Vuurwerk uit particuliere handen halen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:25

stef schreef:
dat ze het niet gaan doen snapt mn neus ook shilady, daar gaat de discussie ook niet over. Het gaat erover wat JIJ vind, niet of er wat mee gedaan wordt ja of nee

tja ik heb er nooit echt last van gehad woon nu in een dorpje in limburg waar niet echt veel word afgestoken en mn paarden hebben altijd op een plek gestaan waar vuurwerk hun niet kon bereiken :)

Dus nee van mij hoeft het niet verboden te worden ..

Cassidy

Re: Vuurwerk uit particuliere handen halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:31

Ik ben het er absoluut mee eens dat vuurwerk niet in handen behoort van de gemiddelde particulier. Het gemiddelde IQ van de medelanders holt achteruit als er sprake is van vuurwerk, en de bedragen die ermee gemoeit zijn, zijn geen kattepis.
En juist omdat er zoveel geld mee gemoeit is, gaat een verbod op vuurwerk door particulieren er niet komen.
Want geld regeert nog steeds de wereld, en die paar idioten die zichzelf opblazen, handen verliezen, ogen kwijtraken door vuurwerk, daar valt mee te leven toch?
Alleen heel sneu als jij als buitenstaander een vuurpijl in je oog krijgt, je huis in de hens gaat door vuurwerk, je zoontje van 13 komt te overlijden omdat hij naar vuurwerk kijkt die anderen hebben aangestoken, en je dieren een week voor oud en nieuw van de rel zijn omdat een stel pubers rotjes moet gaan afsteken en niemand ze een halt toeroept of toe durft te roepen...
En degenen die mogen dokken, door hogere ziektekostenpremies, dat zijn we allemaal....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:39

Goed gesproken cassidy

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:12

stef schreef:
Elk jaar hetzelfde liedje met oud en nieuw. Heel heel heel veel vuurwerk. Het ene nog mooier dan het ander, maar toch he...
Elk jaar gewonden
Elk jaar doden
Elk jaar overlast
Elk jaar mensen die de straat niet meer op durven
Elk jaar doodsbange (huis) dieren
Etc....

Waarom niet het vuurwerk uit particuliere handen halen en in de handen van profs zetten?
Op centrale punten vuurwerkshows door brandweer of vuurwerkvereniging oid...

Op deze manier is er ook veel beter te controleren op illegaal vuurwerk.

Nadelen zijn er uiteraard ook, want als al het vuurwerk illegaal is, is het natuurlijk ook weer stoer om dat ergens vandaan te plukken.
Daarnaast zal het economisch waarschijnlijk geen strakke zet zijn, maar goed, als ik dan weer kijk wat voor voordelen je eraan hebt....

Wat zijn jullie meningen over deze stelling?

Ik ben tegen. Je moet als overheid niet alles willen regelen voor mensen. Voor veel mensen is het ook een jaarlijks terugkerend plezier wat gewoon een traditie is. Daarnaast hoef je niet in andermans portemonnee te kijken. Als iemand veel geld uit wil geven aan vuurwerk, dan kan ie het ergens anders niet aan uitgeven. Dat is de keuze van die persoon. Je kan het nutteloos vinden maar grote kans dat desbetreffende persoon het waanzin vindt dat jij voor je paard kapitalen uitgeeft.

Elk jaar gewonden: Die vallen er dagelijks ook in het verkeer en de meeste gewonden vallen bij klussen in huis. Moeten we dat ook maar verbieden?
Elk jaar doden: Die vallen er voornamelijk door gestunt met vuurwerk en domme pech. Domme pech kan je overal overkomen.
Elk jaar overlast: Je weet dat het oud en nieuw is en dit gewoon erbij hoort. Ik heb elk jaar overlast van het dorpsfeest wat muziek draait waar ik niet van hou. Tja, de rest van het jaar heb ik er geen last van en andere mensen hebben er veel plezier van. Live and let live zou ik zeggen.
Elk jaar mensen die de straat niet op durven: Er zijn zoveel redenen waarom mensen de straat niet op durven. Sommige zijn al bang als er een donker getint iemand door de buurt fietst.
Elk jaar doodsbange huisdieren: geen ervaring mee; mijn dieren zijn niet bang voor vuurwerk, de paarden vinden het carbitschieten zelfs wel interessant. Gebeurt er tenminste wat in de wei en hebben ze wat om naar te kijken. Alleen de eerste klap veroorzaakt een kleine schrikreactie. Als ze merken dat de baas zich er niet druk om maakt staan ze gewoon erbij te kijken en schrikken ook niet meer. De fanfaren bij het jaarlijkse koningsschieten veroorzaakt altijd meer beroering in de wei.

Wilde dieren die van de leg raken vond ik helemaal een hilarisch argument: noem mij eens 1 vogelsoort die in januari al over eieren na gaat denken. :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:35

Tja, al ben ik ook geen voorstander van werkelijk alles onder regeltjes te bedelven, mensen moeten idd ook nog zelf leren nadenken, ik kan me wel meer vinden in de tekst van cassidy
Cassidy schreef:
Het gemiddelde IQ van de medelanders holt achteruit als er sprake is van vuurwerk
Volgens mij werkt het echt zo...en als ik zo af en toe om me heen kijk lijkt me dat IQ al niet te bijster hoog. Nog los daar van, roken en drank onder de zestien mag niet, alles wat ook maar enigzins riekt naar gevaarlijk dat moet met veiligheidsvoorschriften maar de eerste de beste rolmops van 16 met een stuk buskruit laten spelen, tja, dat moet kunnen want dat is traditie. Vind ik ergens een beetje raar. Vuurwerk is gewoon levensgevaarlijk spul en zou mijns inziens alleen in handen horen van mensen die er tenminste iets verstand van hebben.
En dat, vind ik, bagataliseren van de nadelen, het is maar net wat je wilt zien...Ik zie ouwe vrouwtjes die compleet van slag zijn omdat ze denken dat de oorlog weer begonnen is. Mensen die alles zo regelen dat ze de laatste dagen van het jaar niet meer naar buiten hoeven. Een kennisje dat de rest van haar leven met één zwaar blozende wang rondloopt omdat er een leipo het een idee vond die rommel in haar jas te gooien. Dieren die niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Zelfs een totaal bomproof paard dat midden in een woonwijk staat waar al veel geknald is en daar niet naar omkeek wat voor het eerst in jaren kompleet over de zeik ging. Schuttingen, struiken en bomen die verfikken, overal rommel op straat, slecht slapen omdat je om het uur wakkergeknald wordt en nee het is niet eens oudjaarsnacht. Over wat het aan luchtvervuiling oplevert heb ik het maar niet eens. Ik vind het iig vrij veel overlast voor die paar uurtjes lol die men meent te moeten hebben onder het mom van traditie. Goddank is katten en ganzen van kerken afgooien niet leuk meer en dus als traditie afgeschaft. Het kan blijkbaar wel...(al zie ik het idd met vuurwerk nog niet zo snel gebeuren, lang leve de economie)
Maar waarom ze al zo vroeg vuurwerk verkopen is me nog steeds een raadsel. Vroeger mocht dat pas op de laatste dag, dat hadden ze van mij best zo mogen houden. Wie daadwerkelijk denkt dat iedereen netjes zijn vuurwerk in een donkere kast stopt totdat het O&N is leeft onder een steen, kan haast niet anders...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:40

Anne_GTI schreef:
.

Ik ben tegen. Je moet als overheid niet alles willen regelen voor mensen. Voor veel mensen is het ook een jaarlijks terugkerend plezier wat gewoon een traditie is. Daarnaast hoef je niet in andermans portemonnee te kijken. Als iemand veel geld uit wil geven aan vuurwerk, dan kan ie het ergens anders niet aan uitgeven. Dat is de keuze van die persoon. Je kan het nutteloos vinden maar grote kans dat desbetreffende persoon het waanzin vindt dat jij voor je paard kapitalen uitgeeft.
ik kijk bij niemand in de portomonee, ik zeg nergens dat ik het onzin vind dat er voor miljoenen de lucht in gaat, een ieder moet zelf weten wat ie met zijn geld doet. Ik zeg JUIST dat het economisch geen strakke zet zal zijn om het te verbieden

Elk jaar gewonden: Die vallen er dagelijks ook in het verkeer en de meeste gewonden vallen bij klussen in huis. Moeten we dat ook maar verbieden?
niet echt vergelijkbaar IMO.
Elk jaar doden: Die vallen er voornamelijk door gestunt met vuurwerk en domme pech. Domme pech kan je overal overkomen.
nee hoor, gewoon geen vuurwerk afsteken, loop je ook geen risico
Elk jaar overlast: Je weet dat het oud en nieuw is en dit gewoon erbij hoort. Ik heb elk jaar overlast van het dorpsfeest wat muziek draait waar ik niet van hou. Tja, de rest van het jaar heb ik er geen last van en andere mensen hebben er veel plezier van. Live and let live zou ik zeggen.
dat het erbij hoort? Dat halve dorpen gesloopt worden? Dat containers binnen gezet moeten worden omdat ze anders opgeblazen worden? Dat de ruiten van boshokjes vervangen moeten worden voor houten platen omdat ze anders opgeblazen worden? Dat hoort? Dat is normaal?

Elk jaar mensen die de straat niet op durven: Er zijn zoveel redenen waarom mensen de straat niet op durven. Sommige zijn al bang als er een donker getint iemand door de buurt fietst.
ja, die mensen zijn er ook een behoorlijke minderheidsgroepering met psygische problemen als bijv straatvrees, maar daar heb ik het toch niet over? Ik heb het over mensen die niet naar buiten durven omdat ze anders bekogeld worden met vuurwerk door "onze lieve jeugd" (even generaliserend, ik denk dat er best begrepen wordt welke groep ik bedoel)

Elk jaar doodsbange huisdieren: geen ervaring mee; mijn dieren zijn niet bang voor vuurwerk, de paarden vinden het carbitschieten zelfs wel interessant. Gebeurt er tenminste wat in de wei en hebben ze wat om naar te kijken. Alleen de eerste klap veroorzaakt een kleine schrikreactie. Als ze merken dat de baas zich er niet druk om maakt staan ze gewoon erbij te kijken en schrikken ook niet meer. De fanfaren bij het jaarlijkse koningsschieten veroorzaakt altijd meer beroering in de wei.

Wilde dieren die van de leg raken vond ik helemaal een hilarisch argument: noem mij eens 1 vogelsoort die in januari al over eieren na gaat denken. :D
" van de leg raken" is gewoon een uitdrukking voor van slag raken. Jammer dat je mijn argumenten als belachelijk af doet, zo krijg je geen gezonde discussie IMO

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:49

Al je argumenten hebben te maken met asociale jeugd, niet met vuurwerk ansich.
Er zijn veel meer mensen die gewoon elk jaar plezier hebben van hun eigen vuurwerkpakket waar verder geen overlast door ontstaat. Die straf je dan ook.

Komt het gewoon weer op hetzelfde neer: voedt de jeugd op. Dat doen ouders, scholen, overheid en iedereen in de maatschappij samen. Duidelijjke grenzen aangeven en als je eroverheen gaat staan daar straffen tegenover. We moeten af van de wereld van IKKE en samen in dit land leven. Daar hoort ook niet zeuren over incidentele minder leuke aspecten bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:55

Dieren die bang zijn: maakt niet uit wie dat vuurwerk afsteekt
Mensen die de straat niet op durven: Maakt niet uit wie dat vuurwerk af steekt.
Ongelukken gebeuren bij de beste, het zal de eerste niet zijn waarbij een pot siervuurwerk omvalt en zo in het ziekenhuis terecht komt.
Milieuvervuiling staat los van de jeugd, evenals wild wat "van de leg" gaat.
Dus het is IMO onzin om te stellen dat al mijn argumenten met de jeugd te maken hebben.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:10

Als vuurwerk alleen op de toegestane tijdstippen wordt afgestoken is het ongemak voor mens en dier beperkt.
Milieuvervuiling? Als er een chemisch bedrijf tot de grond toe afbrand is alleen het bluswater een probleem. Dus hoe vervuilend is dan een beetje kruit met papier?

Beperkte overlast kun je je op instellen. Sterker nog, je zal wel moeten hier in Nederland.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:14

goh, dat weerwoord was te verwachten, maar ik denk dat we allemaal weten dat het hele moerdijk verhaal nog wel een staartje gaat krijgen.
Maar nogmaals, waarom moet alles een overtreffende trap zijn?
Je mag niet stelen, maar ach... zolang je niemand vermoord kan het allemaal wel...

Vuurwerk is al een toegestane tijd voor, die mijn inziens wel te ruim is (vroeger was het van 10 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts, tegenwoordig mag het al vanaf 10 uur 's ochtends) Maar buiten die toegestane tijd wordt er ook rustig op los geknald :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:01

Anne_GTI schreef:
Als vuurwerk alleen op de toegestane tijdstippen wordt afgestoken is het ongemak voor mens en dier beperkt.

Als dat ook idd zou gebeuren hoor je mij niet klagen, punt is dat het nu eenmaal niet gebeurt. En het zijn echt niet alleen de notoire aso's, ook mensen met net een borrel teveel op die rare dingen doen laat staan wat men allemaal bedenkt als men zich in een groep ophoudt. En zolang men niet in staat is om ook op dat punt de wet te handhaven mag het van mij zo zijn dat de goeien weer eens onder de kwaaien lijden. Het is niet anders en het scheelt kapotte ogen, vingers, huizen en mensen.
Nee sorry, ik vind het toch te gek. Een luidruchtig feestje bij de buren, dát is incidentele overlast. Net als dat jaarlijks terugkerende dorpsfeest zodat je thuis ongewild wordt getrakteerd op alle nummers van die ene artiest waar je nou net niets mee hebt. Dat is domme pech. Desnoods doppies in de oortjes en gewoon uitzitten, morgen is het over en ja, fijn dat er iig een aantal mensen een leuke avond hebben gehad. Vuurwerk begint als je pech hebt al in november en hier knallen ze nu nog. Dat is in mijn ogen géén incidentele overlast meer.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:31

Van mij mogen ze het direct uit de particuliere handel halen!!! Hier in de buurt hadden ze het niet beter gevonden dan naast de paarden weide vuurwerk af te steken! :( De beestjes waren enorm in paniek, sommige zijn door de draad gegaan omdat ze zo in paniek waren!
Wie haalt dit nu in zijn hoofd?..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:58

Anne_GTI schreef:
Milieuvervuiling? Als er een chemisch bedrijf tot de grond toe afbrand is alleen het bluswater een probleem. Dus hoe vervuilend is dan een beetje kruit met papier?.

Was het maar een beetje kruit met papier. Wat denk je van alle toegevoegde metalen om het vuurwerk dat leuke kleurtje te geven? Wat denk je dat dat in het milieu doet?

De brand in Moerdijk zal tot gevolg hebben dat het bluswater wordt gezuiverd, sloten worden leeggepompt en de grond wordt afgegraven en gereinigd. Dus ga niet schermen met een ongeluk, ga niet vergelijken met een calamiteit...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:04

Ik ben helemaal voor, TS.

Het milleu op nr 1, de stress bij dieren (en wij hebben 't eigenlijk alleen maar over huisdieren, maar denk eens aan alles wat daar buiten leeft?), de ongelukken, de geldverspilling. Yup, wat mij betreft heeeel gauw uit particuliere handen :)

Veel landen hebben een team profs, die met oud & nieuw een prachtig display in elkaar zetten, waar iedereen naar kan kijken. Dat vind ik op zich wel een goed idee, maar dan nog vind ik het vergiftigen van onze omgeving niet opwegen tegen een paar uur 'oooohhh' en 'aaaahhhh'

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:03

Niet voor niets is er bureau HALT. En mensen aanspreken op hun eigen acties zou normaal moeten zijn.
Je moet er alleen wel de ballen voor hebben en op de juiste toon aanspreken, dan valt er met iedereen te praten.

De milieubelasting kan niet veel groter zijn dan een warme zomeravond waarop iedereen de bbq aansteekt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:10

Cassidy schreef:
Anne_GTI schreef:
Milieuvervuiling? Als er een chemisch bedrijf tot de grond toe afbrand is alleen het bluswater een probleem. Dus hoe vervuilend is dan een beetje kruit met papier?.

Was het maar een beetje kruit met papier. Wat denk je van alle toegevoegde metalen om het vuurwerk dat leuke kleurtje te geven? Wat denk je dat dat in het milieu doet?

Was een autootje dan ook maar allen het omhulsel wat al slecht is voor het milieu... ipv ook nog Co2.

En wat denk je dat iedereen met zijn autootje het milieu aan doet?
Wat denk je dat dat in het milieu doet ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:15

stef schreef:
Anne_GTI schreef:
.

[b1. ]ik kijk bij niemand in de portomonee, ik zeg nergens dat ik het onzin vind dat er voor miljoenen de lucht in gaat, een ieder moet zelf weten wat ie met zijn geld doet. Ik zeg JUIST dat het economisch geen strakke zet zal zijn om het te verbieden[/b]

2. niet echt vergelijkbaar IMO.
3. nee hoor, gewoon geen vuurwerk afsteken, loop je ook geen risico
4. dat het erbij hoort? Dat halve dorpen gesloopt worden? Dat containers binnen gezet moeten worden omdat ze anders opgeblazen worden? Dat de ruiten van boshokjes vervangen moeten worden voor houten platen omdat ze anders opgeblazen worden? Dat hoort? Dat is normaal?

5. ja, die mensen zijn er ook een behoorlijke minderheidsgroepering met psygische problemen als bijv straatvrees, maar daar heb ik het toch niet over? Ik heb het over mensen die niet naar buiten durven omdat ze anders bekogeld worden met vuurwerk door "onze lieve jeugd" (even generaliserend, ik denk dat er best begrepen wordt welke groep ik bedoel)

6." van de leg raken" is gewoon een uitdrukking voor van slag raken. Jammer dat je mijn argumenten als belachelijk af doet, zo krijg je geen gezonde discussie IMO

1. /
2.zeker wel vergelijkbaar.. Je zegt : hoevel gewonden er wel niet vallen door vuurwerk. Maar vuurwerk , auto's , elektriciteit (gebeuren ook ongelukken mee) zijn dan net zo gevaarlijk.
Dus zeker wel vergelijkbaar.
3. Na.. omdat die mensen zo idiioot en dom zijn om illegaal + legaal aan mekaar te binden en af te steken en hierbij overlijden moet iedereen maar geen vuurwerk afsteken? dat jij er een hekel aan hebt ... Oké ,maar verbieden ? Nee.. je verpest dan de lol van een ander die het mischien mooi vind om een paar pijlen voor et nieuwe jaar af te steken.
4. Die gevalen die jij noemt heeft niets met vuurwerk zelf te maken ,maar de mensheid. Want dat is nou eenmaal een soort waarrbij vaak een steekje los zit.
5. zelde reden als bij 4. Vuurwerk doe het echt niet zelf hoor :') zie je al een lopend rotje voor je op zoek naar een oma voet? :')
6. Dieren ben ik het met je eens dat het geen prettig iets voor ze is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:36

Vind dit een heel goed idee van je Stef, helemaal niet verkeerd gedacht!
Ik zou zeker ja stemmen als hier een pol voor zou komen, ik wet zeker dat het heel veel leed en schade voorkomt.
Of mensen dit nu allemaal zo geweldig vinden is een tweede, ik begrijp niet wat mensen dr nu aan vinden om vuurwerk af te steken en zoveel risico's durven te nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:00

sja, dat is het probleem denk ik, onbegrip,
de reden van veel meningsverschillen ;)

verbieden?, compleet zinloos, dan word het alleen maar gevaarlijker en oncontroleerbaarder, want dan gaat het gewoon de illegale handel in en dan ga je pas ongelukken en rondslingerende ,lichaamsdelen zien

en daarnaast, iemand die zo slim is om zijn hand op te blazen, zal bij gebrek aan vuurwerk wel iets anders verzinnen om zichzelf mee op te blazen/pijnigen... wat dat betreft ligt dat meer aan de persoon en het inzicht van diegene dan aan waar hij iets dergelijks mee doet , helaas is het risico bij illegale producten dat er meer mensen bij betrokken zullen raken groter dan bij legale producten .

nog een reden dat ik tegen een verbod ben, je kunt idd niet alle risico's dichtspijkeren, moeten we straks in een glazen bol gevuld met watten gaan leven? vooral niet meer nadenken want dat doet onze overheid wel voor ons met zijn overregulatie? wees toch eens een beetje tolerant tegenover dingen die anderen doen
geloof me ik ben echt geen mensen mens, bij het gros van de mensen die ik tegenkom vind ik het een wonder dat ze zonder begeleiding het huis mogen verlaten
en bij veel activiteiten, snap ik niet hoe iemand er ook maar iets aan kan vinden, dorpsfeesten met bijbehorend gebral in feesttenten
ik vind het een verschrikking en ik woon er dichtbij genoeg om letterlijk mee te kunnen genieten
maar ja, ik ben niet de rest van de wereld, en de rest van de wereld is niet mij
leven en laten leven