Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:Kraken is ''legaal'' indien het desbetreffende pand 12 maanden of langer leegstaat.
Wordt je tijdens het kraken betrapt dan ben je de l*l, je pleegt dan huisvredebreuk.
Kraken is niet zonder risico; menig pandeigenaar komt s'nachts met een knokploegje langs om de krakers eruit te krijgen zonder hoge proceskosten etc.
Daarnaast heb ik persoonlijk een schurfthekel aan mensen die zich iets toe-eigenen wat niet van hen is; blijf gewoon van andermans spullen af.
Breghje schreef:josien_m_ schreef:Kraken is prima als je er een bedoeling mee hebt! Huiseigenaren die een pand leeg laten staan om er gewoon mee te speculeren aan de kaak te stellen b.v. Als je alleen kraakt omdat je denkt dat je goedkoper af bent.... tja, dat vind ik niet sociaal.
En waarom zou dat niet mogen? Die eigenaar heeft dat huis gekocht om er geld mee te verdienen en betaald netjes zijn lasten en hypo. Niks mis mee lijkt mij?
svdijk schreef:dikgedrukte: helaas is die opvang in NL niet zo denderend hoor, ik was hoogzwanger en dakloos, omgeving amsterdam.
no way dat ik ook maar ergens onderdak kon krijgen, alles was vol of had een heel stel regeltjes waardoor je zowieso niet direct onderdak kon krijgen.
kraken, tja, als je het risico aandurft zou ik zeggen: waarom niet?
ik bedoel, ik hoef niet te kraken, maar ik kan heel goed begrijpen dat men om bijv. de hoge huurkosten te ontwijken gaat kraken.
en tja, dat je een jaar naar het buitenland gaat, en er zit ineens een kraker in...
mmm, lijkt mij dat je toch iemand inschakeld om zo nu en dan even een rondje door je huis te lopen enz?
ik kan er eerlijk gezegd niet zo mee zitten of iemand al dan niet gaat kraken.
ligt er dan ook wel weer een beetje aan wat voor soort woning je kraakt, een oude fabriek/kantoor etc is imo minder erg dan een luxe herenhuis/villa.
Miriam91 schreef:Bij anti-kraak krijg je niet volledige huurrechten. De anti-kraakvereniging moet je er binnen bepaalde tijd uit kunnen zetten namelijk en die tijd is korter dan mening echte huurder krijgt.
@colette_007: Jij hebt dus een goede ervaring met kraken? En hoe keken andere mensen tegen jou aan als kraker?
josien_m_ schreef:Breghje schreef:En waarom zou dat niet mogen? Die eigenaar heeft dat huis gekocht om er geld mee te verdienen en betaald netjes zijn lasten en hypo. Niks mis mee lijkt mij?
Woningnood misschien?
Speculeren gaat ten koste van anderen. Daar ben ik dus geen voorstander van. Een huis is om in te wonen en zolang anderen geen behoorlijk onderkomen hebben, vind ik het juist asociaal om je woning te onttrekken aan de markt om er zelf maar flink aan te kunnen verdienen.
Maar inderdaad, er is sinds een tijdje een antikraak wet.
MarvanTom schreef:Diverse collega's en kennissen wonen anti-kraak en dat bevalt soms super, soms echt niet.
DarkDreamer schreef:Ikzelf huur via een studenten-regeling in Amsterdam een kamer voor maar 262 p/m met alles inbegrepen (ook tv aansluiting en internet). Ik zit op 10 minuten van het centrum dus kan niet klagen. En het is legaal en er zal nooit iemand me het huis uit komen schoppen
Miriam91 schreef:Even voor de duidelijkheid:
Ik weet vrijwel niets over kraken of anti-kraak behalve wat die klasgenoot me vertelde. Maar jullie hebben zeker gelijk dat je iemands eigendom pikt als je gaat kraken, waardoor anti-kraak een betere en legale oplossing is.
Kennen jullie mensen die kraken of anti-kraak wonen?