120 euro huurverhoging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: 120 euro huurverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:59

En het gaat over twee inkomens, dus per saldo kom je dan netto nog hoger uit (twee keer heffingskorting, tariefopstap).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:04

joostvangestel schreef:
Even rekenen. ik zie hier net 43000 Euro per jaar doorkomen als sleutelbedrag voor het brutoinkomen

Dat is 3583 Euro per maand bruto.

Met deze rekensite http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html krijg ik 2419Euro/maand als netto loon uit de bus.

In de meeste landen wordt een norm gehanteerd dat je ongeveer 30% van je netto salaris aan huur kwijt moet zijn. Dat is dus 725 Euro.

ik zie hierboven heel wat lagere waarden voorbijkomen. Mis ik iets?

Je rekensom klopt niet helemaal.
Je hebt nu € 43000 : 12 mnd gedaan, maar je jaarinkomen bestaat ook nog uit vakantiegeld en evt. winstuitkering/eindejaarsuitkering enz.
M.a.w. het nettoloon ligt lager dan € 2419 per maand.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:10

elektra: klopt, maar er is geen belastingdienst in de wereld die daar rekening mee houdt. Je jaarinkomen is je jaarinkomen. Dat je werkgever het geld in rare partjes op wil delen is een ander verhaal.

Maar goed, als je dan wilt dat mensen iets anders met dat vakantiegeld doen:
delen door 13: 3308E/mnd, 2263E netto, 679E huur
delen door 14: 3071E/mnd, 2128E netto, 638E huur

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:21

En bij de huur kan je nog de afvalstoffenheffing optellen, servicekosten, vereniging van eigenaren...tikt behoorlijk aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:24

Joost:
Jij maakte die rekensom en die was niet juist, maar in dit geval wel belangrijk omdat je het had over 30% van je netto-inkomen besteden aan je huur/hypotheek.
En € 200 netto meer of minder per maand is voor de meeste mensen een hoop geld.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:18

Vjestagirl schreef:
Daphna schreef:
Ik zie het ze zo doen, lekker bezuinigen op de mensen die geen huis kunnen kopen, maar wel de hypotheekrente aftrek in stand houden....

Want mensen die een huis kunnen kopen komen standaard om in het geld? Er zijn er zat die net zo hard werken voor hun hypotheek als jij voor je huur.
Daarbij komen er genoeg mensen in de problemen als de hypotheekrente aftrek eruit gaat. Die hebben namelijk een huis gekocht met in hun achterhoofd dat die aftrek er was, en moeten dus ineens veel meer gaan betalen.

Het is niet dat ik mensen het niet gun, maar door de hypotheek rente aftrek in stand te houden, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor kopen nog steeds moeilijk blijft voor de lagere inkomens.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:28

odetteke schreef:
En bij de huur kan je nog de afvalstoffenheffing optellen, servicekosten, vereniging van eigenaren...tikt behoorlijk aan.

Dit is ook bij een koop appartement...deze kosten worden ook meegenomen met het zien wat je kan krijgen aan hypo.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:19

:oo
Dat meen je niet?
120 euro????????

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:46

Naar mijn idee houdt dit kabinet ook veel te veel rekening met mensen die geen vast contract hebben. Op zich zie ik wel wat in deze maatregelen, maar...
Het bedrijf waar ik werkte is failliet gegaan, waardoor ik op stel en sprong een andere baan moest vinden omdat ik hoofdverdiener ben (mijn vriend is student) Nu werk ik dus op uitzendbasis en verdien op zich genoeg om een hypotheek af te lossen (die dezelfde maandlasten heeft als ik nu voor mijn huurwoning betaal) Maar ja, ik krijg geen hypotheek omdat ik op uitzendbasis werk. En als mijn huur met 120 euro per maand omhoog gaat.. ja dan heb ik toch wel een beetje een probleem, terwijl als ik een hypotheek had gehad (en voor mijn maandlasten kan je een hypotheek van ongeveer 140.000 afbetalen) dit probleem niet had gehad en er weer een huurwoning vrij was omdat ik dan gekocht had..
Snap wel dat de banken na de crisis voorzichtiger geworden zijn, echter door die maatregelen en combinatie met kabinetsplannen krijg je zeker weten een huurwoningtekort, dat er toch al was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:22

Daphna schreef:
Het is niet dat ik mensen het niet gun, maar door de hypotheek rente aftrek in stand te houden, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor kopen nog steeds moeilijk blijft voor de lagere inkomens

Een huis willen kopen met een laag inkomen, is voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Dat gaat gewoon niet. Het zou tijd worden dat we dat in NL eens gaan accepteren.......
Volgens rood moet iedereen alles maar kunnen, mensen met een lage opleiding moeten net zo veel verdienen als mensen die hoog opgeleid zijn, en ook met een laag inkomen moet je een huis kunnen kopen...... Dat gaat gewoon niet.
En wat is de stimulans in dat idee? Niemand die nog doorleert, want je verdient er niet meer mee, het levert niets op. Toen ik een Wajong uitkering had, en ik erbij werkte, leverde ik geld in...... waarom dan nog leren of werken?
Laat doorleren en werken gewoon lonend zijn. Als je hoog bent opgeleid (en nee, dat heeft niet zoveel met geluk te maken, maar ook gewoon met hard leren) en je bent bereid veel te werken, verdien je ook veel. En als je laag bent opgeleid, of je doet werk waar geen opleiding voor nodig is, verdien je ook neit veel. Wil je meer verdienen? Ga leren, ga harder werken. Meer werken.
Dan kun je een huis kopen, kun je makkelijker rondkomen, kun je luxe dingen aanschaffen en zo. Daar heb je dan hard voor gewerkt, het zelf verdiend, ipv het cadeau te krijgen van de staat. Is nog eervoller ook.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:25

Citaat:
Aanpassing huurprijzen per 1 juli 2011

Nieuwsbericht | 29-03-2011

De prijzen van huurwoningen stijgen met ingang van 1 juli 2011 met maximaal 1,3 procent. Daarmee volgt de huuraanpassing, zoals afgesproken in het regeerakkoord, het niveau van de inflatie. Dat schrijft minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vandaag aan de Tweede Kamer.

De in het regeerakkoord aangekondigde hogere maximale huurprijsstijging (inflatie plus 5 procent) voor inkomens boven de 43.000 euro als maatregel tegen het scheefwonen, wil het kabinet per 1 juli 2012 in laten gaan en niet nog dit jaar. De koppeling van de huurstijging aan het inkomen is nieuw en blijkt in de uitvoering forse consequenties te hebben, stelt de minister. Hij zal het wetsvoorstel over de extra huurverhoging zo spoedig mogelijk naar de Tweede Kamer sturen.

In het regeerakkoord is vastgelegd dat het aantal woningwaarderingspunten in regio’s met schaarste wordt verhoogd met maximaal 25 punten, afhankelijk van de WOZ-waarde. Met het oog op invoering per 1 juli dit jaar, ontvangt de Kamer binnenkort een uitgewerkt voorstel over de toepassing van de ‘schaarstepunten’. De hogere maximale huurprijs heeft geen gevolgen voor lopende huurovereenkomsten: daarvoor geldt het maximale huurverhogingspercentage. Bij nieuwe verhuringen kunnen verhuurders wel kiezen voor een hogere huurprijs. Uit de nieuwste cijfers over het huurbeleid 2010, die de minister vandaag naar de Kamer stuurde, blijkt overigens dat de feitelijke huurprijs gemiddeld 72 procent van de maximale huurprijs bedraagt.

De aanpassingen gelden voor huurovereenkomsten die niet geliberaliseerd zijn. Dat is bij zo’n 95 procent van de huurwoningen het geval. Bij een geliberaliseerde overeenkomst is de verhuurder niet gebonden aan het puntensysteem en de maximale huurverhoging. Het hangt van de eerst overeengekomen huurprijs af of een huurovereenkomst geliberaliseerd is. Lag de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens die op de ingangsdatum van de huurovereenkomst gold, dan is de huurovereenkomst geliberaliseerd.

De liberalisatiegrens bedraagt per 1 januari 2011 € 652,52 per maand. Alleen zelfstandige woningen kunnen geliberaliseerd worden verhuurd, kamers niet. De liberalisatiegrenzen van de afgelopen jaren staan op rijksoverheid.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:28

43.000 is dan tweeverdieners?

Ik heb ook vernomen dat er een grens voor mensen alleen zou komen.. ook boven een bepaald bedrag?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:48

Wat ik niet begrijp is, dat als die 25 punten erbij komen, dan wordt de huurprijs dus boven de liberalisatiegrens, en dan zijn het dus geen sociale huurwoningen meer. Sociale huurwoningen zijn dan dus alleen piepkleine woningkjes?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:36

Yamcha schreef:
Daphna schreef:
Het is niet dat ik mensen het niet gun, maar door de hypotheek rente aftrek in stand te houden, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor kopen nog steeds moeilijk blijft voor de lagere inkomens

Een huis willen kopen met een laag inkomen, is voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Dat gaat gewoon niet. Het zou tijd worden dat we dat in NL eens gaan accepteren.......
Volgens rood moet iedereen alles maar kunnen, mensen met een lage opleiding moeten net zo veel verdienen als mensen die hoog opgeleid zijn, en ook met een laag inkomen moet je een huis kunnen kopen...... Dat gaat gewoon niet.
En wat is de stimulans in dat idee? Niemand die nog doorleert, want je verdient er niet meer mee, het levert niets op. Toen ik een Wajong uitkering had, en ik erbij werkte, leverde ik geld in...... waarom dan nog leren of werken?
Laat doorleren en werken gewoon lonend zijn. Als je hoog bent opgeleid (en nee, dat heeft niet zoveel met geluk te maken, maar ook gewoon met hard leren) en je bent bereid veel te werken, verdien je ook veel. En als je laag bent opgeleid, of je doet werk waar geen opleiding voor nodig is, verdien je ook neit veel. Wil je meer verdienen? Ga leren, ga harder werken. Meer werken.
Dan kun je een huis kopen, kun je makkelijker rondkomen, kun je luxe dingen aanschaffen en zo. Daar heb je dan hard voor gewerkt, het zelf verdiend, ipv het cadeau te krijgen van de staat. Is nog eervoller ook.

Eens!
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik (nou ja ouders) hebben een hele hoop betaald voor mijn studies (en ik heb er veel tijd in gestoken) en ik werk keihard als leidinggevende, ben 's avonds nog vaak aan de telefoon en dingen aan het regelen, ik vind ook dat daar nou eenmaal wat meer salaris tegenover staat. Daarom heb ik, samen met mijn vriend, meteen een huis kunnen kopen. Maar daar betalen we ook genoeg voor ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:15

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:18

Weer even nieuw leven inblazen:

Ben net bij waarschijnlijk mijn nieuwe appartement weesten kijken, en die is sinds afgelopen december al met 15% in huurprijs gestegen. :n
Dus ook zonder dat de nieuwe regels ingaan verhogen ze vrolijk alles, en niet zo`n beetje ook.
Had ik er maar 4 maanden geleden al kunnen gaan wonen.

http://www.woonbond.nl/nieuws/2123

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:51

Een dusdanige huurverhoging mag alleen bij een huurderswissel, asjemenou.
Ik ben blij dat de corporaties eindelijk gebruik maken van die mogelijkheid. Hadden ze tien jaar geleden moeten doen, dan hadden we nu geen economische crisis.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:55

Klopt, maar ik ben een geval van huurderswissel, dus ik baal ervan. :D
Paar maanden geleden was mijn appatementje een heel stuk goedkoper geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:57

Tja, wees blij dat je in een huurwoning zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:48

De banken moeten gevoed worden en de mensen moeten als loonslaaf werken voor nietbetaand geld; rente. Daarom moeten de huren verhoogd worden zodat meer mensen zichzelf vastketenen aan een hypotheek.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:00

Wat een onzin! Zeker nog nooit een woning verhuurd?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 18:46

Ik snap best dat alles duurder wordt en daardoor de huren omhoog moeten, niks mis mee.
Maar om de huurprijzen van de sociale woningen nu in 1 keer met 15% te verhogen is wel erg veel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:32

Niet als je bedenkt dat de huurprijzen daarvoor al 30 jaar nauwelijks verhoogd werden en/of mochten worden.