Politieke voorkeur en partner/vriendenkeuze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:38

Ik denk wel dat een politieke voorkeur iets zegt over iemands levensinstelling.
Maar om er een halszaak van te maken...? Dat zal niet voor iedereen opgaan.
Persoonlijk kan ik accepteren dat mijn partners voorkeur anders is, maar als het te gortig wordt, dan ben ik bang dat dat een behoorlijke strijd zou gaan opleveren (liefst onder het eten of tijdens de seks }> ).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:33

Ik heb nog nooit op dezelfde partij gestemd als mijn partner, wat politieke keuzes betreft zitten wij behoorlijk ver uit elkaar.

Urielle

Re: Politieke voorkeur en partner/vriendenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:21

Ik stem om te balansen en mijn vriend brengt blanco stemmen uit hahaha, maar wij denken hetzelfde over de al eerder in dit topic genoemde thema's en dat vind ik wel belangrijk :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:23

Mijn man stemt altijd hetzelfde als ik. Hij stemt zelf nooit, vult braaf de machtiging in en laat het aan mij over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:07

ik zou er denk ik niet tegen kunnen als mijn partner iets compleet anders zou stemmen dan ik. Je politieke voorkeur is toch een weergave van hoe je in het leven staat en hoe je denkt over het leven. Zou dat iets totaal anders zijn dan ik was ik denk ik niet op hem gevallen.
Gelukkig stemmen we allebei vrijwel hetzelfde, iig rechts. Dit was al zo voor we elkaar leerden kennen ;)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:16

BraveSpots schreef:
Welke partij vind ik opzich niet belangrijk.
Wel dat mijn partner algemeen niet volledig anders denkt dan ik. Kwa opvattingen en denkbeeld over de wereld en de maatschappij zit ik erg graag een beetje in dezelfde richting. Iemand die extreem denkt (stemt) is niet aan mij besteed denk ik.

Opvattingen en denkbeelden over wereld en maatschappij vertalen zich meestal ook in de verschillende partijen, dus uiteindelijk kom je daar toch op terug. Mij zou het absoluut niet storen als mijn partner/vrienden op iets anders stemmen, maar er is er verschil in 'hoe anders' je stemt. Als de ene op een centrum-linkse partij stemt, de andere op een centrum-rechtse partij, dan zie ik dat niet meteen botsen. Net als wanneer bv de ene op centrum-links stemt en de andere op extreem links. Andere zaak wordt het als de ene voor extreem links gaat, de andere voor extreem rechts. Ga je mij niet wijsmaken dat je dan niet botst in geweldig veel zaken in het leven, of gewoon algemeen de manier waarop je in het leven staat....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:03

Wij stemmen niet hetzelfde, maar ook niet ver uit elkaar. We zijn het wel redelijk eens als het om politiek gaat. We hebben het beide niet zo op met links en ook niet met de PVV, dus op zich zitten we wel op één lijn :+

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:05

Het maakt me in principe niet uit, alleen ik ben vrij fanatiek in discussies. Dus ik weet niet of we een heel vredige relatie zouden hebben als we totaal verschillend zouden stemmen haha. Gelukkig stemt ie hetzelfde, mede door mijn overtuigende betogen :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:07

Wij stemmen niet dezelfde partij, maar wel dezelfde richting op. Ik weet niet of een discussie tussen ons beiden gezellig zou blijven wanneer één van ons extreem zou stemmen, we hebben namelijk zelfs nu al flink discussie soms... :=

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:55

Mijn vriend en ik stemmen niet op de zelfde partij en al helemaal niet in dezelfde richting _O- ik ben erg links en hij is erg rechts. Maargoed dat was ook te verwachten, want in ongeveer alles wat we denken verschillen we van mening :')
Ik kan er geen probleem van maken, vrijheid van meningsuiting toch?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:12

tja.. ik kan er geen probleem van maken. ik ben vrij links (stem eigenlijk altijd SP, hoewel ik een zwevende kiezer ben) en hij PVV...
Als er weer verkiezingen aankomen hebben we hier wel eens pittige discussies over, maar merk in het verdere dagelijkse leven niet echt dat we zo'n verschillende politieke kleur hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:16

tantjeuh schreef:
BraveSpots schreef:
Wel dat mijn partner algemeen niet volledig anders denkt dan ik. Kwa opvattingen en denkbeeld over de wereld en de maatschappij zit ik erg graag een beetje in dezelfde richting. Iemand die extreem denkt (stemt) is niet aan mij besteed denk ik.

Opvattingen en denkbeelden over wereld en maatschappij vertalen zich meestal ook in de verschillende partijen, dus uiteindelijk kom je daar toch op terug. Mij zou het absoluut niet storen als mijn partner/vrienden op iets anders stemmen, maar er is er verschil in 'hoe anders' je stemt. Als de ene op een centrum-linkse partij stemt, de andere op een centrum-rechtse partij, dan zie ik dat niet meteen botsen. Net als wanneer bv de ene op centrum-links stemt en de andere op extreem links. Andere zaak wordt het als de ene voor extreem links gaat, de andere voor extreem rechts. Ga je mij niet wijsmaken dat je dan niet botst in geweldig veel zaken in het leven, of gewoon algemeen de manier waarop je in het leven staat....

dat is waar, maar ik denk eerlijk gezegd dat de meeste extremen behoorlijk met de héle maatschappij botsen :') ...
Dus die zullen overigens misschien ook een grotere behoefte hebben aan gelijkgestemden.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 04:45

Citaat:
Ik vind Rutte een leuke vent ...

Hij is ook echt aardig. En nee , ik zal niet op hem stemmen ivm andere partijvoorkeur.

Mijn vriend had mij meegesleept naar zo'n VVD gebeuren en Rutte kwam ook (was toen hij nog geen ministerpresident ofzo was.)
Hij was echt aardig, echt belangstellend... niet nep.

In tegenstelling tot de leider van de plaatselijke VVD al daar... nep, naar, geinteresseerd omdat het moest.. bah.. Zeg dan gewoon dat je geen tijd hebt ofzo.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:56

BraveSpots schreef:

Wel dat mijn partner algemeen niet volledig anders denkt dan ik. Kwa opvattingen en denkbeeld over de wereld en de maatschappij zit ik erg graag een beetje in dezelfde richting.
Iemand die extreem denkt (stemt) is niet aan mij besteed denk ik.

Hier hetzelfde! Welke partij vind ik minder belangrijk dan meningen over bepaalde belangrijke zaken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:51

Mijn vriend en ik staan qua politieke voorkeur totaal haaks op elkaar.. maar dat is geen probleem... we respecteren elkaars opvattingen en proberen de ander niets op te dringen... :)