Waarin mag de overheid wél bezuinigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:34

Chubby schreef:
Allereerst: TNT is geen overheidsbedrijf en de stakingen hebben dus niet te maken met de overheidsbezuinigingen ;)

Wie zegt dat dan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:34

kensha schreef:
Het punt is gewoon.

Hoe meer ze bezuigen hoe meer mensen werkloos kunnen raken.

Ze moeten eerder mensen studie aanbieden in de keuze vak zodat ook jongere mensen makkelijker aan een baan kan komen.

Hoe meer mensen aan het werk zijn des te minder de uitkeringen betaalt moeten worden.
Daarnaast hoe meer mensen werk hebben, hoe meer spullen er gekocht worden waardoor de overheid meer geld binnenkrijgt door de belasting en bedrijven meer en beter kunnen groeien.

En! De mensen die nu studeren betalen straks flink belasting.

Edit: O, dat staat er al :Y)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-12-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:34

Och zeg wat je wilt, het is een relatief begrip dit onderwerp dus off topic zal je niet heel snel gaan ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:35

upendo schreef:
Ik zou ook niet snel gaan zoeken naar een andere job als ik ook de mogelijkheid zou hebben om lekker met de pootjes op de bank centjes te beuren hoor. :))

Nee omg, en maar lopen zeuren dat er teveel uitkeringstrekkers ed zijn, waar slaat dit nu helemaal op? |o

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:35

Figaro schreef:
Chubby schreef:
Allereerst: TNT is geen overheidsbedrijf en de stakingen hebben dus niet te maken met de overheidsbezuinigingen ;)

Wie zegt dat dan?

tnt wil volgens mij bezuinigen omdat er minder poststukken zijn of heb ik het verkeerd begrepen ?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:36

Figaro schreef:
Chubby schreef:

Wie zegt dat dan?

TS in de OP... Niet met zoveel woorden, maar de verwijzing is wellicht wat onhandig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:37

En Pro Rail, alsjeblieft zeg, weg ermee, zsm!
Ze laten de hele zooi daar verroesten en wel geld vangen, laat de NS het zelf maar onderhouden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:38

Chubby schreef:
TS in de OP... Niet met zoveel woorden, maar de verwijzing is wellicht wat onhandig...

Ah, je hebt gelijk. Sorry overheen gelezen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:39

anneliesdj schreef:
upendo schreef:
Ik zou ook niet snel gaan zoeken naar een andere job als ik ook de mogelijkheid zou hebben om lekker met de pootjes op de bank centjes te beuren hoor. :))

Nee omg, en maar lopen zeuren dat er teveel uitkeringstrekkers ed zijn, waar slaat dit nu helemaal op? |o

Het punt is dat iedereen bij voorkeur tóch de eigen zakken vult. Ik als ambtenaar zal ook niet klagen wanneer men hier zegt "vanaf volgende maand betalen we je 1000 euro meer salaris".

De praktijk leert dat mensen graag grote woorden spreken, maar er zijn er maar weinig die oprecht iets afslaan wat ze rechtmatig toekomt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:40

kunst, ontwikkelingshulp, veel subsidies voor stichtingen etc zeker degene die elkaar tegen werken.
Zorgen dat er straffen komen op verkeerde berekeningen (die niet binnen een paar procent vallen) straffen op zogenaamde onderzoeken en berekeningen waar mee gerommeld is om gunstiger uit te valllen om zo meer subsidie te verkrijgen... (die berekeningen/onderzoeken worden betaald door de overheid, terwijl ze niet goed zijn is imo belchelijk om daar voor te betalen...) De vele onderzoeken naar eerdere onderzoeken van bijv fraude ! |o
Ned 1,2,3, want die andere zenders verdienen geld.

Delaja

Ik denk dat het ook een probleem is dat teveel mensen alleen aan zichzelf denken. Waar de plannen staan voor bezuinigingen wordt gestaakt, met als gevolg dat er misschien wel ergens anders moet worden bezuinigd waar de gedupeerden vervolgens ook gaan staken met als gevolg dat er uiteindelijk wordt bezuinigd op plekken waar het eigenlijk niet kan en mag (onderwijs, zorg, e.d.)
Zomaar ambtenaren schrappen heeft ook geen zin, belachelijke salarissen van sommige ministers korten wél maar welke minister zal een deel van zijn of haar royale inkomen inleveren als je er ook voor kan zorgen dat er ergens anders wordt bezuinigd?

Chubby

anneliesdj schreef:
Ze laten de hele zooi daar verroesten en wel geld vangen, laat de NS het zelf maar onderhouden.

Volgens mij zou het OV écht in overheidshanden moeten blijven/ terugkomen. Je laat het openbaar vervoer toch niet over aan commerciele bedrijven die er alleen maar geld aan willen verdienen?! Welke sukkel dat bedacht heeft :+

Idem voor de zorg en evt. voor onderwijs (gelukkig nog niet zover)..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:41

oh ja, het systeem dat een instantie het geld moet "opmaken" omdat men anders het jaar erop minder geld ontvangt. |o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:42

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:

Het punt is dat iedereen bij voorkeur tóch de eigen zakken vult. Ik als ambtenaar zal ook niet klagen wanneer men hier zegt "vanaf volgende maand betalen we je 1000 euro meer salaris".

De praktijk leert dat mensen graag grote woorden spreken, maar er zijn er maar weinig die oprecht iets afslaan wat ze rechtmatig toekomt.

En bij dat rechtmatige gaat het dus fout, waarom verzinnen ze uberhaupt zoiets?
Elk mens wat ontslagen wordt zoekt ander werk maar zij krijgen 'wacht' geld? Ze moeten 'wachten' op een nieuwe baan? En dat wachten dan zeker op de bank met een biertje... Je zou ook zelf op zoek gaan naar werk als je ook kunt 'wachten'...
Sorry maar dit zijn dingen waar ik me echt kwaad om kan maken, zelfde geld voor de kunstsubsidie's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:43

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:

Volgens mij zou het OV écht in overheidshanden moeten blijven/ terugkomen. Je laat het openbaar vervoer toch niet over aan commerciele bedrijven die er alleen maar geld aan willen verdienen?! Welke sukkel dat bedacht heeft :+

Ja dat is ook weer zo, maar Pro Rail is toch niet commercieel?

_Denise_

Re: Waarin mag de overheid wél bezuinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:43

Op voetbal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:44

anneliesdj schreef:
En bij dat rechtmatige gaat het dus fout, waarom verzinnen ze uberhaupt zoiets?

It wasn't me ;) maar ben het wel met je eens!

Tegelijk vraag ik me af of bekend is hoeveel er nu eigenlijk gebruik wordt gemaakt van dat wachtgeld. Door de wet op openbaar bestuur zal dat wellicht wel ergens te vinden zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:46

_Denise_ schreef:
Op voetbal.

Dat is toch geen overheidsuitgave ;)

Wel op de beveiliging/ politiemacht rondom wedstrijden. M.i. zouden clubs dit zelf moeten bekostigen. Ze hebben de afgelopen jaren zát verdiend, te zien aan wat ze betalen voor een speler. En kan een club de veiligheid niet garanderen, dan spelen ze zonder supporters?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:46

We moeten dus meer mensen aan het werk krijgen zodat de economie blijft lopen. De 'bekende artiesten' wereld mag van mij betreft heel wat kleiner. Het theater ed krijgen namelijk geld om die artiesten in te huren, waarom dan niet 'back to the basics'? Dus één groot theater in het land ipv alle kleine onoverzichtelijke theaters waarvan niemand weet waar het geld nou precies naar toe gaat. Toch moet ook cultuur ook betaalbaar blijven voor de lagere inkomens, het kan namelijk ook een essentieel onderdeel zijn van iemands leven.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:46

anneliesdj schreef:
zonnebloem18 schreef:

Huh, waarom krijgen ze niet meteen ww of ander werk?

Ik ben ook niet voor wachtgeld voor jan en alleman hoor maar voor tweedekamerleden en kabinetsleden vind ik het wel logisch. Je moet in vrijheid je mening kunnen verkondigen als volksvertegenwoordiger, wat er zeker bij de wat extremere partijen voor kan zorgen dat je daarna niet zo simpel meer aan een baan komt.

Het is onderzocht dat mensen van de middenpartijen (PvdA, CDA) inderdaad makkelijk doorstromen naar commisariaten, bestuursfuncties etc.(die krijgen dan ook natuurlijk geen wachtgeld meer als ze iets anders hebben) maar mensen van de SP en bijvoorbeeld een PVV komen niet zo simpel meer aan de bak.

Wil je toch genoeg goede volksvertegenwoordigers krijgen dan moet je ze een soort van garantie bieden. Anders zou niemand meer iets omstreden durven te zeggen of op durven stappen als iets indruist tegen hun mening (als je zelf je baan opgeeft krijg je immers ook geen WW)

Ik denk ook niet dat je op dat wachtgeld nou zoveel kan bezuinigen dat je er substantieel het onderwijs mee kan redden bijvoorbeeld. Het is meer symbolisch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:47

Als het puntje bij paaltje komt snijdt niemand vrijwillig in eigen vlees wat betreft wachtgeld.

Fifa-verkiezingen? Weg ermee! Hotels vrijstellen maar wel zonder belasting. Hoezo hypocriet. :Y)

Figaro

anneliesdj schreef:
Elk mens wat ontslagen wordt zoekt ander werk maar zij krijgen 'wacht' geld? Ze moeten 'wachten' op een nieuwe baan? En dat wachten dan zeker op de bank met een biertje... Je zou ook zelf op zoek gaan naar werk als je ook kunt 'wachten'...

De mensen die wachtgeld krijgen zijn de mensen die zonder baan komen te zitten na bijvoorbeeld een verkiezing (wethouders, ministers). Het is dus een zeer onzekere baan, als jouw partij een paar zetels minder krijgt kun je op straat staan. Om je toch enige zekerheid te geven bieden ze wachtgeld aan als je dus zonder werk komt te zitten. Als ik als gemeenteambtenaar wordt ontslagen krijg ik echt geen wachtgeld.
Ik vind het dus wel redelijk dat er een vergoeding is voor mensen die om die reden zonder werk zitten, anders worden die banen wel heel erg onaantrekkelijk. Ik ben het wel met je eens dat het wachtgeld op zich vaak erg hoog is en heel lang gegeven wordt, er kan dus wel op bezuinigd worden.

Chubby

Chubby schreef:
Tegelijk vraag ik me af of bekend is hoeveel er nu eigenlijk gebruik wordt gemaakt van dat wachtgeld. Door de wet op openbaar bestuur zal dat wellicht wel ergens te vinden zijn?

Het is best de moeite waard om het wachtgeld te herbezien:

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... tici.dhtml

Citaat:
ROTTERDAM - De dertig grootste gemeenten hebben dit jaar tot nu toe 6,9 miljoen euro wachtgeld betaald aan voormalige wethouders en gemeenteraadsleden. Dat blijkt uit een inventarisatie die RTL Nieuws heeft gemaakt.

Van het wachtgeld gaat 1,1 miljoen euro naar oud-raadsleden, terwijl die geen wettelijk recht hebben op wachtgeld. Gemeenten mogen zelf bepalen of ze oud-raadsleden wachtgeld betalen.

Rotterdam betaalde met 220 duizend euro het meest, gevolgd door Zwolle (170 duizend euro) en Eindhoven (150 duizend euro).De precieze regeling verschilt per gemeente. Ze mogen oud-raadsleden maximaal twee jaar wachtgeld geven, in het eerste jaar tachtig procent van de raadsvergoeding en in het tweede jaar zeventig procent. Zwolle heeft het wachtgeld voor oud-raadsleden onlangs afgeschaft.

De Tweede Kamer wil het wachtgeld voor oud-raadsleden overal afschaffen, meldt RTL. "Gemeenteraadslid is een nevenfunctie. Daar hoort geen wachtgeld voor te zijn", zegt VVD-Kamerlid Willibrord van Beek. (Novum)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:49

Figaro schreef:
De mensen die wachtgeld krijgen zijn de mensen die zonder baan komen te zitten na bijvoorbeeld een verkiezing (wethouders, ministers). Het is dus een zeer onzekere baan, als jouw partij een paar zetels minder krijgt kun je op straat staan. Om je toch enige zekerheid te geven bieden ze wachtgeld aan als je dus zonder werk komt te zitten.

Dit is toch prima af te vangen met een reguliere ww-uitkering?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:50

Chubby schreef:
_Denise_ schreef:
Op voetbal.

Dat is toch geen overheidsuitgave ;)

Nou, moet je eens kijken wat 'we' hebben uitgegeven voor een WK wat niet eens deze kant op komt. Laat staan als het hier in de toekomst wel zou worden georganiseerd..