Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:25

XmissdaphX schreef:
TS ik denk dat je beter eerst wat informatie kunt zoeken...
Je kan namelijk menig mensen met een ES kwetsen en heel boos maken... :+
Je kan Afrika absoluut niet met Nederland vergelijken.
Daar is de levenstijl heel anders.
En het is geen verslaving.
Het is gewoon een ziekte. Net zoals andere ziektes die je kan hebben.

Waarom moet ik informatie zoeken?
Ik wil graag meningen weten over de stelling, ik zeg niet dat wat ik zeg juist is?
Als ik mn mening niet mag geven voordat ik mezelf 100% inlees dan kan de meerderheid op bokt beter niets meer posten :)

Het is niet 'gewoon' een ziekte als alle andere ziektes. Mij lijkt dat bijvoorbeeld een aandoening aan je darmen hier totaal los van staat.

Zoals urselin zegt kan je dit krijgen door een trigger...
Maar denk je niet dat een eetstoornis een bepaalde verslaving is om controle over jezelf te krijgen?
De verslaving om jezelf onder coltrole te krijgen?
Je beloond jezelf op den duur met een 'laag' gewicht?

Ik geloof zeker dat niemand dit wil hebben, maar ik denk dat veel mensen het zien zoals mijn huisgenoot...
Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik een eetstoornis niet geheel kan begrijpen maar ik zie het niet als een welvaartsziekte.

EngeltjeS

Re: Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:26

Welke eetstoornis bedoel je nou?

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:26

faye1995 schreef:
EngeltjeS schreef:
Afrika is een heel ander wereld deel dan Nederland. Een hele andere levenstijl. Zij zullen wel wat hebben, wat wij in nederland niet zo ervaren.

Daar gaat het niet om ;)

Ben benieuwd naar dat stukje..
Overigens, ik deel de mening van mn huisgenoot niet echt. Ik heb er eigenlijk niet echt een mening over....
Anorexia ligt toch op je genen heb ik ook begrepen? Tenminste, de soort 'verslavingsvariant'?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het misschien wel een beetje als een verslaving zie, net als roken/drugs/alcohol.
En eerlijk is eerlijk ik vind iedere verslaving een enorme vorm van zwakte.
Dit komt ook in andere landen en werelddelen voor natuurlijk, maar hier stoppen ze bijvoorbeeld met eten terwijl ze in andere landen misschien meer roken oid.
Dan heeft het misschien toch wel een beetje met welvaart te maken? Hier is eten voor handen, maar door een psychisch probleem wil je het niet.
'Daar' is geen eten voor handen maar men smeekt erom. In die zin is het hypocriet natuurlijk.

Overigens; het valt me wel op dat er steeds vaker topics verschijnen waarin mensen vertellen over hun eetprobleem. Ik had nooit gedacht dat het zo veel voor kwam.

Ik wil ook even reageren op jouw redenering dat anorexia in jouw ogen een verslaving is en daarom een vorm van zwakte zou zijn.
Ik denk juist dat mensen met een eetstoornis een ongelooflijk sterke wil hebben, om zichzelf uit te kunnen hongeren tot ze erbij neervallen.
Helaas word hun sterke wil beinvloed door een ziekte. Maar ik zie deze mensen zeker niet als zwak.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:29

Een verslaving is zeker geen zwakte... Het maakt een mens nog sterker, als het er mee kan stoppen.
Zwakte bestaat in mijn ogen zeker niet.

Als iemand met anorexia echt wil afvallen, is het zo sterk, dat het ook lukt.
maar ook als een anorexia-persoon wil stoppen met de ziekte etc. Zal het zich zelf bewijzen, hoe sterk die persoon is.

Zeker geen zwakte.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:31

EngeltjeS schreef:

Ik heb het over een eetstoornis, niet over een bepaalde vorm van de eetstoornis...

@Milamila; Dat kan idd een mening zijn :) Het is misschien niet zozeer zwak dat deze mensen zo'n doel hebben en dit nastreven, maar het is vind ik zwak dat men ooit met een verslaving begint. Men geeft ergens aan toe, dat is wat ik denk ik het zwakke element vind.
Dat zij volhouden is niet zwak, deze personen zullen een sterke wil hebben.

Maar net als met een verslaving aan drugs, vind ik het 'zwak' dat men ergens aan begint en dus toegeeft.

Zwak is eigenlijk een onaardig woord, maar dat was even zo snel in me opgekomen ;)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:32

faye1995 schreef:
XmissdaphX schreef:

Ik wil graag meningen weten over de stelling, ik zeg niet dat wat ik zeg juist is?
Als ik mn mening niet mag geven voordat ik mezelf 100% inlees dan kan de meerderheid op bokt beter niets meer posten :)

Het is niet 'gewoon' een ziekte als alle andere ziektes. Mij lijkt dat bijvoorbeeld een aandoening aan je darmen hier totaal los van staat.

Maar denk je niet dat een eetstoornis een bepaalde verslaving is om controle over jezelf te krijgen?

Ik geloof zeker dat niemand dit wil hebben, maar ik denk dat veel mensen het zien zoals mijn huisgenoot...
Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik een eetstoornis niet geheel kan begrijpen maar ik zie het niet als een welvaartsziekte.

Sorry maar mijn mening is dat als je een vraag over een ziekte of whatever hebt, dat je daar informatie over zoekt.
Het zou het zelfde zijn als ik iets zou vragen over ADHD terwijl ik er helemaal niets vanaf weer :?
Nog een voorbeeld.
Ik vraag toch ook niet of borskanker een welvaartziekte is..
Ik zou dan eerst kijken hoe het komt dat iemand borstkanker krijgt en als je het dan niet weet zoeen topic op het internet zetten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:33

faye1995 schreef:
XmissdaphX schreef:

niet iedere (of eigenlijk geen!) eetstoornis heeft met gewicht te maken ;)
vandaar dat ik vermoed, dat je anorexia bedoeld, omdat deze mensen vaak dunner worden ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:33

faye1995 schreef:

Ik zie het niet als een verslaving, omdat het doel niet is om jezelf te belonen.
Maar om grip te krijgen op je leven.
Moet je voorstellen dat álles in je leven een puinzooi is (ouders gaan scheiden, hebben ruzie, jij staat onder druk op school) en je bent een persoon die naar perfectionisme neigt en dingen onder controle wil houden. Dan kan het zijn dat je een eetstoornis ontwikkelt om maar ergens controle op te krijgen. Maar het kan ook zijn dat je aan de drugs raakt om te kunnen functioneren en jezelf goed te voelen :)

Een verslaving is ook niet zo makkelijk vanaf te komen als de meeste mensen denken.
Dit heeft ook te maken met je hersenen en tolerantie die je op bouwt.
En wederom triggers, omgevingsfactoren, persoonstype, bepaalde (genetische) gevoeligheid.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:34

XmissdaphX schreef:
faye1995 schreef:

Sorry maar mijn mening is dat als je een vraag over een ziekte of whatever hebt, dat je daar informatie over zoekt.
Het zou het zelfde zijn als ik iets zou vragen over ADHD terwijl ik er helemaal niets vanaf weer :?
Nog een voorbeeld.
Ik vraag toch ook niet of borskanker een welvaartziekte is..
Ik zou dan eerst kijken hoe het komt dat iemand borstkanker krijgt en als je het dan niet weet zoeen topic op het internet zetten.

}:0, jammer dat er nu weer dit soort reacties komen.
Ik start een topic met de intentie om daar een gesprek over te voeren. Ik neem aan dat niet iedereen hier alle ins-en outs van een eetstoornis weet anders was het vast allemaal verholpen.
Ik ga ervan uit dat jij ook niet alles tot op wetenschappelijk niveau beheerst door je posts, en toch blijf je posten.
Moet jij je dan ook niet beter inlezen?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:35

Vjestagirl schreef:
Anorexia is een geestelijke ziekte, en ik denk dat het niet te begrijpen is als je het niet hebt. Ik vind dat er ook erg makkelijk over gedaan word, een klasgenote van me zei ooit 'ja, ze doet het toch zelf, moet ze maar meer eten'. Het is zoiets als een virus krijgen: de een is er gevoeliger voor dan de ander, maar je kunt het niet tegenhouden...

idd helemaal mee eens!
als buitenstaander ervaar je het heel anders, dan die gene zelf!

ik ook een eetstoornis patient ( die het nog moet gaan inzien) heb ik ook gekregen door redenen/dingen die ik heb meegemaakt.
en idd zoals XmissdaphX al zegt, zoiets kan je niet begrijpen als jet zelf nooit hebt gehad.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:36

Daph ervaart het zelf, en vind het heel moeilijk als men het niet begrijpt ;) (net als vele andere mensen met ES)

Wat wil je bereiken met het topic? :) een gezellig gesprek? over hoe mensen zich zelf te grazen nemen?

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:36

faye1995 schreef:
EngeltjeS schreef:

Ik heb het over een eetstoornis, niet over een bepaalde vorm van de eetstoornis...

@Milamila; Dat kan idd een mening zijn :) Het is misschien niet zozeer zwak dat deze mensen zo'n doel hebben en dit nastreven, maar het is vind ik zwak dat men ooit met een verslaving begint. Men geeft ergens aan toe, dat is wat ik denk ik het zwakke element vind.
Dat zij volhouden is niet zwak, deze personen zullen een sterke wil hebben.

Maar net als met een verslaving aan drugs, vind ik het 'zwak' dat men ergens aan begint en dus toegeeft.

Zwak is eigenlijk een onaardig woord, maar dat was even zo snel in me opgekomen ;)

Ik denk dat jij een persoon bent die erg weinig aanleg heeft voor verslavingen, zou dat kunnen? Dan is het ook erg moeilijk om te begrijpen hoe het voor een ander is die dat wel heeft.
Daarbij is het ook een mening dat het een verslaving is. Het word wel eens zo genoemd, een verslaving aan de controle bijvoorbeeld, maar het begint niet persee als een verslaving.
Vaak vanuit een onderliggend probleem, gevoel van controleverlies, seksueel misbruik (= ook controleverlies), angsten, etc.
Het kan dus beter beschreven worden als een psychische stoornis waarbij het beeld van de werkelijkheid word verstoord, dan als een verslaving. Het feit dat het beeld van de werkelijkheid verstoord is bij een persoon met eetstoornis, verklaard ook waarom mensen die deze stoornis niet hebben die absoluut niet kunnen begrijpen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:37

EngeltjeS schreef:
faye1995 schreef:

niet iedere (of eigenlijk geen!) eetstoornis heeft met gewicht te maken ;)
vandaar dat ik vermoed, dat je anorexia bedoeld, omdat deze mensen vaak dunner worden ;)

Klopt, dat is inderdaad niet zo handig neergezet.
Ik doel eigenlijk gewoon op alle eetstoornissen; Anorexia/boulimia/uitbuien :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:40

misschien ben ik wel de enige hoor die zo denkt.
ik krijg beetje het gevoel dat je mensen met een ES naar beneden wil halen.
want snap absoluut niet waarom je dit topic opent.. vind beetje zielig.
kan me niet schelen wat andere vinden dat ik hier van zeg maar zo komt dit op mij over..
alsof we dit zelf willen.. mensen die geen ES hebben gehad/hebben snappen niet hoe we ons voelen.
en net als wat EngeltjeS zegt wat wil je met dit topic bereiken?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:42

EngeltjeS schreef:
Daph ervaart het zelf, en vind het heel moeilijk als men het niet begrijpt ;) (net als vele andere mensen met ES)

Wat wil je bereiken met het topic? :) een gezellig gesprek? over hoe mensen zich zelf te grazen nemen?

Goh, ik merk wel dit het een erg gevoelig onderwerp is als mensen de psychische problemen niet begrijpen?
Ik wil met dit topic proberen om mensen het juist te laten begrijpen.
Er zullen ongetwijfeld met mijn huisgenoot meer mensen zijn die het een welvaartziekte vinden, of met mij een vorm van verslaving.
Jullie blijven allemaal roepen dat niemand jullie begrijpt, maar jullie doen ook niet erg je best.
Of ik lees me niet goed in, of ik wil er iets mee bereiken zoals een gezellig gesprek?

Tegenwoordig opent mening meisje een topic bij menselwelzijn met het onderwerp anorexia of een andere eetstoornis; Mag daar dan alleen over gezegd worden dat het zielig is of mag er ook een andere noot bij geplaatst worden?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:42

NM >> MW

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:42

IK ZEG NIET DAT MENSEN DIT ZELF WILLEN ALS JE FF LEEST ZIE JE HET ZELF OOK ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:43

Ik denk dat de TS met onbegrip kampt en niemand opzettelijk wil kwetsen.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige opmerkingen als kwetsend ervaren kunnen worden door mensen die met een eetstoornis te maken hebben (gehad).

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:44

faye1995 schreef:
IK ZEG NIET DAT MENSEN DIT ZELF WILLEN ALS JE FF LEEST ZIE JE HET ZELF OOK ;)

oke dat is mijn fout!
maar ik krijg het gevoel dat je mensen met een ES naar beneden haalt!
en dat vind ik niet kunnen
kan je best zeggen dat dat niet zo is, ik zie het wel zo.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:45

urselin schreef:
Ik denk dat de TS met onbegrip kampt en niemand opzettelijk wil kwetsen.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige opmerkingen als kwetsend ervaren kunnen worden door mensen die met een eetstoornis te maken hebben (gehad).

ja dat klopt ben het met je eens ;)
ja die komen kwetsend over idd, omdat ik dan misschien wel de enige mag zijn die het idee / gevoel heeft dat ze mensen met een ES naar beneden haalt op deze manier.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:48

Het is niet alleen mijn onbegrip, het is het onbegrip van m'n huisgenoot waardoor ik in eerste instantie dit topic opende.
Ik merk dat er veel mensen zijn die het met mij niet begrijpen, en ik heb nota bene 4 jaar met een met een 'anorexia patient' in huis gewoond.
Ik vind dat de meesten hier zich wel erg snel aangevallen voelen en geen moeite nemen om het duidelijk(er) te maken aan de buitenwereld.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:48

faye1995 schreef:
EngeltjeS schreef:

Goh, ik merk wel dit het een erg gevoelig onderwerp is als mensen de psychische problemen niet begrijpen?
Er zullen ongetwijfeld met mijn huisgenoot meer mensen zijn die het een welvaartziekte vinden, of met mij een vorm van verslaving.
Jullie blijven allemaal roepen dat niemand jullie begrijpt, maar jullie doen ook niet erg je best.
Of ik lees me niet goed in, of ik wil er iets mee bereiken zoals een gezellig gesprek?

Tegenwoordig opent mening meisje een topic bij menselwelzijn met het onderwerp anorexia of een andere eetstoornis; Mag daar dan alleen over gezegd worden dat het zielig is of mag er ook een andere noot bij geplaatst worden?

de manier waarop je praat/typt komt al niet fijn over voor mij.
heel bot en hard ( kan wel aan mij liggen )
dit is idd een gevoelig onderwerp, omdat er mensen hier op bokt zijn die een ES hebben.
en als je het nooit heb gehad/niet hebt snap je mensen met een ES ook niet.
PARDON? nou maak je me echt pissig met dit; Jullie blijven allemaal roepen dat niemand jullie begrijpt, maar jullie doen ook niet erg je best.

jij weet helemaal niet of ik/ andere hun best doen/ me best doe!!!
hoe kan je zoiets zeggen, jij weet niet hoe moeilijk zoiets is!
denk even na voor je ineens zoiets zegt.
sorry maar hier kan ik echt niet tegen

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:51

faye1995 schreef:
EngeltjeS schreef:

Okee dit is (hopelijk) het laaste berichtje wat ik ga praten in dit topic.
Wij doen niet ons best?!
Je wilt niet weten hoe wij het allemaal doen.
Jij zult het in ieder geval nooit begrijpen ;)
En je moet juist blij wezen dat er meisjes een topic openen over een psychologische stoornis.
ik ben juist trots op die meiden dat ze ervoor uitkomen.
De meeste meisjes willen niet eens zielig gevonden worden, maar willen hun verhaal kwijt omdat het aan je zuigt.
Hier wat site waar je informatie kan halen ;) Dat lijkt me namelijk wel een goed plan.
http://www.proud2bme.nl
http://www.eetstoornis.info
http://www.sabn.nl/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar extreme Pro-Ana website verwijderd.

Daphx93

Re: Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:53

Genoeg site met informatie ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:53

Als ik je posts lees krijg ik het gevoel dat je, door zo hard te roepen dat een verslaving zwak is en dat je het niet begrijpt enz, dat je zélf er bang voor bent.
Mensen met een verslaving krijgen een lichamelijke kick van iets. Het vervelende van een eetstoornis is dat je eten nodig hebt, vroeger of later. Dus of je nu wilt of niet, voeding is niet te vermijden en is dus een dagelijkse uitdaging voor mensen met een eetstoornis.
Ik ken een paar mensen en die zijn allemaal heel intelligent, hebben een ijzeren wil en doorzettingsvermogen. De meeste dan. En dat maakt het zo moeilijk om hun te veranderen, want ze beheersen hun lijf behoorlijk ver.
Het is een cirkel waar niet zomaar uit te komen is. Roken, drugs drank, dat is allemaal te vermijden. Eten niet.