Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:21

sallandval schreef:
Vreemd, ik hoor streng gelovigen nooit over zondagsrust van de tandarts als ze op zondag kiespijn hebben.

Overigens is de sabbat toch zaterdag en niet zondag?

Sabbat is voor joden van vrijdag zonsondergang t/m zaterdag. Sommige christenen houden het ook op zaterdag, maar het merendeel op zondag.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:26

DaniBanani schreef:
Kaka, het ging mij niet uitsluitend om het opdringen van een mening/geloof aan anderen. Want inderdaad, dat gebeurt op allerlei gebieden, niet alleen binnen een religieuze context.

Maar ik snap ook niet hoe je als vrouw kan denken 'ach, mannenzaken.' Hoe je dat zélf kan geloven en het oké kan vinden. En ook dat hoef ik niet per sé te begrijpen, kán ik misschien ook helemaal niet begrijpen..maar ik vind het wel interessant :j

Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen :)

Ik vind het ook reuze interessant, maar ben allang opgehouden het te begrijpen. Net zoals ik PVV stemmers niet begrijp of * vul zelf iets in * Ik accepteer dat ze er zijn, probeer me zo nu en dan in hun mening te verplaatsen, moet soms toegeven dat er voor hun mening best iets te zeggen is en blijf verder lekker staan waar ik voor sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:27

Sonja, zou je christelijk misschien volgens de officiële schrijfwijze kunnen blijven spellen? Dat jij het gedrag van die mensen afkeurt is je eigen keus, maar niet iedereen die christen is, vindt het nodig om dreigbrieven te schrijven of anderen te beoordelen op hun gedrag.

@ TS: veel mensen interpreteren wat er in de Bijbel staat, ook op een manier die hun erg goed uitkomt. Elkaar de maat nemen is iets wat in de mens zit, elkaar beoordelen, en veroordelen ook. Het is niet voor niets dat er ook ergens in de Bijbel staat: Oordeelt niet, zodat je niet veroordeeld wordt.

Imo moet je als gelovige eerst maar eens proberen om zelf een voorbeeld te zijn, en dan geen voorbeeld in het oordelen, maar wel in de kinderen van je buurvrouw opvangen, als ze weer in haar manische periode zit. Of de stofzuiger pakken voor een paar oudere mensen, die dat eigenlijk niet meer zo goed kunnen. Iemand helpen op straat die gevallen is.
Biologisch vlees kopen, omdat je als christen er niet achter kunt en wilt staan, hoe er met de dieren in de bio-industrie omgegaan wordt. Je eigen dieren zien als medeschepsels van God, en zorgen dat ze het goed hebben bij je. Je kinderen leren hoe je goed voor een ander moet zijn, en dat je altijd zóveel moet koken, dat als er iemand aan de deur komt rond etenstijd, die persoon altijd een hapje mee kan eten.
Je kinderen leren dat je onvoorwaardelijk van ze houdt, en dat jij altijd hun vader/moeder blijft, wat ze ook doen, omdat God jou ook zoveel kansen geeft. Er zijn als iemand je nodig heeft. Een belletje naar iemand die het moeilijk heeft. Dát is in mijn ogen christen zijn, en al die andere dingen zijn bijzaken. En als je zo het gebod om van je naasten te houden als jezelf, en God boven alles lief te hebben, handen en voeten geeft, denk ik zomaar dat er heel wat minder negatief over het geloof gedacht wordt.
sallandval schreef:
Vreemd, ik hoor streng gelovigen nooit over zondagsrust van de tandarts als ze op zondag kiespijn hebben.

Je hoort mij ook niet over mijn eigen zondagsrust als ik oudere mensen op zondag medicijnen en eten ga geven, en ze in bed help. Op zondag hebben ze hun medicatie ook nodig, en je kunt ze niet laten verhongeren. En op zondag vinden ze het vast ook fijn als ze voor de nacht even gewassen worden en ik ze help met hun gebit. Het zou niet erg christelijk zijn om ze op alle dagen van de week te verzorgen en ze op zondag te laten stikken, wel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:29

sallandval schreef:

noodzakelijke dingen mogen wel gebeuren.
een boer mag ook zijn koeien verzorgen op zondag, net zoals bijv, verpleegsters gewoon de mesnen mogen verzorgen :)

niet alles zo zwart/wit zien, het meeste berust op vooroordelen en misverstanden. :)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-03-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:29

Yamcha, een hele goede verwoording! Dat is ook precies hoe ik het zie. :j Zelf het goede voorbeeld geven, een goed mens zijn, en dat uiten in je gedrag naar je naasten (zowel bekenden als vreemden) toe.

Anoniem

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:32

Exact, en dan heb je niet zoveel tijd meer om anderen te veroordelen, denk ik zo.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:37

Yamcha schreef:
Imo moet je als gelovige eerst maar eens proberen om zelf een voorbeeld te zijn, en dan geen voorbeeld in het oordelen, maar wel in de kinderen van je buurvrouw opvangen, als ze weer in haar manische periode zit. Of de stofzuiger pakken voor een paar oudere mensen, die dat eigenlijk niet meer zo goed kunnen. Iemand helpen op straat die gevallen is.
Biologisch vlees kopen, omdat je als christen er niet achter kunt en wilt staan, hoe er met de dieren in de bio-industrie omgegaan wordt. Je eigen dieren zien als medeschepsels van God, en zorgen dat ze het goed hebben bij je. Je kinderen leren hoe je goed voor een ander moet zijn, en dat je altijd zóveel moet koken, dat als er iemand aan de deur komt rond etenstijd, die persoon altijd een hapje mee kan eten.
Je kinderen leren dat je onvoorwaardelijk van ze houdt, en dat jij altijd hun vader/moeder blijft, wat ze ook doen, omdat God jou ook zoveel kansen geeft. Er zijn als iemand je nodig heeft. Een belletje naar iemand die het moeilijk heeft. Dát is in mijn ogen christen zijn, en al die andere dingen zijn bijzaken. En als je zo het gebod om van je naasten te houden als jezelf, en God boven alles lief te hebben, handen en voeten geeft, denk ik zomaar dat er heel wat minder negatief over het geloof gedacht wordt.

Dit zijn hele goede normen en waarden die in mijn ogen iedereen zou moeten aanhangen, daar zou men tegenwoordig geen religie meer voor nodig moeten hebben om dat de mensen te leren. Overigens zijn ze het er tegenwoordig niet mee eens dat je voor een persoon extra kookt, zie de reclames over het weggooien van eten :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:39

Ik weet het.
Maar ik heb er al meerdere malen iemand blij mee kunnen maken :)
En als het niet op gaat, kan het in de vriezer, ik gooi niet veel eten weg hoor :D

En dank je :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:40

Mijn vriend luncht ermee de volgende dag :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:42

Da's ook prima, heb je je vriend een heerlijke lunch bezorgd, en weer een mens gelukkig gemaakt :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:44

Tja, dat probleem heb ik met religie. Mensen die religieus zijn zien hun religie als de waarheid en het enige juiste. Ze zijn verplicht daarnaar te handelen. Daar heb ik geen moeite mee. Maar er moet voor andersdenkenden wel de vrijheid bestaan om er anderen iedeeën op na te houden en die te volgen. Met dit soort wetsaanpassingen doe je dat niet, je legt er anderen jouw denkbeelden mee op vanuit religie. Dat is niet seculier, waar ik voorstander van ben. Ik zeg dan, ga zelf niet op zondag werken of iemand anders aan het werk houden, pleeg geen abortus enz. Maar laat anderen vrij in hun keus zoals jij ook vrij wilt worden gelaten.

Normen en waarden zijn niet alleen voorbehouden aan religie. Wat te denken van het humanisme of gewoon weldenkende mensen met het hart en het verstand op de juiste plaats zonder daartoe te worden aangespoord door een religie?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:45

Laat elkaar lekker in de waarde en stop om je eigen geloofwijze aan een ander op te leggen.
Met name de zwaargelovigen zijn daar een kei in.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:50

Sonja_vR schreef:
ik geloof niet , en ben van mening dat geloof niet op scholen, in de regering etc thuishoort, geloof belijd je thuis, in de kerk, binnen je geloofsgemeenschap en je leid je leven naar wat jij denkt dat de regels zijn, maar een ander behoor je in zijn/haar waarde te laten en zijn/haar leven naar zijn/haar eigen overtuiging/levensvisie te laten leven ...

En toch doen we dat niet, eerwraak ik verboden terwijl dat een heel belangrijk onderdeel van iemand levensovertuiging kan zijn, net als pedoseksualiteit, iemands overtuiging om de kinderen niet te laten inenten, het willen stenigen van een vrouw die, ontrouw is geweest, het willen lynchen van een moordenaar, het verbranden van iemand die zich met zwarte magie bezig houdt etc.

Ookal hebben we officieel een scheiding van kerk en staat, onze wetgeving is alsnog een afspiegeling van de normen en waarden binnen een samenleving waarvan de oorsprong vaak in religie terug te vinden is. Niet zo gek dus dat mensen die een sterke overtuiging hebben proberen dit ook in de wet vast te leggen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:53

odetteke schreef:
Sonja_vR schreef:
ik geloof niet , en ben van mening dat geloof niet op scholen, in de regering etc thuishoort, geloof belijd je thuis, in de kerk, binnen je geloofsgemeenschap en je leid je leven naar wat jij denkt dat de regels zijn, maar een ander behoor je in zijn/haar waarde te laten en zijn/haar leven naar zijn/haar eigen overtuiging/levensvisie te laten leven ...

En toch doen we dat niet, eerwraak ik verboden terwijl dat een heel belangrijk onderdeel van iemand levensovertuiging kan zijn, net als pedoseksualiteit, iemands overtuiging om de kinderen niet te laten inenten, het willen stenigen van een vrouw die, ontrouw is geweest, het willen lynchen van een moordenaar, het verbranden van iemand die zich met zwarte magie bezig houdt etc.

Ookal hebben we officieel een scheiding van kerk en staat, onze wetgeving is alsnog een afspiegeling van de normen en waarden binnen een samenleving waarvan de oorsprong vaak in religie terug te vinden is. Niet zo gek dus dat mensen die een sterke overtuiging hebben proberen dit ook in de wet vast te leggen.

Ons land is van oorsprong protestants, en deels zijn die normen en waarden vroeger ook in wetgeving vastgelegd. De punten die je nu noemt, van eerwraak en steniging en dergelijke, zijn nooit onderdeel geweest van die geloofsovertuiging. In landen met een andere geloofshistorie zie je dat nog wel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:57

Laatst bijgewerkt door Boras op 11-03-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:58

Maar is geen onderdeel geworden van de christelijke geloofscultuur.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:59

Yamcha schreef:
Je kinderen leren dat je onvoorwaardelijk van ze houdt, en dat jij altijd hun vader/moeder blijft, wat ze ook doen, omdat God jou ook zoveel kansen geeft. Er zijn als iemand je nodig heeft. Een belletje naar iemand die het moeilijk heeft
. Dát is in mijn ogen christen zijn, en al die andere dingen zijn bijzaken. En als je zo het gebod om van je naasten te houden als jezelf, en God boven alles lief te hebben, handen en voeten geeft, denk ik zomaar dat er heel wat minder negatief over het geloof gedacht wordt.

Ik ben van mening dat dat niet af moet hangen van geloof, dat is gewoon netjes gedrag. Ik ben zelf niet christelijk maar help absoluut wel mensen enzo.

Verder ben ik ergens heel benieuwd naar: zondag is een rustdag.. Waarom moet iedereen dan naar de kerk? Ik breng liever mijn zondag door met wandelen in het bos met mn ouders, zusje en de hond:)

*niet verkeerd bedoelt hoor, ik wil het gewoon graag begrijpten*

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:00

veerledec schreef:
[***] schreef:

Ons land is van oorsprong protestants, en deels zijn die normen en waarden vroeger ook in wetgeving vastgelegd. De punten die je nu noemt, van eerwraak en steniging en dergelijke, zijn nooit onderdeel geweest van die geloofsovertuiging. In landen met een andere geloofshistorie zie je dat nog wel.

Maar met onze wetgeving belemmeren we anderen wel in het tot uiting brengen van die visie/geloofsovertuiging. Net zoals heel veel vrouwen vinden dat een abortusverbod een beperking van hun vrijheid is zullen ook behoorlijk veel mensen die in nederland wonen een verbod op steniging, eerwraak en uithuwelijking als een beperking van hun vrijheid ervaren.

CouCou

En waar draait (bijna) altijd alle oorlogen om: geloof.

Heb een bloedhekel aan mensen die hun geloof opdringen.

Vooral (sorry) die van de jehova's dat ze weer eens langs de deur komen.
Ga aub iets nuttigs doen en val mij er niet mee lastig. Word daar altijd erg neidig om.

Ikzelf ben katholiek opgevoed en op dit moment doe ik er niets mee.
Geloof wel in God op mijn eigen manier en daar heb ik niemand bij nodig.
Mijn man zeg heel simpel: ik geloof niet.

Iedereen lekker laten leven en doen wat hij/zij wil.
Ga mensen niet vertellen wat ze wel en wat ze niet mogen doen op zondag.
Oftewel elkaar lekker in hun waarde laten dus.

Boras

veerledec schreef:

Maar waar is dat aan te danken, is dan de vraag.
Aan de kerk, de verlichting of iets anders?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:03

Ach, volgens mij was Jezus nu juist iemand die precies doorhad dat je God in jezelf zoeken moet en dat je niemand iets kunt leren, slechts inspireren. Hij zei niet dat anderen iets moesten doen of laten maar dingen als "wie zonder zonde is werpe de eerste steen"... wijze gast was dat, die Jezus.

Door door vertaling op interpretatie op vertaling op interpretatie lijkt het dan ineens iets heel anders en komt er onenigheid. Erg jammer, wel onvermijdelijk met hele oude geschriften.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:06

Boras schreef:
veerledec schreef:

Maar waar is dat aan te danken, is dan de vraag.
Aan de kerk, de verlichting of iets anders?

Daar is niet één oorzaak voor aan te wijzen, heeft zowel religieuze als economische als juridische als praktische redenen.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat oorlog gevoerd wordt om religieuze conflicten, maar is het altijd een machtsconflict. We zijn net beestjes, willen graag allemaal de baas zijn :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:06

Het katholicisme was er al voor het protestantisme. Nederland is van oorsprong niet alleen protestant.
Het werd bestuurd door zowel katholieke en door protestante leiders/heersers.
Vollediger is om te zeggen dat Nederland een joods/christelijke oorsprong heeft. Gewoon alles bij elkaar gooien :)

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:07

eowyn04 schreef:
Iedereen lekker laten leven en doen wat hij/zij wil.
Ga mensen niet vertellen wat ze wel en wat ze niet mogen doen op zondag.
Oftewel elkaar lekker in hun waarde laten dus.

Maar als mijn geloof zou zijn om mijn eerst geborene te offeren aan god, laat je me dan nog in mijn waarde?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:10

Boras schreef:
Het katholicisme was er al voor het protestantisme. Nederland is van oorsprong niet alleen protestant.
Het werd bestuurd door zowel katholieke en door protestante leiders/heersers.
Vollediger is om te zeggen dat Nederland een joods/christelijke oorsprong heeft. Gewoon alles bij elkaar gooien :)

En om het nog mooier te maken hebben wetgeving en rechtsspraak een Romeins karakter en is sommige regelgeving rechtstreeks afkomstig van de Germanen. We zijn een mooi mengelmoesje.