Onrusten in het Midden Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Onrusten in het Midden Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:08

Steunbetuigingen?! Het moet niet veel gekker worden... Ik woon op 150 km van de grens met Libie, hier is iedereen dolblij dat er eindelijk eens wat tegen die gek gaat gebeuren. Natuurlijk stelt iedereen ergens ook wel vraagtekens bij eventuele olie motieven, maar het wordt hier toch als heel anders gezien dan wat er eerder in de wereld is gebeurd. Ik ben benieuwd hoe die bespreking vandaag in Parijs zal verlopen, hoop dat iedereen het weer een beetje eens wordt.
Heb hier best wat veel meegekregen van de vluchtelingen die hierheen zijn gekomen, dolblij om daar weg te zijn allemaal en als je hen mag geloven was het daar echt een hel.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:25

Het nieuws over de interventie in Libie is 'live' te volgen oa via de nrc.nl
Citaat:
Update 19:08 Het Franse ministerie van Defensie bevestigt nu dat de Franse luchtmacht “een aantal” tanks en militaire voertuigen heeft vernietigd. (Reuters)

Sja vandaag ging Egypte naar de stembus om zodoende het mogelijk te maken de grondwet te wijzigen.
In Tunesie gaat dat 24 Juli pas gebeuren.
Eerst maar eens afwachten wat de stemmingen doen in Egypyte.
Daarna is verder speculeren aan de orde.

Benfan schreef:
2011 gaat een belangrijk jaar worden voor veel van deze landen. Ik hoop ontzettend dat de burgers het gaan volhouden, ikzelf zie Kadafi nog wel tot val komen nu steeds meer belangrijke ministers en zelfs militair gezagvoerders heb de rug toe keren. Hou echt mijn vingers gekruist dat de mensen het gaat lukken. Egypte heeft de mensen laten zien dat ze wel degelijk de macht hebben, en niet hoeven te vrezen voor hun regering of dictator. Wat het midden oosten niet nodig was is dat andere landen voor hun gingen kiezen om een revolutie te beginnen, maar ze moesten zelf de wil en moed vinden. Ik hoop alleen dat ze snel steun gaan krijgen daar waar nodig. Ik moest in het begin van de revolutie in Egypte denken aan een quote uit de film V for Vendetta

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

IK hou mijn vingers gekruist! en hoop met heel mijn hart dat het hun gaat lukken.

Mooie quote! Mr Kadaffi of Qadaffi of Gadaffi heeft dat nog niet door.
Ik snap werkelijk niet hoe nog 1 persoon waarde wil hechten aan zijn steeds veranderende uitspraken.
en inderdaad vandaag weer - quote uit bovenstaande live page:
Citaat:
Update 19:28 Ban Ki-Moon, de secretaris-generaal van de VN, noemt de reactie van het Libische regime op de vrijdag aangenomen VN-resolutie “problematisch”. Hij zegt dat hij de Libische regering niet meer vertrouwt omdat de regering vandaag ten onrechte claimde dat het staakt-het-vuren wordt gerespecteerd. (Al Jazeera)

Niet vergeten dat alles zo in Tunesie is begonnen. Het hele gevoel dat de hele onrust losmaakte speelde al in veel onderdrukte arabische landen, maar Tunesie is erin voor gegaan.

oh jee:
Citaat:
Update 19:41 Toevallige, maar opvallende parallel: 19 maart was in 2003 ook de datum waarop president Bush opdracht gaf tot Amerikaans militair ingrijpen in Irak.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:25

Net extra nieuwsuitzending op rtl...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:47

Plus live speech van Kadaffi.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:00

joostvangestel schreef:
.

Ik sta nog het meest te kijken van Bahrain. Een heel welvarende staat, waar ik me bijzonder veilig voelde. Kennelijk is er ook daar meer aan de hand.

Een paar weken terug was ik in Jordanië. Daar heb ik met de "locals" ook een gesprek over de situatie in het Midden Oosten gehad. Volgens hen was de situatie in bv Bahrain niet te vergelijken met de andere landen. In Bahrein hadden ze het wel erg goed, maar ging 60 % van de inkomsten naar de leider en maar 40% naar het volk. De inwoners zijn het er niet mee eens, dat was volgens de Jordanezen de reden van de opstand in Bahrein.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:11

O zeg Goof die live speech heb ik helemaal gemist, ik kon niet meer wakker blijven, hoe graag ik alles ook wilde volgen.
Ik zat met mn laptop in bed maar mn ogen vielen gewoon dicht.

Ik had vanmorgen begrepen dat hij 3 minuten aan de telefoon had gesproken maar hij is op tv geweest?

Hij noemde wat ik ervan heb meegekregen NoordAfrika een strijdtoneel.
Welja generaliseer maar hij betrekt zo alle andere landen erbij. Grappemaker!
Ik ben benieuwd wat vandaag gaat tonen aan beelden. :\
Iemand linken naar overzichtelijke nieuws items?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:52

Het meest up to date zijn geloof ik toch wel Al Jazeera en de Franse nieuwszenders. Hier staat nu de Libische tv op, pfff ongelofelijk wat ze daar de mensen voorspiegelen.. Hij heeft hele groepen 'menselijke schilden', veel vrouwen en kinderen rondom de vliegvelden die ze willen bombarderen heen gezet om maar zoveel mogelijk burgerslachtoffers te krijgen zodat de aanvallers weer een slechte naam krijgen :r dan kan je zeggen, die mensen gaan daar zelf staan, maar als hij ook maar iets om zijn volk zou geven zou hij hen toch zo ver mogelijk daar vandaan willen houden en hen op z'n minst de toegang verbieden ipv hen de militaire terreinen op te laten?! Nu weer een ander Libisch kanaal, waar ze kleine kinderen liedjes over hem laten zingen en extatisch feestende mensen laten zien die pro Gaddafi zijn.
Hier vliegen steeds maar Tunesische leger helikopters over het huis, voor de derde dag nu al, en 's nachts ook. Tunesie doet volgens mij niet mee met de aanvallen maar ze zijn wel bang voor vergeldingsacties.
Toen de president hier net weg was gevlucht, kwam Gaddafi op de nationale tv, hij zei toen iets van 'die slapjanus had z'n volk niet goed onder de duim, hij had ze veel te vrij gelaten en dan krijg je dit soort opstanden'....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:56

Nee bedouin, hij was niet in beeld, je hoorde alleen zijn stem.
Vind het echt ziekelijk dat de bevolking daar zo gebrainwashed is dat ze die kadaffi verheerlijken en zich zelfs willen opofferen voor hem. Heel eng, enge man.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:23

Goof deze 'gids' van Libie - zoals hij zichzelf graag noemt heeft zijn volk al proberen om te kopen, gratis auto's en weet ik meer, ga er maar van uit dat mensen die hem nu proberen te beschermen of die suggestie proberen te geven geld krijgen of beloftes.
Daarnaast komt er een stukje psychologie om de hoek kijken. Het traditionele arabisch volk heeft een sterke hang naar onveranderlijkheid, kijk naar de eeuwenlange tradities waarheen vast gehouden wordt. Wat is het alternatief als hij opstapt? Er zijn blijkbaar nog veel mensen die de gedachte aan die vraag niet kunnen verwerken. Als je dat weet kan je er gebruik van maken.
Het probleem van dictaturen is dat mensen onderdrukt zijn, hun vrije manier van denken is anders ontwikkeld. Inderdaad gebrainwashed. Daar komt dan nog bovenop dat er censuur opgelegd wordt, een beperkte informatiestroom door gereguleerde tv en een internetcensuur. Totdat het denkvermogen aangewakkerd wordt, ontwaakt. Dan krijg je een revolutie, een vrijmaken.

Ondertussen heeft hij alles en iedereen al beschuldigd, behalve zelf de verantwoordelijkheid genomen: een belangrijke eigenschap van een aardsmanipulator.

"De naam van Kaddafi wordt in het westen op talloze verschillende manieren gespeld. Zijn naam wordt oorspronkelijk geschreven in Arabisch schrift, en er is dus niet één onomstreden correcte transliteratie. Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), houdt vast aan Kaddafi. Maar dat wil niet zeggen dat Gaddafi, Qadafi, Khadaffi of Ghadaffi Qedeffi fout zijn" zo schrijft nu.nl.

en nog net op de valreep in n edit: kan nog net na 24 minuten
Citaat:
Egypte houdt zich officieel afzijdig, onder andere om de honderdduizenden Egyptische gastarbeiders die in Libië verblijven niet in gevaar te brengen. Wel levert het land naar verluidt met medeweten van de VS lichte wapens aan de opstandelingen (zie www.nu.nl ). Tunesië heeft vandaag (eergisteren inmiddels) laten weten niet mee te doen aan militaire actie tegen Libië.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:08

Citaat:
Ondertussen heeft hij alles en iedereen al beschuldigd, behalve zelf de verantwoordelijkheid genomen: een belangrijke eigenschap van een aardsmanipulator.

Precies, en dat vind ik het enge aan die man.
Geen zelfinzicht, alleen met je vingertje naar anderen wijzen en die terug willen pakken. Doodeng zo'n persoon.

Hij verwachtte toch zoveel steun van Arabische/ Islamitische landen? Fijn dat Egypte en tunesie niet meedoen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:35

Citaat:
Tunisia won't join military intervention in LibyaFri Mar 18, 2011 3:20pm GMT
TUNIS, March 18 (Reuters) - Tunisia will not take part in any international military intervention in its neighbour Libya, a government spokesman said on Friday.
U.S. Secretary of State Hillary Clinton said during a visit to Tunis on Thursday that talks were underway about Arab countries playing a direct role in a military operation against Libyan leader Muammar Gaddafi to protect civilians.

"It is out of the question," government spokesman Taieb Bakouch told Reuters when asked if Tunisia would be involved.

"We will not take part in any military intervention against Libya, we will not take part in any way," he said.

Er zijn n paar arabische landen die de interventie ondersteunen, anders was het nog niet zover gekomen. Ik zal eens opzoeken wie wel, wie niet. Het is bij mij niet blijven hangen.
Venezuela is het duidelijkst geweest om Libie te blijven ondersteunen, maar dat is geen arabisch land. >;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:36

Bolivia heeft volgens mij ook steun aan Libië toegezegd :) Maar dat is ook geen arabisch land.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:39

In Zuid-Amerika heb je ook van die landen die de presidenten jaren laten zitten. Dat kan ook nog wel eens spannend worden. De presidenten die hun einde naderen, willen verlening en ervoor zorgen dat ze geen max meer hebben aan de regeertermijn. Lijkt me niet helemaal gezond voor een land.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:42

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:49

bedouin schreef:
ja! en Cuba en Nicaragua en waarschijnlijk welkom als hij asiel zou zoeken.

Joh, dan zou hij nog overal mee weg komen ook zeker...... Zie je; enge man....

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:53

Hier een link naar een uitgeschreven tekst van een denk ik radio interview
Shadi Hamid, directeur van het Doha Center in gesprek met NPR's Guy Raz, waarin hij uitlegt waarom hij denkt dat de meeste Arabische landen achter de democratiegolf staan.
Citaat:
Mr. HAMID: You know, there's definitely an Arab consensus in support of this intervention. The Arab League and the Gulf Cooperation Council both actively supported this. And I think there's a general among Arabs that something has to be done, otherwise the Libyan rebels would be defeated.

Gadhafi is not well-liked in the Arab world. And what we're seeing in the region, how this pro-democracy spirit and people want to be part of that and they feel Libya is crucial to that moving forward.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:20

Het nieuws van de 2de dag van de interventie op Libieis weer te volgen via een begrijpelijk blog in het nederlands via nrc.nl

Citaat:
Update (11:43): Vanmorgen zijn opvarenden van een Italiaans vrachtschip in de haven van Tripoli door Libische autoriteiten opgepakt. Het zou gaan om acht Italianen, twee Indiërs en een Oekraïner. Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt of de berichtgeving klopt.

Dit hoorden wij ook via de libische tv. Bevestiging is er dus nog niet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:39

Gracezellaa schreef:
joostvangestel schreef:
.

Ik sta nog het meest te kijken van Bahrain. Een heel welvarende staat, waar ik me bijzonder veilig voelde. Kennelijk is er ook daar meer aan de hand.

Een paar weken terug was ik in Jordanië. Daar heb ik met de "locals" ook een gesprek over de situatie in het Midden Oosten gehad. Volgens hen was de situatie in bv Bahrain niet te vergelijken met de andere landen. In Bahrein hadden ze het wel erg goed, maar ging 60 % van de inkomsten naar de leider en maar 40% naar het volk. De inwoners zijn het er niet mee eens, dat was volgens de Jordanezen de reden van de opstand in Bahrein.

De opstanden in Bahrein komen met name door het ontevredenheid van het sji'itische bevolking, zij zijn veruit de meerderheid van de bevolking, maar worden 'onderdrukt' door de leiders, die soennitisch zijn. Alle mooie baantjes e.d. gaan richting de soennieten, dat zit ze erg dwars.

Als ze 'slim' zijn dan gaan de luisteren naar de shia, want erger zou het zijn als Iran (meerderheid shia) zich er nog mee gaat bemoeien.

Dus de 60% (waarschijnlijk meer) gaat richting de soennitische leiding en de rest wordt onder de shia verdeeld. Dus erg veel ongelijkheid en natuurlijk een kettingreactie op wat in de rest van de arabische landen bezig is.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:00

Goof schreef:
Hij verwachtte toch zoveel steun van Arabische/ Islamitische landen?

Hier heb ik een bericht gevonden waarin ook wel eea staat uitgelegd.
Libyan Leader's Delusions of African Grandeur een artikel op time.com
Hij heeft veel geinvesteerd maar uiteindelijk support krijgt ie gewoon niet. Niet van de arabische landen, niet van de afrikaanse landen. Zoals eerder ooit werd gemeld dat de touareg hem zouden komen helpen na beloftes van een flink loon en dat een groot aantal jonge touareg op het vliegtuig zouden zijn gestapt is daar uiteindelijk ook niets van waar.
Hij probeert een illusie vol te houden, en ziet de realiteit niet.

edit we horen net op tv de melding dat Nigeria Libie steunt, maar geschreven bevestiging kan ik nog niet vinden.
Oeganda heeft laten weten de tegoeden van Libie niet te bevriezen.

en ik heb hier een artikel gevonden van 20 maart - in het engels - waaruit ik begrijp dat Mauritanie, Zuid Afrika, Uganda, Republiek Congo en Malie de militare interventie niet ondersteunen, maar Libie's integriteit behouden willen zien.
Feitelijke support kan ik ook niet vinden.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:16

Ouch.. de Arabische Liga zeggen dat ze het al te ver vinden gaan..

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:44

Citaat:
Enkele landen van de Arabische Liga alsmede Rusland, China en India protesteren tegen het geweld gebruikt door gevechtsvliegtuigen. Volgens de leidende landen Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS valt het gebruikte geweld binnen de kaders van de VN-resolutie.
Er komen berichten binnen van zware gevechten in oppositiestad Misurata, waar Gaddafi’s tanks tot aan het centrum zouden zijn doorgedrongen. In Benghazi zijn inwoners strijdvaardig, zo noteert onze correspondent ter plaatse. Nrc.nl doet live verslag.

Update (19:36) Franse vliegtuigen zoals onderstaande Rafale-straaljager zijn weer uitgevlogen boven Libië. Tot vroeg in de avond is geen tegenstand ondervonden, maar boven Tripoli is inmiddels zwaar luchtafweergeschut gehoord.

Ik vind het ook zo ver gaan! Is dat nou de juiste manier?

NRC Live schrijft:
Citaat:
Update (14:56): Het lijkt wel of Amerika’s hoogste militair maar één taak heeft vandaag: de media inlichten. Zojuist liet hij aan CNN weten dat hij niet kan voorspellen hoe lang de militaire acties in Libië zullen voortduren. Hij noemt het ‘eindspel’ ‘zeer onzeker’ en sluit een ‘patstelling niet uit’.

Is dat nou communicatie? :? De man is een admiraal! >;) Heeft die de boel nou goed onder controle zoals was afgesproken?

ps in de edit:
Citaat:
Rafale-straaljager
Wij hebben een berber genaamd Rafale :\

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:22

bedouin schreef:
Ik vind het ook zo ver gaan! Is dat nou de juiste manier?

Ik kan niet beoordelen of dit de juiste weg naar een beter Libië is, maar ik denk wel dat dit in lijn is met de VN-resolutie. In elk geval is ermee ingestemd de no-fly zone tot stand te brengen indien die door het regime niet wordt gerespecteerd, daarbij is het (helaas) begrijpelijk dat geweld nodig is om vijandige installaties uit te schakelen.

Wat ik in elk geval hoop is dat dit de juiste beslissing blijkt te zijn geweest, al nijg ik er op dit moment naar te denken dat het er zo wel naar uit ziet. In een oorlog als deze vallen natuurlijk onschuldige slachtoffers, wat erg vervelend is, maar indien Khadaffi Benghazi in handen had kunnen bestoken en in handen krijgen zou de opstand en de schermutselingen daar een hoogtepunt bereiken en zou de chaos compleet zijn. Vrijheid voor de inwoners zou dan nog verder weg komen te liggen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:49

En alweer een staakt het vuren aangekondigd.. Laten we hopen dat hij zich er dit keer wel aan houd, maar hem kennende zal hij wel weer compleet het tegenovergestelde doen van wat hij zegt..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:36

Ik heb een ontzettend dubbel gevoel bij dit ingrijpen. Kan het niet helemaal goed uitleggen.
Maar ergens denk ik waarom hier wel? Er zijn zoveel landen waar mensen onderdrukt worden, gemarteld, verkracht en heel veel ellendige dingen meer, waarom daar niet? Ik krijg daar het gevoel van: gaat het eigenlijk wel om de mensen of zijn er andere dingen in hy spel? Grondstoffen om maar een zijstraat te noemen? Maar we doen al 40 jaar handel met hem en Libië en frankrijk waren altijd dikke vrienden? Ik weet voor mezelf het antwoord er niet op en dat maakt het moeilijk om helder te hebben wat ik er echt van vind. Tuurlijk moeten die mensen in Libië geholpen worden maar ik twijfel of dat wel echt de reden is van dit militair ingrijpen??

Dat kadaffi een grote boef is staat voor mij als een paal boven water en liever vandaag dan morgen dat hij vertrekt!

Las net op twitter dat de gewonden die te zien zijn op de Libische staatstelevisie hun zuurstofmasker verkeerd om hadden zitten :n eerder vanavond toen ik naar die beelden keek, dacht ik al bij mezelf hoeveel mensen er geld gekregen hadden om daar te gaan liggenom hun verhaaltje te doen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:44

Ghadaffi stond op het punt om een hele stad af te slachten. Het is al vaker flink fout gegaan binnen landen (Uganda, Srebrenica), dus een ingrijpen vind ik niet heel gek. Alleen hoe verder... Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de opstandelingen de Ghadaffi aanhangers uit gaan moorden. Echt dubbel, maar ben blij dat ze Benghazi niet te pakken hebben gekregen.

Tja ver gaan? Hoe kunnen wij het in Nederland bepalen, net als de Arabische Liga. De burgerdoden, klopt dat? Hoeveel mensen heeft de beste man zelf al afgeslacht.

Erg dubbel, maar ben blij dat een bloedbad voorkomen is...

Ik hoop echt op een oplossing, dat er een verstandig man is die tegen hem zegt dat ie zich beter koest kan houden. Daarnaast zijn dreiging op aanslagen en het feit dat ie nog een hele opslag chemische wapens (mosterdgas) heeft liggen. Het wordt er allemaal niet prettiger op.