Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:15

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 13-04-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:16

Choce schreef:
Als je het al vervelend vind als er zomaar een makelaar kan binnen komen als je antikraak woont, vind je het denk ik al helemaal niet leuk als er zomaar politie kan binnen komen als je kraak woont.

:') Zeker waar

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:20

Wildgirl schreef:
Kraken is ''legaal'' indien het desbetreffende pand 12 maanden of langer leegstaat.
Wordt je tijdens het kraken betrapt dan ben je de l*l, je pleegt dan huisvredebreuk.

Kraken is niet zonder risico; menig pandeigenaar komt s'nachts met een knokploegje langs om de krakers eruit te krijgen zonder hoge proceskosten etc.

Daarnaast heb ik persoonlijk een schurfthekel aan mensen die zich iets toe-eigenen wat niet van hen is; blijf gewoon van andermans spullen af.

Met deze reactie ben ik het helemaal mee eens. Het is gevaarlijk, met name omdat je de eigenaar behoorlijk in de problemen kan werken en hij dus ook heftig zal reageren. Het is wel legaal, maar grenst het niet aan je normen en waarden? Een huis van iemand anders 'in beslag nemen'.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:23

Het staat mij inderdaad tegen om bezit te nemen van andermans eigendommen, maar zo had ik het gewoon nog niet bekeken. En het is natuurlijk niet zonder risico's, de eigenaar zal toch verhaal komen halen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:27

Wij hebben ook ooit een huis gekraakt.
Wat je vriendin zegt mbt in de gaten houden etc klopt.
Je moet bij de gemeente nagaan of het huis leeg staat (er niemand staat ingeschreven), zo niet laat je je inschrijven... Dan wacht je af of er iets gebeurd (bij het huis of dat je een brief krijgt), zo niet (wat vaak zo is, want huiseigenaar krijgt hier geen bericht van, maar als hij elke 2 weken naar gemeente gaat of huis nog niemand is ingeschreven kan hij er wel achter komen, gebeurd bijna nooit hoor).
Vervolgens trek je er in een keer in je moet er dan ook meteen wonen/overnachten!
Van belang is dat je een bed, tafel en stoel er hebt (zo toon je aan dat je er 'leeft') en natuurlijk eten.
Zo gouw je erin zit kunnen ze je niks maken. Het huis moet (geloof ik) wel minimaal 3 jaar leegstaan (weet ik even niet preceis meer).

Daarnaast ben ik PRO-kraak het is toch ronduit belachelijk dat er weet ik hoeveel huizen leegstaan terwijl er een 'tekort is' en men maar bijbouwt!!! Prima oplossing, (mits zonder geweld) en zeker voor studenten handig :).
Als je een gezin hebt zou ik het niet doen, maar zo kan het prima :)
Daarnaast kun je je natuurlijk ook inschrijven voor een anti-kraak-woning, dan woon je voor bv 200,- in de maand in een dikke villa :p, nadeel is alleen dat als ze zeggen dat je eruit moet je er binnen bepaalde (korte)periode ook uit moet zijn!

Dat een eigenaar met een knokploeg komt onzin, doe je meteen aangifte.
De deur hoef je toch ook niet open te doen daarvoor. Hang je op de deur 'gekraakt' :')

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:32

Nogmaals: kraken is met de antikraakwet verboden. :list:
Crimineel, illegaal, strafbaar.
Hoe kom je er nou bij dat het legaal is?

Anti-kraak: dat is wel legaal. Contractje met rechten en plichten voor alle partijen.
Ik als eigenaar zal weinig heel laten van krakers, als mijn buurman me al niet voor is geweest. :D

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:35

Bij anti-kraak krijg je niet volledige huurrechten. De anti-kraakvereniging moet je er binnen bepaalde tijd uit kunnen zetten namelijk en die tijd is korter dan mening echte huurder krijgt.

@colette_007: Jij hebt dus een goede ervaring met kraken? En hoe keken andere mensen tegen jou aan als kraker?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:38

@marvantom klopt helemaal mbt verboden sinds kort inderdaad.
Maar..... nouja er zijn nog mazen zullen we maar zeggen... Er zijn namelijk andere wetten:
Stel je 'kraakt' van een bedrijf (dit is makkelijkst).
Dan maak je iedere maand bv 150,- over naar de rekening van het bedrijf onder vermelding van huur januari bv. En dan heb je huurrechten .... Het is een risico... Maar soms gaat het goed ;)

@Miriam91 dit doe ik niet dagelijks hoor haha. Maar 1x gedaan, niet zomaar bij een 'vreemde' maar echtscheiding lang verhaal etc. En officieel huurde wij dus (zie bovenstaande)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:38

Breghje schreef:
josien_m_ schreef:
Kraken is prima als je er een bedoeling mee hebt! Huiseigenaren die een pand leeg laten staan om er gewoon mee te speculeren aan de kaak te stellen b.v. Als je alleen kraakt omdat je denkt dat je goedkoper af bent.... tja, dat vind ik niet sociaal.

En waarom zou dat niet mogen? Die eigenaar heeft dat huis gekocht om er geld mee te verdienen en betaald netjes zijn lasten en hypo. Niks mis mee lijkt mij?

Woningnood misschien?
Speculeren gaat ten koste van anderen. Daar ben ik dus geen voorstander van. Een huis is om in te wonen en zolang anderen geen behoorlijk onderkomen hebben, vind ik het juist asociaal om je woning te onttrekken aan de markt om er zelf maar flink aan te kunnen verdienen.
Maar inderdaad, er is sinds een tijdje een antikraak wet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:42

svdijk schreef:
dikgedrukte: helaas is die opvang in NL niet zo denderend hoor, ik was hoogzwanger en dakloos, omgeving amsterdam.
no way dat ik ook maar ergens onderdak kon krijgen, alles was vol of had een heel stel regeltjes waardoor je zowieso niet direct onderdak kon krijgen.

kraken, tja, als je het risico aandurft zou ik zeggen: waarom niet?
ik bedoel, ik hoef niet te kraken, maar ik kan heel goed begrijpen dat men om bijv. de hoge huurkosten te ontwijken gaat kraken.
en tja, dat je een jaar naar het buitenland gaat, en er zit ineens een kraker in...
mmm, lijkt mij dat je toch iemand inschakeld om zo nu en dan even een rondje door je huis te lopen enz?
ik kan er eerlijk gezegd niet zo mee zitten of iemand al dan niet gaat kraken.
ligt er dan ook wel weer een beetje aan wat voor soort woning je kraakt, een oude fabriek/kantoor etc is imo minder erg dan een luxe herenhuis/villa.

Was er dan geen familie of vrienden waar je terecht kon? :oo (Ik heb een zolder over, no way dat een vriendin of familie van mij hoogzwanger op straat gaat zwerven he.) Ik weet niet hoe of wat exact wat de daklozenopvang betreft, maar dan nog vindt ik dat je van andermans eigendom, zéker een huis gewoon afblijft.

Een lege fabriek is ook eigendom van iemand, worden ook lasten voor betaald door iemand. Is dat niet het geval, dan heb ik er ook minder moeite mee. Maar dan zou ik zelf eerder nog anti kraak gaan denk ik, het jaar cel is het me niet waard plus zou ik me écht niet prettig voelen in andermans huis zonder dat ik daarvoor betaalde.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:44

Miriam91 schreef:
Bij anti-kraak krijg je niet volledige huurrechten. De anti-kraakvereniging moet je er binnen bepaalde tijd uit kunnen zetten namelijk en die tijd is korter dan mening echte huurder krijgt.

@colette_007: Jij hebt dus een goede ervaring met kraken? En hoe keken andere mensen tegen jou aan als kraker?

Dat klopt, in sommige gevallen houden ze 14 dagen aan, met soms een aanbieding voor een nieuwe plek.
Van tevoren kan je ook vragen wat de woontermijn kan zijn.
Diverse collega's en kennissen wonen anti-kraak en dat bevalt soms super, soms echt niet.

Dat ooit van colette_007 zal jaaaaaren geleden zijn geweest, iig voor de antikraakwet. ;)
Wat een onzin, dat overmaken. Een recht verkrijg je dmv een contract.
Een groot bedrijf zal de betaling niet direct kunnen registreren en dat zou maanden kunnen duren, maar zonder contract sta je zo buiten en :evaw: geld.
Nee, dan moet je zo stoer zijn om er gewoon in te gaan zonder betaling te doen. :D
Dat zal misschien nog veeeeeel langer duren voordat ze erachter komen dat er krakers inzitten.

Ashley5760

Re: Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:45

@marvantom Muah mbt rechten daar dacht de rechter anders over :D... (was idd voor anti-kraakwet)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:45

Kraken ben ik tegen, maar anti-kraak wonen vind ik dan weer wel goed. Ik had daar ook over nagedacht. Een zoon van een kennis van ons doet dat, die heeft echt al in de grootste villa's gezeten voor een heel laag bedrag. In je eentje is dat volgens mij niet altijd even gezellig, maar hij deed dit dan ook met vrienden :j.

Kraken zelf is illegaal, en wat ik weet van krakers is dat het niet altijd de gezelligste mensen zijn. Verder zit ik eigenlijk niet in het wereldje van de krakers dus kan je er ook niet zoveel over vertellen.. Ik weet alleen dat die vriend van ons dus hele goede ervaringen heeft met anti-kraak wonen. Je moet er alleen wel mee kunnen leven dat je er ieder moment weer uit moet.
Ikzelf huur via een studenten-regeling in Amsterdam een kamer voor maar 262 p/m met alles inbegrepen (ook tv aansluiting en internet). Ik zit op 10 minuten van het centrum dus kan niet klagen. En het is legaal en er zal nooit iemand me het huis uit komen schoppen :Y).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:49

Die antikraakwet is niet voor niets ingesteld.
Vele mensen en bedrijven krijgen hun te koop en leegstaande woning niet verkocht door de crisis en voordat Jan en Alleman daar ook een slaatje uit wil slaan is deze wet er gekomen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:50

Klopt. Echter het gebouw moet er wel een bepaalde tijd voor leegstaan (meende 2 of 3 jaar maar kan het mis hebben)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:53

josien_m_ schreef:
Breghje schreef:
En waarom zou dat niet mogen? Die eigenaar heeft dat huis gekocht om er geld mee te verdienen en betaald netjes zijn lasten en hypo. Niks mis mee lijkt mij?

Woningnood misschien?
Speculeren gaat ten koste van anderen. Daar ben ik dus geen voorstander van. Een huis is om in te wonen en zolang anderen geen behoorlijk onderkomen hebben, vind ik het juist asociaal om je woning te onttrekken aan de markt om er zelf maar flink aan te kunnen verdienen.
Maar inderdaad, er is sinds een tijdje een antikraak wet.

Of iemand een huis koopt om ermee te speculeren of om erin te wonen maakt imho niet uit, hij/zij betaald er lasten voor en dus mag ie zelf weten wat ie ermee doet. Zoals jij het asociaal vindt dat dat huis aan de markt wordt onttrokken (wat niet geheel waar is gezien als er iemand komt om het te kopen het gewoon verkocht wordt) vindt ik het asociaal dat een ander vindt dat hij "recht" heeft op dat huis maar er geen eurocent in wil steken. Er zijn meer dan genoeg mensen die door heel hard te werken twee of drie huizen hebben, moeten zij dat dan maar niet doen omdat er woningnood is? Nee, zij maken gebruik van de mogelijkheden, daar hebben zij recht toe. :D

Ben het zeer zeker met je eens dat het woningbeleid hier in NL nergens op slaat maar er gaat alleen maar minder gebouwd worden de komende tijd. Huurgrens naar beneden, als je een modaal inkomen hebt kan je amper aan een huurwoning komen, meer sociale/ starters woningen creeeren (daar komen die lege fabrieken ed volgens mij best van pas) etc. etc. etc.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:53

colette_007 schreef:
Klopt. Echter het gebouw moet er wel een bepaalde tijd voor leegstaan (meende 2 of 3 jaar maar kan het mis hebben)

Kraken is nu sowieso verboden, ongeacht de leegstandsduur is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:08

Vergeet niet dat de panden niet voor de lol van de eigenaar leeg staan
en heb je je koophuis leeg staan mag je hem zelfs niet verhuren
bestemings plan is koopwoning en geen huurwoning je bent strafbaar als je kamers verhuurt
en zeker met bedrijfpanden is moeilijk te verhuren gemeentens
blokkeren vaak toekomstige huurders om dat het bestemmings plan het niet toelaat
maar terwijl je ieder jaar hoge kosten hebt zorgen kraakers er voor dat je hellemaal niks meer kunt

Adhok is een organisatie die verhuurt voor antie kraak

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:19

En kijk anders eens bij Camelot; die hebben ook bijzondere panden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:31

TJa kraken, ik ken mensen die kraken en absoluut niet voldoen aan het beeld dat we in het journaal zien. Die wel netjes uit de woning gaan als het ze dringend verzocht wordt (dus zolang mogelijk blijven zitten totdat de ME voor de deur staat. En dan of al verdwenen zijn of zonder tegengas eruit gaan)

Alleen denk ik wel dat kraken een achterhaald iets is, het is zijn doel al jaren geleden voorbijgegaan. Ooit werd er een maatschappelijk punt mee gemaakt, krakers kregen ook regelmatig steun van de buurt. Er zijn woningen/panden die gekraakt zijn en uiteindelijk aan de krakers verkocht of verhuurd. Maar dat was in een grijs verleden.

Nu krijg je mensen uit oost bloklanden die kraken, dat zijn dezelfde mensen die gebruik maken van de daklozen opvang terwijl ze wel geld hebben.

Als je de kans hebt om anti-kraak te kunnen zou ik het doen. Een vriend van me zit ook zo, nadeel dat hij alleen niet weet hoe lang hij er mag zitten. Kan een maand zijn, 6 mnd of 2 jaar

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:01

MarvanTom schreef:
Diverse collega's en kennissen wonen anti-kraak en dat bevalt soms super, soms echt niet.

Op welk vlak soms echt niet?

DarkDreamer schreef:
Ikzelf huur via een studenten-regeling in Amsterdam een kamer voor maar 262 p/m met alles inbegrepen (ook tv aansluiting en internet). Ik zit op 10 minuten van het centrum dus kan niet klagen. En het is legaal en er zal nooit iemand me het huis uit komen schoppen

Wat is dat voor regeling? En weet je of dat ook in andere steden is?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:06

De supermarkt waar ik straks woon is ook gekraakt. Maar goed, het staat leeg, de eigenaar weet ook niet wat er mee gedaan kan worden. Nu wonen er steeds jongeren en studenten, geen standaard krakers. We kunnen er elk moment uitgezet worden, en in de meantime houden we het pand zo netjes mogelijk. Ook de buurt is blij dat we er zitten, omdat we zo'n fijne groep zijn.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:17

Miriam91 schreef:
Even voor de duidelijkheid:
Ik weet vrijwel niets over kraken of anti-kraak behalve wat die klasgenoot me vertelde. Maar jullie hebben zeker gelijk dat je iemands eigendom pikt als je gaat kraken, waardoor anti-kraak een betere en legale oplossing is.
Kennen jullie mensen die kraken of anti-kraak wonen?

Ik woon anti-kraak :)

We mogen in ons huisje alles verven, dingen aan de muur hangen, noem maar op. Ook hoeven we niet bang te zijn dat er mensen onaangekondigd ons huis binnen komen. Ik vind het echt ideaal, lage kosten en toch een eigen huisje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:19

Ik zou als huiseigenaar echt woedend zijn, en geloof me maar dat je eruit zou vliegen, is het niet goedschiks dan is het maar kwaadschiks. :(

Kennissen van ons (koppel, beiden wonen nog bij de ouders om geld uit te sparen) hebben samen een huis wat bestemd is om ooit te gaan bewonen, ze proberen dat op te knappen maar hebben niet veel geld, dus het gaat erg in stappen: klussen, jaar werken om weer een spaarpot op te bouwen, weer wat klussen... zo gaat dat al jaren en in de niet-klusperiode gaan ze bij mijn weten ook niet naar dat huis, want ze hebben er verder weinig te zoeken nog. Ik vrees als krakers erin trekken en even leuk fikkie stoken in de huiskamer en alles vernielen dat de krakers eindigen met een fietsketting op hun muil. Ook niet legaal (maar wel begrijpelijk als daar je zuurverdiende geld van jaren even vernield wordt omdat mensen te bedonderd zijn om net als elk normaal mens huur of hypotheek op te hoesten) :+

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:26

@ Marleen: Ik had begrepen dat de anti-kraakorganisatie een sleutel van 'jou' huis houdt en dus altijd naar binnen kan en mag. Maar dit is dus niet het geval?