Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:49

Saffier schreef:
Ik heb ook een tijd met een kapotte voorlamp gereden, gewoon geen tijd om langs de garage te gaan, en in de auto papieren geen serie nummer kunnen vinden om zelf lampen te kopen....
Dat vind ik een nogal zwak excus :o . Elk tankstation verkoopt lampjes. Dus je parkeert daar, haalt de kapotte lamp eruit, loopt ermee naar binnen en vraagt om precies dezelfde.

Ik rij zo'n 30.000 km per jaar, mijn (kleine)auto is bijna 3 jaar oud en ik heb inmiddels al heel wat lampjes vervangen. Je wordt er vanzelf handig in en de handleiding erbij pakken werkt altijd.

@8nnemiek; dat zijn inderdada mistlampen. Volgens mij is het in Nederland sinds kort toegestaan deze te voeren zonder dat er extreme weersomstandigheden van toepassing zijn.

zonnebloem18

Re: Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:20

Ik werk als bijrijder op de dierenambulance en ben altijd aan het kijken naar verlichting van anderen.
tijdens een gemiddelde dienst van 5 uur zie ik zeker 30 auto's waarbij wel iets is met de verlichting echt schandalig.
En het moet de mensen zelf echt wel opgevallen zijn want met groot licht in het pikkedonker zie je echt wel dat 1 lamp het niet doet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:24

Wat ook een probleem is is dat je met de auto's van tegenwoordig naar de garage moet om de lampjes te vervangen. Die van mij zit zo ingebouwd, dat lukt een leek echt niet. En zo ken ik heel wat auto's met datzelfde probleem.

Neemt niet weg dat je lampen in orde moeten zijn. Ik check voor elke dag in de spiegeling van een andere auto. Achter dan weer niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:26

Of mensen hebben alleen de mistlampjes aan.
Die zie je dus ook pas op het laatste moment.
Gisteren ook weer zo'n figuur in het donker met alleen die kleine mistlampjes aan. _-:(

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:29

Mijn grote irritatie is die felle LED verlichting in sommige nieuwere auto's. En ook nog eens te hoog afgesteld. Op een onverlichte provinciale weg zie ik dan geen reet...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:29

Als ik een euro had gekregen voor iedere auto met een kapotte pit die ik tegenkwam toen ik nog met de auto naar het werk ging... :$

Kapotte pitten... gaat er een, gaan ze allemaal. In 't eerste halfjaar dat ik m'n auto had, heb ik ze allevier kunnen vervangen. Gelukkig is dat een kwestie van motorkap open, kapje van de lampen openmaken en vervangen. Dát is dan wel een voordeel van een oudere auto. :D

@Saffier... bij de Halfords kun je op auto, type en bouwjaar de soort pit uitzoeken die je nodig hebt. Als je dat in je onderhoudsboekje schrijft, is vergeet je 't ook nooit weer.

Grijze auto's met donker weer zónder licht is een ergernis. Bijna een keer aangereden toen ik overstak... had 'm nooit gezien. :=
Mootje schreef:
En niet alleen koplampen, maar volgens mij werkt bij 3/4 van de auto's de richtingaanwijzers niet...
Da's heel simpel... die mensen hebben enorm hard gespaard voor de auto... maar de richtingaanwijzers konden ze niet betalen. :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:32

Puera schreef:
Mootje schreef:
En niet alleen koplampen, maar volgens mij werkt bij 3/4 van de auto's de richtingaanwijzers niet...
Da's heel simpel... die mensen hebben enorm hard gespaard voor de auto... maar de richtingaanwijzers konden ze niet betalen. :D

_O-

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:39

Jaa dat is me de laatste weken ook al opgevallen dat veel automobilisten met kapotte lamp rijden of een lamp waarbij het licht niet duidelijk te zien in.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:28

Juliette86 schreef:
Saffier schreef:
Ik heb ook een tijd met een kapotte voorlamp gereden, gewoon geen tijd om langs de garage te gaan, en in de auto papieren geen serie nummer kunnen vinden om zelf lampen te kopen....

Dat vind ik een nogal zwak excus :o . Elk tankstation verkoopt lampjes. Dus je parkeert daar, haalt de kapotte lamp eruit, loopt ermee naar binnen en vraagt om precies dezelfde.

Ik rij zo'n 30.000 km per jaar, mijn (kleine)auto is bijna 3 jaar oud en ik heb inmiddels al heel wat lampjes vervangen. Je wordt er vanzelf handig in en de handleiding erbij pakken werkt altijd.

In Frankrijk heb je dus maar weinig van zulke tankstations langs de provinciale wegen, dus is dit voor mij helaas geen optie....

Ik ben zeker geen klungel als het om klussen oid gaat, koelvloeistof, olie peil etc controleer ik ook allemaal zelf (en vul aan indien nodig). Maar de franse kenteken bewijzen zijn heel onhandig, er is een notitie van type nummer, alleen is die optioneel, die staat dus bijna nooit ergens ingevuld.
Boekjes zaten ook niet meer bij mijn autotje dat ik die kocht (een oude clio met 120.000 km op de teller).
Inmiddels is het gemaakt omdat de auto er volledig mee stopte en dus gedwongen naar de garage moest.

Nu ook een nieuwe auto, van dit jaar. Van deze ken ik het type nummer omdat dat in de advertentie stond. Op het kentekenbewijs staat wederom niets :n

Hier in de supermarkt kan je lampjes kopen, maar er zijn zoveel verschillende (een heel gangpad vol) en als je dan op de kaarten zoekt bij het merk en model moet je ook weer een keuze maken voor het type nummer en die wist ik van de clio dus niet...

Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat het een of twee weken kan duren voordat je daar eens tijd voor hebt, zeker als het bij de garage moet gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:34

annastasia schreef:
Het is toch de verantwoording van de automobilist om zijn/haar verlichting te controleren?
Zeker met deze periode van het jaar lijkt mij dat juist je verlichting in orde moet zijn.
Zal hierop strenger gecontroleerd moeten worden?

Érg grappig dat dit vanuit de ruiterij wordt opgemerkt _O-

Er rijdt bijna geen ruiter met deugdelijke verlichting :)*

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:39

Het is erg fijn dat mijn auto het met een lampje in het dashboard aangeeft dat 1 van mijn koplampen het niet doet. (Maar wat als dat lampje het nou begeeft _O- )
De auto van mijn vriend (VW Polo) heeft vaak een defecte koplamp en als je er dan een klap op geeft doet ie het weer..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:40

Ik heb hier eigenlijk nog nooit een paard op straat gezien in t donker :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:42

hmm.. ik vind het een ramp..
en toch reed ik een paar weekjes geleden zelf met een kapot achterlicht :o
op stage werd ik erop geattendeerd, dag erop vervangen :)

Ik vraag me altijd af hoe ik mensen, vanuit de auto, kan attenderen op het feit dat de verlichting niet in orde is..
bedoel, seinen.. maar dat wordt vaak anders opgevat..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:44

Hier wordt meestal gewoon even met de lichten geknippert. Als er dan geen flitser in de buurt staat en t was geen bekende dan zijn t meestal je lampen :Y)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:45

Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel auto's zonder verlichting door de mist gingen vandaag.. En bizar veel lesauto's zonder licht. Soms betwijfel ik of de verlichting daadwerkelijk stuk is, of dat men de verlichting überhaupt niet aanzet. :=

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:47

oke, moet zeggen dat ik dat eigenlijk zelden doe omdat ik dus denk ''snappen ze dat wel''
(heb 1x geprobeerd iemand er zo op te wijzen dat er een complete plaat onder z'n auto los hing, maar dat lukte iig niet, ik kreeg een middelvinger _O- )

@denise; de leswagens hier reden vorige week met ingesneeuwde lampen en kentekens rond _O- lekker voorbeeld inderdaad :+
Nu moet ik zeggen dat ik de laatste keer superdichte mist, de hele dag, savonds een auto van de weg heb ge''drukt'' met seinen en alarmlichten, die had dus echt níks aan verlichting ingeschakeld.. sja dat vond ik gevaarlijk genoeg om m'n best te doen 't duidelijk te maken :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:52

8nnemiek schreef:
Ik heb hier eigenlijk nog nooit een paard op straat gezien in t donker :P

Die hadden vast de verlichting niet in orde dan.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:53

Mootje schreef:
Plien, Dat meen je niet :+

Nee .. je snapt het niet.. je krijgt KORTING als je je auto zonder knipperlicht koopt :P

Mijn lichten doen het volgens mij altijd wel, en anders laat ik er in de garage een nieuwe inzetten.
Waarom bij de garage? nou ik heb al eens open gelegen zonder resultaat, mn vader heeft al eens open gelegen weliswaar met resultaat maar die bedankt er sindsdien voor. Ze hebben de daewoo/chevrolet matizjes heel debiel gemaakt wat betreft lampjes verwisselen.
Zelfs in de garage liggen ze open en duurd het serieus een half uur voor mn lampje verwisselt is (en dan zijn ze ook echt alleen daar mee bezig).
Heb wel zo een setje in mn auto met alle mogelijke lampjes maar kan het dus gewoon niet zelf doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:53

Och, lesauto's, begin er niet over! := Hier rijdt een Golf rond die is ook zonder knipper geleverd := Kom ik vaak tegen bij rotondes, niks geen knipperlicht! En maar bumperkleven.. Dan wel zonder lesser, maar toch. Heb al een paar keer getwijfelt of ik niet eens de rijschool moet opbellen en t kenteken doorgeven, even lekker klagen :Y)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:55

Huertecilla schreef:
annastasia schreef:
Het is toch de verantwoording van de automobilist om zijn/haar verlichting te controleren?
Zeker met deze periode van het jaar lijkt mij dat juist je verlichting in orde moet zijn.
Zal hierop strenger gecontroleerd moeten worden?

Érg grappig dat dit vanuit de ruiterij wordt opgemerkt _O-

Er rijdt bijna geen ruiter met deugdelijke verlichting :)*

Doel je dan op de combinatie auto+trailer?
Ook daar kun je mij niet op betrappen dat dat niet in orde is.
Voor vertrek controleer ik altijd alles.
M'n ouders hebben me dat van jongs af aan al erin gestampt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:00

Mij valt het op dat de ruiters bij ons in de buurt heel goed zichtbaar zijn in het donker. Lichtjesvesten, bandages, uitrijdekens, bla bla...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:01

Dat geloof ik ook.
Afstanden zijn hier vrij groot.
Dus gelukkig douwt iedereen zijn/haar paard in de trailer om binnen te kunnen rijden.
Om ook maar over fietsers te zwijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:56

Arianna1983 schreef:
Mij valt het op dat de ruiters bij ons in de buurt heel goed zichtbaar zijn in het donker. Lichtjesvesten, bandages, uitrijdekens, bla bla...

Wat? Geen verlichting? Dat is toch echt verplicht.
Maar ja zeker ouderwets om je aan het wgenverkeersregelement te houden. Die geldt alleen voor automobilisten zeker.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

maar HC, hou eens op met offtopic te gaan? wanneer je een AUTOmobilist bent bestuur je een AUTO en geen paard.

(ik heb ook geen verlichting op m'n paard, maar hey, ik rijd ook lekker niet in 't donker :+ )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:08

Wat mij meer stoort is dat als ik een lampje stuk heb ik die niet eens zelf kan vervangen! Dan is het weer een afspraak maken bij de garage, fulltime werken dus zie maar eens op het juiste moment terecht te kunnen...