Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Update 19:08 Het Franse ministerie van Defensie bevestigt nu dat de Franse luchtmacht “een aantal” tanks en militaire voertuigen heeft vernietigd. (Reuters)
Benfan schreef:2011 gaat een belangrijk jaar worden voor veel van deze landen. Ik hoop ontzettend dat de burgers het gaan volhouden, ikzelf zie Kadafi nog wel tot val komen nu steeds meer belangrijke ministers en zelfs militair gezagvoerders heb de rug toe keren. Hou echt mijn vingers gekruist dat de mensen het gaat lukken. Egypte heeft de mensen laten zien dat ze wel degelijk de macht hebben, en niet hoeven te vrezen voor hun regering of dictator. Wat het midden oosten niet nodig was is dat andere landen voor hun gingen kiezen om een revolutie te beginnen, maar ze moesten zelf de wil en moed vinden. Ik hoop alleen dat ze snel steun gaan krijgen daar waar nodig. Ik moest in het begin van de revolutie in Egypte denken aan een quote uit de film V for Vendetta
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
IK hou mijn vingers gekruist! en hoop met heel mijn hart dat het hun gaat lukken.
Citaat:Update 19:28 Ban Ki-Moon, de secretaris-generaal van de VN, noemt de reactie van het Libische regime op de vrijdag aangenomen VN-resolutie “problematisch”. Hij zegt dat hij de Libische regering niet meer vertrouwt omdat de regering vandaag ten onrechte claimde dat het staakt-het-vuren wordt gerespecteerd. (Al Jazeera)
Citaat:Update 19:41 Toevallige, maar opvallende parallel: 19 maart was in 2003 ook de datum waarop president Bush opdracht gaf tot Amerikaans militair ingrijpen in Irak.
joostvangestel schreef:.
Ik sta nog het meest te kijken van Bahrain. Een heel welvarende staat, waar ik me bijzonder veilig voelde. Kennelijk is er ook daar meer aan de hand.
Citaat:Egypte houdt zich officieel afzijdig, onder andere om de honderdduizenden Egyptische gastarbeiders die in Libië verblijven niet in gevaar te brengen. Wel levert het land naar verluidt met medeweten van de VS lichte wapens aan de opstandelingen (zie www.nu.nl ). Tunesië heeft vandaag (eergisteren inmiddels) laten weten niet mee te doen aan militaire actie tegen Libië.
Citaat:Ondertussen heeft hij alles en iedereen al beschuldigd, behalve zelf de verantwoordelijkheid genomen: een belangrijke eigenschap van een aardsmanipulator.
Citaat:Tunisia won't join military intervention in LibyaFri Mar 18, 2011 3:20pm GMT
TUNIS, March 18 (Reuters) - Tunisia will not take part in any international military intervention in its neighbour Libya, a government spokesman said on Friday.
U.S. Secretary of State Hillary Clinton said during a visit to Tunis on Thursday that talks were underway about Arab countries playing a direct role in a military operation against Libyan leader Muammar Gaddafi to protect civilians.
"It is out of the question," government spokesman Taieb Bakouch told Reuters when asked if Tunisia would be involved.
"We will not take part in any military intervention against Libya, we will not take part in any way," he said.
bedouin schreef:ja! en Cuba en Nicaragua en waarschijnlijk welkom als hij asiel zou zoeken.
Citaat:Mr. HAMID: You know, there's definitely an Arab consensus in support of this intervention. The Arab League and the Gulf Cooperation Council both actively supported this. And I think there's a general among Arabs that something has to be done, otherwise the Libyan rebels would be defeated.
Gadhafi is not well-liked in the Arab world. And what we're seeing in the region, how this pro-democracy spirit and people want to be part of that and they feel Libya is crucial to that moving forward.
Citaat:Update (11:43): Vanmorgen zijn opvarenden van een Italiaans vrachtschip in de haven van Tripoli door Libische autoriteiten opgepakt. Het zou gaan om acht Italianen, twee Indiërs en een Oekraïner. Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt of de berichtgeving klopt.
Gracezellaa schreef:joostvangestel schreef:.
Ik sta nog het meest te kijken van Bahrain. Een heel welvarende staat, waar ik me bijzonder veilig voelde. Kennelijk is er ook daar meer aan de hand.
Een paar weken terug was ik in Jordanië. Daar heb ik met de "locals" ook een gesprek over de situatie in het Midden Oosten gehad. Volgens hen was de situatie in bv Bahrain niet te vergelijken met de andere landen. In Bahrein hadden ze het wel erg goed, maar ging 60 % van de inkomsten naar de leider en maar 40% naar het volk. De inwoners zijn het er niet mee eens, dat was volgens de Jordanezen de reden van de opstand in Bahrein.
Goof schreef:Hij verwachtte toch zoveel steun van Arabische/ Islamitische landen?
Citaat:Enkele landen van de Arabische Liga alsmede Rusland, China en India protesteren tegen het geweld gebruikt door gevechtsvliegtuigen. Volgens de leidende landen Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS valt het gebruikte geweld binnen de kaders van de VN-resolutie.
Er komen berichten binnen van zware gevechten in oppositiestad Misurata, waar Gaddafi’s tanks tot aan het centrum zouden zijn doorgedrongen. In Benghazi zijn inwoners strijdvaardig, zo noteert onze correspondent ter plaatse. Nrc.nl doet live verslag.
Update (19:36) Franse vliegtuigen zoals onderstaande Rafale-straaljager zijn weer uitgevlogen boven Libië. Tot vroeg in de avond is geen tegenstand ondervonden, maar boven Tripoli is inmiddels zwaar luchtafweergeschut gehoord.
Citaat:Update (14:56): Het lijkt wel of Amerika’s hoogste militair maar één taak heeft vandaag: de media inlichten. Zojuist liet hij aan CNN weten dat hij niet kan voorspellen hoe lang de militaire acties in Libië zullen voortduren. Hij noemt het ‘eindspel’ ‘zeer onzeker’ en sluit een ‘patstelling niet uit’.
Wij hebben een berber genaamd RafaleCitaat:Rafale-straaljager
bedouin schreef:Ik vind het ook zo ver gaan! Is dat nou de juiste manier?