'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:36

Helaas zie je het steeds meer, koeien op stal en de boer die meerdere keren per dag een deel van het mooie grasland maait om z'n koeien te voeren..... erg jammer!!
Wat mij betreft horen ze lekker in de wei, lekker spelen, rollen eten en heerlijk herkauwen in het zonnetje.
Die broeikasgassen zijn misschien vervelend, maar in India produceren ze in 1 jaar meer CO2 uitstoot dan Nederland in 20 jaar!!!

(daar staan de koeien buiten... zal dat het zijn??? denk het niet)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:38

Of eerder eens de belasting omlaag mogen pluren en dan de gewone prijs erop zetten.

Ik snap nog steeds niet waarom belasting zovele male hogere is dan vroeger.

Boeren krijgen ook alleen maar weinig geld door die belasting.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:40

renatevb schreef:
Wat een onzin.. Waarom zou een koe buiten meer broeikas gassen uitstoten buiten? En waarom die beesten binnen opsluiten en meer auto's produceren? Want die auto's stoten geen broeikasgassen uit ofzo?
Dieren die buiten komen zijn toch ook vaa sterker en minder vatbaar voor ziekten lijkt mij, of zie ik dat nu verkeerd?
Ik vraag mij af welke diploma's deze 'wetenschappers' hebben, want volgens mij slaan ze onzin uit.

inderdaad!!!!
wat een onzin zeg!
Het kan best dat ze meer uitstoten.. maar dan alle dieren maar gaan opsluiten... tsssk :n
Wat dacht je van minder van die stink auto's sluit die maar op...
Soms wou ik dat ik nog in de tijd van paard en wagen leefde...
niet al dat gehaast... veel minder ongelukken door te hard rijden.. fietsers worden aangereden door auto's
geen honden, katten en andere beesten meer onder zo'n groot vuil uitstotend bakbeest...
Maarja.. opzich zijn ze wel weer super handig, voor als het zo koud is.. of flut weer is :+

maar oke, je moet ook met de tijd mee...
maar dit gaat me echt wat te ver hoor...!!!
Ik vind het heerlijk om die koeien op het land te zien staan!!
Als ik dan met mijn paard voorbij rijd, zijn ze altijd helemaal vrolijk,
bokke sprongen maken, mee draven en galoperen...
Dan denk ik vaak... wauw.. dit zijn nu echte koeien!!
in plaats van dat je ze op stal ziet staan... suf zonder uitstraling

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:45

Want dieren die buiten lopen, stoten meer broeikasgas uit, verbruiken meer voer en zijn veel vatbaarder voor ziektes. Dieren zijn dus beter af op stal.

klinkt wetenschappelijk onderbouwd.. :roll:

Moeten we nu de dieren gaan straffen voor de hebzucht van de mens die met hun moderne levensstijl zorgt voor teveel broeikasgassen. nieuwe manier van omgaan met broeikasgassen: joh, we zetten gewoon alle dieren binnen, kunnen wij lekker verder gaan met rotzooien. heeft dus al niets te maken met beter af zijn op stal, wel met de hebzucht van de mens.

verbruiken meer voer vat ik al helemaal niet zo?! kunnen ze dat misschien even onderbouwen?

en vatbaarder voor ziektes vind ik al helemaal kul. hier is nooit iets aan de hand met het vee buiten. Ze praten over stadsmensen maar dit klinkt al helemaal van: ach, zielig koetje, het regent. Nu wordt je heel erg ziek. :(:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:47

daanielle schreef:
voor een koe is het vaak zelfs fijn om binnen te zijn want boven de vijftien graden vinden ze het veel ste warm en met regen willen ze binnen zijn.

Het is ook maar net wat het beestje gewend is. Precies hetzelfde als met paarden.
Je kunt een koe toch ook een keuze bieden met een 'schuilstal'?

suuzepuus

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:49

Veel melkkoeien kunnen naar binnen wanneer ze willen (nee, niet allemaal) maar toch blijven ze lekker buiten eten! zegt genoeg toch.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:53

Rij maar wat minder met je auto als die broeikasgassen zo belangrijk zijn :\

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:57

Wat een onzin, als ze regelmatig buiten zijn die beesten veel gelukkiger, daar ben ik in elk geval heilig van overtuigt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:06

Ben het helemaal met jullie eens, maar ze luisteren toch niet naar Bokt, want dat is voor 99% vrouwelijk en vrouwen hebben teveel inlevings vermogen :+ daar komt de mening vandaan dat dieren buiten horen :+

volgens het artikel...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:08

Mensen zouden de dieren niet met zich zelf moeten vergelijken. We weten namelijk niet wat een dier denkt, waar hij het liefste is, wat hij het lekkerste eten vindt etc. Mensen kijken met mensen ogen. Dieren zijn geen "wilde"dieren meer. Alle dieren die wij houden, zijn gefokt. Wij mensen zelf trouwens ook. De koe van veel eerder, die altijd buiten liep, gaf bijna alleen maar melk voor haar eigen kalf. Dat wij nu melk kunnen drinken, komt door het fokbeleid. Dus al dat gezeur over dieren die zielig zijn. Goed verzorgde dieren, zijn niet zielig. Mensen die dit wel vinden, moeten zelf ook heel erg gauw verhuizen naar een hutje op de steppe. Dan kunnen ze jagen op wilde dieren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:14

Johanna59 schreef:
Alle dieren die wij houden, zijn gefokt. Wij mensen zelf trouwens ook.

Dus jij hebt ook geen moeite met zo'n meisje in Oostenrijk die niet beter weet dan dat de kelder de hele wereld is?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:19

Johanna59 schreef:
Mensen zouden de dieren niet met zich zelf moeten vergelijken. We weten namelijk niet wat een dier denkt, waar hij het liefste is, wat hij het lekkerste eten vindt etc. Mensen kijken met mensen ogen. Dieren zijn geen "wilde"dieren meer. Alle dieren die wij houden, zijn gefokt. Wij mensen zelf trouwens ook. De koe van veel eerder, die altijd buiten liep, gaf bijna alleen maar melk voor haar eigen kalf. Dat wij nu melk kunnen drinken, komt door het fokbeleid. Dus al dat gezeur over dieren die zielig zijn. Goed verzorgde dieren, zijn niet zielig. Mensen die dit wel vinden, moeten zelf ook heel erg gauw verhuizen naar een hutje op de steppe. Dan kunnen ze jagen op wilde dieren.

Dus als ik jou goed versta moeten er eigenlijk helemaal geen dierenrechten zijn?!
Dus een paard staat eigenlijk niet graag op de weide, maar liever op een stal van 1 bij 1,5?
Een koe heeft geen behoefte aan zonlicht en beweging?
Een kip hoort opgesloten in een klein kot?
Dieren pijn doen mag, want we weten immers niet of zij daar wel pijn van voelen zoals mensen?
Kom op zeg, wat een kul..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:29

Lezen is ook een kunst. Begrijpen een nog grotere.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:29

Ik ben onderhand voor mijn opleiding al op een heel aantal melkveehouderij bedrijven geweest. En de meest nieuwe stallen zijn echt geweldig voor die beesten!! Persoonlijk vind ik het niet nodig dat ze buiten in een wei staan, mits ze een goede stal hebben.

De "100% weidemelk" van Campina is van koeien die 120 dagen per jaar, 6 uur per dag buiten in de wei lopen. Dus de overige 18 uur per dag in die 120 dagen en de overige 24 uur per dag gedurende 245 dagen maakt het blijkbaar niet uit in wat voor stal ze staan, want de veehouder voldoet aan de eisen en kan daarom "100% weidemelk" leveren. De consument leest "100% weidemelk" en denkt: Jeej, diervriendelijk! Maar dat betekent het absoluut niet meteen... en zo word je als consument vaker voor de gek gehouden met al die "diervriendelijke" keurmerken.

Geef mij dan maar koeien die 24/7 in een moderne, comfortabele stal staan! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:31

Sammiej schreef:
Want dieren die buiten lopen, stoten meer broeikasgas uit, verbruiken meer voer en zijn veel vatbaarder voor ziektes. Dieren zijn dus beter af op stal.

- broeikasgas, waarom?
- meer voer, door meer beweging = positief voor koe (niet alleen voor psyche maar ook voor fysiek (spierontwikkeling, verteringssysteem, voortbewegingssysteem,..) + buiten compensatie voer door gras eten.
- vatbaarder voor ziektes : ontwikkelen meer weerstand ja!
- effect op voortplanting koe?
- effect op het lichaam?
- effect op het welzijn?

dus hoezo zo'n snelle conclusie dat koeien beter af zijn op stal :?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:40

Ja nee goh dat ze vaker ziek worden. Ik was ook vaker ziek toen ik op een grote school zat, dan kom je meer in contact met verschillende ziekteverwekkers.
Maar je krijgt er ook een veel beter immuumsysteem van, je word er sterker van.

Als we dit nou doen, krijgen we straks allemaal koetjes die niet meer naar buiten kunnen, omdat ze al ziek worden als je naar ze kijkt. Als tenminste je in de theorie van darwin gelooft.
Dan overleven de zwakkere, ipv. De sterke koeien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:47

Broekkas gas komt omdat ze dan minder efficient produceren. Bovendien komt er veel CH4 vrij bij de fermentatie in koeien darmen met een uitgebalanceerd dieet kan je dat verminderen dat kan niet in de wei. Ze bewegen meer en staan meer bloot aan de elementen. Daardoor hebben ze ook meer voer nodig. En je hebt meer grasland nodig als je je koeien erop zet dan wanneer je het maait en in de stal voert. Wat het milieu betreft hebben ze best een punt hoor. Ook het feit dat mest niet direct buiten terecht komt is een voordeel.

Als je de cijfers leest weet je gewoon dat dieren die buiten staan eerder uitvallen en meer ziek zijn. Over koeien word echt al jaren heel veel onderzoek gedaan het is heus niet zo even uit de lucht gegrepen. Veel mensen denken dat het geestelijk welzijn van de koe er op vooruit gaat als ze buiten lopen maar daar is niet echt onderzoek naar gedaan en dat lijkt me bijzonder lastig te bewijzen. Ik vind het zelf ook leuker/fijner als de koeien buiten staan maar ik denk toch niet dat deze onderzoekers zomaar iets aan het doen zijn daar.

EDIT: mooi dat die koeien een sterker imuunsysteem zouden krijgen hoor, maar denk je nu echt dat dat uit kan. Als je dieren maar ziek worden gaan ze gewoon naar de slacht hoor.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:49

en ik vind dat met de stedelingen en boeren achter gesloten deuren ook wat vaag...
Dat ze meer voer gebruiken.. komt doordat ze buiten natuurlijk meer energie nodig hebben, om zichzelf warm te houden, weerstand tegen regen en omdat ze meer rennen hebben ze ook meer voer nodig..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:59

Hmmm, jaja.
Onze koeien staan in de zomer gewoon buiten en 's zomers hebben wij minder last van ziekten dan 's winters. Dus in ons geval klopt dat al niet. Ook gaan de koeien graag naar buiten. Ik vind het een betrekkelijk artikel.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:01

gelijk in broccoli!!
Mijn moeder verteld me zo vaak, dat ze het altijd zo'n mooi moment vond.. dat de koeien weer voor het eerst naar buiten mochten, naar de winter.. Gek doen, springen, bokken, galoperen!
En dan zegt iemand in dit topic.. dat het helemaal niet bewezen is dat een koe gelukkig word om naar buiten te gaan.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:08

liedje89 schreef:
Broekkas gas komt omdat ze dan minder efficient produceren.

Waarom dan?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:11

euh? het welbehagen van de dieren hebben ze dan maar weggelaten in hun onderzoek ofzo? het gaat hiervooral om wat het economisch voordeligste en het interessantste voor ons als mens is heb ik de indruk?
een mens dat altijd afgesloten van de buitenwereld leeft, loopt waarschijnlijk ook erg moeilijk griep op, zullen we dan vanaf nu alles via internet regelen en onszelf in quarantaine plaatsen??

EDIT: verder vind ik de eigenlijke vraag waar het hier om draait of we per se op deze toer verder moeten met hyperefficiënte landbouwbedrijven omdat iedereen zijn veel te grote lap vlees op het bord wilt elke dag...dat wij moeten minderen, wordt blijkbaar niet geopperd.
nog even en ze kweken vierkante koeien zodat je ze efficiënter kunt stapelen :roll:
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 09-02-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:13

Urielle schreef:
liedje89 schreef:
Broekkas gas komt omdat ze dan minder efficient produceren.

Waarom dan?

beweging, kou, warmte ect. Als je het puur in nummers ziet (en als boer heb je weinig keus anders worden je nummers heel snel rood) kost dat best veel. Vooral als je dieren veel ziek worden, maar dat ligt ook aan de manier waarop de dieren gefokt zijn, nederlandse koeien zijn er gewoon heel lang op gefokt om heel veel te produceren en daardoor zijn ze op andere gebieden 'verzwakt'.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:18

Wat een akelige lui die dit artikel schrijven en wat een conclusie, mensen wonen in de stad en hebben geen idee. Ik woon tussen de boeren in en de meesten die ik ken blijven de koeien gewoon in de wei zetten omdat ze dat zelf ook mooi vinden. Een boer is ook maar een mens (tenminste de meeste dan).
Misschien kunnen wij mensen ook maar beter binnen blijven zitten, dat is vast ook gezonder :roll:

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:21

suuzepuus schreef:
Veel melkkoeien kunnen naar binnen wanneer ze willen (nee, niet allemaal) maar toch blijven ze lekker buiten eten! zegt genoeg toch.

Haha de koeien van de boer waar ik de paarden heb staan gaan als t regent snel naar binnen, watjes }:0