aardbeving in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:23

Die aardbeving in Roermond was in Purmerend ook te voelen....

En de grootste schade in Japan komt door de tsunami en niet door de beving.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:24

http://www.geofoon.nl/Seismologie4.html
de laatste natuurlijke aardbeving hier in nederland was in 1992 in roermond.
Iemand die in roermond woonde in 1992?
De aarbevingen die erna kwamen zijn geïnduceerd voor het winnen van aardgas

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:25

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:25

De aardbeving in Roermond was 5,8 op de schaal van Richter.
En aangezien de schaal van Richter exponentieel verloopt, zit je daarmee nog een heel eind van de 7,0 af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:26

Broccoli schreef:
Weet ook niet wat ik ervan moet denken hoor. Eerst zien dan geloven?

Is dat dan niet een beetje te laat?

Mbt kernenergie zijn de gevolgen zó ernstig dat een kans van 1 in 200 jaar niet acceptabel is. Mbt kernergie moet een veel groter zekerheid ingebouwd woden dan mbt noordwester storm en springvloed.

Er zijn inderdaad serieuze bevingen geweest in z.o. NL. Ik heb daar ooit een beperkte studie naar gedaan en over geschreven. Dat wilde toen geen mens weten, maar ontkennen verandert de werkelijkheid niet.
Het vervelende is dat het westen van NL een bodem heeft die vloeibaar wordt bij een serieuze beving in het z.o.

Omdat NL zo klein is en de heersende windrichting z.w., is een klein rampje met Bosele 1 als genoeg om de hele bevolking te besmetten en evacueren??? Droom verder.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:27

idd.. de peelrand breuk zit bij mij een 10 km vandaan. Woon zelf in Roermond en de breuk zit in Herkenbosch.

Weet ook niet of ik het moet geloven, hoop iig. dat er geen zware beving hier komt :S

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:28

Iejoorr

ja
dit is allemaal geïnduceerd
Locatie Type beving Datum M I Diepte (km)
Roswinkel geïnduceerd 19-02-1997 3,4 VI 1,5
Alkmaar geïnduceerd 09-09-2001 3,5 VI 2
Westeremden geïnduceerd 08-08-2006 3,5 VI 3

ik kan alleen deze vinden:
Locatie type Datum M I Diepte (km)
Uden natuurlijk 20-11-1932 5,0 VI - VII 25
Roermond natuurlijk 13-04-1992 5,8 VII 20

Anoniem

Ach, allemaal bangmakerij....
Ik denk dat in dat stukje het woordje 'gaat' ook het beste door "kan mogelijk ooit" vervangen kan worden :P
Dan is het al een stuk realistischer. Zeker voor de huidige generatie die het bericht leest.
Want de kans is zeer aanwezig dat wij al lang dood zijn voordat er weer een heftige aardbeving in nederland is.

Karin

Re: aardbeving in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:29

maritJ_e, misschien moet je je informatie even van een betrouwbare site halen. :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:32

o nouja het was de eerste site die tevoorschijn kwam ;D vandaar

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:34

De eerste is niet altijd de beste. ;)

Ik haal mijn info liever van de site van het KNMI.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:35

Femke schreef:

Nee.
Alleen aandacht vragen voor de niet zo heel erg zekere berekeningen mbt het risico van constructies voor kernenergie in NL.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:40

Huertecilla schreef:
Femke schreef:

Nee.
Alleen aandacht vragen voor de niet zo heel erg zekere berekeningen mbt het risico van constructies voor kernenergie in NL.

:') niet meer en niet anders dan geldklopperij :j

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:43

Blablabla volgens onderzoek. Nou, ik ben al de hele dag bezig met onderzoeken voor school en ik ontdek nooit zulke spannende dingen. :')

Nou, ik ben benieuwd.. heb ik dat ook weer eens meegemaakt! Zou vast wel meevallen allemaal. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:07

NathalietjeB schreef:
Huertecilla schreef:

Nee.

:') niet meer en niet anders dan geldklopperij :j

Pardon?

Juist NIET.

In NL zou Borsele 1 al láng geleden gesloten moeten zijn en zou er een correcte risico-analyse en échte kostenberekening mbt kernergie moeten zijn.
Niets beslissen is defacto beslissen een verouderde centrale risico te laten opleveren en kosten voor de huidige stroom uit het stopkontakt aan volgende generaties door te geven.
Het risico mbt een aardbeving en de bodemeffecten hoort deel van de risico-analyse te zijn.
Bij kernerergie zijn de mogelijke gevolgen zó ernstig en omvangrijk dat een kans van 1 op 400 jaar echt niets overdreven is, eigenlijk een te groot risico oplevert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:09

vinurr schreef:
Blablabla volgens onderzoek. Nou, ik ben al de hele dag bezig met onderzoeken voor school en ik ontdek nooit zulke spannende dingen. :')

Nou, ik ben benieuwd.. heb ik dat ook weer eens meegemaakt! Zou vast wel meevallen allemaal. :)

Mooie samenvatting van de modale mens.
Dat is de meerderheid en dus wordt er democratisch beslist tot niets.
...en moord en brand als er wat gebeurt uiteraard.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:28

Of er nou wel of geen beving komt, tegen houden kunnen we het toch niet.
Laat de natuur haar gang maar gaan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:34

annebe schreef:
Of er nou wel of geen beving komt, tegen houden kunnen we het toch niet.
Laat de natuur haar gang maar gaan...

Het verschil is wel of je daarna door straling aan kanker overlijdt of niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:38

Mikkk schreef:
"En weer een reden om Limburg aan België kado te doen..." :')

Laat maar komen 8-)

Vreemd dat 'het zogenaamde onderzoek' en 'die wetenschappers' meteen afgevallen worden in de commentaren, terwijl dit eigenlijk hoort te zijn: slechte journalist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:45

Bandida schreef:
slechte journalist.

Is dat vandaag de dag niet dubbelop? ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:53

Helaas wel erg dikwijls ja. Zeker met online berichtgeving, de kwaliteit is zowaar nog meer weg gezakt nu het niet meer zwart op wit gedrukt staat ;-)

Zo'n aardbeving kan best, of meer zelfs, die zal ooit voor komen. Het gaat er alleen om hoe groot de kans is dat we dat gaan meemaken binnen de levensduur van bijvoorbeeld de huidige kerncentrales in Nederland (en België en/of andere dichte buurlanden).

En ik heb geen idee hoe groot die berekend wordt momenteel, maar ik mag hopen dat onze seismologen daar wel zicht op hebben.

Wat dan weer niet wil zeggen dat zij de waarheid (letterlijk) verkocht krijgen aan de uitbaters van de kerncentrales en het politieke niveau.

Misschien toch geen slecht idee om de ramp in Japan aan te grijpen om nu te ijveren voor een realistische doorlichting van de toestand in Europa.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:58

Huertecilla schreef:

of gewoon 20.000 doden in plaats van 10.000, omdat er niks voorzien is om de weken en maanden na een grootschalige ramp door te komen in een samenleving die volledig van import en distributie van ALLES afhankelijk is. Water, electriciteit, voedsel, verplaatsingsmogelijkheid.. ploep gedaan, en dan?
Ik vrees dat we in België geen scenario klaar hebben liggen, en op ons leger gaan we ook niet al te veel moeten rekenen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:05

Bandida schreef:
Misschien toch geen slecht idee om de ramp in Japan aan te grijpen om nu te ijveren voor een realistische doorlichting van de toestand in Europa.

:)*

Helemáál omdat de meeste centrales volstrekt achterhaalde techniek zijn en ooit ´verkocht´ aan de bevolking met onjuiste gegevens over risicos en prijs.

Mbt kans op een voorval en de levensduur van een centrale is er in NL een steeds groter wordend probleem omdat de centrale al veel langer in bedrijf is, bovendien de kansen te klein genomen zijn.
De uitkomst is nu: ´onacceptabel´, maar omdat er de nucleaire aardappel te heet is rolt iedereen die lekker door. Tot 2033 maar liefst.
De massa doet niets. Die roept dat het allemaal maar paniekzaaierij is. Maar ja, die is ook gemiddeld geboren ná de bouw van Borsele...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rssele.ogv

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:12

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

of gewoon 20.000 doden in plaats van 10.000, omdat er niks voorzien is om de weken en maanden na een grootschalige ramp door te komen in een samenleving die volledig van import en distributie van ALLES afhankelijk is. Water, electriciteit, voedsel, verplaatsingsmogelijkheid.. ploep gedaan, en dan?
Ik vrees dat we in België geen scenario klaar hebben liggen, en op ons leger gaan we ook niet al te veel moeten rekenen :+

In NL wonen 10 miljoen mensen binnen 3 uur van Borsele bij een matige windkracht 4 uit het zzw-zw.

Maar goed, omdat alles op electriciteit gaat inderdaad, weten die toch van niets...