Gemeenten laten dode dieren anoniem verdwijnen in de ton!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:32

Ik heb het even opgezocht voor 'mijn' gemeente in de gemeentegids: gevonden honden en katten (dood of levend) moet je melden bij de dierenambulance of amivedi en er is nog een regionaal meldpunt dat wordt gerund door vrijwilligers.
Andere dode dieren kunnen 24 uur per etmaal bij de gemeente worden doorgegeven, maar die zijn meestal, i.t.t. honden en katten, niet gechipt. Maar ik denk dat als er een papegaai of zoiets wordt gevonden er toch wel een melding naar amivedi of http://www.gevondenenvermistehuisdieren.nl gaat.

Dus check even je gemeentegids en je weet precies waar je moet zijn om een gevonden dier, dood of levend, terug bij de eigenaar te laten komen.

Krips

Re: Gemeenten laten dode dieren anoniem verdwijnen in de ton!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:38

Het gaat mij er niet om dat de kadavers bewaard worden. Dat is wat mij betreft niet het probleem. Het gaat erom dat de eigenaar niet weet dat zijn dier gevonden is. Dus wat dat betreft kan het gewoon hetzelfde blijven, behalve dat de chip gelezen wordt en de eigenaar op de hoogte wordt gebracht.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:32

Gisteren reaxctie van tweede kamerlid Henk Jan Ormel, dierenarts en CDA

Henk Jan Ormel: Dode huisdieren altijd checken op chip

dinsdag 15 februari 2011

Het CDA wil dat dode huisdieren die worden gevonden voortaan standaard worden gecontroleerd op een chip. De vondst van het dier moet dan gemeld worden op http://www.animalalert.nl, zodat baasjes van weggelopen huisdieren snel duidelijkheid hebben over het lot van hun hond of kat. CDA-kamerlid Henk Jan Ormel heeft daar deze week een motie toe ingediend. âMensen blijven soms weken zoeken naar een verdwenen huisdier, terwijl er in sommige gevallen al veel sneller duidelijkheid had kunnen zijn. Nu de staatssecretaris toch het chippen van honden wil verplichten, kan deze aanvullende maatregel meteen meegenomen worden.â De chip wordt nu nog vooral gebruikt om nog levende gevonden honden en katten met hun eigenaar te herenigen. Dat werkt doorgaans heel goed. âMensen zijn vaak ontzettend gehecht aan hun huisdieren. Door ook dode huisdieren te melden op animalalert breng je wel slecht nieuws, maar dat is voor de eigenaren vaak nog beter dan helemaal geen nieuwsâ, zegt Ormel. Staatssecretaris Bleker vindt het idee sympathiek en gaat met gemeenten in gesprek.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:36

MarChak schreef:
Ik heb het even opgezocht voor 'mijn' gemeente in de gemeentegids: gevonden honden en katten (dood of levend) moet je melden bij de dierenambulance of amivedi en er is nog een regionaal meldpunt dat wordt gerund door vrijwilligers.
Andere dode dieren kunnen 24 uur per etmaal bij de gemeente worden doorgegeven, maar die zijn meestal, i.t.t. honden en katten, niet gechipt. Maar ik denk dat als er een papegaai of zoiets wordt gevonden er toch wel een melding naar amivedi of http://www.gevondenenvermistehuisdieren.nl gaat.

Dus check even je gemeentegids en je weet precies waar je moet zijn om een gevonden dier, dood of levend, terug bij de eigenaar te laten komen.

Inderdaad, per gemeente in het anders!
Maar ook dieren die langs de snelwegen (Rijkswaterstaat) worden gevonden, wordt zelden naar een chip of andere identificatie gekeken!

Peter Klaver, dierenarts en oprichter van AnimalAlert.nl
Werkt samen met de databank http://www.petlook.nl

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:54

En wat te doen met de NDG? Nu krijgen we een wildgroei van instanties die claimen je huisdier te registreren. Mijns inziens maakt dat het vinden niet gemakkelijker.

Waarom ben je gestart met een nieuw register Peter? Waarom niet doorgaan met de bestaande registers?
Ik zie meerdere nadelen. Voor mij heeft dat oa tot gevolg dat ik mijn honden bij drie (of meer?) registers moet gaan laten registreren. Alle veranderingen ook in drievoud doorgeven enz.. Op deze manier werk je het zuiver houden van de registers niet in de hand.
Als je een dier vindt en de chip wil en kan aflezen moet je ook weer alle registers doorzoeken om te checken bij wie het dier hoort. Ook dat wil niet iedere instantie doen, op zijn minst betekend het meer werk, dus minder bereidheid om hieraan mee te doen.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:17

De burgelijke stand is ook geen Ambert Alert
Voor mensen heb je beide!

AnimalAlert is een opsporingsdienst voor vermiste dieren met gebruik van SMS, E-mail en Google-maps. Binnenkort gaan we daar Twitter en andere sociale media aan toevoegen. Maar we zoeken ook zoekers, mensen die uitkijken naar vermiste huisdieren in hun buurt. Voor zoekers is dit gratis! Voor het versturen van sms-jes moet de eigenaar betalen!

Wat is AnimalAlert?

Ik zal even in het kort uitleggen waar AnimalAlert voor staat. Met behulp van AnimalAlert worden zoekgeraakte huisdieren teruggevonden. Huisdiereigenaren die hun dier kwijt zijn kunnen hier een melding van maken als ze zich aanmelden op http://www.animalalert.nl. De eigenaren kunnen kiezen uit drie pakketten, te weten brons, zilver en goud.

Deze pakketten bevatten ondere ander een bepaald aantal smsjes en e-mailberichten,vermelding op google-maps, dierenartsen alarmering en een foto in de galerij. Nadat een melding is gedaan door een eigenaar wordt een "alert" verzonden naar de zogenoemde zoekers en andere dierenorganisaties waarna actief gezocht gaat worden naar het vermiste dier.

De zoekers zijn mensen die zich hebben aangemeld op de site van AnimalAlert om informatie te ontvangen over zoekgeraakte dieren in hun postcodegebied. Zij kunnen zich dan inzetten om het vermiste dier zo spoedig mogelijk terug te vinden. Mochten ze het vermiste dier gevonden hebben dan kan via de site van AnimalAlert contact worden gezocht met de eigenaar.

Wat is Petlook?

Petlook (http://www.petlook.nl) is een databank voor huisdieren, die al meer dan 10 jaar bestaat, voor iedereen gratis en al 10 jaar perfect werkt. Ook de mutaties zij gratis, gaat allemaal per computer.
De NDG is een priima databank, maar werk nog met kaartenbakken, geschreven briefjes voor mutaties en rekenen daar geld voor. Dus die databanken verdoudeeren.
Petlook stuurt mensen af en toe (als ze aangeven dat ze dat willen) en een nieuwsbrief met informatie en stimuleert ze zo om zo de gegevens op peil te houden!

Maar op de sites www.dierkwijt.nl en www.chipnummer.nl kan je zien bij welke databank een dier is geregistreerd.
Dus zo moeilijk is het niet!

Er zijn veel databanken, maar we leven in een vrij land............

Peter Klaver, dierenarts Petlook - AnimalAlert -

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:41

En wat als een dier geen chip heeft? Onze vorige hond had een goed leesbare tatoeage in haar oor. Die is dus bewust niet gechipt. Zelfde met onze katten, die zijn ook niet gechipt.
Onze nieuwe hond is wel gechipt en heeft een jaar na datum nog steeds een bult zitten waar ze gechipt is. Zo zaligmakend is een chip niet.

En je kunt wel piepen over dieren die 'verdwijnen' die bij de gemeente, maar wat denk je van een kat die overreden wordt op de snelweg? Daar blijft echt niet voldoende van over om waar dan ook maar heen te brengen. Of een hond die wegloopt in gemeente A en bij gemeente B dood wordt gevonden?

Zo'n uitgebreid landelijk systeem werkt alleen als alle eigenaren bereid zijn om alle huisdieren te chippen. Gaat niet gebeuren :n

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:14

Berdien schreef:
En wat als een dier geen chip heeft?
Zo'n uitgebreid landelijk systeem werkt alleen als alle eigenaren bereid zijn om alle huisdieren te chippen. Gaat niet gebeuren :n

Voor honden wordt het CHIPPEN en REGISTREN verplicht vanf 1 juni 2011.

Als mensen hun kat niet chippen en niet registreren, houdt het speurwerk snel op.

Dan kan ik hem niet terug brengen - laten weten dat hij dood is!

Natuurlijk is ook dit systeem van ANIMALALERT niet perfect.

Maar het is ook jammer als mensen hun huisdier chippen en de gemeente gooit het overreden en dode dier zo de destructieton in!
Dan hebben we alleen maar verliezers!

Dus
- even met de chip-aflezer er over heen!
- nummertje opschrijven,
- invoeren bij www.animalalert.nl (of doorgeven aan de lokale Dierenamnulance - Amivedi - Dierenasiel)

Of de dierenambulance bellen en die laten kijken - chip controleren - laten weghalen!

Nu is er een website waar iedere gemeente GRATIS (is op onzer ksoten) de chip kan registreren!

Peter Klaver, dierenarts
betrokken bij databank http://www.Petlook.nl
Site voor opsporen van vermiste huisdieren met SMS, email, Google-maps http://www.AnimalAlert.nl

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:52

Peter, bestaat er nog geen traceerbare chip die het d.m.v. GSM technologie mogelijk maakt een dier terug te vinden? Dan is het nl. nog maar een kleine stap dat mensen hun eigen dier kunnen opsporen vanachter de pc.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 00:29

MarChak schreef:
Peter, bestaat er nog geen traceerbare chip die het d.m.v. GSM technologie mogelijk maakt een dier terug te vinden? Dan is het nl. nog maar een kleine stap dat mensen hun eigen dier kunnen opsporen vanachter de pc.

Er zijn wel van dat soort transponders, maar dan in de vorm van een halsband. Die moeten dan actief een signaal uitzenden naar een sataliet of peilstation, dus is een VOLLE batterij nodig, die bv elke week - twee weken opgeladen moet worden.
Zeer omslachtig, problemen met radiofrequenties, verstoring van het vliegverkeer en zeer kostbaar!

Wat win je er mee?

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
http://www.klaver4dieren.nl
http://www.animalalert.nl - Wij helpen je huisdier zoeken - meld je aan als zoeker, ontvang sms gratis over vermsite dieren!
http://www.petlook.nl - Registreer je huisdier zonder kosten
Laatst bijgewerkt door klaver4dieren op 18-02-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:37

Ik mocht van de vriendelijke man vd gemeente wel even in de kadaverton kijken of mn kat erin zat! En ik kan je verzekeren dat dat niet zon pretje is midden in de zomer zon ongekoelde tank! Ik zou het heel fijn gevonden hebben als de gemeente de chiplezer die ze hebben!! In roosendaal gebruikt zouden hebben! Nu weet ik via buurtonderzoek dat mijn kat dood is gereden en is geruimd door de gemeente! Ik heb destijds nog n klacht ingediend! Waarom geen vriezer op t terrein kat in zak met label datum vindplaats kleur ed er op ff noteren in schrift en na n maand kat alsnog naar destructie! Had mij veel verdriet bespaard en ja ik zou er voor betalen als t moest om mn kat mee te nemen!

Ik vind dat ze t verplicht moeten stellen! Maar vergeet niet dst er niet de meest snuggeren werken bij de buitendienst van de ge meente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:44

Het wordt tijd dat we onze dieren kunnen traceren via GPS, chips zijn er al en ik heb gehoord dat ze hier mee bezig zijn. Ik zou het echt ideaal vinden, moet het signaal wel traceerbaar zijn natuurlijk in extreme gebieden, maar ach dat is ook maar een hulpmiddel wat veel ellende kan besparen.
Denk bv eens aan de verdwenen Beans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:51

zonnebloem18 schreef:
Ik werk gelukkig alleen maar met gemeentes die alle dieren netjes op laten halen door de dierenambulance.
Wat ver vervelend is dat er in bepaalde gebieden boeren zijn die een aangereden kat zelf opruimen, daardoor zal een mogelijk eigenaar hier nooit achter komen.

Niet alleen boeren begraven het dier in de berm hoor, ook gemeente-mensen doen dat ;)
De dierenambu niet, maar andere gemeente-mensen en wegwerkers die een aangereden/ dode kat o.i.d. tegenkomen stoppen hem ook gewoon in de grond.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 01:00

MarChak schreef:
Even googelen levert toch ook wel flink duurdere chiplezers op.

Er zij er van 120 euro te koop op internet - groothandel, maar natuurlijk zijn er ook goedkopere te krijgen met een beetje handelsgeest......

Peter Klaver, dierenarts exotern en wildlife
www.animaslalert.nl - www.petlook.nl

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:48

kim1207 schreef:
Nu weet ik via buurtonderzoek dat mijn kat dood is gereden en is geruimd door de gemeente!

Dus de buurt had jouw dode kat al zien liggen en niet even de dierenambulance gebeld? Zou ik zelf dus boos op m'n buren worden.

kim1207 schreef:
Waarom geen vriezer op t terrein kat in zak met label datum vindplaats kleur ed er op ff noteren in schrift en na n maand kat alsnog naar destructie! Had mij veel verdriet bespaard en ja ik zou er voor betalen als t moest om mn kat mee te nemen!
Dat vind ik wel een goed en uitvoerbaar idee. Die chip kan dan altijd achteraf nog gecontroleerd worden.

kim1207 schreef:
Maar vergeet niet dst er niet de meest snuggeren werken bij de buitendienst van de ge meente

Die opmerking levert geen nuttige bijdrage aan het topic. Graag een beetje respectvol blijven.
Het beleid hoe met aangereden/dode dieren wordt omgegaan is voor iedere gemeente anders, de mensen van de buitendienst zijn alleen maar degenen die het vuile werk mogen doen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:50

Ik wil nog wel even reageren. Degenen die in roosendaal bij de buitendienst werkten intereseerden t niets hoor en ze wisten ook niet hoe de chiplezer werkte!

Kwaad op mn buurtbewoners? Nee. Ik was op vakantie. Mn moeder pastte op de poezen. Drie dagen later nadat kat was doodgereden. Ik heb flyers gemaakt en in n straal van 1 km ronom huis verspreid. De mevrouw had t zien gebeuren en had jat opzij in olantsoen gelegd. Mensen zonder dieren weten vaak niet vd amivedi. En melden dus ook niet. Ik was blij dat mn onzekerheid weg was iig en dat kat op slag dood was. Ik denk dat je pas snapt hoe zeer t doet om eendier te verliezen als je er zelf 1 hebt. De mannen die ik toen trof bij de gemeente snapten er iig geen snars van en waren ook niet van plan iets aan die houding te veranderen!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:58

De regio waar ik woon en werk (bij 1 van de 5 gemeenten hier) laten de dieren ophalen door de dierenambulance.
Deze regelen het verder. Chip wordt gelezen en er wordt contact opgenomen met de eigenaar.

Jammer dat met de openingspost wordt gesuggereerd dat alle gemeenten dieren meteen via destructie laten afvoeren. Dit is dus niet zo.
Overigens geldt dit alleen voor dieren langs gemeentelijke wegen.
Voor provinciale wegen is de provincie verantwoordelijk, voor snelwegen Rijkswaterstaat.
Zij hebben ieder een eigen beleid.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:59

Amanda schreef:
Jammer dat met de openingspost wordt gesuggereerd dat alle gemeenten dieren meteen via destructie laten afvoeren. Dit is dus niet zo.
Overigens geldt dit alleen voor dieren langs gemeentelijke wegen.
Voor provinciale wegen is de provincie verantwoordelijk, voor snelwegen Rijkswaterstaat.
Zij hebben ieder een eigen beleid.

Ik heb niet willen suggereren dat alle gemeenten dat zo doen! Maar er is heel moeilijk een goed beeld van te krijgen. En er zijn ook geen richtlijnen of adviezen. We willen dat nog een keer gaan uitzoeken voor alle 400 gemeenten, maar dat is een hele klus. Mogelijk iets voor een studentenopdracht?

Een vraag stellen is nog niet het antwoord krijgen. Een lokale krant in mijn omgeving heeft het proberen uit te zoeken, maar dat viel niet mee bij de gemeentehuizen.

Maar er zij een aantal gemeenten die het heel goed doen!
Provincie en Rijk is nog veel lastiger.
Maar laten we bij de gemeenten beginnen!

De samenwerking van de gemeentewerf met de dierenambulance is een hele goede en werkzame gebleken.
Maar wij willen aangeven dat de chipnummers van de dode dieren ook on line ingevoerd kunnen worden bij AnimalAlert als er geen (andere) goede oplossing is!

Peter Klaver, dierenarts AnimalAlert
http://www.animalalert.nl - http://www.petlook.nl

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:04

Chiqa schreef:
Het wordt tijd dat we onze dieren kunnen traceren via GPS, chips zijn er al en ik heb gehoord dat ze hier mee bezig zijn. Ik zou het echt ideaal vinden, moet het signaal wel traceerbaar zijn natuurlijk in extreme gebieden, maar ach dat is ook maar een hulpmiddel wat veel ellende kan besparen..........

Dit vond ik op het forum van http://www.dierennieuws.nl
http://www.dierennieuws.nl/forum/smf/in ... ic=17704.0

Met discussie van zin en onzin!

Er zijn momenteel enkele toestelletjes op de markt, nadeel is nog steeds de relatief hoge prijs!

http://www.wpcat.nl/
http://www.eurospyshop.com/animaltracki ... anguage=nl
http://www.detectnu.nl/shop/dierenrfops ... -1127.html

Peter Klaver, dierenarts AnimalAlert - Petlook
http://www.klaver4dieren.nl

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:21

Dood dier terug naar baas dankzij chip

donderdag 24 februari 2011 | 07:10

ELST/BEMMEL - Diereigenaren moeten herenigd kunnen worden met hun overleden huisdier. Dat vindt dierenarts Peter Klaver uit Doornenburg. Samen met dierenarts Bulle Koster roept hij gemeenten op alle dode dieren te controleren op de chip, voordat ze in de kadaverkoeling of destructieton verdwijnen.

Vanaf juli wordt het verplicht de hond te chippen, zodat met een chipreader de eigenaar getraceerd kan worden. Dit nummer kan dan worden ingevoerd op de site van http://www.animalalert.nl .

Klaver en Koster zijn initiatiefnemers van die website, die gebruik maakt van SMS-dienst, e-mails en Google-maps om vermiste en gevonden dieren weer thuis te brengen bij de eigenaar, liefst levend.

Bij de gemeente Overbetuwe is het nu zo dat er een kleine schriftelijke administratie van dood aangetroffen huisdieren bijgehouden wordt. De uiterlijke kenmerken van de dieren worden opgeschreven, zodat de eigenaar kan informeren of zijn beest dood bij het stortbordes is beland.

Bij de gemeente Lingewaard wordt geen lijst bijgehouden. In de gemeente Nederbetuwe zijn er geen afspraken gemaakt over het uitlezen van een chip.

==============================================

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/b ... j-chip.ece

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:41

Op zich een goed initiatief, als het financieel haalbaar is (ja ik vind ook dat de belangen van de eigenaren en dieren in dit geval de kosten moeten overstijgen, maar het is de vraag of gemeentes het daar ook mee eens zijn.)

Moet wel even kwijt dat ik het niet nodig vind dat je zo uitgebreid reclame maakt voor je eigen bedrijf, TS. Ik weet niet of het andere mensen ook stoort maar het komt zo dwingend over om onder elk bericht uitgebreid je naam, beroep, specialisaties en bedrijven te zetten. Ook al streef je een goed doel na.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:47

MarChak schreef:
Chip uitlezen is inderdaad zo gedaan, maar ervoor zorgen dat dat gebeurt heeft wat meer voeten in de aarde. Bij onze gemeente hebben ze echt zelf geen chiplezer hoor!

Dat ding kost bijna niets dus gewoon aanschaffen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:02

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:26

Yes, hier nog een dierenambulancier!

Er zijn verschillende gemeentes waar wij voor rijden als het gaat om een dood dier. Er zijn ook gemeentes die dit inderdaad niet uit willen besteden en zelf willen regelen.

Als het wel een gemeente in ons gebied betreft halen wij het dier op en checken het ter plekke al op een chip. Is deze er, dan trekken wij de gegevens na en nemen contact op met de eigenaar. Deze mag dan beslissen wat er met zijn/haar dier gebeurd. Het is immers niet ons eigendom?
Vaak geef ik de mensen even de gelegenheid te bekomen van de schrik en raad ik aan er even over na te denken. Zo'n beslissing (kiezen tussen afvoer of crematie) maak je maar één keer. Ik bied dan aan later op de dag, later op de avond en als het in de nacht is de volgende ochtend even terug te bellen. Tot die tijd, en als nodig is langer, blijft het dier gewoon bij ons in de vriezer.
Ook als we niet meteen een eigenaar kunnen vinden, in het geval van geen chip of geen gegevens aan de chip gekoppeld, houden we het dier een geruime tijd in de vriezer zodat er een match kan komen met een vermissing.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:37

Mag ik dit op het forum van www.dierennieuws.nl plaatsen?

Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij AA?
(mag de naam niet meer voluit schtrijven heb ik hier boven gelezen...)