Ergenis van incassobureau's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:04

Ik krijg brieven van de vorige bewoners dat ik deurwaarders aan de deur krijg als hij niet binnen 2 dagen betaald. Heb ze nog steeds niet gezien en wordt ondertussen wel gek van al die brieven. Heb ze eerst allemaal al teruggestuurd naar de firma's waar ze vandaan kwamen met bewoner verhuisd per 27-7-2010. Later kwamen de incassobureau's, ook teruggestuurd, en meerdere keren gebeld. Zeggen ze doodleuk: ja dat soort brieven komen niet naar boven, en wij moeten de gegevens van de client (abn, vodafone enz) overnemen. Ben er nu wel zo klaar mee :+

In het GBA sta alleen in ingeschreven, dus niemand heeft ook maar 1 enkel recht om bij mij aan te bellen *D Maar irritant is het allemaal wel. Terugsturen hoef je dus niet te doen, daar doen ze niets mee.. Bellen ook niet, dan maken ze een notitie (die een collega eerder ook al gedaan zou hebben, maar die was er dus niet meer)

Anoniem

Re: Ergenis van incassobureau's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:31

Jolienn, je bericht is een beetje onduidelijk. Krijg je post van de oude bewoners, of krijg je post die voor de vorige bewoners bedoeld is?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:01

Ik werd gisteren nog gebeld door zo'n instantie die incasso's regelt. Of ik verantwoordelijk ben voor de financiële zaken van het bedrijf X. Ons telefoonnummer staat om de een of andere reden gekoppeld aan het oude bedrijf van mijn man. Telefonische verkoop, ik word daar ook redelijk gestoord van.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:41

Net het incassobureau opgebeld en daarbij vermeld dat ik keurig op tijd na hun eerste brief gereageerd hebt met de benodigde informatie en dat ik verder geen correspondentie meer wens van hun.
Ok mevrouw, dan zetten wij de gerechtelijke procedure gewoon in gang!?

Wat een geneuzel iedere keer zeg....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:59

Gewoon laten doen dan :j
als zij echt fout zitten, dan komt het vanzelf wel aan het licht!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:09

Lovely schreef:
Jolienn, je bericht is een beetje onduidelijk. Krijg je post van de oude bewoners, of krijg je post die voor de vorige bewoners bedoeld is?

Van vodafone, UPC en dergelijke. En dus ondertussen van de incassobureaus aan de vorige bewoner ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:28

Gelijk vanmorgen telfort ook maar een mail gestuurd met hoe en wat belt en een vriendelijke medewerker belde mij vrij snel terug met de melding dat bij hun alles betaald is , maar dat zij niks meer kunnen doen naar het incassobureau.
Afwachten maar dus....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:37

Dat is dus onzin, als zij in hun scherm kunnen zien dat jij betaald hebt, is het een kleine moeite om daar een printje van te maken en deze naar jou toe te sturen of te mailen...Bel ze terug en vraag of ze een printje naar je toe kunnen sturen. Kleine moeite om jou te helpen als klant van Telfort...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:40

Deze jongeman zegt dat het nu enkel aan het incassobureau is.
Als ik een printje zou willen dan denk ik dat ik deze zo zou kunnen krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:42

Zij hebben het incasso bureau de opdracht gegeven, dus zij moeten het oplossen, jij niet
Niet afwachten maar een mail sturen met het antwoord dat na telefonisch onderhoud etc etc alle kosten van het incasso bureau dus voor hen zijn.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:44

Ik snap zowiezo niet waarom jullie blijven reageren naar een incassobureau als je zeker weet dat je in je recht staat......incassobureau's hanteren namelijk de stelregel: Wie reageert is schuldig :D Kortom, gewoon negeren die hap en lekker laten bellen en brieven laten sturen...

Ik ben vreselijk achterna gezeten over een oude telefoonpost van toen Orange overgenomen werd door Tmobile, kwamen ze na een half jaar nog met een rekening. Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik tegen die tijd geen flauw benul had of ie betaald was of niet, want ze schreven automatisch af dus dan ga ik ervan uit dat dat goed gaat.....moet je niet een half jaar laten komen zaniken. Ik heb de eerste keer om bewijs gevraagd en daar reageerde niemand op, goed dan reageer ik ook niet meer :D Werd ik elke keer door zo'n sneuerd gebeld die moest proberen mij te overtuigen van betaling, nou het is hem niet gelukt :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:46

annebe schreef:
Deze jongeman zegt dat het nu enkel aan het incassobureau is.
Als ik een printje zou willen dan denk ik dat ik deze zo zou kunnen krijgen.

Dat moest ik ook altijd aan de klanten doorgeven, dat het bij het incassobureau lag en wij er niets aan konden doen. Zo onbeschoft vond ik dat want er waren dan wel klanten die wel hadden betaald maar er was dan een fout ontstaan of een dergelijke communicatiefoutje...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:50

Daffodil: automatisch afschrijven betekent dus niet dat het ook daadwerkelijk automatisch gebeurd. Op het moment dat jouw saldo ontoereikend is, wordt er niets afgeschreven. Op het moment dat jouw saldo weer aangevuld is, wordt die openstaande post niet automatisch afgeschreven. Helaas, dan mag jij die opdracht weer handmatig doen. Als het goed is, ontvang jij wel een brief van de betreffende instantie dat zij geen geld hebben kunnen afschrijven ivm te laag saldo. Dus als jij je post negeert omdat je er vanuit gaat dat alles automatisch wordt afgeschreven en je dus alles keurig betaalt, dan zou ik toch je post maar openen.
Mazzel voor jou dat die "sneuerd" dan een beginneling was. Een doorgewinterde incassomedewerker zet jouw status gelijk op "niet-meewerkend" in de computer en dan krijg je nog meer vervelende post.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:53

Dat weet ik Karijn maar als dat al gebeurd, krijg je toch een brief? Tenminste dat is mijn ervaring.......maar die heb ik ook niet gehad. Mijn vraag om een kopie van de rekening, duideljikheid om welke post dit dan zou gaan en op welke datum deze is getracht af te schrijven, werd niet beantwoord. Wie verzint nou dat het mijn probleem dan is????

En neem van mij aan dat ik de doorgewinterde incassomedewerker zelf ben, dus precies weet wat wel en niet kan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:58

Het irritantste vind ik, dat dat bedrijf zijn administratie niet in orde heeft (jij hebt dus netjes betaald) en jij vervolgens behoorlijk veel energie en tijd er in moet steken om ervoor te zorgen dat dat allemaal doorkomt en je dus van dat incasso bureau afkomt. Ik ben er 1,5 jaar met het Zilveren Kruis eens mee bezig geweest, die 1 betaling een keer niet hadden geregistreerd en alle overige betalingen telkens een maand terugboekten.. waardoor ik dus iedere maand weer volgens hen achter liep en weer het incassobureau op mijn dak kreeg. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik afschriften heb uitgedraaid, gemaild, opgestuurd, telefoontjes heb gepleegd (en van het kastje naar de muur te worden gestuurd, heen en weer van het ZK en het incassobureau)... Heb me zelden zo agressief gevoeld als toen :=

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:06

Dat is een ander verhaal. Als jij die brief niet hebt ontvangen, zou ik daar ook een kopie van verlangen, alsmede het bewijs dat je betaald hebt. Maar je hebt gelijk. Als jij geen medewerking krijgt in de zin van het ontvangen van bewijs van betaling, dan zou ik ook zo gereageerd hebben op die "sneuerd".

Ik heb het een aantal jaar geleden gehad met Brabant Water. Heel fijn, kreeg een naheffing waar je ook van op vakantie had kunnen gaan. Telefoontjes gepleegd, alle administratie erbij gepakt, kopietjes gemaakt voor BW. Had zelfs een agressieve medewerker aan de telefoon gehad die mij letterlijk uitmaakte voor leugenaar (volgens BW hadden wij de waterstand niet doorgegeven, wat we dus wel hadden gedaan en zelfs het bewijs ervan thuis hadden liggen) dus brief geschreven aan haar leidinggevende. Kreeg netjes een brief terug met excuses voor gedrag medewerker en of ik een enquête over de gang van zaken wilde invullen. Bleek zo'n standaard formuliertje te zijn die totaal niet van toepassing was op mijn situatie. Daar weer telefoontje en brief overheen gestuurd. Kreeg brief terug met een betalingsvoorstel voor het juiste bedrag. Kreeg kort daarna een brief waarin stond dat ik het hele bedrag binnen zoveel dagen moest betalen, ondanks de eerdere brief met het betalingsvoorstel. Weer telefoontje gepleegd. Excuses gehad want er bleken meerdere mensen zich hiermee te bemoeien en hadden elkaars info in de computer niet gelezen...Inmiddels is het een dossier van 10 pagina's geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:42

Het is vrij simpel als een bedrijf geen kopie factuur kan overleggen, dan heeft de originele factuur waarschijnlijk nooit bestaan en moeten ze zelf de vordering terug draaien.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:03

Ooh fijn Karijn! Zit je nu nog steeds in die zaak verwikkelt?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:21

Gelukkig niet, was een jaar of 3 geleden.
Wetende dat jij alles mag regelen in geval van een incasso moet je een paar dingen goed onthouden:
Vraag om een bewijs van betaling als je die zelf niet kan overleggen en je hebt wel betaald. Doe je aan internetbankieren, dan kan je gewoon een printje van je dagafschrift maken. Open post altijd, ook al is het reclame. Je zou maar net die brief missen waarin staat dat je niet betaald hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:45

Op mijn internetbankieren kan ik alles snel terug vinden.
En post word dagelijks geopenend en zonodig gelijk gereageerd op desbetreffende bedrijven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:00

Mijn opmerking was meer in het algemeen gesteld ;)

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:37

Lovely schreef:
Het taalgebruik van incassobureaus is bewust gekozen om door te dringen tot de slechte betalers en de mensen die overal maling aan hebben. Dat ze daarmee ook de goedwillene burger voorzien van een akelige ervaring nemen ze kennelijk voor lief. *KNIP*
Ondertussen zit ik te wachten op een telefoontje van een incassobureau ivm een dossier, en ik wacht, ik wacht en wacht. Ze zouden echt snel terugbellen! En ik wacht :D.

Zodra er ergens een systeem is om mensen die niet willen betalen en "goedwillende burgers" kan onderscheiden hoor ik het graag ;)

Overigens las ik ergens in het topic dat er advies wordt gegeven om vooral niet te reageren indien er sprake is van een incassobureau/deurwaarder. Want dan zou je "schuldig" overkomen...

ik wil graag adviseren dit vooral NIET op te volgen en toch vooral te communiceren. Het is echt enorm vervelend om uit te moeten leggen aan de rechter waarom je niet hebt gereageerd of over bent gegaan tot betaling, los hiervan, het voorkomt indien er sprake is van een misverstand/kruispost ook een vervolgstroom aan wellicht onnodige brieven of telefoontjes. ( in het geval van de rechtbank: de griffiegelden zijn er niet lager op geworden en zullen wellicht nog verder omhoog gaan dit jaar, dat zijn serieus dure aangelegenheden ).

PS Lovely: heb je al een telefoontje mogen ontvangen? :D

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:04

sten, wat een onzin, als je niet schuldig bent hoef je ook niet in de verdediging! Als je aangegeven hebt dat het niet jouw vordering is (vanwege al betaald, verkeerde persoon, geen overeenkomst of wat dan ook) waarom zou je dan blijven reageren? Zodra je blijft reageren, blijven in het algemeen incassobureaus als een pitbull in je nek zitten. Lekker negeren die hap en een bedrijf moet wel heel zeker weten dat een vordering hard is, willen ze m doorzetten naar het kantongerecht hoor......dat valt dus wel mee!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:35

Ik heb dit ook pas aan de hand gehad, zelfs op zaterdag werd ik gebeld, na het verhaal voor de 3e maal duidelijk te hebben gemaakt, en steeds het antwoord kreeg "dus u wenst niet te betalen?" Nee, ik heb betaald en dat doe ik maar 1 keer. Dan wordt je overspoeld met dreigementen zoals een rechtzaak ed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen warm of koud wordt van dreigementen van de belastingdienst, en dan nog alleen als ze in hun gelijk staan, maar dat terzijde. (dit heb ik ze ook verteld, maar dat doet de communicatie niet echt goed)

Ik heb ze gewoon medegedeeld op een vriendelijke toon, dat mijn juridisch adviseur contact met ze opneemt, schriftelijk en het hele verhaal ingediend bij mijn rechtsbijstand verzekering en daarna van het betreffende incasso bureau als de eiser niets meer vernomen.

Als iemand je onbeschoft behandeld aan de telefoon en je blijft vriendelijk draaien ze meestal om als een blad aan de boom. Deze mensen krijgen ook veel te maken met schofterig gedrag van mensen waarbij ze geacht worden te incasseren, maar dat geeft ze niet het recht om iedereen over 1 kam te scheren. Ik maak ze altijd duidelijk dat ik respectvol ben naar hun en dat en dat ik dat ook terug verwacht.

Tot een rechtzaak zal het bij kleine bedragen over het algemeen niet komen, omdat de kosten van het procederen vaak hoger zijn dan het tevorderen bedrag. Dit is gelijk de rede van de soms extreme dreigementen, ze willen liever niet rechten, dat is te duur.

Mijn advies is blijf tot op zekere hoogte communiceren, iedereeen kan een fout maken in de administratie. Wordt je na het overleggen van het betaalbewijs nog steeds lastig gevallen, leg het dan gewoon bij je rechtsbijstandsverzekring neer en het probleem is zo opgelost.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:30

Daffodil, enige wat ik probeer is duidelijk te maken dat reageren beter is dan je kop in het zand steken. Natuurlijk, als er al voldaan i dan kan dat vervelend zijn, maar misschien is er een verkeerd kenmerk gebruikt bij de betaling, is de betaling gestorneerd, of iets anders. Dat van dat vastbijten is echt niet zo.

Just my advice, communiceer, dan kan het uitgezocht worden.

En mensen zeggen mij wel eens dat ik er ervaring in heb ;)