Trend: Rilatine dealen op de speelplaats

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:05

Kanelly dat staat niet in de openingspost. In de openingspost staat toch duidelijk 12-18 jarigen en at het als studiehulp gebruikt wordt.
Bedankt trouwens dat je alle studenten over 1 kam scheert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:12

Zo dan, met het verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen := :D

(waarom moet je toch altijd overal bij zetten 'nee dit geldt niet voor iedereen' om te voorkomen dan mensen zich blijkbaar aangevallen voelen? *zucht*)

Maar goed Air, nee ik heb het hier niet over álle studenten en als jij niet onder de doelgroep valt, hoef je je toch ook helemaal niet aangesproken te voelen :(:)
Het staat inderdaad in de OP, klopt. Misschien is het in België zo, in Nl. wordt het nou eenmaal veel door studenten gebruikt als studiehulp en door de middelbare scholieren (een bepaalde groep trouwens, voor ik weer iedereen over 1 kam scheer hè) meer om er bij te horen, lang te feesten etc.
(wordt me vaak genoeg in geuren en kleuren verteld, hoe dat er tegenwoordig aan toe gaat, door de pubers zelf ;) )

edit: zie toch ook duidelijk in de OP staan dat het óf als amfetamine óf als studiehulp gebruikt wordt ;)

lesilla

Re: Trend: Rilatine dealen op de speelplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:16

Denk persoonlijk ook dat als je gepakt word het mooier als studiehulp klinkt dan als drug.
En dat die uitleg dan ook meer gebruikt word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:17

Bij mijn weten is Dex-amphetamine iets anders dan Concerta, Concerta is de merknaam ook natuurlijk en ik weet niet precies wat daar de werkzame stof van is, maar mijn weten is dat anders dan Dex-amphetamine.. Ook de Dexjes moest ik meerdere malen per dag nemen, wel minder dat wel.
Ik kreeg ze omdat ik niet tegen Ritalin kon. Ik moest 60mg per dag, ik dacht dat ik GEK! werd..
Ach, breek me de bek niet open over de manier van werken van de psychologen in Nederland!
Eerst medicatie, dan verdere behandeling! Dat ze je niet kunnen verzekeren of Ritalin e.d wel bij volwassenen helpt moet je maar voor lief nemen.

Maar ehm gaat het nou over studenten/middelbare scholieren of om jonge kinderen want in de OP gaat het over de 'speelplaats' en wederom; wat moeten studenten op een speelplaats tijdens de middagpauze?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:19

Zinia schreef:
Bij mijn weten is Dex-amphetamine iets anders dan Concerta, Concerta is de merknaam ook natuurlijk en ik weet niet precies wat daar de werkzame stof van is, maar mijn weten is dat anders dan Dex-amphetamine.. Ook de Dexjes moest ik meerdere malen per dag nemen, wel minder dat wel.
Ik kreeg ze omdat ik niet tegen Ritalin kon. Ik moest 60mg per dag, ik dacht dat ik GEK! werd..
Ach, breek me de bek niet open over de manier van werken van de psychologen in Nederland!
Eerst medicatie, dan verdere behandeling! Dat ze je niet kunnen verzekeren of Ritalin e.d wel bij volwassenen helpt moet je maar voor lief nemen.

Maar ehm gaat het nou over studenten/middelbare scholieren of om jonge kinderen want in de OP gaat het over de 'speelplaats' en wederom; wat moeten studenten op een speelplaats tijdens de middagpauze?

12-18 jaar
Speelplaats is gewoon een gebruikswoord in belgie. Is het plein dat je rondhangt op school. Dus ook na je eten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:20

om eerlijk te zijn begrijp ik de 'studiehulp' niet echt... voor personen met adhd e.d. werkt het idd concentratie verhogend, maar het effect is anders bij mensen die dit niet hebben.
Eerder oppeppend, en het heeft ook niet voor niets de bijnaam 'spraakwater' gekregen door de recreatie-gebruikers. De drang om tegen alles en iedereen aan te praten met dit middel wordt erg groot, handig tijdens je toetsen :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:22

Rotspul! Ik heb het ook jaren gebruikt. Nou was blij toen ik zelf op mijn 9de de keus mocht maken om ermee door te gaan of te stoppen.
Ben gestopt ermee, en heb nooit meer concentratieproblemen gehad op school.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:24

Ooooh weet ik waar ik me geld mee kan gaan verdienen :')
Nee hoor grapje.. Ritalin hard drugs?
Heb het zelf een tijdje gebruikt en moet zeggen dat het alles behalve een positieve ervaring er mee heb. Het was wel goed voor me consentratie maar daarbij ook hele vervelende bijwerkingen. Snap dan ook niet dat mensen hier aan verslaaft kunnen raken eigenlijk..

Vind het wel sirieus schandalig dat kinderen andere kinderen dit verkopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:26

Zinia, klopt. Ik vergiste me :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:45

lesilla schreef:
Air schreef:
Ik kan het eerlijk gezegd best begrijpen dat het rond gaat op middelbare scholen... de druk wordt steeds groter. Alles kost steeds meer geld maar meer loon krijg je niet. De druk is dus hoger om later een goede baan te kunnen hebben waarbij je wel wat verdient... :=

Maar met goed eten, op tijd slapen en studie goed bijhouden heb je hetzelfde of beter resultaat en minder moeite.
Minder geld kwijt en een betere gezondheid.

dat zal voor iedereen verschillen, denk dat het voor vele iig niet ' minder moeite ' is om op eten, ritme ed. te letten dan gewoon een pilletje te slikken.

't blijft rotzooi, en naar mijn mening stelt het hele ADHD-gebeuren weinig voor (en ja, ik heb het zelf :D ) ...
Maargoed, ik moet ook eerlijk zijn.. Ik heb best wel behoorlijke concentratieproblemen, en als ik helemaal niets gebruik kan ik niet eens een MBO opleiding fatsoenlijk afmaken }:0 .. Da's wel frustrerend. Ik ben met heel veel moeite weer aangenomen op een havo-opleiding na MBO (daarvoor afgestroomd van gymnasium) en gebruik tegenwoordig alleen tijdens mijn toetsweek.

Neemt niet weg dat ik er geen hele grote voorstander van ben, en het zelf alleen maar slik omdat ik voor mijn gevoel niet anders kan (ja, enige optie die dan over blijft is om diploma-loos door 't leven te gaan)... Maar 't heeft zulke ontzettende nare bijwerkingen.. Ik snap idd ook niet dat je zoiets voor je lol gaat gebruiken. (man! ik zou er echt alles voor over te hebben om het niet te hoeven slikken :D ) ...

Nouja, ik vind ADHD een vrij inhoudsloos etiket... En persoonlijk denk ik dat er ook wel wat aan het onderwijs ed. verbeter kand worden ipv er maar meteen een pil in te mikken...
Ik bedoel, ik ben in 4 jaar van gymnasium naar MBO afgestroomd. En in die 4 jaar is er nog nooit iemand naar me toegekomen om te kijken waar mijn problemen lagen, of om te helpen een plan op te stellen om dingen weer een beetje op te halen. Maar ze schrijven wel zomaar zulke zware medicatie voor, echt schandalig eigenlijk... 't zou naar mijn mening eerder een laatste redmiddel moeten zijn :+

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:35

upendo schreef:
Laten we vooral beginnen met Ritalin en niet met gedragstherapie. :Y)

Een combinatie van gedragstherapie en medicatie haalt misschien wat uit bij een echte adhd'er, maar alleen gedragstherapie niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:30

Gdragstherapie helpt wel iets als je echt ADHD hebt, maar niet genoeg....... er wordt een bepaald stofje niet of onvoldoende aangemaakt, en daar verander je ook met gedragstherapie niks aan :)
Medicijnen zijn handiger hoor :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:53

Ritalin (en andere adhd medicatie) mag niet worden uitgeschreven door een huisarts hiervoor moet je naar een psygiater.

Mijn ervaring is dat je het echt niet gemakkelijk krijgt (mijn zoontje heeft adhd).
.

Dat wij naar Duitsland verhuisde moesten we van de arts een verklaring hebben dat er medicatie nodig was op school.
De pilletjes voor tussen de middag werden ook netjes in een medicijnenkastje bewaard zodat ze ook zeker wisten dat mijn zoon ze kreeg.
Nu heeft hij een langewerkend middel dus krijgt hij niets meer mee.
Alle medicatie heb ik hier in de kluis liggen.
In Nederland op school ging het mee in zijn broodtrommeltje en was er verder ook geen controle.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:33

Zinia schreef:
Eerst medicatie, dan verdere behandeling!

Logisch, want
1) uit talloze onderzoeken is naar voren gekomen dat medicatie beter helpt dan andere behandelingen
2) medicatie is goedkoper dan uitgebreide behandeling, en ondanks dat zijn de wachtlijsten al eindeloos

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:37

Ritalin is inderdaad een harddrug en ik vind het troep. Mijn vriend heeft het jaren geslikt maar is er ook geen haar beter van geworden!!! Zijn groei werd enorm geremd, was altijd de kleinste van de klas en ziet er nu op zijn 24e nog steeds uit als 18.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:00

Hotchocolat, Ritalin wordt in Nl. wel degelijk door huisartsen voorgeschreven :j Zonder dat de patiënt überhaupt een psychiater heeft gezien.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:15

Concerta heeft hetzelfde werkende bestandsdeel als ritalin. Ik heb ook via de psychiater deze medicijnen gehad, en moet eerlijk zijn dat het wel echt super goed werkt maar dat het zeer verslavend is. Heb ze toen gekregen voor mn concentratiestoornis die me op school de das om deed. Maar ben na mn examen gestopt.

Voor de liefhebber :p ik heb nog zo'n 30 pillen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:58

Heino schreef:
Zinia schreef:
Eerst medicatie, dan verdere behandeling!

Logisch, want
1) uit talloze onderzoeken is naar voren gekomen dat medicatie beter helpt dan andere behandelingen
2) medicatie is goedkoper dan uitgebreide behandeling, en ondanks dat zijn de wachtlijsten al eindeloos

Maargoed, uit onderzoeken is ook gebleken dat de effecten van de medicatie op lange termijn verdwijnen, en hoewel het werkt heeft het ook hele vervelende bijwerkingen. In mijn geval was het ronduit k.t , omdat er steeds meer vervelende trekjes 'inslopen' en het een jaar geduurd heeft voordat ik door had dat het echt puur aan mijn medicijnen lag en niet aan mij. Nu ben ik gestopt, en gaat het al veel beter... Maar feit is wel dat sommige dingen zich in een periode van een jaar 'geconditioneerd' hebben en ik er dus nog steeds last van heb.
En ik ben echt niet de enige voor wie dat geldt, dus lijkt het me best wel zinnig om te zorgen dat niet iedereen te pas en te onpas maar deze medicijnen voorgeschreven krijgt, en al helemaal niet voor dagelijks gebruik!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:02

Welke onderzoeken, Menino?
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of het werkt of niet. Ik ken verschillende mensen bij wie medicatie echt een wereld van verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:40

Weet het precieze onderzoek ed. niet... Maar het werd in die Zembla aflevering wel aangehaald.... :)