kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:51

Lalidan schreef:
Ik vind dit dus een typisch voorbeeld van iets gehoord hebben, je er verder niet in verdiept hebben, en vervolgens wel je conclusies trekken.
Happy hollidays is in Amerika al heel lang in gebruik. Dat heeft niks met het wel of niet mogen benoemen van kerst te maken en het is zelfs geen directe verwijzing naar kerst!!!
Wij hebben hier ook de uitdrukking: Fijne feestdagen. hé, wacht eens even, is dat niet een letterlijke vertaling? Jawel dus. Wat betekend het? Simpelweg dat er rond deze tijd meerdere feestdagen zijn. Zelfs gelovigen hebben én kerst, én oud en nieuw. En op deze manier worden ze beiden benoemd.
Inderdaad, het joodse feest Chanouka (ik weet niet zeker of ik het goed schrijf) valt ook in dezelfde periode. En zo zijn er meer feestdagen.
Door iemand gewoon happy holidays te wensen, wens je ze simpelweg fijne feestdagen toe. Welke feestdagen dat ook mogen zijn!!
Als er kerst bezoek komt of men stuurt kerstkaarten, dan staat daar echt gewoon Merry Christmas op.
Een familytree is inderdaad iets anders dan een christmas tree, maar inmiddels worden beide benamingen door elkaar gebruikt. Ook dat is echter iets normaals wat niks met geloof te maken heeft: Denk maar aan Sint Nikolaas en Sinterklaas. Dat soort dingen gebeuren gewoon.

Oftewel, niks nieuws onder de zon, alleen een of ander radicaal typje (en daar bedoel ik dus niet TS mee) heeft er weer eens een draai aan gegeven die hem beter uitkomt.

Sorry hoor, maar zo wordt dit op het nieuws gebracht. Iemand zegt daar ook dat men andere geloven niet voor het hoofd wil stoten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:52

En alles wat op het nieuws is, neem jij klakkeloos over?

En mijn uitleg leg je vervolgens klakkeloos naast je neer?

Iets zegt mij dat jij het graag zo wíl zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:53

Cassidy schreef:
Mindim schreef:
Op wikipedia staat dat de kerst op zich niet de exacte geboortedag van Christus is, maar dat er een datum gepikt is 9 maanden na de verwekking van Christus. Er staat niet dat het zo gepland is, omdat er dan meer van dit soort vieringen zijn.

En jij bent erbij geweest toen Christus verwekt is? :D

Ik had zo een onbevlekte ontvangenis best eens in zijn werk willen zien :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:54

Ik heb toch redelijk wat vrienden en kennissen in Engelstalige landen, maar van de benaming 'family tree' voor Christmas tree heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord. :o?

Als ik zoek op family tree, dan kom ik dit tegen en zo ken ik het ook:

Afbeelding

Blue_Eyes

Re: kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:54

Precies, Karin, dat is ook wat ik ken als 'family tree' :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:55

NatasjavE schreef:
[
Hij is eind maart geboren...dat is niet zomaar geprikt dat is exact berekend aan de hand van de stand van de sterren.

25 december is oorspronkelijk de geboortedag van een andere god..Mitras
http://www.hermanskerst.nl/Kerstmanlege ... prong1.htm

Oh kijk, op wikipedia staat weer iets anders.
Citaat:
The date is not known to be the actual birthday of Jesus, and may have initially been chosen to correspond with either the day exactly nine months after some early Christians believed Jesus had been conceived, the date of the winter solstice on the ancient Roman calendar, or one of various ancient winter festivals.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:57

Nou in series en film op TV hoor je de benaming family tree ook wel eens voor de kerstboom...correct of niet..

Maakt niet uit...Lalidan geeft het volgens mij heel duidelijk weer. Niets om je zorgen over te maken.

Anoniem

Lalidan schreef:
En alles wat op het nieuws is, neem jij klakkeloos over?

En mijn uitleg leg je vervolgens klakkeloos naast je neer?

Iets zegt mij dat jij het graag zo wíl zien.

Mijn OP is vrij algemeen hoor :D
Waarom zou ik jou uitleg wel klakkeloos overnemen? Als er een ramp wordt verslagen op het nieuws, dan neem jij dat ook niet klakkeloos aan?
Hoe wil ik de dingen graag zien volgens jou Lalidan?

Cassidy

Ik ben nu ook nieuwsgierig hoe ze aan de sterrenconstellatie komen die de geboorte van Christus aan zou geven?
Of weten ze inmiddels welke komeet er langs is gekomen die de ster van Bethlemen vormde?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:00

Cassidy schreef:
Ik ben nu ook nieuwsgierig hoe ze aan de sterrenconstellatie komen die de geboorte van Christus aan zou geven?
Of weten ze inmiddels welke komeet er langs is gekomen die de ster van Bethlemen vormde?

Dat hebben ze inderdaad aan de hand van de stand van de poolster (de ster boven de stal) kunnen berekenen.
Ik ben opzoek naar de info. Als ik het gevonden heb plaats ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:01

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:02

Dat zou ik zeer interessant vinden...altijd gedacht dat het een komeet is geweest en niet de Poolster.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:02

Ja, maar ja... in de bijbel staat nergens dat het om de Poolster gaat, dus ook dat is dan weer discutabel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:04

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:04

De Bijbel is een boek, gemaakt door mensen. Er zijn meer Evangelien geweest die niet in de Bijbel zijn opgenomen.
Dus de Bijbel als Het Ene Ware Boek te gaan zien, klakkeloos alles geloven wat er instaat en dat op de letter naleven, is gevaarlijk.
Er zijn teveel gruweldaden gebeurt (en gebeuren nog steeds) met de Bijbel/Thora/Koran in de hand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:05

Blue_Eyes schreef:
Ja, maar ja... in de bijbel staat nergens dat het om de Poolster gaat, dus ook dat is dan weer discutabel.

Ze wisten toen ook niet dat de poolster de poolster was. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:07

Nu ben ik geen astronoom, maar sterrenconstellaties veranderen niet van de ene op de andere dag. De Poolster moet de jaren daarvoor en daarna ook te zien zijn geweest, waarom valt hij dan bij de geboorte van Christus extra op?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:07

Cassidy schreef:
De Bijbel is een boek, gemaakt door mensen. Er zijn meer Evangelien geweest die niet in de Bijbel zijn opgenomen.
Dus de Bijbel als Het Ene Ware Boek te gaan zien, klakkeloos alles geloven wat er instaat en dat op de letter naleven, is gevaarlijk.
Er zijn teveel gruweldaden gebeurt (en gebeuren nog steeds) met de Bijbel/Thora/Koran in de hand.

Precies

Er is ook pas bepaald dat Jezus Goddelijk(danwel de zoon van God)was op de concilie van Nicea.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:10

Cassidy schreef:
Nu ben ik geen astronoom, maar sterrenconstellaties veranderen niet van de ene op de andere dag. De Poolster moet de jaren daarvoor en daarna ook te zien zijn geweest, waarom valt hij dan bij de geboorte van Christus extra op?

Geen idee. Ik heb het niet bedacht...maar misschien valt dit ook onder mensenwerk.
Misschien heb ik het verhaal ook niet helemaal meer correct...tijdje terug dat ik er over gelezen heb. :o :o

Maar een ding is duidelijk....het van niet 25 december. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:12

NatasjavE schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ze wisten toen ook niet dat de poolster de poolster was. ;)

Laat ik het dan anders zeggen; in de bijbel staat alleen dit:
Mattheus 2 schreef:
1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes, kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan. 2 Ze vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer te bewijzen.’ 3 Koning Herodes schrok hevig toen hij dit hoorde, en heel Jeruzalem met hem. 4 Hij riep alle hogepriesters en schriftgeleerden van het volk samen om aan hen te vragen waar de messias geboren zou worden. 5 ‘In Betlehem in Judea,’ zeiden ze tegen hem, ‘want zo staat het geschreven bij de profeet: 6 “En jij, Betlehem in het land van Juda, bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda, want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.”’ 7 Daarop riep Herodes in het geheim de magiërs bij zich; hij wilde precies van hen weten wanneer de ster zichtbaar geworden was, 8 en stuurde hen vervolgens naar Betlehem met de woorden: ‘Stel een nauwkeurig onderzoek in naar het kind. Stuur mij bericht zodra u het gevonden hebt, zodat ook ik erheen kan gaan om het eer te bewijzen.’ 9 Nadat ze geluisterd hadden naar wat de koning hun opdroeg, gingen ze op weg, en nu ging de ster die ze hadden zien opgaan voor hen uit, totdat hij stil bleef staan boven de plaats waar het kind was.

Best knap als je daaruit kunt opmaken welke ster dat was en wanneer Jezus dan geboren is :=

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:17

Cassidy schreef:
Eleionomae schreef:
ik vind het ook belachelijk! Kerst is toch al decennia lang meer dan alleen de geboorte van Christus? Ik moet eerlijk zijn dat ik als niet gelovige eigenlijk niet eens echt stil sta bij het feit dat kerst te maken heeft met de geboorte van Christus (ja je hoort de liedjes wel en ik zie ook de verschillende stalletjes, maar voor mij is dat meer sfeer dan geloof)

Van mij mag het dus gewoon blijven heten zoals het heet, wat een gedoe zeg.

Rond de dagen die wij Kerstmis noemen en vieren als de geboorte van Christus, vallen bij andere geloven ook feestdagen die niets met de geboorte van Christus te maken hebben. Sterker nog, de datum van onze Kerst is door de Kerk met opzet rond de feestdagen van heidense geloven gelegd. Ik vind het dan ook ronduit belachelijk dat je het Christelijke geloof als het enige geloof ziet dat aanspraak kan maken op die feestdagen, en eist dat de naam die wij er aan geven, de enige juiste is.

Ik heb vroeger voor een Amerikaans bedrijf gewerkt, en daar werd idd ook zeer veel waarde gehecht dat je ieder geloof in zijn waarde moet laten.
Ik heb met Happy Holidays, en Familie tree absoluut geen moeite...

vroeger, heeeeeel vroeger, was kerst het 'lichtfeest', de dag op (of na, dat weet ik niet meer) van de zonnewende, om te vieren dat we de korste dag achter de rug hadden.
Net als dat pasen het feest van 'eastre' was, godin van de vruchtbaarheid,( met als symbool de eieren) Maar godinnen konden ze bij de kerk niet zo heel erg waarderen, dus daar is een alternatief voor bedacht :)

Ik vier de zonnewende, heb niets met het christelijke geloof (ook niet met enig ander geloof, trouwens), en of je mij nu 'fijne kerst' of 'happy holidays' wenst, ik vind het allemaal prima :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:22

Blue_Eyes schreef:
Best knap als je daaruit kunt opmaken welke ster dat was en wanneer Jezus dan geboren is :=

Zoals ik al zei...ik weet het niet exact meer...de site van gnosis ligt plat...volgens mij stond het daar op (weet het niet zeker) ze zijn overigens niet alleen afgegaan op de geschiften uit de bijbel. Ze hebben ook de apocriefen evangeliën erbij genomen dacht ik....

Een ding is iig zeker...25 december was het niet. ;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:29

Ik zou het echt bizar vinden als zoiets als 'kerst' zou verdwijnen. Voor veel mensen staat Kerst voor de geboorte van Jezus, een gelovig feest dus. Of zij vieren de zonnewende, of wat ook. Maar voor nog veel meer mensen staat Kerst voor een gezellig samenzijn en zij weten niet eens wat er gevierd wordt. Wat ik maar wil zeggen is dat Kerst meer een begrip is voor velen en niet (meer) zozeer een geloof aanduidt.

Waarom kunnen wij mensen niet gewoon andere mensen in de waarde laten en ze dat laten vieren wat ze willen. Een suikerfeest wordt ook gewoon benoemd en daar hoeft ook geen punt van gemaakt te worden. Waarom moet er van alles achter gezocht worden en waarom kunnen tradities niet in ere worden gehouden. Kijk ook maar naar Sinterklaas en zijn zwarte pieten, hoe lang duurt dat nog want het zou discriminerend zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:53

Ik ben het ook al vele malen tegengekomen wat Mindim naar voren brengt.
Ze hebben het niet meer over de kerstdagen.
Inderdaad net zoals het feest van sinterklaas en zwarte piet.
Discriminatie wordt zo langzamerhand overal voor gebruikt om iets op te leggen wat je niet aanstaat, dat is mijn mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:36

jaantsje schreef:
Ik ben het ook al vele malen tegengekomen wat Mindim naar voren brengt.
Ze hebben het niet meer over de kerstdagen.
Inderdaad net zoals het feest van sinterklaas en zwarte piet.
Discriminatie wordt zo langzamerhand overal voor gebruikt om iets op te leggen wat je niet aanstaat, dat is mijn mening.

Eh...wie discrimineert er nu? Jij bent toevallig Christen (of niet) maar jij discrimineert, en niet zo'n beetje ook. Meer nog dat degenen die zeggen dat ze liever politiek correct zijn en er Happy Holidays van maken om niemand voor het hoofd te stoten die een ander geloof aanhangt....