Revolutie Egypte Januari 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Revolutie Egypte Januari 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:03

Chubby hier in Tunesie is er gelukkig echt geen sprake van dat fundamentalisten de touwtjes in handen krijgen.. Er zijn verschillende democratische partijen die mee gaan doen aan de verkiezingen (de revolutie is hier al achter de rug, nieuwe interim regering is geaccepteerd) waaronder slechts een gematigd islamitische, die ook voor democratie is. Tunesie is al heel lang een seculier land en dat zal voorlopig wel zo blijven ook. In Algerije was het wel wat onrustig.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:45

Om maar even in de discussie te duiken:
Ik vond een artikel in het engels dat er een cirkel van mensen is gecreerd om het Cairo museum tegen diefstal te beschermen. Men is dan toch wel betrokken bij lands schatten.
Wel in het engels
http://www.zawya.com/story.cfm/sidANA20 ... o%20museum

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:52

Narya schreef:
Goed om te lezen dat het in het zuiden rustiger is, ik denk aan jou en aan Wenda en aan alle lieve mensen die ik heb leren kennen daar. Hoop dat de rust snel terugkeert in Noord Afrika! Nu Egypte zoveel in het nieuws is, is Tunesië wel een beetje naar de achtergrond verschoven. Hoe is de situatie nu in Tunesië?

Merci! JA Tunesie is totaal geen wereldnieuws meer! Het is echt rustig en wij zitten met smart op een ietsiepietsie positiever reisadvies te wachten. Het is heel frustrerend om zo onzeker te moeten afwachten.
Er is geen geweld te melden. Het leven van alledag gaat gewoon weer door. Maar ja, nu de inkomsten nog!
Citaat:
Mijn zusje vliegt over drie weken via Cairo (overstap) naar Zuid-Afrika, dus het is hier ook even afwachten hoe en wat.

Oh ja zij gaat vrijwilligerswerk doen, misschien krijgt ze een alternatieve route aangeboden? Heumel zij zal een wereldreis gaan maken voordat ze aankomt in ZuidAfrika!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:56

He Narya oeps over je berichtje heen gelezen! Bedankt he, toch gek als je hier zelf ook een poos hebt gezeten. Hier is het weer helemaal rustig, zoals Wenda zegt wachten op dat reisadvies, verder is hier niets meer aan de hand. Oei die vluchten naar Zuid Afrika gingen eerst vaak via Tripoli, maar na dat ongeluk vorig jaar zullen ze ook wel veel gewijzigd hebben.. Met jou alles goed? Krijg je er veel over mee wat er hier gebeurt?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:13

Het niews over het egyptisch museum haalde zelfs mijn mns pagina, hier meer nieuws - weer in het engels:
http://cosmiclog.msnbc.msn.com/_news/20 ... ?GT1=43001

Er zijn een paar stukken flink beschadigd, er is ook een link naar een blog van een archeoloog, hij zegt dat alles wat beschadigd is weer in goede staat teruggebracht kan worden en de plunderaars zijn opgepakt.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:16

Dat van die cirkel rondom het museum was vrijdagavond hier op het nieuws. De plunderingen zijn echter zaterdagavond geweest.
En veel egyptenaren zijn zich wel bewust dat zij afhankelijk zijn van hun erfgoed, en het daaruit vloeiende toerisme.
Maar de economie klopt gewoon niet, onze vaste taxichauffeur had voor accountant gestudeerd, sprak vloeiend Engels en ik heb echt goede gesprekken met hem gehad, maar als taxichauffeur verdiende hij meer dan dat hij als accountant werkt.

Ik hoorde net op de radio dat het trein verkeer is platgelegd om de 1 miljoensdemonstratie van morgen tegen te gaan. Ik ga zo maar weer even Al Jazeera kijken voor het laatste nieuws.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:17

Ik ben zelf nooit in het museum geweest, maar wat ik hoor van iedereen is het echt ontzettend mooi daar. Wat zonde dat dat dan allemaal beschadigd wordt.
Ik weet verder niet veel over de politiek in Egypte, wist alleen dat Mubarak aan de macht was en het allemaal erg streng geregeerd werd, maar in het ergste geval draait het uit op een burgeroorlog oid.
Daarnaast heb ik ook niet het idee dat Mubarak zo maar zal aftreden, al is dat in Tunesië wel heel snel gegaan naar mijn idee?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:57

Tja mooi dat museum... mwah :D We hadden ook een tolk daar in het museum, die geen engels sprak :+

Ik kan me voorstellen dat de mensen zich op dit moment om zichzelf zorgen maken en niet zozeer om alle spulletjes die in musea staan. Het is een land wat zo onevenwichtig verdeeld is qua vermogen, terwijl het echt wel anders kan.

Burgeroorlog zal het nooit worden, daar er geen etnische groeperingen tegen elkaar strijden. Grootste groep is soenniet 90% dus er zal geen burgeroorlog uitbreken. De rest is zo klein 10% dat zijn nooit partijen die elkaar naar het leven gaan staan. Het is nu burgers tegen Mubarak (+aanhang).

Ben Ali ging snel met de staart tussen de benen weg, het valt mij nog mee dat Mubarak blijft zitten. Al hoop ik wel dat hij weg gaat, maar hij kan net zo goed blijven zitten, zie ook Iran. Daar is het nu ook weer relatief rustig.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:05

Ik begreep gisteren op het nieuws dat er 2 groepen onstonden, ook onder de burgers. 1 groep tegen Mubarak, 1 tegen. In Egypte is het inderdaad heel ongelijk verdeeld, vooral nu er geen toeristen meer komen zullen veel mensen geen inkomsten meer hebben.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:08

Ik vond het een geweldig museum, maar toen ik aangaf dat ik geschiedenis studeerde hield onze gids niet meer op met praten. Waardoor het voor mijn ouders en zusje nogal saai werd. Ik vond het zelf wel heel gaaf :D Maar Saqqara maakte op mij meer indruk, daar troffen we een super vriendelijke archeoloog die ons meenam naar plekken waar je normaal als toerist niet komt. Daar hebben we toen bijna een middag rond gewandeld en gepraat. Ik las trouwens dat er meer musea waren geplunderd, dus ik hoop dat ook daar de schade mee valt.

Ik ben ook benieuwd hoe El-Baradei zich gaat ontpoppen, want ik heb het idee dat hij meer door het westen word voorgedragen, dan door de Egyptenaren zelf.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:12

@ Marloes: Eén groep voor en één tegen? ;)

Voor Mubarak zal maar een klein clubje elite zijn die er bij gebaat is dat het zo blijft zoals het momenteel is. Want dan komen alle inkomsten o.a. in hun zakken terecht. Ik kan me niet voorstellen dat het meer dan de helft is en dat daardoor problemen komen. Het is afwachten welke kant het leger gaat kiezen, momenteel staan ze een beetje niets te doen en komen ze niet duidelijk voor Mubarak uit en kiezen ze ook niet duidelijk voor het volk; anders was Mubarak al weg gegaan.

Ben benieuwd en hoop dat er echte democratie komt en dat de onderline bevolkingsgroepen in vrede met elkaar blijven leven. En ik hoop dat de noodtoestand na 30 jaar eens afgeschaft gaat worden....

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:55

Zijn er mensen nu bijvoorbeeld Ned. 1 of CNN aan het kijken?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:21

Avondklok is sinds 20 minuten in gegaan. Niemand die zich er aan houdt.

V.s. Heeft topdiplomaat gestuurd. Miischien om mubarak te vragen om af te treden.

Algarije kondigd demonstratie voor vrijdag aan. Ministers Jordanië ontslagen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:54

Laatste nieuws van CNN

[Update 4:47 p.m. Cairo, 9:47 a.m. ET] Egypt's army issued a statement thanking "all the citizens and the youth for working with their armed forces to protect public and private property." It also warned that civilians found wearing military uniforms will be prosecuted.

[Update 4:40 p.m. Cairo, 9:40 a.m. ET] Israeli President Shimon Peres warns Egypt not to follow the path of Gaza in pursuing democracy, according to a report in the Jerusalem Post. The Islamic resistance group Hamas, designated a terrorist organization by the U.S. State Department, won parliamentary elections in Gaza in 2006.

"Democracy cannot start and end in elections only," the Post quotes Peres as saying. "True democracy begins on the day after the elections, in granting human rights and concern for citizens' welfare. If a religious extremist dictatorship rises the day after democratic elections, what are democratic elections worth?"

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:08

15.40 uur: Spreker op Tahrirplein?
Een Egyptische journalist twittert: Een podium, een geluidssysteem en een projector worden op het plein geïnstalleerd zodat iemand de demonstranten kan toespreken. Ze vermoedt dat ElBaradei of een andere prominente figuur de demonstranten later vanavond gaat toespreken.

15.15 uur: zoon Mubarak aangekomen in Londen
Al-Jazeera meldt dat de zoon van Mubarak is aangekomen in Londen. Afgelopen vrijdag waren er al berichten dat hij het land zou zijn ontvlucht, die berichten worden nu door al-Jazeera bevestigd.

>>> Zoon gaat al met z'n staart tussen de benen weg. Ik denk dat het met enkele dagen afgelopen is met Mubarak. Amerika haalt ook alles weg uit Cairo, dus geeft ook wel iets aan. Ik denk niet dat met protesten van > 2 milj mensen Mubarak alles weer in het gareel krijgt. Het is het wachten op een bericht dat hij ergens naar toe gevlucht is.

Helaas kan ik het niet op de voet volgen, omdat ik moet studeren.

Trouwens die avondklok wordt al dagen genegeerd :D Ook de noodtoestand wordt genegeerd en ze protesteren lekker door.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:16

Ben benieuwd hoelang het nog gaat duren.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:24

Ik ben super blij dat alles nog vreedzaam is, hopelijk nemen andere landen in die regio hier voorbeeld aan.

Sta echt versteld van de menigte, normaal is het er al druk, maar dit is echt massaal. Nu maar hopen dat er tussen de menigte geen raddraaiers zitten. Ik heb zelf een tijd in Beni Suef gezeten (zuidelijk van Cairo) en daar zijn ook al heel veel mensen de straat op. Er gaat wat gebeuren, het is een kwestie van wanneer.

Ik denk dat het niet zo zal blijven als in Iran, daar zit Achme nog steeds na hevige protesten, maar dat land is veel geslotener en daar werd wel met harde hand opgetreden. Egypte is veel meer afhankelijk van de rest van de wereld, qua toerisme, export, etc.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:28

Iran is zeker anders. Ze hebben daar ook al een revolutie gehad, waarna Komeini opstond om het land te gaan leiden.

Egypte is zeker te afhankelijk van andere landen en toerisme.

Er is veel burgercontrole rond het plein, dus ik hoop op orde en vreedzaamheid.

En update:

[Update 5:11 p.m. Cairo, 10:11 a.m. ET] Margaret Scobey, the U.S. ambassador to Egypt, met on Tuesday with opposition leader Mohamed ElBaradei, the Al Arabiya news network reported.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:35

Ik las het net...

Iran is een voorbeeld voor de bevolking waar het juist niet op uit moet draaien.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:35

Het loopt nu inderdaad nog best rustig, hopen dat het zo blijft. Mubarak zal het inderdaad niet heel lang meer volhouden, ben wel benieuwd hoe lang het nog gaat duren...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:37

LuvdaTossa schreef:
Ik las het net...

Iran is een voorbeeld voor de bevolking waar het juist niet op uit moet draaien.

Idd en dat is iets waar ik bang voor ben.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:38

Iran heb ik niks van meegekregen, wanneer is dat geweest?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:40

Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 01-02-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:40

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:41

Oh, oke. Toen was ik er nog lang niet :=
Ik ga het even lezen, dankjewel :)