Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:42

Killyenn schreef:
Ik vind dit eigenlijk helemaal geen slechte regel. Je kunt niet verwachten dat je eeuwig gefinancierd wordt, en er wordt zo te zien redelijk naar individuele zaken gekeken. Daarnaast is 3000,- euro ook geen belachelijk hoog bedrag: ik wil zelf in Engeland studeren en daar kost het nu al meer dan 3000,- euro per jaar (om maar niet te spreken van de belachelijke nieuwe prijzen).

Het wordt ook niet gefinancierd, je betaald sowieso je college geld a €1700 al wat 4 jaar geleden nog €1500 was, en je stufi is automatisch een lening ipv een gift...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 02:21

Ik wil net zeggen.. ik volg de regering niet helemaal.. Je krijgt toch sowieso maar max 5 jaar en eigenlijk maar 4 jaar stufi als gift?
Daarna wordt het toch een lening, die je moet terugbetalen?
Dus hoezo betalen zij voor de langstudeerders? Die moeten alles gewoon terugbetalen. Wel met een lagere rente dan die van de bank, maar evengoed mét rente. Dus daar wordt toch juist op verdiend? Dat kost de staat toch in feite niks?

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie in dit hele verhaal :+ Maar zoals ik het zie, willen ze alleen maar méér inkomsten krijgen en is dit de gemakkelijke manier om het te doen onder het mom van 'langstudeerders afstraffen'. Imo worden die toch wel gestrafd, want die zitten dadelijk met een flinke studieschuld aan het eind van de rit. Voor mij motivatie genoeg om het gewoon binnen het gestelde termijn te doen..

Ecudes

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:02

Spoekie, je ziet even over het hoofd dat de overheid een (grote) financiële bijdrage levert per jaar dat je studeert, omdat het werkelijke collegegeld vaak vele malen hoger is dan de € 1800,- die de student zelf moet betalen.

Ik vind maximaal 2 jaar uitloop ook best, maar alleen voor de nieuwe studenten.
Ik ben na 1 jaar van studie gewisseld (misschien dat ze wat aan de kwaliteit hadden kunnen doen, dan was ik vast doorgegaan). Ik had weliswaar ruimschoots genoeg punten, maar zag het niet meer zitten. Dit wordt volgens mij gewoon in de uitloop meegenomen, prima, mij best.
Nu heb ik in 3 jaar mijn bachelor afgrond en doe ik een master. Hierna wil ik een tweede master gaan doen, niet iets onzinnigs, maar iets dat mooi aanvult. Als ik de eerste afrond is de tweede niet meer te betalen (denk aan € 15.000,- voor een jaar studeren). Ik maak m'n eerste master dus niet af dit jaar. Dat betekent wederom een jaar 'uitloop'.

Ja dan ben ik wel een heel luie student, die gestraft moet worden door mensen die zelf 11 jaar over een 4-jarige studie hebben gedaan door in plaats van € 1800,- even € 4800,- te betalen. Want ik doe niets dan feesten... :n

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:18

Ik ben het opzich eens met de maatregel maar ik heb een groot bezwaar. Het lijkt er namelijk op dat de overheid niet zozeer langstuderen wilt ontmoedigen maar dit slechts wil beboeten om de staatskas een beetje mee te vullen. Hiertoe zijn een tweetal aanwijzingen

1)Het invoeren van de harde knip
In het vorige regeringstermijn is er namelijk een harde knip ingevoerd die inhoudt dat als een student niet alle vakken heeft gehaald van zijn bachelor hij niet mag beginnen aan zijn master. Stel dat je dus in het tweede gedeelte van het studiejaar een of twee vakken niet haalt, ben je gebonden om het jaar daarop vol collegegeld te betalen voor slechts twee vakken. Dit houdt dus in dat de student een jaar vertraging oploopt + dat hij daarvoor 1670 mag betalen. Het vormt dus een barrière die voorkomst dat studenten snel hun studie kunnen doorlopen en past dus niet bij de maatregel om studie-uitloop te beboeten.

2) Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten van de Universiteiten.
Als de overheid wil dat studenten korter studeren (wat ze dus volgens mij helemaal niet willen aangezien hun boete dan niet zoveel geld op gaat brengen als ze graag zien) moeten ze hiertoe universiteiten en studenten mogelijkheden bieden en dit stimuleren. Momenteel krijgen universiteiten geld voor een afgestudeerde student vanaf het tweede studiejaar. Een aantal hogescholen en universiteiten hebben (waaronder de UvA en de HvA)
een strategie bedacht die moet voorkomen dat studenten die 'het eigenlijk toch niet gaan halen' en daardoor alleen maar geld kosten toch onverhoopt toch het eerste jaar doorkomen. De propedeuse moet binnen 2 jaar volledig behaald zijn anders is de student gedwongen om te stoppen met de studie. Het aantal tentamineermomenten per jaar voor de gehele opleiding (bachelor en master)is teruggebracht van 3 naar 2 en het curriculum is in het eerste jaar verzwaard. Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten zorgt opnieuw voor een barrière waardoor de studenten de mogelijkheid wordt ontnomen om snel door te studeren.

Kortom de maatregel is goed (alhoewel ik persoonlijk ben voor een uitloop van 1.5 jaar) maar niet aangepast op het beleid dat al gevoerd wordt door de overheid en opleidingsinstellingen en daardoor hypocriet en achterbaks. Hoewel studenten in de toekomst hopen een goede baan en een leuk inkomen te verwerven, hebben ze tijdens hun studie vaak geen cent te makken, laat staan dat ze een boete van 3000 kunnen ophoesten.

--Einde betoog -- ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:26

DromenLies, dat zijn toch echt keuzes van het UvA en de HvA.

Wij hebben nog altijd 3 tentamen momenten per vak in het jaar, (de periode zelf, de periode erna en dan in augustus). Wij hebben ook geen bindend studie advies (Hoewel ik vermoed dat de unie dit wel gaat aanpassen met de invoering van deze langstudeerboete). Maar eigenlijk vind ik die maatregelen ook helemaal niet zo slecht. Hier in Wageningen is het allemaal zo los en makkelijk en alles kan en als jij door wilt dan ga je gewoon door. Met als gevolg dat studenten totaal geen stok achter de deur hebben om wat vaart achter hun studie te zetten.

Is die harde knip al ingevoerd joh? Is dat voor nieuwe studenten of zo? Want ik ben al wel aan mastervakken begonnen maar moet mijn bsc scriptie nog afmaken.

En dat de reden is, de staatskas te vullen. Tja, bezuinigen moet er toch gebeuren, op deze manier vang je wel 2 vliegen in 1 klap. Bovendien zeggen ze het bezuinigde geld weer te willen investeren in onderwijs. Dat lijkt me prima, zo worden de kosten weggehaald bij studenten die daadwerkelijk lui zijn en er een potje van bakken en geinvesteerd in die mensen die het wel serieus doen allemaal. Dus zoals ik al zei vind ik de 2 jaar die ze nu voorstellen best redelijk en fair. MAAR dan wel MET een overgangsregeling!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:31

Hier op de Uvt zijn er ook maar 2 tentamen momenten per vak.. Ik vind 2 jaar wel een redelijke regeling, maar er moet wel gekeken worden naar eventuele uitzonderingen, zoals ziekte of overlijden van een nabij familielid of iets dergelijks..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:40

Ecudes schreef:
Spoekie, je ziet even over het hoofd dat de overheid een (grote) financiële bijdrage levert per jaar dat je studeert, omdat het werkelijke collegegeld vaak vele malen hoger is dan de € 1800,- die de student zelf moet betalen.

Vjestagirl schreef:
Killyenn schreef:
Ik vind dit eigenlijk helemaal geen slechte regel. Je kunt niet verwachten dat je eeuwig gefinancierd wordt, en er wordt zo te zien redelijk naar individuele zaken gekeken. Daarnaast is 3000,- euro ook geen belachelijk hoog bedrag: ik wil zelf in Engeland studeren en daar kost het nu al meer dan 3000,- euro per jaar (om maar niet te spreken van de belachelijke nieuwe prijzen).

Het wordt ook niet gefinancierd, je betaald sowieso je college geld a €1700 al wat 4 jaar geleden nog €1500 was, en je stufi is automatisch een lening ipv een gift...

Dat hierboven :) Een student kost geld, anders zou er helemaal geen probleem zijn: en dat extra geld mag je na een bepaalde tijd zelf gaan betalen.

Waar ik wel van walg is dit:
„De extra uitloopjaren gelden voor alle studenten, maar zijn vooral een handreiking voor studenten die extra vakken willen volgen of een opleiding doen die meer dan gemiddeld van de student vraagt, zoals een bètastudie”, zo luidt de kabinetsverklaring.
Over tien jaar betalen we zeker sowieso die 3000,- euro als je een alfstudie wilt doen, want die zijn toch nutteloos en onuitdagend? 8)7

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:43

Tsja, de harde knip bestond in Leiden al voordat ik begon aan m'n bachelor en hetzelfde geldt voor maar 2 tentamenmomenten. Dat viel voor mij gewoon onder 'de spelregels'.

Waar ik meer van baal zijn acties zoals in Rotterdam (daar volg ik nu een master), dat ze in juli/augustus verzinnen dat je voortaan nog maar 2 (of 3, weet ik veel) herkansingen per jaar mag maken. Nou was ik sowieso niet van plan te gaan herkansen, maar het is misschien leuk dat als je je inschrijft voor een master daar dat je dat in je overwegingen kan meenemen.
Zeker als je bedenkt dat ze alles als herkansing zien, als je dus je eerste tentamen niet maakt, dan gelden je tentamens in juni ook als 'herkansing'.
In combinatie met de 'uitloopplannen' van het kabinet kan ik me voorstellen dat mensen hier niet blij van worden..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:55

Ik vind dat er een ontzegging moet komen voor mensen met een flinke geestelijke of lichamelijke beperking.
Maar ik vind ook dat een hoop studenten inderdaad wel wat harder hun best kunnen doen. Op mijn oude school was er een mentaliteit van vooral niet komen, en vooral heel veel uitgaan van je stufigeld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:29

Pentax, die is er, die krijgen 3 jaar. En dat is best wel lang hoor!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:54

Het punt blijft nog steeds dat er een heleboel andere maatregelen genomen kunnen worden om de student überhaupt de mogelijkheid te bieden om sneller te kunnen studeren. Nu is dat niet zo... en ook al is dit het beleid van de opleidingsinstelling zelf, dan kan de politiek daar nog steeds in ingrijpen. Het plaatje klopt gewoon niet...

Daarbij is de harde knip bedacht door Plassterk en niet opleidingsinstelling afhankelijk. Wel zijn er waarschijnlijk beleidsvrijheden over wanneer (met een max) en hoe de opleidingsinstellingen deze invoeren.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:01

Volgens mij is de prestatiebeurs ook al een maatregel geweest. Volgens mij beseffen erg weinig mensen hoe moeilijk het bv. is om een juiste studiekeuze te maken en volgens mij is er een erg groot percentage studenten die dit de eerste en misschien wel tweede keer niet doen.

Bezuinigen en strepen trekken, daar ben ik voor. Alleen kijkt men ook even naar de randfactoren? Wordt er bijvoorbeeld dan ook geïnvesteerd in studiekeuze op de middelbare school? Daarnaast vind ik het erg flauw om dit al meteen te betrekken op studenten die al even bezig zijn met hun studie. Die worden met terugwerkende kracht gepakt.

En ik persoonlijk ken erg weinig studenten die denken: lang leven het studeren! En die er expres langer over doen. Hoor juist alleen maar van studenten dat ze graag straks klaar zijn en ken velen die al een eigen bedrijfje hebben.

Ik ben in ieder geval nu heel erg zwaar de sjaak omdat ik twee keer een verkeerde studie heb gekozen en niet perfect mijn huidige studie doorloop. Dat wordt straks voor mij zo'n 9000 euro ophoesten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:27

Lees trouwens net dat het 3000 euro extra collegegeld zal zijn. Ik vrees dat heel veel mensen dan zullen afhaken. En wat heb je dan? Allemaal ex-studenten zonder diploma. Dat zal goed zijn voor de economie....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:29

Polivy schreef:
Lees trouwens net dat het 3000 euro extra collegegeld zal zijn. Ik vrees dat heel veel mensen dan zullen afhaken. En wat heb je dan? Allemaal ex-studenten zonder diploma. Dat zal goed zijn voor de economie....

+ lening omdat dat niet meer omgezet wordt in een gift.

Ik ben zelf ook zo iemand die veel te lang studeert. Dit jaar ga ik hopelijk mijn bachelor afronden en dan aan mn master beginnen. Heeft 2 jaar langer geduurd (ga uiteindelijk ook een andere richting op, mede hierdoor heeft het veel langer geduurd ivm extra vakken aan andere uni) en heb daarvoor 3 maanden iets anders gestuurd wat me niet beviel. Geldt het dan ook voor mij die 3000 euries?

Ik hoop het niet en vindt het dan ook raar. Je kan toch niet zomaar dit erin gooien terwijl wij met hele andere voorwaarden zijn begonnen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:32

Ik ben ook een langstudeer persoon, veel problemen vroeger gehad en nu eindelijk op de juiste plaats en de beste student dat je kan voorstellen. Zou het raar vinden om daarvoor bestraft te worden, sommige dingen kan je niet aan doen

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:33

zap schreef:
Polivy schreef:

Oftewel: het hele prestatiebeursgebeuren wordt van de baan geveegd terwijl wij daar onder vallen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:36

Polivy schreef:

Nah, dat verwacht ik niet. Ik denk dat de meeste studenten niet heel veel meer dan 2 jaar zullen uitlopen. Hooguit 3, misschien 4, zeker als ze van tevoren op de hoogte zijn van de maatregelen. Het terug betalen van je stufi + ov is waarschijnlijk duurder dan die 1 of 2 jaar 3000 euro extra moeten lenen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:38

Polivy schreef:
zap schreef:

Oftewel: het hele prestatiebeursgebeuren wordt van de baan geveegd terwijl wij daar onder vallen?

Nee dat niet natuurlijk. Maar op het moment dat jij je studie niet afrondt, wordt je prestatiebeurs een lening. Op het moment dat jij stopt met studeren vanwege die extra 3000 euries, dan rond je dus ook je studie niet af en moet je dus betalen....

Snap je hem?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:40

zap schreef:
Polivy schreef:

Nee dat niet natuurlijk. Maar op het moment dat jij je studie niet afrondt, wordt je prestatiebeurs een lening. Op het moment dat jij stopt met studeren vanwege die extra 3000 euries, dan rond je dus ook je studie niet af en moet je dus betalen....

Snap je hem?

O zo, ja ik snap :D Ik schrok al _O-

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:44

Shiloh schreef:
Polivy schreef:

Nah, dat verwacht ik niet. Ik denk dat de meeste studenten niet heel veel meer dan 2 jaar zullen uitlopen. Hooguit 3, misschien 4, zeker als ze van tevoren op de hoogte zijn van de maatregelen. Het terug betalen van je stufi + ov is waarschijnlijk duurder dan die 1 of 2 jaar 3000 euro extra moeten lenen.

Ja, en op deze manier dwing je dus mensen om te lenen, om schulden te maken. 3000 euro is echt een hoop geld. Er zijn zoveel factoren die er voor kunnen zorgen dat je langer over je studie doet. Een kleine tegenvaller daarna en je zit over de twee jaar.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:45

Ik heb het idee dat er afgelopen jaren al heel veel veranderd is, en dat diegene die het hebben over de 'eeuwige student' nog de oude situatie voor zich hebben.

Het eerste jaar extra zwaar om zo al te selecteren heeft op de Universiteit Leiden al gezorgd dat er heeeel veel mensen gewoon moesten stoppen met hun studie.
De stufi krijg je ook al voor een bepaald aantal jaren, niet voor uitloop.
De eeuwige student moet nu toch al knokken om langer te studeren.

Bovendien zijn er ook veel mensen die studievertraging oplopen door bestuursfuncties. Dat is juist een extra inspanning die zorgt voor heel veel kansen op de arbeidsmarkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:02

spoekie schreef:
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie in dit hele verhaal :+ Maar zoals ik het zie, willen ze alleen maar méér inkomsten krijgen en is dit de gemakkelijke manier om het te doen onder het mom van 'langstudeerders afstraffen'. Imo worden die toch wel gestrafd, want die zitten dadelijk met een flinke studieschuld aan het eind van de rit. Voor mij motivatie genoeg om het gewoon binnen het gestelde termijn te doen..

Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:13

Mijn studie is bachelor 3 jaar, master 1 jaar. Ik heb 3 jaar vertraging opgelopen (niet bij deze studie), dat zou inhouden dat ik volgend jaar moet gaan betalen. Of reken ik nou verkeerd en mag ik in totaal 7 jaar studeren (dan mag ik volgend jaar dus nog voor het normale bedrag studeren)?
Of gaan ze de maanden tellen van het studiejaar, dan heb ik minder dan drie jaar vertraging omdat een aantal maanden wel goed ging en ik wel ieder jaar aan het bindend studieadvies heb voldaan.
Ik erger mezelf trouwens al mateloos aan die drie jaar vertraging, ben in die drie jaar ook allesbehalve lui geweest.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:46

Ik ben nu een 6de jaars student. Heb een jaar een foute keuze gemaakt, vervolgens nog een jaar een andere studie gedaan (prop gehaald in 1 jaar) en vervolgens in 3 jaar mijn bachelor kunstgeschiedenis behaald. Echter baanperspectieven zijn vrij klein en om nou werkloos te worden vond ik ook geen strak plan (kost de staat ook geld :P ). Daarom ben ik alsnog een studie rechten gaan doen. Echter als alle regels komend jaar doorgevoerd gaan worden moet ik helaas stoppen met studeren. Nu heb ik toch al geen stufi meer en is de lening al omgezet in een gift, maar studeren is voor mij dan niet langer haalbaar. En ik weet 1 ding zeker, ik lever de staat op de lange termijn meer geld op met eenafgeronde studie rechten vanwege een hogere belasting, dan wanneer ik nu als kunsthistoricus tracht een baantje te vinden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:11

verootjoo schreef:
spoekie schreef:

Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.

Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. EN geef ajb geen boetes aan de hogescholen en universiteiten.. die gaan nu qua kwaliteit achteruit, omdat zij ook geen boete willen en dus studenten er doorheen gaan helpen.. Ik vind al dat het niveau voor sommige studies te laag ligt.. Maar goed, dat is een andere discussie.