Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarChak schreef:Ik heb het even opgezocht voor 'mijn' gemeente in de gemeentegids: gevonden honden en katten (dood of levend) moet je melden bij de dierenambulance of amivedi en er is nog een regionaal meldpunt dat wordt gerund door vrijwilligers.
Andere dode dieren kunnen 24 uur per etmaal bij de gemeente worden doorgegeven, maar die zijn meestal, i.t.t. honden en katten, niet gechipt. Maar ik denk dat als er een papegaai of zoiets wordt gevonden er toch wel een melding naar amivedi of http://www.gevondenenvermistehuisdieren.nl gaat.
Dus check even je gemeentegids en je weet precies waar je moet zijn om een gevonden dier, dood of levend, terug bij de eigenaar te laten komen.
Berdien schreef:En wat als een dier geen chip heeft?
Zo'n uitgebreid landelijk systeem werkt alleen als alle eigenaren bereid zijn om alle huisdieren te chippen. Gaat niet gebeuren
MarChak schreef:Peter, bestaat er nog geen traceerbare chip die het d.m.v. GSM technologie mogelijk maakt een dier terug te vinden? Dan is het nl. nog maar een kleine stap dat mensen hun eigen dier kunnen opsporen vanachter de pc.
zonnebloem18 schreef:Ik werk gelukkig alleen maar met gemeentes die alle dieren netjes op laten halen door de dierenambulance.
Wat ver vervelend is dat er in bepaalde gebieden boeren zijn die een aangereden kat zelf opruimen, daardoor zal een mogelijk eigenaar hier nooit achter komen.
MarChak schreef:Even googelen levert toch ook wel flink duurdere chiplezers op.
kim1207 schreef:Nu weet ik via buurtonderzoek dat mijn kat dood is gereden en is geruimd door de gemeente!
kim1207 schreef:Dat vind ik wel een goed en uitvoerbaar idee. Die chip kan dan altijd achteraf nog gecontroleerd worden.Waarom geen vriezer op t terrein kat in zak met label datum vindplaats kleur ed er op ff noteren in schrift en na n maand kat alsnog naar destructie! Had mij veel verdriet bespaard en ja ik zou er voor betalen als t moest om mn kat mee te nemen!
kim1207 schreef:Maar vergeet niet dst er niet de meest snuggeren werken bij de buitendienst van de ge meente
Amanda schreef:Jammer dat met de openingspost wordt gesuggereerd dat alle gemeenten dieren meteen via destructie laten afvoeren. Dit is dus niet zo.
Overigens geldt dit alleen voor dieren langs gemeentelijke wegen.
Voor provinciale wegen is de provincie verantwoordelijk, voor snelwegen Rijkswaterstaat.
Zij hebben ieder een eigen beleid.
Chiqa schreef:Het wordt tijd dat we onze dieren kunnen traceren via GPS, chips zijn er al en ik heb gehoord dat ze hier mee bezig zijn. Ik zou het echt ideaal vinden, moet het signaal wel traceerbaar zijn natuurlijk in extreme gebieden, maar ach dat is ook maar een hulpmiddel wat veel ellende kan besparen..........