nederland moet bezuinigen maar stopt miljoenen in missie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:26

We gaan lekker offtopic :D

Tuurlijk vind ik dat die landen die het zwaar hebben geholpen moeten worden, het gaat mij er alleen om, dat de regering dan het geld plotseling verdubbelen kan. Alleen daarom. Terwijl er geen geld heet te zijn. Dat er hulp komt uit de samenleving, wij dus, no problem.

Maar er is hier ook heel veel (onzichtbaar) leed. Mensen die buiten hun schuld tussen wal en schip zijn geraakt. Dan kom je erachter dat de instanties helemaal niet zo goed geregeld zijn. Zie je kindjes die echt niets anders hebben dan regenlaarsjes hoog in de zomer. En dat is misschien niet te vergelijken met helemaal geen laarsjes en door de stront waden in een tentenkamp, maar hier is het echt erg, qua verschil dan, he.
Of je dochtertje wordt verkracht, en je loopt tegen wachtlijsten aan. Of je kind is autistisch, en je wordt van school naar school gestuurd, want hij is net te goed voor speciaal onderwijs, maar gewoon onderwijs red het ook weer niet. Of, een tijdje terug, toen de boeken niet vergoed werden, en een kind in het VO zijn huiswerk niet kon doen, want de boekenlijst kon niet opgehoest worden.En zo is er zoveel meer. Nee natuurlijk hebben wij in vergelijking met landen met overstromingen geen klagen, maar ook hier zijn er her en der hongerige buikjes, staat in ieder geval geen chips en cola op het menu. Maar men verbergt het. Juist hier.

Als die verdubbeling van de regering, nou eerst eens daar voor gebruikt werd. En laat ieder die het missen kan, die reddingsacties nu steunen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:00

Ik heb liever dat kinderen in Libië uberhaupt veiligheid hebben, dan dat de kinderen hier naar een perfect passende school kunnen.

Laatstgenoemde gun ik IEDER kind, maar er zijn basisbehoeften die belangrijker zijn dan dat. En omdat die kinderen niet binnen onze grenzen leven betekent niet dat ze daar minder recht op hebben. Een kind moet zorgeloos en veilig kunnen leven, dat kunnen die kinderen daar niet.

Om er even één aspect uit te pakken.....

kohtje

Re: nederland moet bezuinigen maar stopt miljoenen in missie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 09:05

Maar voor de welvaart die we hier hebben is toch heel hard gewerkt door de generatie voor ons? Dat is toch niet uit de lucht komen vallen. Als ik naar de tv kijk naar arme landen die ik toch veel mensen niets doen of met wapens in de ronte rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:39

Denk dat als zij naar de tv kijken, zij ons ook niet veel zien doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:49

JuliaMaria schreef:
Ik heb liever dat kinderen in Libië uberhaupt veiligheid hebben, dan dat de kinderen hier naar een perfect passende school kunnen.

Laatstgenoemde gun ik IEDER kind, maar er zijn basisbehoeften die belangrijker zijn dan dat. En omdat die kinderen niet binnen onze grenzen leven betekent niet dat ze daar minder recht op hebben. Een kind moet zorgeloos en veilig kunnen leven, dat kunnen die kinderen daar niet.

Om er even één aspect uit te pakken.....

Maar wat is veiligheid?
Als ik kijk naar bepaalde culturen en geloven, dan is veiligheid voor onderandere veel meisjes heel anders dan bij ons.
Ik denk dat er relatief weinig te doen valt, dat het ook te maken heeft met tijd en de daarbij horende veranderingen van normen en waarden.

gunnen is het probleem niet en misschien het geld ook niet eens, maar wat er tussen de oren van mensen gebeurd wel...
Dat denk ik iig. :o

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:28

Ik vind het opzich best goed dat NL ook in Libië gaat helpen, ondanks de bezuinigingen.
Was laatst ook op tv dat er weer steun naar EU landen moet, spraken ze over enkele miljarden, dat vind ik dan véél erger! Wacht er gewoon een paar jaartjes mee, tot de economie hier weer wat aangetrokken is, dan is het geen ramp maar nu weer zoveel geld uitgeven... Lekker bord voor hun kop hebben ze daar in Den Haag!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:09

Ik denk dat je onderschat wat de invloed op nederland en de euro is als spanje, griekenland, portugal en ierland echt onderuit gaan, coronalime. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik denk niet dat we de miljoenen die naar een missie gaan gelijk moeten koppelen aan bejaarden die te weinig gewassen worden. Dit komt uit een heel ander potje. Zonder deze missie was er geen cent meer naar de zorg gegaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 09:15

odetteke schreef:
Ik denk dat je onderschat wat de invloed op nederland en de euro is als spanje, griekenland, portugal en ierland echt onderuit gaan, coronalime. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik denk niet dat we de miljoenen die naar een missie gaan gelijk moeten koppelen aan bejaarden die te weinig gewassen worden. Dit komt uit een heel ander potje. Zonder deze missie was er geen cent meer naar de zorg gegaan.

Is maar net hoe ze die potjes willen verdelen. En ik vraag mij dan echt af waarom niet meer in het potje voor bv ouderenzorg.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:17

kohtje schreef:
Is maar net hoe ze die potjes willen verdelen. En ik vraag mij dan echt af waarom niet meer in het potje voor bv ouderenzorg.

Omdat "wij" hebben gestemd op politieke partijen die andere prioriteiten hebben ;)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:26

Ik las iets over dat we wel 'moeten' ivm de NAVO. Waarom zegt Duitsland dan nee?

Ik vind het persoonlijk nog misselijkmakender dat onze premier zegt dat wij niet meedoen aan die oorlog. Maar gaan wel onder de NAVO-vlag helpen met het in stand houden van de no-fly-zone.
Dat is voor mij niet recht te banketstaaf. Je stuurt veel manschappen en materieel daarheen om vervolgens te zeggen dat we niet meedoen aan die oorlog? Onzin! Wees eens eerlijk tegenover de burgers en durf gewoon de waarheid in de mond te nemen.

Net zoals die politiemensen in Afghanistan. Ze zouden niet militair ingezet worden. Zo'n verkeerd beeld van de politiemacht daar. Als je iets geleerd zou kunnen hebben van de afgelopen jaren... En ze zouden er voor zorgen dat de opgeleide mannen en vrouwen niet naar de taliban over zouden stappen. Hoe wil je dat doen? Dat kun je nooit garanderen, en al helemaal moeilijk controleren.

Ik wacht nog altijd op een regering die zegt waar het op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:46

odetteke schreef:

Gelukkig, ook nog iemand die het snapt :j
Polivy schreef:
Wees eens eerlijk tegenover de burgers en durf gewoon de waarheid in de mond te nemen.

En denk je dat iemand ze dan wel gelooft? Hou toch op........ ze kunnen het nooit goed doen, echt nooit.
Het grootste deel van de mensen snapt geen bal van politiek, hoort 10% van wat er gezegd wordt, geeft er vrolijk zijn eigen draai aan, en beschuldigt vervolgens de regering dat ze niet eerlijk zijn.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:38

Ik denk dat ze dan een stuk geloofwaardiger overkomen. Met een beetje boerenverstand weet je toch dat het echt niet realistisch is bijvoorbeeld om politieagenten alleen voor politiewerk te sturen en die mensen daar dat alleen te leren? De politie in Afghanistan is een andere soort politie dan wij hier kennen. Bonnen schrijven is daar niet vaste prik bv. Dan denk ik: denk daar over na, verwoord het desnoods anders, maar wees realistisch en draag dat ook uit. Dan kom je al een heel stuk geloofwaardiger over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:05

Denk dat ze soms meer toelichting zouden kunnen geven idd, mss wat uitleggen wat het werk daar inhoudt.
Aan de andere kant: sommige mensen willen het ook niet snappen hoor, voor dat soort mensen kun je het gewoon nooit goed doen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:18

Eleionomae schreef:
nee en je wilt natuurlijk zelf ook hulp mocht nederland ooit eens oorlog krijgen, in die zin snap ik het ook wel, we zijn niet voor niets lid van de Navo etc, maar ik vind het echt weggegooid geld :o

Mocht Nederland eens oorlog krijgen? De laatste oorlog was nog maar 65 jaar geleden en een hoop landen hebben veel geld en mensenlevens ingezet om ons te bevrijden.
En als het een hoop geld kost om de mensen in Libië te helpen vind ik dat prima.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:10

Wat ik trouwens niet begrijp is dat wij zeker 200 miljoen dit jaar moeten bezuinigen bij defensie, maar wel dus die f16's sturen die echt miljoenen euro's kosten. Oftewel wat je moet bezuinigen is alweer zo'n beetje uitgegeven. Want ik denk ook niet dat dit het einde van de inzet zal zijn. Ik denk juist dat dit het topje van de ijsberg is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:53

Voor die pakweg 5 euro per jaar hoop ik van harte dat ze kunnen voorkomen dat de Libische bevolking als honden afgeslacht wordt...

Heb ik ook nog wel 10 euro voor over.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:40

Barbaarse stelling. De wereld is nou eenmaal wat groter dan Nederland. Naast dat wij als exportland floreren bij goede betrekkingen en een stabiele economie wereldwijd, hebben wij ook de verplichting om te zorgen voor anderen op plekken waar het moeilijk is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:42

Het is geen stelling maar een vraag. Hoe kan het dat we zoveel moeten bezuinigen en dat er dan toch zoveel geld over is voor een missie? Ik vroeg me gewoon af hoe dat zit.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:46

In Nederland is het vooral de manier waarop ze bezuinigen, vind ik. Tuurlijk is het fantastisch dat je een land in oorlog kan helpen, maar help eerst je eigen land uit de schulden. Ze willen nu bijvoorbeeld de huurprijzen van sociale huurwoningen met 120 euro in de maand verhogen. Hoeveel problemen gaan we daar alleen al niet mee krijgen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:24

Qua geld vind ik het allemaal wat tegenstrijdig. Als land moeten we bezuinigen, en om dat te realiseren steken we de burgers maar in de schulden (en is dat weer in strijd met de boodschap die de regering jaren lang heeft uitgedragen dat je vooral niet zomaar moest lenen etc).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:35

Ik vind het "eigen volk eerst" argument wat steeds meer naar boven komt eigenlijk te walgelijk voor worden. In dit land lopen 12 jarigen met BlackBerry's rond, dure abbonementen, telefoons, Uggs, noem maar op... Daar is allemaal geld voor, maar oh jee we moeten een tientje per jaar af staan om een ander land uit problemen te helpen die we ons hier in Nederland niet eens in kunnen denken.

Hier mag je tenminste iets zeggen over dat tientje... Als je dat daar iets te hard doet verdwijn je gewoon in een of andere ondergrondse gevangenis.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:34

manic schreef:
Ik vind het "eigen volk eerst" argument wat steeds meer naar boven komt eigenlijk te walgelijk voor worden. In dit land lopen 12 jarigen met BlackBerry's rond, dure abbonementen, telefoons, Uggs, noem maar op... Daar is allemaal geld voor, maar oh jee we moeten een tientje per jaar af staan om een ander land uit problemen te helpen die we ons hier in Nederland niet eens in kunnen denken.

Hier mag je tenminste iets zeggen over dat tientje... Als je dat daar iets te hard doet verdwijn je gewoon in een of andere ondergrondse gevangenis.

Dus jij vindt het ook normaal dat de huurprijzen van de sociale huurwoningen (huurwoningen van de woningbouw) met 120 euro per MAAND omhoog gaan? Waardoor er straks heel veel mensen echt in de problemen komen? (is trouwens niet aanvallend bedoeld, maar puur nieuwsgierig)

Als het bij een tientje per jaar blijft, prima, maar bij mijn voorbeeld wordt het al 1440 euro per jaar en dat is pas 1 verhoging/bezuiniging. Gemeentes zijn het er overigens niet mee eens, maar als de overheid dit plan doorzet, pff...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:22

Is totaal offtopic.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:00

kohtje schreef:
Maar voor de welvaart die we hier hebben is toch heel hard gewerkt door de generatie voor ons? Dat is toch niet uit de lucht komen vallen. Als ik naar de tv kijk naar arme landen die ik toch veel mensen niets doen of met wapens in de ronte rijden.

De basis van onze welvaart is gelegd door de kolonisatie en het leegplunderen van andere landen en tegenwoordig verdienen we ons geld vooral als handelsland. Stabiliteit is is goed voor de handel en export en op die manier is 40 miljoen investeren om onze welvaart te beschermen eigenlijk een schijntje. Grote kans dat alleen een bedrijf als Shell al meer dan veertig miljoen per jaar uit Libië weghaalt.

Maar waar het eigenlijk om gaat is dat wij als één van de meest welvarende landen ter wereld ook morele verplichtingen t.o.v. de rest van de wereld hebben en niet elke keer onze ogen kunnen sluiten als het ons misschien wel geld gaat kosten. De instelling dat wij toevallig in een rijk land geboren zijn (wat echt niet je eigen verdienste is) en dat de rest het dus maar zelf moet uitzoeken vind ik te laag voor woorden.

En wat de discussie over de uitgaven voor onze eigen sociale zekerheid betreft. Dat is echt een heel andere discussie. Om te beginnen merk je die veertig miljoen niet eens op de totale begroting voor gezondheidszorg/onderwijs/veiligheid. Als we daar echt iets willen veranderen, dan moeten we miljarden en miljarden meer geld gaan uitgeven. En de enige manier om aan die miljarden te komen is veel meer belasting gaan betalen. Ik blijf me er altijd over verbazen dat we aan de ene kant willen dat de staat veel meer voor ons doet, maar dat we aan de andere kant vinden dat we al veel te veel belasting betalen. Maar het één kan nou eenmaal niet zonder de ander.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:12

Volgens mij wordt er een een beetje afgedwaald van het onderwerp.... je kan wel 200 pagina's vol schrijven over dingen die volgens iedereen anders moeten. Het is nu eenmaal zo dat defensie in Libie ondersteunt. Iedereen die daar aan mee moet werken, succes.

Amen