Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Langs de kust van de zuidelijke Noordzee zullen geen hoog oprijzende tsunami's optreden. De fjordenkust van Noorwegen en Schotland is iets kwetsbaarder. De plaattektonische situatie in de Atlantische Oceaan is ongunstig voor het optreden van zeer zware zeebevingen - in tegenstelling tot in de Indische en Grote Oceaan. Een zeebeving (bijvoorbeeld bij het vulkanische IJsland of Jan Mayen) kan leiden tot een kleine tsunami die tussen Schotland en Noorwegen de Noordzee kan binnen trekken, maar deze zal in de ondiepe zuidelijke Noordzee door bodemwrijving aanzienlijk uitdempen en al op tientallen kilometers uit de kust breken. Aardbevingen in het Noordzeegebied zelf zijn van geringe sterkte en leiden niet tot tsunami's groter dan 0,5 meter. De grootst bekende tsunami die de Noordzee in de laatste 100.000 jaar getroffen heeft werd veroorzaakt door een onderzeese aardverschuiving langs de toen instabiele zeebodem voor de kust van Noorwegen, kort na een periode met snelle zeebodemsedimentatie door het afsmelten van Scandinavisch landijs (Storegga, 8000 à 8200 jaar geleden; zie hieronder). Langs de Atlantische kust van Zuidwest-Europa en in de Middellandse Zee komen middelgrote tsunami's vaker voor (zie ook hieronder bij geschiedenis).
Citaat:6000 à 6200 v.Chr.
Aan de oostkust van Schotland, in Zuidwest-Noorwegen en op de Shetlandeilanden zijn de resten van een prehistorische tsunami aangetroffen. Het betreft hier lagen zeezand in veenlagen, op posities van 5 tot 12 meter hoger dan de toenmalige zeespiegel. Het brongebied van deze tsunami is een onderzeese aardverschuiving in het Storegga-gebied, 100 kilometer uit de kust van Zuidwest-Noorwegen. In de Noordzee moet de tsunami rond de Doggersbank gebroken zijn en de uitrollers hebben vermoedelijk het toenmalige kustgebied van West- en Noord-Nederland overspoeld[1], halverwege de Midden Steentijd.
Citaat:1905
Een enorm rotsblok stortte op 15 januari in het meer Lovatnet bij Loen in Noorwegen. De vloedgolf eiste 61 dodelijke slachtoffers.
Citaat:1934
Op 7 april veroorzaakte een aardverschuiving een tsunami in het Tafjord in Noorwegen. De vloedgolf eiste 40 dodelijke slachtoffers.
[/quote]Citaat:1936
Net als in 1905 stortte op 13 september een enorm rotsblok in het meer Lovatnet bij Loen in Noorwegen, en veroorzaakte een vloedgolf. Ditmaal vielen er 74 doden.
jamiroquai schreef:Limburg is in 199? getroffen door een redelijke aardbeving. Het epicentrum was ik Herkenbosch en daar is wel een stuk aarde verschoven.
De schoorstenen waren van de huizen gevallen en het (oude) studentenhuis waarin ik woonde was zo ontzet dat het onbewoonbaar is verklaard.
(Ik kreeg trouwens een boekenkast op mijn kop door de schokken)
Maar mijn buurman is er gewoon doorheen geslapen, die dacht dat het een nachttrein was, ha ha ha!
Er zijn ook een paar naschokken geweest, maar dielieten alleen klokken trillen en bellen rinkelen
Maar er is dus wel degelijk een (mini) breuklijntje in Nederland.
Maar om je daar nou zorgen over te maken......
Qimm schreef:Ik vermoed dat mijn luchtigheid over de ligging van ons land te maken heeft dat het wel heel bont moet worden voor het enschede aan zee is hier
Maar kijk eens wat voor innovaties we hebben in nederland. Overal ter wereld waar mensen worden bedreigd door overstromingen worden nederlanders naar binnen geharkt om ze te helpen een goed verweer te bouwen. Inmiddels zijn we zo ver gevorderd dat ik me weinig tot geen zorgen maak over overstromingsgevaar
funnyhorses schreef:Mij valt op dat er zo om de 10 jaar in Nderland aardbevingen zijn.
Ik geloof in 1982,toen 1992,en de laatste in Limburg was in 2002.
Brrr volgend jaar weer eentje misschien?
Urielle schreef:funnyhorses schreef:Mij valt op dat er zo om de 10 jaar in Nderland aardbevingen zijn.
Ik geloof in 1982,toen 1992,en de laatste in Limburg was in 2002.
Brrr volgend jaar weer eentje misschien?
Geen zorgen hoor, er is er 14 februari nog een geweest.
http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevi ... rland.html