Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Even rekenen. ik zie hier net 43000 Euro per jaar doorkomen als sleutelbedrag voor het brutoinkomen
Dat is 3583 Euro per maand bruto.
Met deze rekensite http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html krijg ik 2419Euro/maand als netto loon uit de bus.
In de meeste landen wordt een norm gehanteerd dat je ongeveer 30% van je netto salaris aan huur kwijt moet zijn. Dat is dus 725 Euro.
ik zie hierboven heel wat lagere waarden voorbijkomen. Mis ik iets?
Vjestagirl schreef:Daphna schreef:Ik zie het ze zo doen, lekker bezuinigen op de mensen die geen huis kunnen kopen, maar wel de hypotheekrente aftrek in stand houden....
Want mensen die een huis kunnen kopen komen standaard om in het geld? Er zijn er zat die net zo hard werken voor hun hypotheek als jij voor je huur.
Daarbij komen er genoeg mensen in de problemen als de hypotheekrente aftrek eruit gaat. Die hebben namelijk een huis gekocht met in hun achterhoofd dat die aftrek er was, en moeten dus ineens veel meer gaan betalen.
Daphna schreef:Het is niet dat ik mensen het niet gun, maar door de hypotheek rente aftrek in stand te houden, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor kopen nog steeds moeilijk blijft voor de lagere inkomens
Citaat:Aanpassing huurprijzen per 1 juli 2011
Nieuwsbericht | 29-03-2011
De prijzen van huurwoningen stijgen met ingang van 1 juli 2011 met maximaal 1,3 procent. Daarmee volgt de huuraanpassing, zoals afgesproken in het regeerakkoord, het niveau van de inflatie. Dat schrijft minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vandaag aan de Tweede Kamer.
De in het regeerakkoord aangekondigde hogere maximale huurprijsstijging (inflatie plus 5 procent) voor inkomens boven de 43.000 euro als maatregel tegen het scheefwonen, wil het kabinet per 1 juli 2012 in laten gaan en niet nog dit jaar. De koppeling van de huurstijging aan het inkomen is nieuw en blijkt in de uitvoering forse consequenties te hebben, stelt de minister. Hij zal het wetsvoorstel over de extra huurverhoging zo spoedig mogelijk naar de Tweede Kamer sturen.
In het regeerakkoord is vastgelegd dat het aantal woningwaarderingspunten in regio’s met schaarste wordt verhoogd met maximaal 25 punten, afhankelijk van de WOZ-waarde. Met het oog op invoering per 1 juli dit jaar, ontvangt de Kamer binnenkort een uitgewerkt voorstel over de toepassing van de ‘schaarstepunten’. De hogere maximale huurprijs heeft geen gevolgen voor lopende huurovereenkomsten: daarvoor geldt het maximale huurverhogingspercentage. Bij nieuwe verhuringen kunnen verhuurders wel kiezen voor een hogere huurprijs. Uit de nieuwste cijfers over het huurbeleid 2010, die de minister vandaag naar de Kamer stuurde, blijkt overigens dat de feitelijke huurprijs gemiddeld 72 procent van de maximale huurprijs bedraagt.
De aanpassingen gelden voor huurovereenkomsten die niet geliberaliseerd zijn. Dat is bij zo’n 95 procent van de huurwoningen het geval. Bij een geliberaliseerde overeenkomst is de verhuurder niet gebonden aan het puntensysteem en de maximale huurverhoging. Het hangt van de eerst overeengekomen huurprijs af of een huurovereenkomst geliberaliseerd is. Lag de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens die op de ingangsdatum van de huurovereenkomst gold, dan is de huurovereenkomst geliberaliseerd.
De liberalisatiegrens bedraagt per 1 januari 2011 € 652,52 per maand. Alleen zelfstandige woningen kunnen geliberaliseerd worden verhuurd, kamers niet. De liberalisatiegrenzen van de afgelopen jaren staan op rijksoverheid.nl.
Yamcha schreef:Daphna schreef:Het is niet dat ik mensen het niet gun, maar door de hypotheek rente aftrek in stand te houden, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor kopen nog steeds moeilijk blijft voor de lagere inkomens
Een huis willen kopen met een laag inkomen, is voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Dat gaat gewoon niet. Het zou tijd worden dat we dat in NL eens gaan accepteren.......
Volgens rood moet iedereen alles maar kunnen, mensen met een lage opleiding moeten net zo veel verdienen als mensen die hoog opgeleid zijn, en ook met een laag inkomen moet je een huis kunnen kopen...... Dat gaat gewoon niet.
En wat is de stimulans in dat idee? Niemand die nog doorleert, want je verdient er niet meer mee, het levert niets op. Toen ik een Wajong uitkering had, en ik erbij werkte, leverde ik geld in...... waarom dan nog leren of werken?
Laat doorleren en werken gewoon lonend zijn. Als je hoog bent opgeleid (en nee, dat heeft niet zoveel met geluk te maken, maar ook gewoon met hard leren) en je bent bereid veel te werken, verdien je ook veel. En als je laag bent opgeleid, of je doet werk waar geen opleiding voor nodig is, verdien je ook neit veel. Wil je meer verdienen? Ga leren, ga harder werken. Meer werken.
Dan kun je een huis kopen, kun je makkelijker rondkomen, kun je luxe dingen aanschaffen en zo. Daar heb je dan hard voor gewerkt, het zelf verdiend, ipv het cadeau te krijgen van de staat. Is nog eervoller ook.