor je want je slikt hem toch zelf......