(ethiek) Mag je nieuwe medicijnen testen op vrijwilligers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag je nieuwe medicijnen testen op vrijwilligers?

nee; mensen zijn niet instaat deze keuze te maken.
4 (4%)
nee; iemand mag niet sterven voor iemand anders
2 (2%)
ja; vrijwilligers mogen best zoiets doen om anderen te helpen
12 (13%)
ja; iedereen mag over zijn eigen leven beslissen
73 (80%)

Totaal aantal stemmen: 91

Anoniem

Re: (ethiek) Mag je nieuwe medicijnen testen op vrijwilligers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:20

goede vraag, vind zelf van wel, mensen kunnen die verantwoordelijkheid wel aan dunkt me...

Wat ik erger vind is medicatie die getest wordt op kinderen omdat ouders dat graag willen, dat vind ik echt schandalig gewoon... Geen idee op welke schaal dat gebeurt hoor, maar heb dat ooit eens in een (amerikaanse... ) documentaire gezien.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:44

Menino schreef:
Wat ik erger vind is medicatie die getest wordt op kinderen omdat ouders dat graag willen, dat vind ik echt schandalig gewoon... Geen idee op welke schaal dat gebeurt hoor, maar heb dat ooit eens in een (amerikaanse... ) documentaire gezien.

Bij mijn weten gebeurt dat in Nederland niet. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen, wanneer een kind bijvoorbeeld uitbehandeld is, kan een alternatieve behandelmethode gekozen worden.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:13

Ik kan geen reden verzinnen waarom er iets mis mee is. Ze krijgen een nette vergoeding, je moet er toch een poosje aanwezig zijn en beschikbaar zijn voor van alles en nog wat. Ze worden van tevoren goed geïnformeerd over het medicijn, daarnaast heeft die medicatie al heel wat onderzoeksfases doorstaan voordat het op mensen getest mag worden.
En je hoeft het niet te doen om de wereld er mooier op te maken, vanuit allerlei idealistische overwegingen. Met idealen zit je fout in de farmaceutische wereld :D Het is nuttig dat je er bent en daar mag je best betaalt voor worden. Het is 'werk' met zijn eigen risico's waar je zelf voor kiest. Je kan ook paarden gaan beleren als beroep :+
Ik denk dat je eerder een ethisch probleem krijgt als je nieuwe medicijnen niet gaat testen op vrijwilligers :+

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:17

Het zijn uiteraard niet voor niets vrijwilligers, het woord zegt het al. Ik kan alleen maar respect hebben voor situaties waarbij getest wordt op basis van eigen keuze, dat lijkt me juist een gezonde omstandigheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:06

Ik heb liever dat ze medicijnen testen op mensen die zich er vrijwillig voor hebben opgegeven dan op dieren die geen keuze hebben. :).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:06

Tegen de tijd dat ze op vrijwilligers testen is het al lang en breed getest op de dieren...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:10

Vjestagirl schreef:
Tegen de tijd dat ze op vrijwilligers testen is het al lang en breed getest op de dieren...

I know. Veranderd alleen niks aan mijn standpunt. :).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:03

Vjestagirl schreef:

Ik ben altijd een beetje bang voor de gevolgen op lange termijn. Hoe weet je of iets dan ook veilig is? Denk aan de des-kinderen.
Ik zou hoe dan ook niet meedoen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:20

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ben altijd een beetje bang voor de gevolgen op lange termijn. Hoe weet je of iets dan ook veilig is? Denk aan de des-kinderen.
Ik zou hoe dan ook niet meedoen.

Dat weet je niet. En toch zijn we maar wat blij dat we ons vol kunnen proppen met allerhande medicijnen. :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:26

Geen probleem mee, sterker nog; van mij mag het in eerdere fases al zodat proefdieren eindelijk eens afgeschaft kunnen worden. Ik krijg ook echt een beetje de kriebels van de vragen in de OP, als ik die 'bezwaren' afzet tegen wat er met dieren allemaal gedaan wordt.

Mensen hebben de keuze, dieren niet.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:09

Ik heb er geen probleem mee ze/vrijwillgers mogen zelf beslissen. Ben ze zelfs dankbaar ze nemen een risico en daar mag zeker een goede vergoeding aan zitten. Daardoor is het in het verdere proces beter te voorspellen wat een medicijn kan betekenen voor het "volk".