Meisje wordt van studie gestuurd vanwege flauwvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Meisje wordt van studie gestuurd vanwege flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:39

iedereen heeft recht op een opleiding! in geen 1 beroep is het verantwoord om flauw te vallen, maar moet zo iemand dan maar ongeschoold blijven? let wel, het is een opleiding, nog geen werk!

als werkgever heb je het recht om te ontslaan. maar het is een studie. ik vind dat zij ook recht heeft op een studie. wat ze later met dat papiertje gaat doen is aan haar en aan haar toekomstige werkgever

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:44

Dit was toch ook bij de n.ombudsman?

sorry hoor, maar vond het echt belachelijk en oneerlijk tegenover haar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:51

Canis schreef:
Dit lijkt mij duidelijk. Een diploma staat voor bepaalde kennis en vaardigheden. Je moet aan die competenties kunnen voldoen. Lukt dat niet, ongeacht de oorzaak, dan kun je niet zo'n diploma behalen.

Als je niet van jezelf aan kunt, dan kun je bijv ook niet; omgaan met gevaarlijke machines, actief deelnemen aan het verkeer bijv autorijden, chirurg zijn, jonge paarden trainen etc.

Wel zouden ze bijv. een getuigschrift kunnen opstellen, waarin beschreven wordt wat ze wel kan.
Dat zou netter zijn. Ook tijdens haar stage zou ze aanmoeten geven wat haar medische-situatie is (dat deed ze al) en aan de hand daarvan zou er een passende taak moeten worden gezocht.

Ze zou bijv. wel een adviesbureau kunnen beginnen voor ouders die problemen ondervinden tijdens de opvoeding. Het is dan niet 100% wat ze eigenlijk wil, maar het zit toch in de buurt en het is wel voor iedere partij veilig.

Ik kan je zeggen dat dit totaal anders is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:25

jameyskatje schreef:
iedereen heeft recht op een opleiding! in geen 1 beroep is het verantwoord om flauw te vallen, maar moet zo iemand dan maar ongeschoold blijven? let wel, het is een opleiding, nog geen werk!

als werkgever heb je het recht om te ontslaan. maar het is een studie. ik vind dat zij ook recht heeft op een studie. wat ze later met dat papiertje gaat doen is aan haar en aan haar toekomstige werkgever

En hoe kan dit meisje haar stage competenties halen dan?
Een stagiaire draait normaal gesproken zeker aan het einde van haar stage gewoon mee in het team. Wanneer ik haar als stagiaire op de groep had, zou ik haar niet met kids laten lopen/tillen etc als ze zo vaak flauwvalt. Dat stukje opleiding mist dan wel degelijk...
Helaas voor haar, maar de opleiding afronden op theoretisch gebied prima, op haar stageplek zal ze niet voldoen aan de competenties.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:40

Ik kan het heel goed begrijpen dat ze is weggestuurd. Een stage is voor haar niet mogelijk omdat je toch met doelgroepen werkt die zelf hulp nodig hebben en waarbij het echt niet verantwoord is als je flauwvalt.

Daarbij vind ik wel dat de school er wel voor had kunnen zorgen dat ze al haar deelkwalificaties zou halen. Die icm haar stage is dan het diploma alleen mist bij haar het stage gedeelte.

teken dat ze de theorie wel aankan maar ivm medische redenen geen stage kan lopen. Daarbij zal ze nooit een werkgever vinden in die sector als ze vaak flauwvalt, wat als ze een baby van 6 weken vast heeft en opeens flauwvalt zonder het aan te voelen komen? Dus sowieso is er voor haar geen werk in te krijgen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:31

op een stage kan je nooit de volledige verantwoording krijgen. je komt om te leren, het is niet de bedoeling ingezet te worden als werknemer. ik vind niet dat wij vanaf hier kunnen en mogen oordelen over een ander. het is een opleiding en geen werk. het onderwijs kan vast mogelijkheden bieden om haar toch aan de competenties te helpen. ik heb genoeg ervaring in die sector en ik blijf het een belachelijk verhaal vinden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:42

jameyskatje schreef:
op een stage kan je nooit de volledige verantwoording krijgen. je komt om te leren, het is niet de bedoeling ingezet te worden als werknemer. ik vind niet dat wij vanaf hier kunnen en mogen oordelen over een ander. het is een opleiding en geen werk. het onderwijs kan vast mogelijkheden bieden om haar toch aan de competenties te helpen. ik heb genoeg ervaring in die sector en ik blijf het een belachelijk verhaal vinden.

Het is een opleiding om te leren werken. Als je slaagt voor je opleiding, ben je dus in staat in die sector te werken. En als je slaagt ben je dus in staat om wel als werknemer ingezet worden. Dat is toch niet mogelijk met het flauwvallen? En het gebeurt al een jaar niet meer, maar is het weg? Hoe kan ze het onderdrukken? Wat moet ze dan doen? Moet ze dan de groep alleen laten? Is ze dan nog in staat wel de verantwoordelijkheid op zich te houden voor de hele groep?

Slagen voor je opleiding doe je door alle competenties te halen, inclusief stage. In je stage hoor je nu eenmaal bepaalde opdrachten te voltooien en competenties te behalen. Dat kan niet als je niet wordt aangenomen op je stageplaats.

Het is indirect dat ze van haar opleiding wordt verbannen door haar 'handicap'. Het directe verband is dat ze geen opleiding kan voltooien, omdat ze geen stage kan lopen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:54

zap schreef:
Dat is toch niet mogelijk met het flauwvallen? En het gebeurt al een jaar niet meer, maar is het weg? Hoe kan ze het onderdrukken? Wat moet ze dan doen? Moet ze dan de groep alleen laten? Is ze dan nog in staat wel de verantwoordelijkheid op zich te houden voor de hele groep?

Zoals ik al eerder vroeg, hoe moet dat met mensen met epilepsie? Diabetes? Lage bloeddruk? Niet tegen bloed kunnen en dan flauwvallen? Chronisch hyperventileren?

Die kunnen het ook onder controle hebben, maar niet altijd kunnen onderdrukken, weten ook niet of het weg is....

Al deze mensen maar schrappen van alle sociale/verzorgende beroepen en opleidingen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:02

Kanelly schreef:
zap schreef:
Dat is toch niet mogelijk met het flauwvallen? En het gebeurt al een jaar niet meer, maar is het weg? Hoe kan ze het onderdrukken? Wat moet ze dan doen? Moet ze dan de groep alleen laten? Is ze dan nog in staat wel de verantwoordelijkheid op zich te houden voor de hele groep?

Zoals ik al eerder vroeg, hoe moet dat met mensen met epilepsie? Diabetes? Lage bloeddruk? Niet tegen bloed kunnen en dan flauwvallen? Chronisch hyperventileren?

Die kunnen het ook onder controle hebben, maar niet altijd kunnen onderdrukken, weten ook niet of het weg is....

Al deze mensen maar schrappen van alle sociale/verzorgende beroepen en opleidingen?

Het gaat nu toch om (regelmatig) flauwvallen, niet om de rest. Maar om toch even antwoord te geven, als je diabetes heb, kan je nog prima met kinderen omgaan toch? Hetzelfde geldt met epilepsie, mits je niet 11x in het jaar een aanval hebt bv.

En natuurlijk is er altijd wat, maar als je stagebedrijven al aangeven haar niet te willen hebben op stage, zegt toch al genoeg? Zij willen haar niet hebben, omdat ze zo niet kan functioneren in het beroepenveld.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:20

zap schreef:
Kanelly schreef:

Het gaat nu toch om (regelmatig) flauwvallen, niet om de rest. Maar om toch even antwoord te geven, als je diabetes heb, kan je nog prima met kinderen omgaan toch? Hetzelfde geldt met epilepsie, mits je niet 11x in het jaar een aanval hebt bv.

En natuurlijk is er altijd wat, maar als je stagebedrijven al aangeven haar niet te willen hebben op stage, zegt toch al genoeg? Zij willen haar niet hebben, omdat ze zo niet kan functioneren in het beroepenveld.

Ik denk idd dat de frequentie van de aanvallen bepalend is voor het wel/niet functioneren in dit werkveld.
Ik vind het zelf ook bepalend of je het wel/niet aan voelt komen. In dit geval geeft ze dus aan dat ze het WEL aan voelt komen dus dan zou ik zeggen dat ze wel het werkveld in zou kunnen. Maar wat zijn de gevolgen na een aanval? Is ze langere tijd gedesorienteerd, slap, enz? Er zijn zoveel dingen die meespelen! Dingen die weer kunnen beslissen dat ze NIET het werkveld in kan.

Ik spreek toevallig uit ervaring. Ik heb jaren op een orthopedagogisch dagcentrum gewerkt tot ik dus ook aanvallen kreeg. Heeft een tijd geduurt voor bekend was wat het was maar bij mij was het al snel duidelijk dat het werken onverantwoord was. Hoe erg ik het ook vond, ik moest stoppen met mijn werk waar ik zo gek op was. Volledig afgekeurd. Ik besefte zelf wel dat het ook echt niet kon. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er een van de kinderen iets zou overkomen door mijn toedoen ( ook al doe ik het niet bewust ).

In het geval van dit meisje is het nog een opleiding. Dat ze niet op een kinderdagverblijf zou kunnen werken, kan ik inkomen. De preciese klachten weten we natuurlijk niet. Het zal summier beschreven staan.
Wat ik wel vind is dat de school haar wel beter had kunnen/mogen begeleiden naar een eventueel andere opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:11

Tja een diabeet kan ook een hypo krijgen tijdens het werk...
Je kan een toeval krijgen tijdens je werk...
Met een lage bloeddruk kan je ook flauwvallen tijdens je werk.
Als je flauwvalt omdat je niet tegen bloed kan...kindjes vallen vaak, tandje door de lip, kapotte knietjes...allemaal aanleidingen tot flauwvallen.

Iemand met epilepsie, die een jaar toevalsvrij is, mag gewoon autorijden... dus waarom zou het meisje dat nu het flauwvallen al een jaar onder controle heeft, geen stage lopen?
Heb verschillende collega's met diabetes gehad/heb ze nog...1 heeft wel eens een hypo in de auto gehad, gelukkig geen gewonden, auto wel total loss. Het CBR heeft zijn rijbevoegdheid niet eens ingetrokken...

Wat ik dus bedoel, als je dit meisje stage weigert...en mag weigeren, wat gaat er dan volgen?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:20

Kanelly schreef:
Tja een diabeet kan ook een hypo krijgen tijdens het werk...
Je kan een toeval krijgen tijdens je werk...
Met een lage bloeddruk kan je ook flauwvallen tijdens je werk.
Als je flauwvalt omdat je niet tegen bloed kan...kindjes vallen vaak, tandje door de lip, kapotte knietjes...allemaal aanleidingen tot flauwvallen.
Iemand met epilepsie, die een jaar toevalsvrij is, mag gewoon autorijden... dus waarom zou het meisje dat nu het flauwvallen al een jaar onder controle heeft, geen stage lopen?
Heb verschillende collega's met diabetes gehad/heb ze nog...1 heeft wel eens een hypo in de auto gehad, gelukkig geen gewonden, auto wel total loss. Het CBR heeft zijn rijbevoegdheid niet eens ingetrokken...

Wat ik dus bedoel, als je dit meisje stage weigert...en mag weigeren, wat gaat er dan volgen?

Ben het in grote lijnen met je eens. Maar ik denk dat de verantwoordelijkheid ook bij de persoon zelf moet liggen. Hoe moeilijk het ook is bepaalde situaties te aanvaarden.
Nogmaals, het is nogal bepalend wat de frequentie van de aanvallen is.

Het dikgedrukte is denk ik een geval apart. Wanneer je een aandoening hebt waarvan je weet dat die frequent voorkomt is volgens mij geen vergelijk met dikgedrukte. Wanneer je zo'n aandoening hebt ben je nu eenmaal een verhoogd risico.

Maar je hebt gelijk: WIE bepaalt WAT en WANNEER iemand wordt geweigerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:26

Ja, dat is zo Prutsmuts...dat flauwvallen vanwege bloed is geen aandoening, maar hé...je moet eens zien hoe snel ze kunnen gaan bij het zien van een drupje :=
(het is ver doorgetrokken, klopt...maar ja zoals je zelf inderdaad ook al zegt, wie bepaald en wat en wanneer en waarom?)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:01

Het gaat hier puur om een kinderdagverblijf, daar kan ik goed inkomen! Kiest ze bvoor een stage op een buitenschoolse opvang, vind ik het een ander verhaal. Daar hoef je geen kinderen te tillen...
Ik snap dus zeker wel dat zowel school als werkplekken hier niet op zitten te wachten. Het is aan haar zelf om te beslissen op een andere plek stage te lopen zodat ze haar school kan afronden. Als zij dit zelf niet wilt en persé bij een kdv stage wilt lopen.. tjsa..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:16

Typisch ROC Nijmegen... :roll:
Heb zelf een negatieve ervaring met deze school

In deze situatie vind ik het vreemd dat iemand van een opleiding wordt gezet om een medische reden dat inmiddels onder controle is. Dan hadden ze haar in 2009 moeten waarschuwen dat het flauwvallen niet samen ging met de stages. Moeten ze niet komen als het op dat moment al een half jaar onder controle is. Ook vreemd dat die stageplaats die ze had gevonden ineens niet meer kon. Wat was de rol van ROC hier dan in?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:30

Ik wil even een reactie geven op mensen die reageren over dat ze geen stage zou kunnen lopen door gevaar voor de kinderen. Mijn moeder werkt ook op een kinderdagverblijf en heeft ook regelmatig stagaires, zij zegt altijd dat die stagaires eigenlijk bijna niks mogen, en al helemaal geen kinderen optillen of met kinderen lopen. Ze mogen in principe alleen zitten met een kind op schoot om bijv. een fles te geven. Dan zou dit meisje toch wel stage kunnen/mogen lopen?
Of heb ik dit helemaal mis? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:34

Er zijn ontzettend veel meiden op die leeftijd die om de haveklap van hun stokkie gaan. Daar groeit ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon overheen. 11x in een jaar is 1x in de maand, dat is echt niet bepaald een drama vind ik.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:37

Sizzle schreef:
Er zijn ontzettend veel meiden op die leeftijd die om de haveklap van hun stokkie gaan. Daar groeit ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon overheen. 11x in een jaar is 1x in de maand, dat is echt niet bepaald een drama vind ik.

Tenzij ze net jouw baby(of een andere) vast heeft, een flauwte krijgt en je baby op de grond valt... |(

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:34

renske_13 schreef:
Ik wil even een reactie geven op mensen die reageren over dat ze geen stage zou kunnen lopen door gevaar voor de kinderen. Mijn moeder werkt ook op een kinderdagverblijf en heeft ook regelmatig stagaires, zij zegt altijd dat die stagaires eigenlijk bijna niks mogen, en al helemaal geen kinderen optillen of met kinderen lopen. Ze mogen in principe alleen zitten met een kind op schoot om bijv. een fles te geven. Dan zou dit meisje toch wel stage kunnen/mogen lopen?
Of heb ik dit helemaal mis? :)

Dat heb je volgens mij helemaal mis. Beetje rare reactie ook. Je beweert iets dat je van je moeder weet die uit het werkveld komt en vervolgens vraag je of je het helemaal mis hebt 8)7
Ik kom zelf uit het werkveld, en natuurlijk hebben stagiaires geen verantwoorlijkheden maar ze mogen echt wel een kind tillen of er mee lopen. Het eerste KDV waar dat niet mag moet ik nog tegenkomen. De eerste keer dat ik zoiets hoor.

Ze mogen niet ALLEEN zijn met de kinderen en ALLEEN taken uitvoeren. MAar als ze op een KDV geen kinderen mogen tillen e.d dan blijft er in bijv. een babygroep weinig over om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:42

"In 2009 ben ik elf keer flauwgevallen. Ik voelde dat goed aankomen, van tevoren. Meestal was ik dan vijf minuten out. Het zorgde wel voor paniek, vooral bij mensen die niet van mijn medische situatie afwisten. Telkens werd er dan een ambulance gebeld."

sorry hoor maar als je het aan voeld komen. en het is vaker gebeurt. misschien is het handig dan om opzijn minst de school en leraren op de hoogte te stellen van de situatie.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:51

Flauwvallen door een lage bloeddruk is een veelvoorkomend iets bij vooral jonge vrouwen (adolescentie leeftijd) en is vrijwel altijd van voorbijgaande aard. Heb er zelf ook wel eens last van gehad.
Ik vind dat de school zich in ieder geval eerst eens had mogen verdiepen in haar medische situatie en haar opleiding niet laten vervolgen vind ik helemaal van het absurde.
Ten eerste omdat ze met haar opleiding niet persé op een KDV hoeft te gaan werken. Daarnaast hoeft ze dan nog niet eens op een babygroep te staan (ik denk dat kinderen van 2 jaar prima om kunnen gaan met een leidster die wellicht, zo nu en dan, een keer, eventueel, ooit van haar stokje kan gaan). En ze zou ook nog eens door kunnen studeren na deze opleiding. Van de zotte dus om haar van de opleiding te sturen.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:51

Ik snap het vanuit de school ook wel.
Alleen ze geeft aan hbo-kinderpsychologie te willen studeren, dus dat lijkt me niet eeuwig met babies sjouwen. Er moet wel iets passends te vinden zijn.

Alhoewel het me ook vervelend lijkt voor een kind dat wanneer ze daarmee in gesprek is opeens flauw valt. Lijkt me een beangstigende situatie voor iemand die daar geen ervaring mee heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 06:30

Het zou me een goede middenweg lijken als de school haar in staat stelt om haar theoretische deel af te ronden, de desbetreffende certificaten af te geven en dan bemiddelt met een HBO-instelling om haar toch zonder volledig MBO-diploma aan te nemen voor kinderpsychologie.
In gesprekken is het al minder erg, ook kinderen kun je uitleggen dat je een beetje ziek bent. Die doen daar vaak normaler over dan wij. Mijn dochter van 4 bijv. zou gelijk zeggen dat ze een vergiftigde appel had gegeten, even ging slapen en dan weer wakker werd als een ECHTE sneeuwwitje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:34

Amalarab schreef:
Sizzle schreef:

Tenzij ze net jouw baby(of een andere) vast heeft, een flauwte krijgt en je baby op de grond valt... |(

Op een kinderdagverblijf zitten niet enkel baby's. Zij kan zich dus prima met de oudere kinder bezig houden en gewoon niets tillen. Er is echt wel een mouw aan te passen. Bovendien geloof ik ook heus wel dat ze het goed aan voelt komen (zoals in de text staat), ook daar wordt je ervaren in en dan heb je nog genoeg tijd om jezelf desnoods op de grond te zetten (uit ervaring :P )

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:43

Terecht dat ze niet in een kinderdagverblijf mag gaan werken, zwaar onterecht dat ze niet haar opleiding af mag maken. Vind de middenweg die Urielle aangeeft een goede.