Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:21

de vraag ging over aardbevingen en tsunami's. NAtuurlijk hebben we hier ook wel natuurrampen (gehad) Paar jaar geleden is er nog een boom in onze tuin omgewaaid op onze schutting :+ En vroegah toen de deltawerken nog niet bestonden stond nederland wel eens onder water. Maat dat is niet te meten met de verschrikkingen zoals aardbevingen, tsunami's en orkanen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:26

Omdat de zee die ons omringd eigenlijk te ondiep is om een grote vloedgolf te veroorzaken,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:41

Grappig hoe je het opvat Qimm. Veel buitenlanders vinden het een beangstigend idee dat het halve land hier onder zeeniveau ligt en zien dat als een groot gevaar. Zo vreselijk lang geleden is de watersnoodramp niet, toen kreeg Nederland hulp vanuit de hele wereld omdat het echt een RAMP was. In 1995 is er een nog een grootscheepse evacuatie geweest van de Bommelerwaard omdat de dijken het dreigden te begeven.

Tsunami's en grote aardbevingen zijn hier idd niet maar de kans op overstromingen blijft altijd bestaan, daarvoor knokken we al 1000 jaar tegen het water van de zee en de rivieren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:49

Ik vermoed dat mijn luchtigheid over de ligging van ons land te maken heeft dat het wel heel bont moet worden voor het enschede aan zee is hier :D

Maar kijk eens wat voor innovaties we hebben in nederland. Overal ter wereld waar mensen worden bedreigd door overstromingen worden nederlanders naar binnen geharkt om ze te helpen een goed verweer te bouwen. Inmiddels zijn we zo ver gevorderd dat ik me weinig tot geen zorgen maak over overstromingsgevaar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:19

:D Ik voel me ook wel veilig achter de deltawerken maar ik denk dat het een zelfde gevoel van veiligheid betreft als mensen hebben die in een "aardbevingbestendig" huis wonen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:25

Qimm schreef:
Inmiddels zijn we zo ver gevorderd dat ik me weinig tot geen zorgen maak over overstromingsgevaar

Met het opwarmen van de aarde (meer smeltwater, maar ook heeft water bij hogere temperaturen ene groter volume) zijn onze huidige systemen niet afdoende.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:25

Naast weinig natuurrampen hebben wij ook weinig klimaatproblemen als tornado's en geen giftige en gevaarlijke dieren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:26

@ Anne: nee dat denk ik niet

delta werken zullen een overstroming kunnen voorkomen, een aardbevingbestendig huis voorkomt geen aardbevingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:38

Tsunami's in de noordzee zijn onwaarschijnlijk....

quote wikipedia:
Citaat:
Langs de kust van de zuidelijke Noordzee zullen geen hoog oprijzende tsunami's optreden. De fjordenkust van Noorwegen en Schotland is iets kwetsbaarder. De plaattektonische situatie in de Atlantische Oceaan is ongunstig voor het optreden van zeer zware zeebevingen - in tegenstelling tot in de Indische en Grote Oceaan. Een zeebeving (bijvoorbeeld bij het vulkanische IJsland of Jan Mayen) kan leiden tot een kleine tsunami die tussen Schotland en Noorwegen de Noordzee kan binnen trekken, maar deze zal in de ondiepe zuidelijke Noordzee door bodemwrijving aanzienlijk uitdempen en al op tientallen kilometers uit de kust breken. Aardbevingen in het Noordzeegebied zelf zijn van geringe sterkte en leiden niet tot tsunami's groter dan 0,5 meter. De grootst bekende tsunami die de Noordzee in de laatste 100.000 jaar getroffen heeft werd veroorzaakt door een onderzeese aardverschuiving langs de toen instabiele zeebodem voor de kust van Noorwegen, kort na een periode met snelle zeebodemsedimentatie door het afsmelten van Scandinavisch landijs (Storegga, 8000 à 8200 jaar geleden; zie hieronder). Langs de Atlantische kust van Zuidwest-Europa en in de Middellandse Zee komen middelgrote tsunami's vaker voor (zie ook hieronder bij geschiedenis).

Tsunami's met invloed "in de buurt" :
Citaat:
6000 à 6200 v.Chr.
Aan de oostkust van Schotland, in Zuidwest-Noorwegen en op de Shetlandeilanden zijn de resten van een prehistorische tsunami aangetroffen. Het betreft hier lagen zeezand in veenlagen, op posities van 5 tot 12 meter hoger dan de toenmalige zeespiegel. Het brongebied van deze tsunami is een onderzeese aardverschuiving in het Storegga-gebied, 100 kilometer uit de kust van Zuidwest-Noorwegen. In de Noordzee moet de tsunami rond de Doggersbank gebroken zijn en de uitrollers hebben vermoedelijk het toenmalige kustgebied van West- en Noord-Nederland overspoeld[1], halverwege de Midden Steentijd.

Citaat:
1905
Een enorm rotsblok stortte op 15 januari in het meer Lovatnet bij Loen in Noorwegen. De vloedgolf eiste 61 dodelijke slachtoffers.

Citaat:
1934
Op 7 april veroorzaakte een aardverschuiving een tsunami in het Tafjord in Noorwegen. De vloedgolf eiste 40 dodelijke slachtoffers.

Citaat:
1936
Net als in 1905 stortte op 13 september een enorm rotsblok in het meer Lovatnet bij Loen in Noorwegen, en veroorzaakte een vloedgolf. Ditmaal vielen er 74 doden.
[/quote]

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:42

We hebben wel eens een waterhoos :))
(zo'n mini orkaantje, heb ik nog eens gezien vanaf de dijk maar daar krijg je 0 schade van, hooguit een nat pak :') )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:49

Limburg is in 199? getroffen door een redelijke aardbeving. Het epicentrum was ik Herkenbosch en daar is wel een stuk aarde verschoven.
De schoorstenen waren van de huizen gevallen en het (oude) studentenhuis waarin ik woonde was zo ontzet dat het onbewoonbaar is verklaard.

(Ik kreeg trouwens een boekenkast op mijn kop door de schokken)

Maar mijn buurman is er gewoon doorheen geslapen, die dacht dat het een nachttrein was, ha ha ha!

Er zijn ook een paar naschokken geweest, maar dielieten alleen klokken trillen en bellen rinkelen
Maar er is dus wel degelijk een (mini) breuklijntje in Nederland.
Maar om je daar nou zorgen over te maken......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:55

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:56

Qimm schreef:
Ik vermoed dat mijn luchtigheid over de ligging van ons land te maken heeft dat het wel heel bont moet worden voor het enschede aan zee is hier :D

Maar wist je dat Enschede onder NAP ligt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:07

Mij valt op dat er zo om de 10 jaar in Nderland aardbevingen zijn.
Ik geloof in 1982,toen 1992,en de laatste in Limburg was in 2002.

Brrr volgend jaar weer eentje misschien?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:17

jamiroquai schreef:
Limburg is in 199? getroffen door een redelijke aardbeving. Het epicentrum was ik Herkenbosch en daar is wel een stuk aarde verschoven.
De schoorstenen waren van de huizen gevallen en het (oude) studentenhuis waarin ik woonde was zo ontzet dat het onbewoonbaar is verklaard.

(Ik kreeg trouwens een boekenkast op mijn kop door de schokken)

Maar mijn buurman is er gewoon doorheen geslapen, die dacht dat het een nachttrein was, ha ha ha!

Er zijn ook een paar naschokken geweest, maar dielieten alleen klokken trillen en bellen rinkelen
Maar er is dus wel degelijk een (mini) breuklijntje in Nederland.
Maar om je daar nou zorgen over te maken......

Moest even lachen toen ik dit stukje las, mijn vader is er toen ook gewoon doorheen geslapen, ik lag doodsbang in bed en mijn moeder riep tegen mijn vader dat hij moest ophouden met aan het bed te rammelen..... Die was dus ook maar half wakker.
Ik ben allang blij dat we hier eigenlijk geen last hebben van vreselijke natuurrampen (op wat overstromingen na dan).

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:21

Qimm schreef:

Maar kijk eens wat voor innovaties we hebben in nederland. Overal ter wereld waar mensen worden bedreigd door overstromingen worden nederlanders naar binnen geharkt om ze te helpen een goed verweer te bouwen. Inmiddels zijn we zo ver gevorderd dat ik me weinig tot geen zorgen maak over overstromingsgevaar

Zo kijk ik er, als 'buurmeisje' van Enschede ook tegenaan :+
Wij liggen boven zeespiegel, dus eigenlijk denk ik er nietzo bij na. Maar als ik aan de kust zou wonen, zou ik misschien anders denken? Maar voor zover ik bij AK geleerd heb, is Nederland erg goed beschermd tegen het water, en het is geen 1995 meer. Ik neem aan dater al aardig wat vernieuwingen ed. zijn?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:31

Volgens mijn broer was die aardbeving toen een draak onder het bed ;)
Ik heb de aardbeving 1992 niet bewust meegemaakt, de vorige wel.
Vond het wel lekker, lag toen in bed en werd wat heen en weer geschud.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:53

Michelle, ik kom jou ook overal tegen! :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:08

natascha44 schreef:
Qimm schreef:

maar wat ervoor ligt niet :+

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:07

Hahaha, ja, wordt eng :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:19

funnyhorses schreef:

Geen zorgen hoor, er is er 14 februari nog een geweest.
http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevi ... rland.html

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:20

natascha44 schreef:

Qimm schreef:
maar wat ervoor ligt niet :+

Ik moet mijzelf even corrigeren :o
Enschede ligt 38.9 m BOVEN NAP dus niet eronder solly..
Waar ik woon is het + 8 meter..dus nog net geen natte voeten haha..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:21

Urielle schreef:
funnyhorses schreef:

Geen zorgen hoor, er is er 14 februari nog een geweest.
http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevi ... rland.html

Die van 14 feb was in duitsland nabij Koblenz

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:32

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:42

goh, wel héél vaak roermond