Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DaniBanani schreef:Als je rekening gaat houden met alles wat er mis kan gaan dan doe je niks meer. Je kan op straat ook worden aangereden, da's zeker waar. Maar ik ga de straat op, erken die mogelijkheid, en neem dat risico. Zo is het ook met roken. Je hóeft geen longkanker te krijgen, het is geen 100% kans. Maar om te ontkennen dat het wel degelijk een hóger risico is dan voor niet-rokers, dat snap ik niet. Dat is echt tot in den treure bewezen volgens mij.
En als je dan zelf dat hogere risico wil nemen..tsja, is niet mijn leven, dus van mij mag je. Maar dan nog kan ik moeilijk begrijpen dat er zo lacherig wordt gedaan over meeroken, bijna alsof het enorm gezeik is, terwijl je daarmee iemand moedwillig licht vergiftigt terwijl het gemakkelijk te voorkomen is. Da's eigenlijk raar toch?
LynnDenise schreef:Hier een ervaren stopperEerste keer 2 jaar van een sigaret af gebleven, momenteel vanaf kerst 2010.
Als je na 1 a 2 weken al merkt dat je je smaak en reukvermogen terugkrijgt, dan voel je pas dat je je lijf aan het vergiftigen was.
En weetje dat als je als roker buiten gaat roken om andere mensen niet te laten meeroken, dat als je naar binnen komt je nog genoeg giftige stoffen meeneemt om een ander kanker te geven? In je adem, om je heen en aan je vingers zit nog allemaal gif van die sigaret.
Dus zelfs dat is al niet (meer) veilig.
Dus als je denkt dat je alleen jezelf vergiftigt heb je het als roker toch echt bij het verkeerde eind.
Colway schreef:LynnDenise schreef:Hier een ervaren stopperEerste keer 2 jaar van een sigaret af gebleven, momenteel vanaf kerst 2010.
Als je na 1 a 2 weken al merkt dat je je smaak en reukvermogen terugkrijgt, dan voel je pas dat je je lijf aan het vergiftigen was.
En weetje dat als je als roker buiten gaat roken om andere mensen niet te laten meeroken, dat als je naar binnen komt je nog genoeg giftige stoffen meeneemt om een ander kanker te geven? In je adem, om je heen en aan je vingers zit nog allemaal gif van die sigaret.
Dus zelfs dat is al niet (meer) veilig.
Dus als je denkt dat je alleen jezelf vergiftigt heb je het als roker toch echt bij het verkeerde eind.
Vind het zo zonde he, mijn vriend rookt ook behoorlijk en al een aantal malen gestopt, hij heeft meer kleur in zn gezicht, is minder verkouden dan, voelt zich energieker, proeft en ruikt weer beter, slaapt ook beter en is meer uitgerust en toch....
Steeds weer valt hij terug
Juist de momenten dat je denkt dat je het roken overwonnen hebt zijn verraderlijk, verslaafde af ben je pas na zoooooo lange tijd
Hoop dat hij ooit weer een poging waagt
Citaat:Wbt het meeroken, daar ben ik vrij simpel in, dat is ook weer een eigen keus, je kan als niet roker wel een hoop heisa gaan maken maar je kan ook ergens anders gaan staan, probleem opgelost.
Als niet roker ben je helemaal niet meer verplicht om dr maar bij te gaan staan, is een aardig beschermd soort.
Citaat:ik denk dat je nooit veilig bent. mn opa bv is echt al jaren gestopt (echt lang!) en nog steeds moet hij ff goed ruiken als iemand een sigaret opsteekt en mist hij het... als hij gestresst is om bepaalde dingen verlangt hij er nog steeds naar.
mn oom is echter precies andersom, die kan er niet meer tegen, is er bijna alergisch voor zeg maar..
Chiqa schreef:Vjestagirl schreef:Maar als iedereen je waarschuwd dat de beren er zitten, als iedere boom zelfs een bordje heeft. Om dan nog te ontkennen dat er beren zijn, 'want mijn oma is er ook doorheen gelopen en die is niet opgegeten' is wel erg naïef.
Krijg bij deze reactie echt het gevoel, als je buurman in de sloot springt, spring jij dr dan achteraan?
Nee zo werkt dat niet. Als je alle gevaren en ziektes in moet gaan calculeren loop je toch een stuk levensvreugde mis, want het is niet voor de regel dat iedereen dr ziek van wordt of vroegtijdig overlijd.
DaniBanani schreef:Tara, ik doelde op de opmerkingen 'tsja, er zijn ook mensen die er niets van krijgen,', en dat je je om elke ziekte wel druk kon maken. Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar bij allebei loop je een bepaald risico, alleen bij de straat opgaan erkennen we dat risico allemaal en bij roken óntkennen veel mensen het juist. Terwijl, zoals jij al aangeeft, bij roken het risico juist nog groter is omdat het sowieso schadelijk is, en de straat oversteken inderdaad meestal niet.
Citaat:Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.
AlexandraM schreef:Citaat:Wbt het meeroken, daar ben ik vrij simpel in, dat is ook weer een eigen keus, je kan als niet roker wel een hoop heisa gaan maken maar je kan ook ergens anders gaan staan, probleem opgelost.
Als niet roker ben je helemaal niet meer verplicht om dr maar bij te gaan staan, is een aardig beschermd soort.
mee eens
Vjestagirl schreef:Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.
DaniBanani schreef:Als ik op een druk terras zit en mensen om mij heen gaan roken, kan ik ook niet zomaar opstaan en weglopen. En als iemand buiten rookt en daarna naar binnen komt hangt die hele rookwalm er nog omheen, dat kan je ook niet ontwijken. En zo zullen er veel meer situaties te bedenken zijn.
Chiqa schreef:Vjestagirl schreef:Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.
Ik ontken helemaal niets, ik zeg alleen dat je niet overal beren in het grote bos moet zienDaniBanani schreef:Als ik op een druk terras zit en mensen om mij heen gaan roken, kan ik ook niet zomaar opstaan en weglopen. En als iemand buiten rookt en daarna naar binnen komt hangt die hele rookwalm er nog omheen, dat kan je ook niet ontwijken. En zo zullen er veel meer situaties te bedenken zijn.
Waarom kan je niet opstaan en weglopen?