Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:56

Moslims en ook joden mogen geen bebloed vlees eten, en daarom worden ze door de keel gesneden zodat het bloed er goed uit stroomt. Als je een dier schiet zeggen ze dat het bloed gelijk stolt voordat je de keel pas kan open snijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:57

Op deze manier blijft ie idd stil liggen, en schiet je dus ipc nóóit mis.
Staand is die kans gewoon veel groter...

Misschieten... dan moet je herladen.. en opnieuw schieten...
Veel stressvoller. Het mag gewoon niet fout gaat.

Turkse pizza eet ik ook niet.
Shoarma is vaak geen schapenvlees maar varkensvlees, tenzij je het bij de echte zaak haalt, dan is het óók halal.

Kabwan : dat is dus niet zie. Zie mijn topic in mn onderschrift. Deze dieren bloeden ook volledig leeg, het hart pompt het bloed er nog uit.

Odysseus

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:58

Wij halen hier ook alleen shoarma (soms kippen, soms varkens)vlees bij onze vaste (keur)slager. Die heeft zijn eigen slachterij, dus dan weet ik zeker dat het beest netjes is gedood.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:59

is 't vlees(shoarma e.d.) bij bijv. de Amon ook halal?
neem aan van niet, maar daar heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht..

Jolliegirl

Focussed schreef:
Wij halen hier ook alleen shoarma (soms kippen, soms varkens)vlees bij onze vaste (keur)slager. Die heeft zijn eigen slachterij, dus dan weet ik zeker dat het beest netjes is gedood.

Dat is idd een oplossing.
Ik baal altijd dat ik in Nijkerk geen schapenshoarma kan krijgen :+ :Y)

Horsefreak

Ik vind het alleen jammer dat Joods ritueel slachten niet noemen, die hebben ook van die regels.
Maar ik ben tegen, tot ze kunnen bewijzen dat dier niet extra lijdt door het levend verbloeden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:00

kabwan schreef:
Moslims en ook joden mogen geen bebloed vlees eten, en daarom worden ze door de keel gesneden zodat het bloed er goed uit stroomt. Als je een dier schiet zeggen ze dat het bloed gelijk stolt voordat je de keel pas kan open snijden.

dat is dus niet waar. pff echt soms snap ik die dingen echt niet.
net zoals een varken onrein zou zijn. kom op zeg :Z
of discrimineer ik nou :o
Laatst bijgewerkt door Illusion op 16-12-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:00

Wat ik niet begrijp:

Een geschoten dier bloed ook prima leeg......
Als wij een schaap schieten, wordt daarna direct de keel doorgesneden, bloed ie toch ook helemaal prima leeg....

Bloed stolt pas na een tijdje.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:01

Jolliegirl: Daarom zet ik er ook bij: ze zeggen dat.
Ik heb een presentatie hier over gehouden en ook interviews gehouden met 'deze' mensen.
Ik vind het een walgelijke methode.
Toen ik daar was, kwamen op dat moment 5 schapen langs die net de keel open gesneden waren.
Ze hingen al aan pinnen aan de muur. De eerste 2 hingen stil met al het bloed en vaten eruit...
En de 3de hing al spartelend eraan. :(
Interview niet afgemaakt en weg gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:01

Ah daar is het topic al :D

Tja, I couldn't care less. Kan er ook prima naar kijken, vind het niet gruwelijk o.i.d.
Die 3-4 minuten, in de reportage zeiden ze 30 sec. tot 80 sec hè ;)

Waar ik me vooral aan stoor, dat het weer op een hetze begint te lijken.
Prima dat je voor dierenrechten bent, maar om dit nu de gruwelijkste vorm van dierenmishandeling te noemen?
Wees dan niet hypocriet als PVV'er of PVDD'er en begin dan dezelfde hetze tegen de bio industrie, staartjes afbranden bij biggen, klauwproblemen bij koeien doordat ze niet meer buiten komen, oormerken (zonder verdoving hè), koeien die niet zonder klossen of krik kunnen bevallen omdat ze al jaren veel en veel te nauw zijn door het fokken op uier., het importeren van vlees uit landen waar dierenrechten stukken minder hoog in het vaandel staan en de transporten nog steeds triest zijn etc. etc. etc.

Joden en Moslims willen Kosher of Halal vlees, je kan het religieus slachten wel verbieden of aan banden leggen, maar dan duikt het allemaal de illegaliteit weet in.

Wat ik me trouwens nog afvraag, een ieder die hier zo tegen is.... wees eens eerlijk, nog nooit op vakantie geweest in Turkije/Tunesië/Egypte? Je weet wat je daar eet in de hotels hè, bij die heerlijke overdadige buffeten ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:02

Illusion schreef:
is 't vlees(shoarma e.d.) bij bijv. de Amon ook halal?
neem aan van niet, maar daar heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht..

Ik heb geen idee wat Amon is, maar meestal (bij bijv. supermarkt ketens) staat er wel op de verpakking 100% HALAL ofzoiets op de verpakking.
Horsefreak: Het gaat hier over ritueel slachten in het algemeen meer, ik denk niet persé over Islamitisch of Joods slachten.

Jolliegirl

Knap van je kabwan..

Kanelly : ik ben zéér tegen.
En nope... ik ben nog nooit in die landen op vakantie geweest :Y)
Zou daar geen vlees eten. of je bent écht tegen, of je bent niet tegen. Een middenmaat ken ik niet.

danneke80

kabwan schreef:

Grote onzin. Met schieten verdoof je alleen een dier en maak je het niet dood. Omdat het hart bij verdoving nog gewoon werkt wordt het bloed er gewoon uitgepompt door het hart.

@Kanelly: Ik ben volledig vega, en ook nog nooit in Turkije of Egypte geweest. Zou daar dus zeker geen vlees eten. Tegen slachten an sich heb ik niets, maar het moet wel zo correct en pijnloos mogelijk gebeuren.
Laatst bijgewerkt door danneke80 op 16-12-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:03

Werd tijd dat het eens aan de kaak werd gesteld. Heb hier thuis al lang de discussie gaande maar manlief bleef maar denken dat er alleen een gebedje werd gepreveld. Het is mij zowieso een raadsel waarom er zoveel regelgeving is omtrent het normale slachten is terwijl er met halal alle regels geschonden mogen worden. Halal vlees wordt trouwens in heel veel oer Hollandse producten gebruikt zonder dat wij het weten. Het wordt niet vermeld omdat het restproducten zijn van halal slachten. Tijd dat we met zn alle eens wakker worden en er tegen in protest komen. Als beschaafde mensen moeten we dit niet willen goedkeuren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:04

Kanelly schreef:
Wat ik me trouwens nog afvraag, een ieder die hier zo tegen is.... wees eens eerlijk, nog nooit op vakantie geweest in Turkije/Tunesië/Egypte? Je weet wat je daar eet in de hotels hè, bij die heerlijke overdadige buffeten ;)

Nee idd nooit geweest en ook totaal geen behoefte, mede door deze reden én omdat de landen me in zn geheel niet aantrekken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:04

Citaat:
Prima dat je voor dierenrechten bent, maar om dit nu de gruwelijkste vorm van dierenmishandeling te noemen?
Wees dan niet hypocriet als PVV'er of PVDD'er en begin dan dezelfde hetze tegen de bio industrie, staartjes afbranden bij biggen, klauwproblemen bij koeien doordat ze niet meer buiten komen, oormerken (zonder verdoving hè), koeien die niet zonder klossen of krik kunnen bevallen omdat ze al jaren veel en veel te nauw zijn door het fokken op uier., het importeren van vlees uit landen waar dierenrechten stukken minder hoog in het vaandel staan en de transporten nog steeds triest zijn etc. etc. etc.

waarom stoort je dit? wij zeggen namelijk nergens dat wij de bio-industrie e.d. wel goedkeuren?
dat is IMO net zo erg,alleen daar gaat 't topic niet over :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:05

Ik eet al een paar jaar uit principe geen halal vlees, al ben ik nog wel zo hypocriet om ook niet-biologisch vlees te eten. Of sowieso om vlees te eten. De enige keer dat het fout ging, was toen ik een dag in turkije was. Op het moment dat de hamburger geserveerd werd bedacht ik me dat, en sja toen ging ik het niet meer weggooien, daar heeft het beest ook niks meer aan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:05

Citaat:

Verbeter de wereld begin bij jezelf : Wij zijn tegen ritueel slachten.
Dat is al stap 1.
Er is meer leed, maar je moet ERGENS beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:07

kanelly: ik heb mijn eigen oormerk ook zonder verdoving laten schieten ;(
je kan wel altijd zeggen : "jaaa maar dit en dat is ook zielig"... Maar zo kunnen we alles wel bagateliseren....
Natuurlijk is het sneu dat koeien niet zonder de hulpmiddelen kunnen bevallen en staarten branden e.d zonder verdoving ben ik ook niet voor. Maar dit vind ik ook gewoon belachelijk. Eet dan geen vlees.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:07

Bah, 't was maandag ook bij Uitgesproken EO! Ging over dat er in de Nederlandse kazen stremsel van halal geslachte kalveren zit. Ik let er meestal wel op wat voor stremsel erin zit (vegetariër), maar nu helemaal! Ook daar lieten ze het slachtritueel zien... De koe/stier werd in een box gezet, de kop van de koe werd naar boven gedaan met een soort rekje, zodat de hals strak stond... De man begon een gebed uit te kramen en hoppa, het bloed spoot er nog geen seconde later uit. :r

Onbegrijpelijk, maar dan ook echt onbegrijpelijk dat deze gruwelpraktijken nog in Nederland plaats mogen vinden en Nederland nog een grote exporteur is van halalproducten naar het buitenland ook. %)

_rosita_

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:10

_nicky én het steeds normaler schijnt te zijn om halal vlees te eten. Wanneer er een moslim op een locatie werkt en er worden broodje besteld, gebeurd het steeds vaker dat het halalvlees(waren) zijn, terwijl de broodjes ham geweerd worden uit respect voor de moslim. Prima, geen broodje ham geen probleem, maar ga er niet klakkeloos vanuit dat iedereen wél halalvlees eet

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:11

BELACHELIJK!!! ze moesten het absoluut verbieden, en als de moslims of joden dan geen vlees meer mogen eten, so be it!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:12

_Nicky schreef:
Bah, 't was maandag ook bij Uitgesproken EO! Ging over dat er in de Nederlandse kazen stremsel van halal geslachte kalveren zit. Ik let er meestal wel op wat voor stremsel erin zit (vegetariër), maar nu helemaal! Ook daar lieten ze het slachtritueel zien... De koe/stier werd in een box gezet, de kop van de koe werd naar boven gedaan met een soort rekje, zodat de hals strak stond... De man begon een gebed uit te kramen en hoppa, het bloed spoot er nog geen seconde later uit. :r

Onbegrijpelijk, maar dan ook echt onbegrijpelijk dat deze gruwelpraktijken nog in Nederland plaats mogen vinden en Nederland nog een grote exporteur is van halalproducten naar het buitenland ook. %)

Idd, prima breng het maar in de openbaarheid. Alleen zo worden mensen juist geïnformeerd en kan men zijn eigen keuzes maken zonder dat deze worden opgedrongen door de producenten. Ik denk dat dit het begin van een flinke verandering gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:12

Het stoort me omdat dit ene 'makkelijk' punt is om mensen mee te raken.
Wat bloed, spartelende diertjes, iets met moslims en hoppeta.

Zo'n dier heeft misschien pijn, ja. 30-80 seconden.
Wat maakt de gemiddelde koe voor helse pijnen door tijdens het afkalven?
Wat voor helse pijnen maakt de big door als zijn staartje er onverdoofd wordt afgebrand?
Duurt wel ff langer hoor dan die 30-80 seconden.

En ik weet geen cijfers, maar ik durf op zich zo wel te zeggen, dat díe aantallen cijfermatig stukken hoger liggen dan die 200.000 dieren die per jaar in Nederland halal of kosher geslacht worden.

Maar ja, iets met export, economie enzo, dat soort belangen hè...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:15

Citaat:
Wat bloed, spartelende diertjes, iets met moslims en hoppeta.

Er wordt hier ritueel slachten in zijn algemeenheid besproken. Niet Islamtisch slachten... Veel Joden eten ook ritueel geslacht vlees. Niet zulke aannames nemen, kan je anders ook zeggen:
"Jullie nazi's: wat bloed, spartelende diertjes, iets met joden en hoppeta..."
:n Doe je toch ook niet :n