Nederlanders weten weinig over roken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Nederlanders weten weinig over roken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:34

Nah dat lijkt me sterk. Dan zou 't een slechte manier van je resultaten presenteren zijn in ieder geval :P

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:37

Hier een ervaren stopper :') Eerste keer 2 jaar van een sigaret af gebleven, momenteel vanaf kerst 2010.

Als je na 1 a 2 weken al merkt dat je je smaak en reukvermogen terugkrijgt, dan voel je pas dat je je lijf aan het vergiftigen was.
En weetje dat als je als roker buiten gaat roken om andere mensen niet te laten meeroken, dat als je naar binnen komt je nog genoeg giftige stoffen meeneemt om een ander kanker te geven? In je adem, om je heen en aan je vingers zit nog allemaal gif van die sigaret.
Dus zelfs dat is al niet (meer) veilig.

Dus als je denkt dat je alleen jezelf vergiftigt heb je het als roker toch echt bij het verkeerde eind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 09:38

Als je rekening gaat houden met alles wat er mis kan gaan dan doe je niks meer. Je kan op straat ook worden aangereden, da's zeker waar. Maar ik ga de straat op, erken die mogelijkheid, en neem dat risico. Zo is het ook met roken. Je hóeft geen longkanker te krijgen, het is geen 100% kans. Maar om te ontkennen dat het wel degelijk een hóger risico is dan voor niet-rokers, dat snap ik niet. Dat is echt tot in den treure bewezen volgens mij.

En als je dan zelf dat hogere risico wil nemen..tsja, is niet mijn leven, dus van mij mag je. Maar dan nog kan ik moeilijk begrijpen dat er zo lacherig wordt gedaan over meeroken, bijna alsof het enorm gezeik is, terwijl je daarmee iemand moedwillig licht vergiftigt terwijl het gemakkelijk te voorkomen is. Da's eigenlijk raar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:39

tsja :p het kan toch :P dat dacht ik... misschien zijn er zelfs mensen die hebben gezegd dat je ervan kan gaan stinken, of zelfs mensen die zeggen dat je conditie slechter word :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:44

@ DaniBanani: Ik vind straat op gaan vergelijken met roken een beetje ver gezocht... Op straat kun je uitkijken voor je de straat oversteekt of er iemand aankomt, je loopt op de stoep enz enz. Met roken weet je gewoon dat je troep in je lijf krijgt, daar kun je niet voor uitkijken ofzo.

@ Alou: Nee ik denk echt dat ze mensen iets hebben gevraagd van weet je dat je van roken longkanker krijgt of een meerkeuzeformulier met meerdere ziektes en dan degene aankruizen die je van roken kan krijgen. Iets in die trant.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:05

Tara, ik doelde op de opmerkingen 'tsja, er zijn ook mensen die er niets van krijgen,', en dat je je om elke ziekte wel druk kon maken. Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar bij allebei loop je een bepaald risico, alleen bij de straat opgaan erkennen we dat risico allemaal en bij roken óntkennen veel mensen het juist. Terwijl, zoals jij al aangeeft, bij roken het risico juist nog groter is omdat het sowieso schadelijk is, en de straat oversteken inderdaad meestal niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:07

DaniBanani schreef:
Als je rekening gaat houden met alles wat er mis kan gaan dan doe je niks meer. Je kan op straat ook worden aangereden, da's zeker waar. Maar ik ga de straat op, erken die mogelijkheid, en neem dat risico. Zo is het ook met roken. Je hóeft geen longkanker te krijgen, het is geen 100% kans. Maar om te ontkennen dat het wel degelijk een hóger risico is dan voor niet-rokers, dat snap ik niet. Dat is echt tot in den treure bewezen volgens mij.

En als je dan zelf dat hogere risico wil nemen..tsja, is niet mijn leven, dus van mij mag je. Maar dan nog kan ik moeilijk begrijpen dat er zo lacherig wordt gedaan over meeroken, bijna alsof het enorm gezeik is, terwijl je daarmee iemand moedwillig licht vergiftigt terwijl het gemakkelijk te voorkomen is. Da's eigenlijk raar toch?

Eerste gedeelte ben ik het wel mee eens, leven brengt risico's met zich mee, en ik denk dat we allemaal prima in staat zijn om te beoordelen welke risico's men voor gaat en welke niet.
That's life.

Wbt het meeroken, daar ben ik vrij simpel in, dat is ook weer een eigen keus, je kan als niet roker wel een hoop heisa gaan maken maar je kan ook ergens anders gaan staan, probleem opgelost.
Als niet roker ben je helemaal niet meer verplicht om dr maar bij te gaan staan, is een aardig beschermd soort.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:08

LynnDenise schreef:
Hier een ervaren stopper :') Eerste keer 2 jaar van een sigaret af gebleven, momenteel vanaf kerst 2010.

Als je na 1 a 2 weken al merkt dat je je smaak en reukvermogen terugkrijgt, dan voel je pas dat je je lijf aan het vergiftigen was.
En weetje dat als je als roker buiten gaat roken om andere mensen niet te laten meeroken, dat als je naar binnen komt je nog genoeg giftige stoffen meeneemt om een ander kanker te geven? In je adem, om je heen en aan je vingers zit nog allemaal gif van die sigaret.

Dus als je denkt dat je alleen jezelf vergiftigt heb je het als roker toch echt bij het verkeerde eind.

Vind het zo zonde he, mijn vriend rookt ook behoorlijk en al een aantal malen gestopt, hij heeft meer kleur in zn gezicht, is minder verkouden dan, voelt zich energieker, proeft en ruikt weer beter, slaapt ook beter en is meer uitgerust en toch....

Steeds weer valt hij terug

Juist de momenten dat je denkt dat je het roken overwonnen hebt zijn verraderlijk, verslaafde af ben je pas na zoooooo lange tijd

Hoop dat hij ooit weer een poging waagt :(

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:18

idd iedereen die ik spreek rokend of niet rokend weet ondertussen dat je bepaalde kansen vergroot.
Echter de fabriken en auto's zijn ook helemaal niet gezond voor ons... (ik ben overgins een niet roker ;))

Ik vind het ook raar dat alcohol niet door jongeren onder de drugs gezet worden, want ook alcohol is een geaccepteerde drugs...
Nja ikzelf trek het niet zo zwaar..ik rook niet dus das al iets...
Wat andere doen moeten ze zelf weten is mijn mening, de tabak industrie had het al veeeeeeeeeel eerder kunnen vertellen aan mensen, had ook geen sigaretten meer kunnen maken maar ze willen er toch aan verdienen. Altans dat is mijn mening. Waarom iets maken dat zo slecht is?
Nederlanders zijn gewoon wat koppiger en vasthoudender aan bepaalde dingen. Ik moet eerlijk zeggen dat hier de stad echt dood geworden is na het rookverbod. Bijna elk cafe hier staat te koop omdat het gewoonweg niet meer loopt. Nu hebben ze rookruimtes gemaakt en word het iets beter maar lang niet zoals vroeger. Probleem is gewoon dat volgensmij de meerderheid rookt. Als die allemaal buiten staan in de zomer of thuis blijven in de winter krijg je lege uitgaansplekken. Ik vind prima als ze het zouden scheiden, dus niet rokers cafe's en wel rokers cafe's zo kan ieder mens voor zichzelf kiezen waar het uitgaat of werkt.

Er zijn veel grotere en in mijn ogen belangrijkere problemen in nederland en de wereld dan het rookprobleem. Echter ben wel onwijs blij dat ik niet rook :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:22

Colway schreef:
LynnDenise schreef:

Vind het zo zonde he, mijn vriend rookt ook behoorlijk en al een aantal malen gestopt, hij heeft meer kleur in zn gezicht, is minder verkouden dan, voelt zich energieker, proeft en ruikt weer beter, slaapt ook beter en is meer uitgerust en toch....

Steeds weer valt hij terug

Juist de momenten dat je denkt dat je het roken overwonnen hebt zijn verraderlijk, verslaafde af ben je pas na zoooooo lange tijd

Hoop dat hij ooit weer een poging waagt :(

ik denk dat je nooit veilig bent. mn opa bv is echt al jaren gestopt (echt lang!) en nog steeds moet hij ff goed ruiken als iemand een sigaret opsteekt en mist hij het... als hij gestresst is om bepaalde dingen verlangt hij er nog steeds naar.

mn oom is echter precies andersom, die kan er niet meer tegen, is er bijna alergisch voor zeg maar..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:23

Citaat:
Wbt het meeroken, daar ben ik vrij simpel in, dat is ook weer een eigen keus, je kan als niet roker wel een hoop heisa gaan maken maar je kan ook ergens anders gaan staan, probleem opgelost.
Als niet roker ben je helemaal niet meer verplicht om dr maar bij te gaan staan, is een aardig beschermd soort.

mee eens

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:27

Citaat:
ik denk dat je nooit veilig bent. mn opa bv is echt al jaren gestopt (echt lang!) en nog steeds moet hij ff goed ruiken als iemand een sigaret opsteekt en mist hij het... als hij gestresst is om bepaalde dingen verlangt hij er nog steeds naar.

mn oom is echter precies andersom, die kan er niet meer tegen, is er bijna alergisch voor zeg maar..

De meeste mensen zijn inderdaad verslaafd voor het leven

Mijn opa mist het dan weer niet 50jaar zwaar gerookt, toen hartfalen en nooit meer gerookt mist het ook niet, maar wellicht zit daar de angst voor gezondheidsverlies achter

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:27

Chiqa schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar als iedereen je waarschuwd dat de beren er zitten, als iedere boom zelfs een bordje heeft. Om dan nog te ontkennen dat er beren zijn, 'want mijn oma is er ook doorheen gelopen en die is niet opgegeten' is wel erg naïef.

Krijg bij deze reactie echt het gevoel, als je buurman in de sloot springt, spring jij dr dan achteraan?

Nee zo werkt dat niet. Als je alle gevaren en ziektes in moet gaan calculeren loop je toch een stuk levensvreugde mis, want het is niet voor de regel dat iedereen dr ziek van wordt of vroegtijdig overlijd.

Ik zeg ook niet dat iedereen moet stoppen met roken (hoewel dat wel mijn ideaal beeld is) maar ik zeg dat je aardig bloody ignorant moet zijn om niet te weten dat je van roken longkanker kan krijgen.

Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:34

DaniBanani schreef:
Tara, ik doelde op de opmerkingen 'tsja, er zijn ook mensen die er niets van krijgen,', en dat je je om elke ziekte wel druk kon maken. Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar bij allebei loop je een bepaald risico, alleen bij de straat opgaan erkennen we dat risico allemaal en bij roken óntkennen veel mensen het juist. Terwijl, zoals jij al aangeeft, bij roken het risico juist nog groter is omdat het sowieso schadelijk is, en de straat oversteken inderdaad meestal niet. :)

Dan had ik je verkeerd begrepen :)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:35

Ik hoorde laatst dat roken juist heel 'sociaal' is. Rokers gaan eerder dood en profiteren dus minder lang van AOW (en andere kosten), dus we zijn goedkoper uit als er meer rokers zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:38

Citaat:
Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.

het slaat ook nergens op, maar dat is juist het verslavingsgedrag, dingen recht kletsen die krom zijn, vergoelijken, excuses verzinnen om het eigen gedrag (gebruik) te rechtvaardigen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:43

Talishe schreef:
Ik hoorde laatst dat roken juist heel 'sociaal' is. Rokers gaan eerder dood en profiteren dus minder lang van AOW (en andere kosten), dus we zijn goedkoper uit als er meer rokers zijn.

Harry Jekkers gekeken zeker.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:04

nee niet eens, was een docent.
Ik ben wel heel benieuwd naar de opzet van dit onderzoek. Welke vragen er zijn gesteld en hoe de data geinterpreteerd wordt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:03

AlexandraM schreef:
Citaat:

mee eens

Dat is wel erg gemakkelijk gedacht. Sowieso kunnen kinderen natuurlijk niet bij andere ouders gaan wonen, die is alvast heel simpel. Als ik op een druk terras zit en mensen om mij heen gaan roken, kan ik ook niet zomaar opstaan en weglopen. En als iemand buiten rookt en daarna naar binnen komt hangt die hele rookwalm er nog omheen, dat kan je ook niet ontwijken. En zo zullen er veel meer situaties te bedenken zijn.

Jouw/jullie argumentatie geldt alleen voor mensen die bij een groep rokers/in een rookruimte gaan staan/zitten en dán gaan zeuren.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:40

De rokers die ik ken beweren altijd bij hoog en laag dat pietje en jantje er ook 85 jaar mee zijn geworden...
De buurvrouw van m'n vader rookte gewoon door tijdens haar zwangerschap, onder het mom van "ach tegenwoordig krijg je overal kanker van"...
M'n moeder (geen contact mee) rookte toen ze zwanger was, als opgroeiend kind heb ik ook altijd meegerookt wat ik zelf nooit zou doen bij m'n kind.
Ze heeft sinds een aantal jaar COPD en astma maar beweerd bij hoog en laag dat haar gerook daar geen invloed op heeft gehad,
en dat ze nu dus net zo goed door kan gaan met roken.. (ze rookt dus nog steeds) :roll:
Dit soort reacties vind ik zo ontzettend zwak, de risico's ontkennen vind ik een typische verslaafde reactie :j
Ik ben niet anti-anti-roken ofzo, idereen moet doen waar die zich prettig bij voelt alleen in mijn huis wordt niet gerookt.. nou je wilt sommige reacties niet weten haha.
Dan ben ik te mutserig en te zeikerig maar 't is wel MIJN huis ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:46

Ik zou het geweldig vinden als mensen dat meer zouden beseffen. Ik vind het schandalig dat ik als niet roken (en met mij nog vele anderen) slachtoffer moet zijn van mensen die hun kop in het zand steken of simpelweg onwetend zijn (misschien even verdiepen in de slechte gewoontes die je hebt?).

En dan krijg je ook nog te horen dat je niet moet zeuren omdat het buiten is. Ja hoor, vervuil mijn frisse lucht maar... Tegenwoordig moet je binnen gaan zitten om frisse lucht te krijgen, want op het terras zit het vol met schoorstenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:59

1 op de 3... ik vind het niet zo schokkend. Als je bekijkt hoe vergrijst onze samenleving is/ wordt, en de gemiddelde leeftijd van de mensen die daadwerkelijk schade krijgt van roken. Dit zijn vaak de ouderen van onze samenleven, van net voor/na de oorlog. Ze kregen sigaretten van de soldaten, en niemand wist dat het slecht was, sterker nog, ze dachten dat het goed was. Dit is pas relatief 'nieuw nieuws'. Wij worden er mee opgevoed, de ouderen niet, en voor hun is het al te laat. En probeer maar eens te stoppen met iets waarvan je werd verteld dat het geen kwaad kan. Ik werk in een verpleeghuis met revalidatieplaatsen voor zware copd'ers. Sommige (m.n. oudere) mensen die binnenkomen leggen de link niet tussen hun ziekte en roken...

Ik denk, of weet wel zeker dat er in die 30% met name ouderen zitten die het niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:36

Vjestagirl schreef:

Ik ontken helemaal niets, ik zeg alleen dat je niet overal beren in het grote bos moet zien ;)

DaniBanani schreef:
Als ik op een druk terras zit en mensen om mij heen gaan roken, kan ik ook niet zomaar opstaan en weglopen. En als iemand buiten rookt en daarna naar binnen komt hangt die hele rookwalm er nog omheen, dat kan je ook niet ontwijken. En zo zullen er veel meer situaties te bedenken zijn.

Waarom kan je niet opstaan en weglopen?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:39

Chiqa schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ontken helemaal niets, ik zeg alleen dat je niet overal beren in het grote bos moet zien ;)

DaniBanani schreef:
Als ik op een druk terras zit en mensen om mij heen gaan roken, kan ik ook niet zomaar opstaan en weglopen. En als iemand buiten rookt en daarna naar binnen komt hangt die hele rookwalm er nog omheen, dat kan je ook niet ontwijken. En zo zullen er veel meer situaties te bedenken zijn.

Waarom kan je niet opstaan en weglopen?

Omdat je thee dan koud wordt, omdat je nog moet betalen, omdat het nogal raar is voor degene met wie je een terrasje pakt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:57

Vraag me af hoeveel mensen er hier zelf ooit gerookt hebben... Zo'n beste stuurlui staan aan wal idee.