Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:35

Ik heb laatst een paar documantaire aflevering gezien over afghanistan en ik wens het niemand toe om daar naar toe gestuurd te worden.
Wat nou veilig... kleine meisjes onder de wonden en scherven in hun huid, omdat er gedacht werd dat er taliban zat, dus we gooien er maar een bom op.
Van mij mag Sahar blijven, ook als ze nog een hoop nederlands moest leren en op het vmbo zat...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:45

Silvia schreef:
Wie gaat voor die mensen betalen?

Dezelfde mensen die betalen voor andere minder-intelligente mensen in Nederland :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:23

Heino schreef:
Silvia schreef:
Wie gaat voor die mensen betalen?

Dezelfde mensen die betalen voor andere minder-intelligente mensen in Nederland :)

:j En misschien zelfs wel mensen als Sahar, als ze later groot zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:55

Myca schreef:
Meisjes als Sahar zijn geen meisjes waar wij als Nederlanders op verliezen (Als reactie op Wie gaat dat betalen?). Ze doet het beter dan het gemiddelde Nederlandse kind. Het ligt in de lijn dat ze later een goede baan kan krijgen en navenant belasting gaat betalen. Met onze vergrijzing zouden we hier blij mee moeten zijn.

Helemaal mee eens :)

danneke80

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:06

Uit menselijk oogpunt vind ik het verschrikkelijk dat zo'n meisje naar een land als Afghanistan moet.

Beleidsmatig vind ik het echter een andere zaak. Sahar en haar familie heeft al jaren geleden te horen gekregen (nog voor ze ingeburgerd waren) dat ze niet in Nederland mochten blijven. Dat zo'n familie dan blijft procederen met inderdaad de kans dat ze jaaaren later alsnog weg moeten moet mijns inziens voor hun eigen rekening komen.
Dat is geen falend beleid, dat is de eigen vrije keuze van die mensen. Ze hadden ook na de eerste afwijzing terug kunnen gaan en ze hebben een andere keuze gemaakt. Maar doorprocederen mag geen garantie worden voor een vergunning.

Overigens kan dit stapelen van aanvragen in de nieuwe asielprocedure niet meer.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:34

danneke80 Terug gaan naar Afganistan kan je nauwelijks een eigen keuze noemen. Die mensen zijn niet voor niets gevlucht. We hebben het hier niet over gastarbeiders of economische vluchtelingen. In Afganistan heerst een onmenselijk regiem en al helemaal voor mensen die nadenken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:39

:n Ik adviseer iedereen die mensen terug wil sturen naar Afghanistan, om het al eerder door mij genoemde boek 'Duizend Schitterende Zonnen' te lezen. Het is in alle gevallen onmenselijk om mensen daarheen terug te sturen, niet alleen als ze hier al ingeburgerd zijn.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:48

@Myca: Zoals ik al in de eerste zin van mijn post schreef vind ik Afghanistan geen geschikt of veilig land.
@Blue_Eyes: Dank voor de tip, ik zal het gaan lezen.

Toch blijft voor mij overeind dat het gezin van Sahar al jaren geleden wist dat ze niet in Nederland mochten blijven. Dat zijn nu eenmaal de wetten van dit land en die zijn uitgevoerd.
Of het gezin van Sahar economische vluchtelingen of gastarbeiders zijn weet ik niet, ik ken de mensen niet persoonlijk. Wel weet ik dat iedere asielaanvraag individueel beoordeeld wordt, en dat het gezin kennelijk niet genoeg heeft meegemaakt in Afghanistan om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning. Wat dat betreft kijkt asiel niet of iemand ingeburgerd is of niet, er wordt gekeken naar de redenen waarom mensen het land uit gegaan zijn. Sahar heeft het nieuws gehaald, vele andere mensen hebben dit niet. Het zou van rechtsongelijkheid spreken als zij mag blijven omdat ze in de media is en vele anderen die dit niet hebben en misschien nog veel schrijnender zijn, wel weg moeten.
Dit is mijn beleidsmatige point of view. Zelf ben ik een groot voorstander van gelijkheid voor iedereen. Zo ook in deze zaak. Dus als er iets verandert, dan de wet of het beleid voor alle Afghanen veranderen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:03

wat ik mij altijd afvraag:

stel jullie komen in een situatie dat je met je man of je vriend moet vluchten. Zou je dan tijdens de asielprocedure kinderen verwekken? Ook al duurt deze bijvoorbeeld 5 jaar?

Mij lijkt het zeker niet verstandig om te doen. Zolang de toekomst zo onzeker is kan je dat beter niet doen.

Iedereen doet overigens nu moeilijk omdat sahar een gezicht gekregen heeft. Wanneer ze nog een nummertje geweest was had je niemand er over gehoord.

De dood van 1 man is een tragedie de dood van miljoenen is een cijfer.

Dat is eigenlijk wat het beste past bij dit onderwerp. 1 meisje terug is heel erg. 1000 families doen we niet moeilijk om.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:03

Ik ben niet voor generalisering.
Even theoretisch: Een mannelijke Taliban-aanhanger die hier asiel vraagt doet dat niet omdat hij last heeft van het regiem, maar waarschijnlijk vanuit economisch oogpunt. Zo iemand mag van mij linea recta terug naar Afganistan.
Voor een gezin met een meer westerse kijk op het leven, tegen vrouwenonderdrukking en tegen het huidige Afgaanse regiem die daardoor in moeilijkheden komen is het een heel ander verhaal.

Ik zou juist willen pleiten voor een degelijke individuele beoordeling. Zeker niet zoals het nu gebeurt, waarop IND op grond van onverifieerbare bronnen aangeeft dat het wel veilig is daar.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:55

robert45 schreef:
wat ik mij altijd afvraag:

stel jullie komen in een situatie dat je met je man of je vriend moet vluchten. Zou je dan tijdens de asielprocedure kinderen verwekken? Ook al duurt deze bijvoorbeeld 5 jaar?

Mij lijkt het zeker niet verstandig om te doen. Zolang de toekomst zo onzeker is kan je dat beter niet doen.

Iedereen doet overigens nu moeilijk omdat sahar een gezicht gekregen heeft. Wanneer ze nog een nummertje geweest was had je niemand er over gehoord.

De dood van 1 man is een tragedie de dood van miljoenen is een cijfer.

Dat is eigenlijk wat het beste past bij dit onderwerp. 1 meisje terug is heel erg. 1000 families doen we niet moeilijk om.

Iedereen heeft het recht om kinderen te krijgen.

Maar het is, vind ik, juist slecht om mensen als een nummertje te zien. Dus ik vind dat een beetje een raar argument. Omdat 'we' niet moeilijk doen over meerdere gevallen maar zodra één meisje een gezicht krijgt mensen inzicht krijgen wat voor schrijnende gevallen er eigenlijk bestaan we anders gaan kijken is toch juist een goede zaak. Zo breng je immers zaken aan het licht.

Is het niet hypocriet om massaal te vallen over Brandon, maar als het om duizenden, miljoenen mensen zijn die mensonwaardig leven sluiten we onze ogen omdat het geen 'Nederlanders' zijn?

En in dit geval gaat het zoals al uitgelegd over een politieke vluchteling. Maar het moeilijke is. Wanneer het gaat om een moeder met kinderen die haar kinderen moet zien sterven van de honger, dat is ook een economische vluchteling, maar op hulp kan zij niet rekenen. Mensen raken verstrikt in een bureaucratie. Terwijl waar het eigenlijk om gaat lijken we uit het oog verloren.

En politieke vluchtelingen zijn juist vaak de intellectuelen uit bijvoorbeeld Afghanistan. Er is dus vaak geen enkele reden om niet aan te nemen dat deze na een periode van inburgering geen enkele steun meer nodig hebben vanuit de regering en belasting gaan betalen om, zoals eerder al gezegd, op den duur onze vergrijzing te betalen wanneer er een tekort is ontstaan aan beroepsbevolking.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:44

@Myca: Alles wordt ook individueel beoordeeld. Maar die taliban strijder zal nooit zeggen dat hij Taliban-strijder is, dan kan hij zijn asiel vergeten. De man verzint dus een verhaal (of niets, dat kan ook) en probeert op deze wijze Nederland binnen te komen.
Mensen die aannemelijk kunnen maken dat ze meer risico lopen dan een ander die krijgen sneller een vergunning dan een gewone afghaanse burger.
Waar baseer jij overigens op dat de IND onverifieerbare bronnen gebruikt? Bij mijn weten heeft IND juist heel veel bronnen en vertrouwenspersonen afkomstig uit het gebied zelf.

Of ik zelf aan kinderen zou beginnen tijdens een asielprocedure weet ik niet. Als de wens heel groot was misschien wel. Maar veel asielzoekers zijn niet gewend om aan geboortebeperking te doen en dan gebeurt het gewoon.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:14

Citaat:
Alles wordt ook individueel beoordeeld. Maar die taliban strijder zal nooit zeggen dat hij Taliban-strijder is, dan kan hij zijn asiel vergeten. De man verzint dus een verhaal (of niets, dat kan ook) en probeert op deze wijze Nederland binnen te komen.

Maar een verhaal vertellen is iets anders dan een totaal andere levensstijl laten zien zoals het gezin van Sahar. Hoe graag je ook ergens wilt blijven, je houdt het zo lang niet vol om een levensstijl te faken die niet bij je past. Een gezin met een dergelijke levensstijl redt het gewoon niet in Afghanistan.

Mijn ervaringen met de IND zijn helaas ook niet positief :n

Citaat:

Onjuist, in mijn geval. Ik erger me hier al jaren aan en laat dat ook regelmatig horen. Ik vind het feit dat dit geen op zichzelf staand geval is, nog veel schrijnender dan wanneer het dat wel zou zijn geweest.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:47

[quote="danneke80Waar baseer jij overigens op dat de IND onverifieerbare bronnen gebruikt? Bij mijn weten heeft IND juist heel veel bronnen en vertrouwenspersonen afkomstig uit het gebied zelf.[/quote]

Ik doelde op de BMA artsen van de IND:
http://www.publiekeomroep.nl/artikelen/ ... p-het-spel

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:53

Van mij mag ze blijven.
Ze sturen áltijd de verkeerde mensen terug naar hun land van afkomst.
Niet alleen Sahar maar vele andere kinderen,gezinnen en/of vaders en moeders sturen ze terug,terwijl deze mensen geen vlieg kwaad doen en helemaal nederlands zijn.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:04

BMA artsen weet ik niet veel van, maar dat is in ieder geval een heel andere beoordeling dan die van de asielaanvraag. Ik zal vanavond het programma bekijken als ik thuis ben. Lijkt me erg interessant.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:25

Die uitzending gaat wel over asielaanvragen alleen dan op medische gronden, niet op politieke gronden. Maar als ik BMA arts was zou ik dat nu niet meer in het openbaar durven zeggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:34

Heino schreef:
Asielprocedure moet gewoon veel en veel sneller.

Precies. Hier in Portugal zijn 2! asielzoekerscentra met elk ruimte voor 20! personen. Ze krijgen drie maanden de tijd om werk te vinden. Lukt dat niet, gaan ze onherroepelijk terug. Dit beleid is bekend en daarom vluchtten ze eerder naar Spanje, dat overspoeld wordt, dan hier. Verder is het hier ook een duidelijk katholiek land en dat houdt al veel tegen. Nederland heeft geen duidelijk imago behalve dat het een luilekker land lijkt waar alles kan en mag en er makkelijk een uitkering verkregen wordt.
Men weet in het buitenland dondersgoed welk land te kiezen.
Nederland moet een duidelijker beleid hebben en snellere procedures, zodat mensen er niet jaren blijven wonen in afwachting. Of ze mogen blijven, of niet.
Ik ben niet tegen hard zijn als het maar van te voren duidelijk is dat het beleid zo is. Maar ik ben wel tegen mensen jaren op een uitspraak laten wachten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:44

Gaat dit over economische vluchtelingen of politieke?
Portugal zit ook bij de EU dus die zal toch verdragen etc moeten toetsen of iemand nu werk heeft of niet.
Je kunt iemand die verdragsvluchteling is echt niet terug sturen omdat ie geen werk heeft.

M.b.t. economische vluchtelingen vind ik dit wel een goede procedure. Als iemand voor het land wil doen mag hij blijven en anders niet. Lukt het veel mensen om werk te vinden in Portugal?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:52

Politieke vluchtelingen komen hier volgens mij niet meer. De laatste waren de Joden. Kan er naast zitten, het is niet iets waar ik nou dagelijks op zit te studeren. Maar ik zal even kijken of ik er op internet wat over kan vinden en dat later posten. Van dat drie maanden beleid weet ik alleen doordat het in de krant stond wegens de opvang van vluchtelingen die eigenlijk naar Spanje wilde, maar de motor van hun boot stopte ermee en toen waren ze afgedreven...

Geen idee of ze makkelijk werk vinden, maar ik kan wel zeggen dat de mensen die hier gesluierd gaan, met een lantaarntje te zoeken zijn. Dus of ze passen zich bijna allemaal geheel aan, of er komen gewoon haast geen islamieten Portugal binnen, omdat het, nogmaals zich duidelijk profileerd als Katholiek land.

Wie bedacht de term economische vluchteling? Als je komt om je te verrijken ben je geen vluchteling. Dan ben je een opportunist. Een migrant.
Niemand is verplicht economische vluchtelingen aan te nemen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:00

Ik denk ook; Als je dan toch economisch op de vlucht slaat, beland je waarschijnlijk niet in Portugal.
Laatst bijgewerkt door Myca op 25-01-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:04

Economische vluchteling is volgens mij een gek woord als je het opvat dat sommige mensen vluchten uit armoede. Omdat ze bijvoorbeeld hun kinderen niet kunnen voeden in hun eigen land. Dan is het toch een vluchteling? Als het gaat om verrijking ben je indd gewoon een migrant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:33

Als je je kinderen niet kunt voeden in eigen land, heb je ook niet het geld om dat land te verlaten.

Ik heb wat gevonden over politieke vluchtelingen hier. Zal even een snelle vertaling geven.
http://www.acidi.gov.pt/noticias/visual ... de-pedidos

Portugal heeft de minste aanvragen voor politiek asiel van de EU.

Citaat:
"Portugal is een van de landen van de Europese Unie die de minste vluchtelingen opneemt en de minste aanvragen voor die staat heeft" , volgens de minister van staat en binnenlandse administratie , António Costa. De gouverneur sprak gisteren met journalisten in het Vluchtelingen opvangcentrum in Bobadela, in de gemeente Loures, waar hij 12 politieke vluchtelingen uit beneden Saharisch Afrika bezocht die gisteren uit Marokko in Portugal aankwamen.

"Alleen Estland en Letland hebben minder asiel aanvragen en minder vluchtelingen. Zelfs landen die kleiner zijn dan Portugal, zoals Malta en Litouwen, hebben niet alleen meer aanvragen, maar ook de meeste vluchtelingen.", stelt António Costa, toevoegend dat er in 2005 84 asielaanvragen waren in Portugal.

De minister groette en verwelkomde in het Frans de vijf van de Ivoorkust, vijf uit Serra Leona en twee uit Kameroen, die beschermd gaan verblijven in Portugal volgens het accoord van het hoge commesariaat van de verenigde naties voor vluchtelingen, dat António Guterres bestuurd.

"Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen de wens voor immigratie en de noodzaak voor interne bescherming aan vluchtelingen, die vervolgd worden in eigen land, die lijden onder oorlog of schending van mensenrechten en zuiver bescherming zoeken", bevestigd António Costa.

De governeur benadrukt dat Portugal met Spanje " een van de meest gespannen grenzen heeft van de Europese Unie" en werkt samen met het buurland voor de beveiliging van de gezamelijke grens met patrouilles met agenten van de Serviço de estrangeiros e Fronteiras (SEF) e da Guarda Nacional republicana (GNR).

De 12 vluchtelingen die vandaag in Portugal aankwamen worden samengevoegd met de negen die ook asiel willen en als in het Opvangcentrum van Bobadela, met een capaciteit voor 21 personen, verblijven.

Volgens de directeur van de Portugese Raad voor Vluchtelingen, Teresa Tito Morais, zullen de 12 nieuw aangekomen vluchtelingen toegang hebben tot juridische, medische en psychologische hulp, tot ene cursus Portugees, imformatica en beroepsvorming en een noodsubsidie van ongeveer 30 euro per week krijgen*

Het doel is hun invoeging in de arbeidsmarkt en de Portugese maatschappij, verklaarde de verantwoordelijke.

De vluchtelingen kwamen aan het begin van de middag aan bij de gemengde Portugees-Spaanse post aan d ePortugese grens bij de internationale brug van Guadiana, in de Algarve.

Ze zijn een deel van een groep van 20 door de pelo ACNUR geidentificeerden als gevolg van de recente humanitaire crisis in Ceuta en Melilla en sindsdien beschermd op Marokkaans grondgebied door die internationale organisatie.

De ACNUR heeft de laatste weken met de Portugese en Spaanse gouverneurs onderhandeld over het lot van de immigranten, waarvan acht door spanje en 12 door Portugal geaccpeteerd."

ACL/JMP
Lusa

* Dat is ongeveer de helft van het minimum loon.

Het lijkt erop dat alle politieke asielzoekers daadwerkelijk de status krijgen en dus opgenomen worden in de maatschappij, want ik lees nooit iets over prostesten op afwijzingen.
Maar hun aantal is dus ontzettend klein.

In een ander bericht over twee families lees ik dat ze minimaal 6 maanden in opvang verblijven en dat ze daar ook te eten krijgen, dus het geld is echt voor kleding enzo. De zes maanden zijn nodig om de taal te beheersen en werk te vinden terwijl ondertussen zo snel mogelijk de papieren in orde gemaakt worden.

Verder bestaat er een Europees accoord waarin staat dat ze dertig (politieke)vluchtelingen per jaar zullen ontvangen.

De nieuwere berichten moet ik nog lezen, het lijkt erop dat ze onder druk staan om er meer op te nemen.

Maar goed, het gaat niet om Portugal, ik haalde het alleen maar aan omdat het hele vluchtelingenbeleid hier gewoon geen probleem is. Nederland heeft zijn eigen problemen gecreeerd en daar moeten ingeburgerden nu onder lijden. Niet mogen blijven is niet mogen blijven, dat recht heeft Nederland, om die uitspraak te doen, maar ze moeten procedures niet eindeloos laten duren.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:25

Dank je wel voor het vertalen Lusitana, het is inderdaad een beetje offtopic, maar ik vind het wel erg interessant om te lezen hoe het in een ander land gaat.
En inderdaad, ik ben het met je eens dat zowel de asielzoeker als de nederlandse staat rechten en plichten hebben. Het recht om iemand te weigeren, maar ook de plicht om op voortvarende wijze de aanvraag te beoordelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:17

Lusitana, er lopen hier in Nederland ook heel weinig vrouwen daadwerkelijk, echt, volledig gesluierd, dat gaat om tientallen, mischien 150 landelijk en daar zitten er nog een paar bij die puur Nederlands zijn, niets Islamitisch hebben maar het ding gebruiken om zichzelf te verbergen uit angst voor contact met de medemens. Dat lijkt me een beetje heel weinig om speciaal wetgeving voor te maken, die tijd, energie en geld kan beter besteed worden.