wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ship

Re: wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:37

nee zeker daar ben ik mij zeker van bewust dat hier iedereen het echt beter heeft als in ontwikkelingslanden maar waarom moet alles zo lang duren en je hoort eingelijk niks maar achteraf en vervolgens komt er weer een nieuwe actie waar geld heen moet mensen krijgen zo toch wantrouwen met als gevolg dat er dadelijk niks meer komt..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:38

Dat klopt, Vaak komt het door verkeerdebeslissingen. en veel mensen hebben een boel zelf in de hand. Als je zelf nergens achteraan Zit kom je steeds meer in de oliebol.....
Maar het is niet altijd te voorzien en niet altijd een eigenschuld. Ook is het niet te vergelijken met armoede in bijv. somalie. Maar dat neemt niet weg dat het er is en er in Nederland veel geld nodig is.
In het buitenland ook, maar IK VIND dat nederland zn eigen mensen vergeet. En ons ook weleens mag laten zien wat er met het ingezamelde geld is gebeurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:41

Klopt Suus, maar dan nog... als je bijv. eenmaal onder bewind staat en er regelingen getroffen zijn qua huisvesting....Dan is dat echt geen echte armoede meer te noemen.
Is er nog zóveel te krijgen.
En nee, het geld waar je dan van moet rondkomen per week is geen vetpot, maar het is prima te doen.

En ja er is in Nederland veel geld voor nodig, misschien zelfs wel te veel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:44

Dat ben ik helemaal met je eens hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:46

Jeej :)

Maar inderdaad, meer transparatie bij de hulporganisaties is zeker wenselijk.
En ik snap dat de corruptie in die landen moeilijk aan te pakken is en dat je keuzes moet maken...zeker als je ook de bevolking wil helpen. Maar van het ingezamelde geld gaat helaas nog wel te veel naar verkeerde handen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:48

_/-\o_
Komt niet vaak voor op bokt, de gouden middenweg is gevonden en uiteindelijk bedoelen we hetzelfde maar zeggen we het allemaal net ffies anders... :D

(zal het aan het tijdstip liggen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:55

Halleluja :D
World Peace :D :+

*memorabel moment
*pinkt traantje weg

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:56

:D +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:12

Ik heb het nog nieteens over de verkeerde handen of strijkstokken waar middelen aan blijven hangen...ik heb het over geld wat na de tsunami van 2004 is opgehaald en nooit op plaats van bestemming is beland. Ik denk aan situaties als Dafur dat ongeveer gelijkertijd met bovengenoemde tsunami is geweest en waar je niets over hoorde omdat de media er hoegenaamd geen ruchtbaarheid aan gaven, en waar dus stukken minder voor is opgehaald als toen met de tsunami. Ik heb toen veel geld gestort, een bedrag dat toen door mijn werkgever is verdubbeld, en wat waarschijnlijk nooit op plaats van bestemming is aangekomen.

Bij de inzameling voor Haiti heb ik dan ook niet meegedaan. Als het niet mogelijk blijkt om al die bedragen die ergens op een bankreking rente staan te verzamelen, door te sluizen naar dringendere projecten, hebben ze mijn bijdrage ook niet nodig...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:52

Er zijn genoeg mensen in Nederland die écht honger hebben. Mensen die écht geen dak boven hun hoofd hebben. Zelfs jongeren.

De mensen in arme landen kennen niet anders, maar de meeste Nederlanders wel. Als je altijd gewoon te eten hebt gehad, en dan opeens geen cent meer hebt om te eten (En ja, dat komt in Nederland voor) dan heb je echt honger.

Beide op een andere manier, maar beide even verschrikkelijk voor degene die het meemaakt.

Ik vindt dat Nederland zich minder moet bemoeien met anderen landen, tot de mensen die flink in de oliebol zitten het beter hebben.
Als je mensen met ''een beetje honger'' in nederland nog geen hulp kunt bieden, hoe wil je dan de grote problemen goed aanpakken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:07

Cassidy, ik ben het helemaal met je eens. Er zijn met al die hulpacties zoveel middelen ingezameld, maar het komt maar niet op de plaats van bestemming. Volgens mij moet er van de ramp van 2004 met die tsunamie nog zoveel geld over zijn, maar waar is het dan?
Want de rekening staat weer gewoon op nul als er een nieuwe ramp zich voordoet.

Dit maakt voor mij ook dat ik geen zin meer heb om met dergelijke grote acties mee te doen en geld te doneren. Ik wil best helpen, maar wil wel graag dat er dan ook wat met die bedragen gedaan wordt.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:11

dankje wel dit wilde ik berijken met deze topic ik noemde het voorbeeld haiti maar al dat geld van giro 555 waar is dat en waarom zien wij niet wat er mee gebeurt vind dit heel erg en baal er van zoveel geld van goede wil van de mensheid die iets kunnen missen of mischien wel helemaal niks en dit toch doen en dan verdwijnd er een hele boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:58

Daphne__ schreef:
Er zijn genoeg mensen in Nederland die écht honger hebben. Mensen die écht geen dak boven hun hoofd hebben. Zelfs jongeren.

De mensen in arme landen kennen niet anders, maar de meeste Nederlanders wel. Als je altijd gewoon te eten hebt gehad, en dan opeens geen cent meer hebt om te eten (En ja, dat komt in Nederland voor) dan heb je echt honger.

Beide op een andere manier, maar beide even verschrikkelijk voor degene die het meemaakt.

Ik vindt dat Nederland zich minder moet bemoeien met anderen landen, tot de mensen die flink in de oliebol zitten het beter hebben.
Als je mensen met ''een beetje honger'' in nederland nog geen hulp kunt bieden, hoe wil je dan de grote problemen goed aanpakken?

Mensen met een beetje honger? Als ze niet kunnen werken (en dan bedoel ik echt niet) dan kun je in NL een uitkering krijgen. Je kunt er bijstand bij krijgen. Is geen vetpot, maar je hoeft geen honger te hebben, echt niet.
En verder: ga maar werken, kun je geld verdienen, kun je eten.

Nederlanders moeten eens leren voor zichzelf te zorgen ipv je afhankelijk op te stellen van de staat. Want als 16 miljoen Nederlanders van de staat moeten gaan leven, kunnen we alle zorg- en verzekeringsstelsels wel vergeten.......
In Nederland is echt geen serieuze armoede, vind dat echt grote aanstelleritis. Iedereen kan een uitkering/bijstand/weetikwatvoorbelachelijkesubsidie krijgen.
We zijn een van de rijkste landen van de hele wereld, en wij lopen te zeuren dat we zelf zo zielig zijn en dat er maar geen inzamelingsacties meer moeten gehouden worden, geen steun meer aan landen die het veel en veel zwaarder hebben? Sorry, ik vind het ronduit walgelijk.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:07

jah maar ja als die inzameling niet bij de personen komen die het nodig zijn en alles word in een doof pot gestopt waar blijven we dan? niets of niemand hoort meer van kijk dit is weer gebeurt of dat is gebouwd helemaal niks mensen bij ramp landen leven nog op straat dit is toch belachelijk?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:13

Yamcha schreef:
Daphne__ schreef:

Mensen met een beetje honger? Als ze niet kunnen werken (en dan bedoel ik echt niet) dan kun je in NL een uitkering krijgen. Je kunt er bijstand bij krijgen. Is geen vetpot, maar je hoeft geen honger te hebben, echt niet.
En verder: ga maar werken, kun je geld verdienen, kun je eten.

Dat zeg jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:17

ship schreef:
jah maar ja als die inzameling niet bij de personen komen die het nodig zijn en alles word in een doof pot gestopt waar blijven we dan? niets of niemand hoort meer van kijk dit is weer gebeurt of dat is gebouwd helemaal niks mensen bij ramp landen leven nog op straat dit is toch belachelijk?

Er is meer nodig dan geld om een land als Haïti weer op te bouwen....... echt, ik denk dat je dat serieus onderschat.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:18

Yamcha, dat ben ik dus echt niet met je eens! Waarom zijn er dan voedselbanken in NL en vragen zoveel mensen om eten? Is niet voor niets. Wat jij zegt qua werken en dergelijke voelt als een aanval naar bepaalde mensen toe. Ik weet dat het helaas niet altijd zo is. Weet je dat de mensen die dakloos zijn vaak goede zakenmensen waren? Misschien is voor hou een optelsommetje heel makkelijk maar ik ken dergelijke situaties waarin het echt niet zo makkelijk is als jij stelt.

Ik doneer inmiddels ook niet meer. Ik heb gedoneerd in 2004 voor die tsunami. Wat is er met dat geld gebeurd? Juist, we zijn 6 jaar verder en het is nooit op de plek van bestemming aangekomen. Collectes? Als ik ergens geld aan uit wil geven kies ik mijn eigen doel wel waar ik geld voor over heb. Maar inmiddels geef ik ook daar niet meer aan. Ik als vrijwilliger ging door weer in wind en de directeur maar vangen en een goed salaris ontvangen en een dikke auto rijden. Nee, dat is nu afgelopen bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:34

Moet zeggen dat ik het wel eens ben met Yamcha.
Ik maak het allemaal van heel dichtbij door m'n werk en nee, echte armoede is er in Nl. niet.
Dat kan simpelweg niet, er is zo veel hulp en zoveel te regelen.
Ik was er eerst ook niet in thuis, maar nu ik er met m'n neus bovenop zit... vind ik het echt verbazingwekkend wat er allemaal te krijgen en te regelen valt.
Zelfs als je dik dik dik dik in de schulden zit, dakloos bent en onder bewind staat... heb je nog leefgeld waar je van kan leven/eten en kan je huisvesting krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:02

Juist. Ik heb zelf 3 jaar in een schuldsanering gezeten, en ik had nog altijd geld om rond te komen, en best makkelijk ook...... ik reed paard, had een auto, kon een redelijk huis huren. Armoede? My ass. Ik had het nog altijd vele malen beter dan de mensen in Haïti. Sinds die tijd ben ik overtuigd vvd-er.
Ik heb echt de pest aan die Nederlandse aanstellerij. Het zal tijd worden dat mensen eens wat minder aan zelfmedelijden doen en wat empathischer worden naar mensen die het echt zwaar hebben. Dit soort topics doen me denken aan zo'n meisje wat loopt te huilen omdat ze geen 3e paard mag......

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:05

Ik ben het 100% met je een TS. Heb er eigenlijk niet zo veel meer aan toe te voegen. Ergens moeten gewoon grenzen zijn..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:05

Vind ik jammer dat je zo redeneert Yamcha, want het kan ook omgekeerd zijn! Dat weet ik namelijk ook...
Jouw situatie hoeft niet de situatie van een ander te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:08

Tuurlijk kan het ook anders zijn, maar dan nog is er zo'n 50/60 euro aan leefgeld per week voor je.
En dat is geen armoede.
(en dan praat ik dus over daklozen en onder bewind)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:15

Nou van mij hoeft het niet, zit nog meer dan genoeg miljoenen op giro 555 van de tsunami van Indonesie!. Maar hoeveel is daar van daadwerkelijk naar de mensen gegaan en hoeveel is er naar de beheerders van giro 555 gegaan?.

Is een hele documentaire van en uitvoerig besproken op Zembla en P&W. Van mij geen cent..
Ze kunnen beter het in eigen land eens aanpakken!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:38

Het lijkt voor ons allemaal zo simpel, maar wij zien misschien maar 10% van het geheel..

Het lijkt altijd of er heel veel geld naar zo'n rampgebied gaat. Maar het begint al met het opsporen van overlevenden en ruimen van lichamen. Identificeren. Rampgebieden in kaart brengen. Overal mensen heensturen, alles controleren. Vermisten en overledenen in kaart brengen. Medische hulp verlenen. De eerste noodhulp, tenten, voedselpakketten, eventuele evacuaties. Drinkwater, kleding.

Dan verder kijken, nog meer in kaart brengen. Een werkplan maken. Puin ruimen, bepalen welke gebouwen weg moeten en wat kan blijven staan. Nieuwe gebouwen opbouwen. Zorgen voor constante voorziening aan eten en drinken, tentenkampen, kleding. Zorgen voor goede hygiëne i.v.m. ziektes. Op langere termijn een tijdelijke school opzetten voor de kinderen.

En ga zo maar door. En naast alle materialen heb je daar ook nog eens héél veel mensen voor nodig.
Bovendien is Giro 555 dacht ik voor de directe noodhulp, en niet voor de wederopbouw die in tweede instantie plaatsvindt. En ik geloof best dat al dat geld ook echt opgaat aan die noodhulp.

En ja, natuurlijk blijft er geld aan de strijkstok hangen, meer dan zou mogen en moeten. Maar al is dat 20%, en dat is best veel, dan nog gaat er 80% wél naar dat rampgebied. En ja, natuurlijk zijn er in Nederland ook mensen die het niet zo goed getroffen hebben, die weinig financiële mogelijkheden hebben. En er zullen mensen zijn die echt buiten de boot vallen, nauwelijks bij instanties terecht kunnen door kromme uitzonderingen. Maar dat hou je altijd, dat is nooit volledig tegen te gaan.

..en zijn dát dan de overtuigendste redenen om maar helemaal geen geld te geven? Vind ik niet terecht. Want met niks geven zijn die mensen zéker niet geholpen..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:44

Ik kan niet anders zeggen dat ik me aansluit bij Yamcha en DaniBanani :)