Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:32

ze roepen niet voor niets dat je na je 35ste veel meer risico's loopt op een kind met gezondheids problemen
ik zelf zou dan dat risico ook niet nemen
maar ja ik heb makkelijk praten want ik ben 27 en heb twee gezonde kinderen
kan me wel indenken dat voor mensen bij wie het niet zo simpel gaat anders ligt
maar ik vind zelf tussen de 35 en 40 voor een (laatste)kind mooi zat
ik loop ook het risico om jong oma te worden
ik was 19 toen mijn dochter geboren werd en ze is nu dus bijna 8
stel over 20 jaar zou zij kinderen krijgen dan ben ik ook nog maar 47
maar goed ieder zijn ding natuurlijk

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:35

Pascal schreef:
Een vrouw van in de 60 die nog een kind krijgt vind ik van de zotte, ik heb 1,5 jaar geleden mijn moeder van 44 moeten begraven.. dus wie zegt dat die vrouw nog zolang leeft...

Deze dame is al 62, dus die heeft inmiddels langer geleefd. Je kunt als jonge moeder ook morgen wat mankeren of overkomen en je kind niet oud zien worden, dat toont jouw ervaring wel. Wat dat aangaat zijn er nooit garanties natuurlijk.

roomsoes17

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:48

ik vind niet dat er echt een leeftijd aan vast moet zitten, maar het is na een bepaalde lft gewoon niet verantwoord meer om kinderen te krijgen...
zeker omdat er echt wel het een en ander mis kan gaan.. ze zeggen niet voor niks je kan het beste na je 35ste een vruchtvaterpunctie doen

ik ben zelf 24 en zwanger,
heb nog een zusje van 23
mijn moeder net 44 en heeft nog 2 dochters van 6 & 7 (half zusjes van mij)
ze is een leuke lieve hippe moeder, en oma in wording
maar ze heeft toen de tijd ook gezegt het is NU of NOOIT

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:50

Mijn vader krijgt op 52-jarige leeftijd nog een kindje. Zijn vriendin is ongeveer 46. Het is allemaal op de natuurlijke manier gegaan en volgensmij was het ook een behoorlijke verrassing :+
Ik vind het wel een beetje apart. Ik had namelijk ook zo de moeder kunnen zijn van dat kindje. Als ik over een paar jaar kinderen hoop te krijgen, is het kind al oom of tante voordat hij/zij snapt wat het is :+

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:53

Chubby schreef:
Pascal schreef:
Een vrouw van in de 60 die nog een kind krijgt vind ik van de zotte, ik heb 1,5 jaar geleden mijn moeder van 44 moeten begraven.. dus wie zegt dat die vrouw nog zolang leeft...

Deze dame is al 62, dus die heeft inmiddels langer geleefd. Je kunt als jonge moeder ook morgen wat mankeren of overkomen en je kind niet oud zien worden, dat toont jouw ervaring wel. Wat dat aangaat zijn er nooit garanties natuurlijk.

Ik bedoelde eigenlijk meer van wat als deze vrouw over 4 a 5 jaar dood gaat?
Ik bedoel je kan heel vroeg sterven, als ik dat om mij heen hoor worden mensen tegenwoordig niet zo oud meer.
Een hoop mensen sterven als ze eind 60 zijn.

Ik vind het gewoon sneu dat zo'n kind dan weer in een pleeggezin komt of in een tehuis o.i.d.
Ik ben gewoon van mening dat een kind bij zijn moeder hoort.

Ik was 21 toen mijn moeder overleed en woonde allang en breed op mezelf, en was dus zelfstandig.
Oke nou is het ook niet helemaal normaal dat iemand van 44 overlijd, maar ik bedoel maar.

Ik vind iemand van 62 gewoon veeeeeel te oud om nog moeder te worden, op die leeftijd hoor je oma te worden..

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:53

Zolang iemand op natuurlijke wijze in verwachting raakt, vind ik het prima.
Als er IVF of andere kunstgrepen in het spel komen, vind ik het idioot dat iemand van 60 nog zwanger 'mag' worden.

Waar je grens de legt, vind ik erg, erg lastig..

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:59

Rebel_Jits schreef:
Mijn vader krijgt op 52-jarige leeftijd nog een kindje. Zijn vriendin is ongeveer 46. Het is allemaal op de natuurlijke manier gegaan en volgensmij was het ook een behoorlijke verrassing :+
Ik vind het wel een beetje apart. Ik had namelijk ook zo de moeder kunnen zijn van dat kindje. Als ik over een paar jaar kinderen hoop te krijgen, is het kind al oom of tante voordat hij/zij snapt wat het is :+

uhm ja dat lijkt mij ook wel heel raar
je word eigenlijk grote zus terwijl je zelf misschien wel moeder zou kunnen zijn al
erg apart

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:02

Ik vind in dit verhaal ook dat de vrouw een kind 'neemt' in plaats van 'krijgt'.
Ze moest notabene naar Italië voor een IVF behandeling! Dat is geen kindje krijgen maar nemen omdat jij het zo graag wilt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:11

DDDMakkink schreef:
Rebel_Jits schreef:

uhm ja dat lijkt mij ook wel heel raar
je word eigenlijk grote zus terwijl je zelf misschien wel moeder zou kunnen zijn al
erg apart

Dat geldt dan ook voor onze oudste, die was 16, toen haar broertje geboren werd. Ze heeft voor ik weet niets in de planning, maar ik had haar al, op haar leeftijd.

Je kunt er bevreemd of misschien zelfs negatief naar kijken, maar er zijn ook heel mooie dingen. Zo kwamen er weer veel herinneringen uit de baby tijd terug, die ik heel bewust met haar heb kunnen delen. Zij en haar zusjes zijn ook bij zijn geboorte geweest, mochten dat zelf weten, liepen gewoon in en uit. Ze wisten nog eerder dat het een jongetje was, dan ik, en riepen dat ook: Kijk, hij plast, tis een jongetje :D

De tijd erna is echt een feestje geweest van ons allemaal, en nog, mijn dochters zeggen weleens dat het een bijzondere band is, hem zo meemaken, en geboren hebben zien worden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:27

Dat geldt dan ook voor onze oudste, die was 16, toen haar broertje geboren werd. Ze heeft voor ik weet niets in de planning, maar ik had haar al, op haar leeftijd.

Je kunt er bevreemd of misschien zelfs negatief naar kijken, maar er zijn ook heel mooie dingen. Zo kwamen er weer veel herinneringen uit de baby tijd terug, die ik heel bewust met haar heb kunnen delen. Zij en haar zusjes zijn ook bij zijn geboorte geweest, mochten dat zelf weten, liepen gewoon in en uit. Ze wisten nog eerder dat het een jongetje was, dan ik, en riepen dat ook: Kijk, hij plast, tis een jongetje :D

De tijd erna is echt een feestje geweest van ons allemaal, en nog, mijn dochters zeggen weleens dat het een bijzondere band is, hem zo meemaken, en geboren hebben zien worden

ja dat kan ook en je heb natuurlijk hulp te over dat is ook erg handig
zeker omdat de oudste zich dan zelf kan redden je ,je handen wat meer vrij heb voor de kleine
zo heb ik wel eens een verhaal gehoord van een moeder die zwanger was en haar dochter was ook zwanger dus ze werd moeder en oma tegelijk
kinderen scheelden ook nog maar eens een weekje met elkaar

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:32

vind 62 jaar voor 1e kindje veel te oud

straks als de moeder 75 jaar is is haar kind 13 jaar

vind leeftijd verschil veel te groot

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:34

sporten schreef:
vind 62 jaar voor 1e kindje veel te oud

straks als de moeder 75 jaar is is haar kind 13 jaar

vind leeftijd verschil veel te groot

al was het de 5de dan nog vind ik het te oud
die vrouw zal het zwaar krijgen alleen
een baby word toch wakker s'nachts etc
kost veel energie ze moeten naar school straks en dan moet je toch heen en weer
tegen die tijd is die vrouw 66 jaar oud als haar kind 4 is

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:35

DDDMakkink schreef:

De tijd erna is echt een feestje geweest van ons allemaal, en nog, mijn dochters zeggen weleens dat het een bijzondere band is, hem zo meemaken, en geboren hebben zien worden

ja dat kan ook en je heb natuurlijk hulp te over dat is ook erg handig
zeker omdat de oudste zich dan zelf kan redden je ,je handen wat meer vrij heb voor de kleine
zo heb ik wel eens een verhaal gehoord van een moeder die zwanger was en haar dochter was ook zwanger dus ze werd moeder en oma tegelijk
kinderen scheelden ook nog maar eens een weekje met elkaar

Dat helpen gaat niet helemaal op, hoewel de oudste zich idd opvoedend op stelt, ziet de jongste haar als 'zus' en zo wordt dat opvoedende dus ook benadert. Met niet accepteren :D . Iets wat ik ook een beetje zo probeer te houden. Probeer, want helemaal lukt dat natuurlijk niet. Maar ze is zijn zus, en niet zijn moeder, probeer ik te benadrukken.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:40

snap ik wel hoor
maar je dochter kan wel voor zichzelf zorgen daar hoef je geen brood oid meer voor te smeren en niet naar school te brengen
dat scheelt jou wel in de tijd en moeite natuurlijk
maar zo loop je altijd wel tegen dingen aan natuurlijk
ik zeg altijd maar zolang je zelf tevreden bent met je situatie is het goed
want jij moet het doen en niet een ander
ik heb zelf een dochter van 7 en een zoon van 2
mijn dochter denkt weer dat die kleine man alles al weet en snapt en kent
maar dat is dus niet zo
ze zit nu in groep 3 en probeerd haar broertje ook alles te leren wat zei leert en dat gaat niet altijd even vriendelijk :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:46

Persoonlijk vind ik, dat iedere vrouw dat voor zich zelf moet kunnen beslissen.
Er zijn veel vrouwen, die al "oud"zijn voor hun dertigste. En er zijn natuurlijk ook vrouwen, van rond de zestig, die zo jong zijn, als ze zelf willen.
En om het maar eventjes in de paarden wereld te bekijken: als een merrie van 24 met veulen loopt, zegt toch ook niemand, o wat zielig?
Laat de vrouw van 62 nou 85 worden, dan is haar kind toch al behoorlijk volwassen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:47

Voor zover iemand de keuze heeft, is die natuurlijk erg persoonlijk wanneer iemand klaar is voor een kindje. Wel vind ik zelf dat er een gerede kans moet zijn dat je je eigen kind moet kunnen opvoeden tot aan volwassenheid en gezien de gemiddelde leeftijdsverwachting van een vrouw dat geloof ik ergens rond de 72 ligt voor een nederlandse vrouw, vind ik op je 60ste nog een opnieuw beginnen wel een bijzondere keuze.
Iedere moeder kan iets overkomen, ziek worden en sterven, maar die kans is toch naarmate je jonger bent een stuk kleiner.
Ik heb ook weleens moeite met mensen die een ernstige levensbedreigende ziekte hebben en die dan nog een kindje willen. Je kiest er dan min of meer voor om je kindje als wees op te laten groeien en ik vind dat niet in het belang van het kind eerlijk gezegd. Maar nogmaals het is natuurlijk heel makkelijk om zo vanaf een verhaaltje iemand te beoordelen op zijn/ haar keuzes...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:01

Ach misschien krijg ik later ook wel zo'n situatie, ik heb zitten rekenen dat mijn dochter 20 is als ik 45 ben. Wie weet zijn we dan wel samen zwanger. :P

Ach ik zie wel. Op zich lijkt het me wel leuk als mijn dochtertje ouder is en dan nog een broertje of zusje krijgt. Kan ze ook mooi een beetje helpen. :+

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:41

Suzanne F. schreef:
Ach misschien krijg ik later ook wel zo'n situatie, ik heb zitten rekenen dat mijn dochter 20 is als ik 45 ben. Wie weet zijn we dan wel samen zwanger. :P

Ach ik zie wel. Op zich lijkt het me wel leuk als mijn dochtertje ouder is en dan nog een broertje of zusje krijgt. Kan ze ook mooi een beetje helpen. :+

Nou, dat bedoel ik. Een ieder die nu een standpunt inneemt, kan later tegen dingen in het leven aanlopen, waardoor je mening totaal verandert. Wie kent het leven van die vrouw van 62? Wat heeft ze meegemaakt, waarom wil ze dit?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:43

35 vind ik het maximum, simpelweg omdat daarna de kans op complicaties/gehandicapte kinderen groter wordt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:44

luve_rozes schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou, dat bedoel ik. Een ieder die nu een standpunt inneemt, kan later tegen dingen in het leven aanlopen, waardoor je mening totaal verandert. Wie kent het leven van die vrouw van 62? Wat heeft ze meegemaakt, waarom wil ze dit?

ja maar dan nog je kan van alles mee hebben gemaakt maar op je 62ste??
ik vind het echt te oud sorry :o

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:49

Ik vind dat je dat per gezin moet aan kijken.

Sommige vrouwen zijn op hun 40e lichamelijk nog super sterk nou dan houd niets ze tegen toch?
Maar sommige lopen op hun 35e al tegen een muur aan dan kun je het beter laten.

En de grote van het gezin vind ik ook wel belangrijk.

Mijn man kwam terwereld toen zijn moeder 46 was en zijn vader 56 (dacht ik).
Persoonlijk had ik dan nooit geen kinderen meer gewild hij was nummer 9.
En een nakomer, zijn oudste broer is 48 nu.

Mijn moeder kreeg mij (ik ben de laatste) op 36 jarige leeftijd.
Daarna vond ze het genoeg, ik heb nog lekker kunnen genieten van mijn ouders.
(wil niet zeggen dat dat op oudere leeftijd niet meer kan!!!)

Zelf ben ik nu 21 en 33 weken zwanger.
Er komen er geen 10 bij mij :Y) Geen idee hoeveel wel maar wil toch niet op me 40e nog eens zwanger lopen.
Dus misschien ben ik wel voor het laatst zwanger op me 30e ofzo :D

Persoonlijk vind ik dat je bij + 40 wel goed moet nadenken over de risico's etc.

En je moet nadenken over de toekomst een vrouw van 62 kan niet meer optimaal voor ene kind zorgen!
Dat arme kind mist echt een deel van zijn jeugd vind ik.
Want je mama is niet zo fit meer om met alles mee te doen wat een kind leuk vind!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:56

blokje schreef:
En je moet nadenken over de toekomst een vrouw van 62 kan niet meer optimaal voor ene kind zorgen!
Dat arme kind mist echt een deel van zijn jeugd vind ik.
Want je mama is niet zo fit meer om met alles mee te doen wat een kind leuk vind!

Wie weet is haar man/ de vader pas 20! :D

Volgens mij is de standaard opvatting ook op bokt wel dat 62 wel erg oud is voor een baby..

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:59

Chubby @ haha nou dan heeft die kerel toch een steekje los :+
20 jaar zoek dan lekker een jonge meid op ofzo

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:04

Na 40+ vind ik dat je er niet meer aan moet beginnen.
Het is toch een hele persoonlijke keuze maar ik zou het niet meer doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:11

ik vind dat iedereen het zelf moet weten.. Waarom zou een 25jarige meer recht hebben op een kind dan een 62 jarige? Uiteraard vind ik t zelf ook oud, maar goed, ook als 25 jarige kun je tegnwoordig heel makkelijk dood omvallen.. Of onder een bus lopen of wat dan ook.. Ik vind het ieder eigen keuze.. Ook mede omdat menig jonge ouder veel te weinig tijd heeft voor het kind.. Deze mevrouw zal wel alle tijd voor haar kind hebben.. Laat haar lekker :)