.
Ik ben tegen. Je moet als overheid niet alles willen regelen voor mensen. Voor veel mensen is het ook een jaarlijks terugkerend plezier wat gewoon een traditie is. Daarnaast hoef je niet in andermans portemonnee te kijken. Als iemand veel geld uit wil geven aan vuurwerk, dan kan ie het ergens anders niet aan uitgeven. Dat is de keuze van die persoon. Je kan het nutteloos vinden maar grote kans dat desbetreffende persoon het waanzin vindt dat jij voor je paard kapitalen uitgeeft.
[b1. ]ik kijk bij niemand in de portomonee, ik zeg nergens dat ik het onzin vind dat er voor miljoenen de lucht in gaat, een ieder moet zelf weten wat ie met zijn geld doet. Ik zeg JUIST dat het economisch geen strakke zet zal zijn om het te verbieden[/b]
Elk jaar gewonden: Die vallen er dagelijks ook in het verkeer en de meeste gewonden vallen bij klussen in huis. Moeten we dat ook maar verbieden?
2. niet echt vergelijkbaar IMO.Elk jaar doden: Die vallen er voornamelijk door gestunt met vuurwerk en domme pech. Domme pech kan je overal overkomen.
3. nee hoor, gewoon geen vuurwerk afsteken, loop je ook geen risicoElk jaar overlast: Je weet dat het oud en nieuw is en dit gewoon erbij hoort. Ik heb elk jaar overlast van het dorpsfeest wat muziek draait waar ik niet van hou. Tja, de rest van het jaar heb ik er geen last van en andere mensen hebben er veel plezier van. Live and let live zou ik zeggen.
4. dat het erbij hoort? Dat halve dorpen gesloopt worden? Dat containers binnen gezet moeten worden omdat ze anders opgeblazen worden? Dat de ruiten van boshokjes vervangen moeten worden voor houten platen omdat ze anders opgeblazen worden? Dat hoort? Dat is normaal? Elk jaar mensen die de straat niet op durven: Er zijn zoveel redenen waarom mensen de straat niet op durven. Sommige zijn al bang als er een donker getint iemand door de buurt fietst.
5. ja, die mensen zijn er ook een behoorlijke minderheidsgroepering met psygische problemen als bijv straatvrees, maar daar heb ik het toch niet over? Ik heb het over mensen die niet naar buiten durven omdat ze anders bekogeld worden met vuurwerk door "onze lieve jeugd" (even generaliserend, ik denk dat er best begrepen wordt welke groep ik bedoel) Elk jaar doodsbange huisdieren: geen ervaring mee; mijn dieren zijn niet bang voor vuurwerk, de paarden vinden het carbitschieten zelfs wel interessant. Gebeurt er tenminste wat in de wei en hebben ze wat om naar te kijken. Alleen de eerste klap veroorzaakt een kleine schrikreactie. Als ze merken dat de baas zich er niet druk om maakt staan ze gewoon erbij te kijken en schrikken ook niet meer. De fanfaren bij het jaarlijkse koningsschieten veroorzaakt altijd meer beroering in de wei.
Wilde dieren die van de leg raken vond ik helemaal een hilarisch argument: noem mij eens 1 vogelsoort die in januari al over eieren na gaat denken.
6." van de leg raken" is gewoon een uitdrukking voor van slag raken. Jammer dat je mijn argumenten als belachelijk af doet, zo krijg je geen gezonde discussie IMO