vuurwerk al afsteken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk mag vroegtijdig afgestoken worden

Poll eindigt op

ja
4 (3%)
nee
78 (69%)
dat kan toch geen kwaad
3 (2%)
voor de dieren zeg ik nee
20 (17%)
ouders moeten ingrijpen
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 112

gohya

Re: vuurwerk al afsteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:51

Er mag pas vuurwerk afgestoken worden op 31dec. vanaf 10.00 uur,maar ik begrijp best dat kinderen dit al eerder willen doen.Ik wilde dat vroeger ook altijd zo,dus ik vind dat op zich niet erg.Wat ik wél erg vind is dat er ook kinderen bij zijn die vuurwerk naar dieren gooien of vuurwerk naast/vlakbij dieren.
En dáár mogen ze van mij op controleren en hoge boete's op zetten.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:53

ja, maar m'n pony word er helemaal gek van, hij was echt heel bang!
& dit waren geen kinderen hoor, maar onze buren!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:07

Soms worden volwassenen weer kind als ze vuurwerk in handen hebben.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:09

Ik wordt er gek van.. er gaan geen 10 minuten voorbij of er wordt wel weer wat afgestoken hier. _-:(
Politie zit hier nog geen km vandaan, die zullen die knallen toch ook wel horen. Ben bang dat die er niks aan doen als ik bel.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:22

love_western schreef:
Wat ze hier afsteken zijn geen rotjes. Maar vlinderbommen en nitraten en zelfs vuurwerkpistolen etc.
Maar dan heb ik het wel over de jeugd van 14 t/m 21.

Hier is het ook geen siervuurwerk maar echt keiharde knallen, schrik me iedere keer rot. _-:(

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:00

ja, is echt scheitirritant!
mijn shetje schrikt er ook echt heel erg van! |(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:02

Eefske schreef:
Zolang er controle van de ouders is, vind ik het niet erg als wat overfanatieke jongetjes 's middags vast wat rotjes afsteken of met paps in een weiland carbit gaan schieten.
Die kinderen vinden dat prachtig, dan kan ik wel een dagje met wat minder rust overweg.

Dus jij vindt het ook niet erg als kids jatten bij winkels, oude vrouwtjes overvallen en de portemonnee wegjatten of ze auto's bewerken met fietssleutels, als er maar controle is van de ouders? Is ook allemaal verboden bij wet... Dus valt onder dezelfde noemer..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:12

Focussed schreef:
Eefske schreef:
Zolang er controle van de ouders is, vind ik het niet erg als wat overfanatieke jongetjes 's middags vast wat rotjes afsteken of met paps in een weiland carbit gaan schieten.
Die kinderen vinden dat prachtig, dan kan ik wel een dagje met wat minder rust overweg.

Dus jij vindt het ook niet erg als kids jatten bij winkels, oude vrouwtjes overvallen en de portemonnee wegjatten of ze auto's bewerken met fietssleutels, als er maar controle is van de ouders? Is ook allemaal verboden bij wet... Dus valt onder dezelfde noemer..

Pardon? Ik hoef het toch niet met alles uit de Nederlandse wetgeving eens te zijn? En hoezo valt alles wat in de wet staat onder dezelfde noemer? Sorry, maar ik vind dat je nu wel erg kort door de bocht bent.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:14

Mocht iemand voor zijn vriend toevallig nog vuurwerk zoeken... Stuur me een PB'tje mijn vriend was iets te fanatiek vuurwerk shoppen in Duitsland.
Zn opmerking was zo kunnen we toch ook een politiepaard training verzorgen voor die van jou? 8)7

WenMLove

hoeft niet hoor! ;p

calypsoo

aaarggh, ik wordt er gek van, nu al, oke oudejaarsdag allemaal leuk maar nu aub nog niet, je hoort hier de een na de andere knal dus mijn antwoord is nee. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:21

Citaat:
Pardon? Ik hoef het toch niet met alles uit de Nederlandse wetgeving eens te zijn? En hoezo valt alles wat in de wet staat onder dezelfde noemer? Sorry, maar ik vind dat je nu wel erg kort door de bocht bent.

Dus als je het niet eens bent met de wetgeving mag het gewoon? Zou makkelijk zijn zeg :D

Het is misschien kort door de bocht, maar waarom dingen gedogen als ze niet mogen?
Waarom mag je wel vuurwerk aansteken als het nog verboden is en waarom mag je niet jatten (of vul maar iets anders wat verboden is in)?
Verboden is verboden: ik zie daar geen verschil in. Consequent zijn anders kan je net zo goed alle wetten afschaffen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:25

Ik zeg niet dat het mag. Ik zeg dat het van mij mag. Net als dat ik vind dat je bij ons op een doodstille 30 km-weg 's nachts om 4 uur ook wel 50 mag rijden. En nee, volgens de wet mag het niet. Maar ik vind dat geen probleem.

Ik zeg niet dat 'wij als maatschappij' dat moeten gedogen. Maar ik 'gedoog' het wel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:28

Dus vroeg ik aan jou of je al die andere dingen ook gedoogde (oude vrouwtje/auto/winkel voorbeeld).
Want wat is het verschil tussen het ene verbod gedogen omdat je er zelf het nut niet van in ziet en het andere verbod? Waarom geen 1 lijn trekken: verbod is verbod?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:33

Ik erger me rot aan die rotjochies die nu al vuurwerk afsteken...... Ken zelfs vaders van kinderen, die het nu al doen, en dan denk ik 'wat voor boodschap geef jij je kinderen mee, dat je nu al illegaal vuurwerk af steekt?'
Die regels zijn er niet voor niets, hou je er gewoon aan. Heel simpel. Stelletje kleuters. :(
(Op Oudejaarsavond heb ik er geen problemen mee, hoor, want dan mag het en dan hoort het erbij).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:34

Focussed schreef:
Dus vroeg ik aan jou of je al die andere dingen ook gedoogde (oude vrouwtje/auto/winkel voorbeeld).
Want wat is het verschil tussen het ene verbod gedogen omdat je er zelf het nut niet van in ziet en het andere verbod? Waarom geen 1 lijn trekken: verbod is verbod?

Ik gedoog het als een jongetje te vroeg rotjes knalt onder toezicht van zijn ouders omdat ik vind dat dit geen onherroepelijke schade/overlast brengt. Dat vind ik heel iets anders dan een oud vrouwtjes tegen de vlakte slaan en met haar portemonnee ervandoor gaan ;)
Dus daarom voor mij persoonlijk niet één lijn. Wildplassen is toch ook niet net zo heftig als een bank overvallen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:37

Tja, en ik vind die ouders al behoorlijk fout, aangezien ze sch..t hebben aan bepaalde regels die er niet voor niets zijn. Die kinderen gaan later dus als puber ook lekker rondhangen met al dat knallende rotvuurwerk.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:38

Vind het zo'n rotzooi opleveren die japanse of chineese matrassen....

WenMLove

idd, ik ben dan ook een puber, maar vind vuurwerk doodeng! ;p
& m'n shetje ook dusjaa!

Twiggy2008

Oh, dat vind ik ook zo asociaal.... dat veel mensen alles na het afsteken gewoon laten liggen.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:41

ja, dat ken ik! bij ons lag de hele tuin vol!
je kon echt nergens meer lopen zonder dat je zo'n stokkie onder je poot had!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:45

Hier is het vandaag nog rustig, maar kan me er gruwelijk aan ergeren dat de jeugd al dagen van tevoren begint met knallen!
Ten eerste heb je de geluidsoverlast, daarbij de rotzooi die ze gewoon laten liggen en dan heb je helemaal dat asociaal volk dat het naar je auto toe gooit, in brievenbussen gooit etc.

Ik zie eerlijk gezegd ook de lol er van niet in :n
Een harde knal en rotzooi die overblijft......yeah......weggegooid geld!

En dan die ouders die het dan maar goedkeuren.....maaaaaaaar.......niet bij hun voor de deur.....nee dan worden de kids een paar straten verderop gestuurd, zodat ze er zelf geen last van hebben Afbeelding

Zo dat was het dan :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:58

Volgens mij ben ik in een heel andere buurt opgegroeid dan jullie. Bij ons stak de hele buurt gezellig rotjes en tolletjes af. En nee, dit was niet altijd netjes na 10.00 uur 31 december. Maar geen geklaag en 1 januari was het grote schoonmaakdag.
Misschien dat ik daarom er anders naar kijk dan de meesten hier?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:06

Ik heb er ook totaal geen last van, zolang ze er maar geen fout dingen mee doen lees: naar dieren of mensen gooien..

Ik vind dat vroegtijdige eigenlijk wel een voordeel, veel dieren kunnen hierdoor al een beetje wennen aan het geknal zo krijgen ze niet op de 31 en 1 ste alles in een keer...

Voor de dieren die er bang voor zijn is het vervelender, maar daarvoor zijn tegenwoordig aardig wat spulletjes in de handel..

En voor de mensen die het vervelend vinden die paar dagen in het jaar dat iemand het leuk vind? bekijk het is anders, hoevaak mensen overlast hebben van paarden/honden/ of katten stront...en of iets vergelijkbaars, Ieder zijn lolletje, zolang er maar geen gevaarlijke of "zielige" dingen mee gebeuren!

Ik vind het altijd zonde van mijn geld en kijk dus altijd mooi naar een andere zijn vuurwerk :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:18

Ik woon in een hele leuke wijk, daar zijn ze niet zo bezig...

Maar de wijk vlak naast ons, zijn geloof ik gewoon vuurwerk verslaafd. Als je daar woont ben je geloof ik gewoon haast verplicht :P

Wij durven onze katjes gewoon niet naar buiten te laten die week, ofja, in de binnentuin, maar het is gewoon vreselijk hoeveel er word afgestoken. En we hebben al meerdere zwaar gewonden daar gehad het afgelopen jaar...