VS overheid bezig met censuur op internet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:36

joostvangestel schreef:
Ik weet niet of je ooit in het voorrecht gehad hebt om naar de USSR te gaan toen die nog bestond, maar dat is echt een hele grote wereld van verschil. Dus vandaar: het begint er op te lijken.

Helaas. Die kansen heb ik gemist.

De eerste was een uitwisselingsprogramma via de universiteit. Gewoon stom van me, maar ja, dat is achteraf.

De tweede was een probleem met mijn toenmalige werkgever. Een amerikaanse multi-national die bezwaar maakte tegen een trip met de motorclub naar een fabriek aldaar. Let wel; via de visum aanvraag!
Dat had ik nú bekeken door ontslag nemen op kunnen lossen. Maar ja, je zit in de consumptieval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:28

joostvangestel schreef:
Laten we even wel wezen: wij Europeanen snappen bijzonder weinig van de inwoners van de VS. (Amerika beslaat van Vuureiland tot aan de IJszee, dus ik heb geen zin om ze Amerikanen te noemen.)

Afbeelding

:D ;)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:53

Interessant topic, wil ik graag even blijven volgen!

Mariss

Re: VS overheid bezig met censuur op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:01

Verbaasd me helemaal niets, de VS is sowieso niet zo vrij als het lijkt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:02

Huertecilla schreef:
Fiffill schreef:
Ik kan er in het Nederlands (op nieuwssites) overigens weinig over vinden, of zoek ik niet goed?

Heb je écht nergens gelezen dat Wiki-leaks fors onder druk staat en de site(s) slechts met HEEL veel moeite in de lucht gehouden worden? of gewoon overheen gelezen? niet opgevallen?
Werd hier op de spaanse journaals echt wel genoemd. Niet als aanvallen door de overheid, maar daar heb je slechts twee werkende hersencellen voor nodig.

Zo niet, dan bij deze het nederlandstalige nieuws vanuit de bergen in zuidelijk spanje :D

Wat had je dan gedacht dat dit zomaar toegestaan zou worden :P
Natuurlijk proberen ze het te hacken en ik neem aan dat ze bij Wiki-leaks ook niet anders verwacht hadden.
En ik neem aan dat ze al lang en breed een back-up plan hebben voor het geval de site echt gehacked gaat worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:16

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:26

De link werkt helaas ook niet meer ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:28

sporter schreef:
En ik neem aan dat ze al lang en breed een back-up plan hebben voor het geval de site echt gehacked gaat worden.

Uiteraard.
De grondlegger zit vet in de lik in dienst van de échte vrijheid en democratie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:56

eigenlijk is dit best oud nieuws.. alhoewel dt soort zaken eigenlijk nooit in het algemene nieuws komen. maar ieder land doet daaraan, en Amerika draait de hand daar inderdaad niet voor om. ook het tye site verrast mij helaas niets .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:17

jameyskatje schreef:
eigenlijk is dit best oud nieuws.. alhoewel dt soort zaken eigenlijk nooit in het algemene nieuws komen. maar ieder land doet daaraan, en Amerika draait de hand daar inderdaad niet voor om. ook het tye site verrast mij helaas niets .

:+

Ik weet niet wat je precies bedoelt. Maar wat er nu aan de hand is, kun je niet echt scharen onder oud nieuws :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:27

sporter schreef:
jameyskatje schreef:

Ik weet niet wat je precies bedoelt. Maar wat er nu aan de hand is, kun je niet echt scharen onder oud nieuws :+

Er is in de VS nu heel veel aan de hand.
De kloof tussen de inkomens is ook enórm toegenomen. De kloof is groter dan ooit sinds de burgeroorlog.
Wat er met de censuur gebeurt heeft niets van doen met terrorisme noch met religie.
Het is niets meer of minder dan het misbruiken van macht door de toplaag om nog meer rijkdom en macht te vergaren.
Lees bv. http://oilgeopolitics.net/GMO/Iraq_and_ ... ocracy.HTM

Dat is allemaal niet bepaald oud nieuws want echt iets van de afgelopen decennia en het is in een stroomversnelling gekomen doordat de olichargen met ´911´ een argument hadden om de grondwet te ondergraven door bangmakerij.
De hiuidige situatie is echt precair en helaas voor de hele wereld!!! niet zo makkelijk te corrigeren.
Zie Obama; Guantamo is niet één gevangen kleiner geworden, Bagram is uitgebreid en er zijn verschillende ´geheime´ locaties bijgekomen.
Het enige wat er sinds de verkiezingen gebeurd is, is dat het machtsmisbruik nu de schijn van een sociaal zwart gezicht heeft.

Met de Bushes wíst de meerderheid dat er geldbaronnen aan het roer stonden.
Nu staat er een defacto zwarte stroman met een Nobelprijs de schijn op te houden.
Nog veel erger dus :)*

Kijk naar Michele Obama die overal in het land homesteading loopt te promoten. Ondertussen worden er wetten aangenoen die dat onmogelijk maken.
De ongetwijfeld beste bedoelingen van de man ten spijt is de verkiezing van Obama een rámp.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-12-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:32

Ik had wel van Wikileaks gehoord, niet van de andere sites..
Iets van een kop met de voor verkrachting gezochte ..
en dat als hij opgepakt wordt ze nog veel meer ongecensureerde artikelen erop zullen zetten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:16

We hebben overigens ook een paar kilo boter op ons hoofd als we vinden dat alles wat er op de wereld gebeurt geschikt is voor het publieke domein. TMI is vaak nog gevaarlijker dan zaken stilhouden.

Het is wel interessant te zien dat er wel van alles gedocumenteerd wordt, wat dan verder niemand mag lezen. Wat is het nut van documenteren dan nog?

Ik zou niet zo ver willen gaan dat Obama aan "de macht" een slechte zaak is. Wederom maken wij Europeanen de foute conclusie dat de president van de VS een soort van absolute macht heeft. Verre van waar. Toegegeven, hij heeft meer macht dan Koningin Beatrix, maar er zijn maar echt weinig zaken die hij in zijn uppie kan beslissen.

De kloof tussen de inkomens zijn opgebouwd door de Reaganomics, ga maar eens luisteren naar "California über alles" of naar "We've got a bigger problem now" van de Dead Kennedys luisteren (kan je ook op youtube vinden). De VS van A hebben een heel log bestuursapparaat, verandering met het gedachtengoed van Ronald Reagan is langzaam gegaan en zal nog moeilijker zijn om af te bouwen. Overigens, Ronald Reagan is een volksheld voor heel erg veel inwoners van de VS..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:09

Hoe ´groot´ de macht van de president is, wordt juist helder nu.
het voordeel van de twijfel wat de Staat nu al een paar jaar krijgt door zijn verkiezing geeft zowat carte blanche aan de werkelijke macht.
Dát is waarom het een slechte zaak is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:59

joostvangestel schreef:
We hebben overigens ook een paar kilo boter op ons hoofd als we vinden dat alles wat er op de wereld gebeurt geschikt is voor het publieke domein. TMI is vaak nog gevaarlijker dan zaken stilhouden.
Het is wel interessant te zien dat er wel van alles gedocumenteerd wordt, wat dan verder niemand mag lezen. Wat is het nut van documenteren dan nog?

Ik zou niet zo ver willen gaan dat Obama aan "de macht" een slechte zaak is. Wederom maken wij Europeanen de foute conclusie dat de president van de VS een soort van absolute macht heeft. Verre van waar. Toegegeven, hij heeft meer macht dan Koningin Beatrix, maar er zijn maar echt weinig zaken die hij in zijn uppie kan beslissen.

De kloof tussen de inkomens zijn opgebouwd door de Reaganomics, ga maar eens luisteren naar "California über alles" of naar "We've got a bigger problem now" van de Dead Kennedys luisteren (kan je ook op youtube vinden). De VS van A hebben een heel log bestuursapparaat, verandering met het gedachtengoed van Ronald Reagan is langzaam gegaan en zal nog moeilijker zijn om af te bouwen. Overigens, Ronald Reagan is een volksheld voor heel erg veel inwoners van de VS..

Dat ben ik niet met je eens. Als dat zo is. Geeft dat simpel weg aan dat de wereld al heel ver heen is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:02

sporter schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Als dat zo is. Geeft dat simpel weg aan dat de wereld al heel ver heen is.

+:)+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:06

sporter schreef:
jameyskatje schreef:

maar de titel 'VS overheid bezig met censuur op internet.' is bepaald wel oud nieuws. alleen misschien nieuws dat ons als burgers al eerder heeft mogn bereiken. maar voor degene die ook ander nieuws volgen dan de krant, rtl en de nos... komt dit echt niet als een verassing

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:12

joostvangestel schreef:

stilhouden? je bedoeld zeker domhouden?

ja.. het is inderdaad gevaarlijk voor de machtsfuncties en invloed op de normale burgers. natuurlijk mogen wij als burger niet alles weten, kennis is macht en wij als burger moeten bespeelbaar en verdeeld blijven. en ons vooral niet in grote getalen tegen de regering kunnen keren (dus moeten we dom gehouden worden en mogen we uiteraard niets/niet alles/alleen een verdraaide werkelijkheid weten, dat is inderdaad veiliger voor het land op dat moment.. )

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:24

jameyskatje schreef:
maar de titel 'VS overheid bezig met censuur op internet.' is bepaald wel oud nieuws. alleen misschien nieuws dat ons als burgers al eerder heeft mogn bereiken. maar voor degene die ook ander nieuws volgen dan de krant, rtl en de nos... komt dit echt niet als een verassing

Mijn fout ik dacht dat je het over Wikileaks had en wat ze nu in handen hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:52

Om maar eens een simpel voorbeeld te geven: als op een gegeven moment een bedrijf probeert een ander bedrijf over te nemen, heeft iedereen die in dat proces zit te maken met twee zaken: 1) geheimhouding, 2) verbod op speculatie in aandelen die beïnvloed zouden kunnen worden door deze zaken.

Op 1) staat meer dan ontslag, feitelijk kan je voor een deel verantwoordelijk gesteld worden voor het mislukken van de transactie. Op 2) staat een rechtzaak te wachten betreffende handelen met voorkennis.

Overigens, als het we even de persoonlijke gevolgen buiten beschouwing nemen, kan 1) een aantal zaken betekenen: De kopende partij moet een hoop meer betalen voor de aan te kopen partij of de deal kan gewoon afgeblazen worden. 2) betekent gewoon onbeschoft graaien.

Geheimhouding is goed in veel zaken. De vraag is natuurlijk wat wel en wat niet geheimgehouden moet worden en hoe een regering tegenover het volk kan verantwoorden hoe het belastinggeld gebruikt is en aan welke gevaren het volk blootgesteld wordt.

En dat doen we normaal gesproken ook in het dagelijks leven. Je kan iemand een enorme eikel vinden, maar hem toch netjes te woord staan. Gewoon om de simpele reden dat de discussiepartner er waarschijnlijk niks aan heeft dat jij hem/haar een enorme eikel vindt en dat het ook niet het onderwerp van gesprek is.

En wie hier heeft geen geheimen die ze niet wereldkundig willen maken?

PS: natuurlijk domhouden, als je dat zo wil zeggen. De vraag is of ik alles wil weten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:14

Het probleem is natuurlijk dat wij als volk binnen een democratie nauwelijks kunnen inschatten wat binnen onze democratie wel of niet geheimgehouden dient te worden, want het gaat om zaken die al geheimgehouden worden en waar we in veel gevallen dus niets vanaf weten.

En dat is nou net waar het schoentje wringt bij het geheimhouden van zaken binnen een democratie. ;)

Maar ik ben het met je eens dat niet alles op straat hoeft te liggen. Een actie als die van wikileaks geeft ons wel de mogelijkheid om te herdefinieren wat in de openheid van bestuur moet worden getrokken.

Overigens merk ik op het allerlaagste niveau al dat er een voorkeur bij bestuurders bestaat op 'geheimhouding' en dat is dan vaak om geen last te krijgen van bezorgde burgers die zich afvragen wat met hun belastinggeld en belangen gebeurt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:56

joostvangestel schreef:
Om maar eens een simpel voorbeeld te geven: als op een gegeven moment een bedrijf probeert een ander bedrijf over te nemen, heeft iedereen die in dat proces zit te maken met twee zaken: 1) geheimhouding, 2) verbod op speculatie in aandelen die beïnvloed zouden kunnen worden door deze zaken.

Op 1) staat meer dan ontslag, feitelijk kan je voor een deel verantwoordelijk gesteld worden voor het mislukken van de transactie. Op 2) staat een rechtzaak te wachten betreffende handelen met voorkennis.

Overigens, als het we even de persoonlijke gevolgen buiten beschouwing nemen, kan 1) een aantal zaken betekenen: De kopende partij moet een hoop meer betalen voor de aan te kopen partij of de deal kan gewoon afgeblazen worden. 2) betekent gewoon onbeschoft graaien.

Geheimhouding is goed in veel zaken. De vraag is natuurlijk wat wel en wat niet geheimgehouden moet worden en hoe een regering tegenover het volk kan verantwoorden hoe het belastinggeld gebruikt is en aan welke gevaren het volk blootgesteld wordt.

En dat doen we normaal gesproken ook in het dagelijks leven. Je kan iemand een enorme eikel vinden, maar hem toch netjes te woord staan. Gewoon om de simpele reden dat de discussiepartner er waarschijnlijk niks aan heeft dat jij hem/haar een enorme eikel vindt en dat het ook niet het onderwerp van gesprek is.

En wie hier heeft geen geheimen die ze niet wereldkundig willen maken?

PS: natuurlijk domhouden, als je dat zo wil zeggen. De vraag is of ik alles wil weten.

Je voorbeeld tussen 2 bedrijven kan ik me nog in vinden. Maar het gaat hier om regeringen. Regeringen die door ons burgers aangesteld worden. Die in dienst zijn van het volk!! En wij als volk zijnde zouden geen recht hebben om alles te weten? Of in iedergeval de mogenlijkheid moeten hebben om dingen die we willen weten op te zoeken.
Nu worden er regeringen gekozen en vervolgens heeft er niemand meer een idee wat er gebeurd en wat voor achterbakse spelletjes er gespeeld worden.

Of jij wel of niet alles wil weten is aan jou! Maar als wikileaks en straks anderen hoop ik op deze manier door gaan heb je in iedergeval de keus om dingen wel of niet te willen weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:04

sporter schreef:
Maar als wikileaks en straks anderen hoop ik op deze manier door gaan heb je in iedergeval de keus om dingen wel of niet te willen weten.

En of de regering wel/niet onder valse voorwendsels jonge mensen een oorlog in stuurt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:15

Staat op wikileaks al wie JFK vermoord heeft of wie er achter de dood van Diana zat? ;)

Het zou wel het einde zijn van een bende samenzweringstheorie figuren, die dan waarschijnlijk gaan zeggen dat wat er op wikileaks is expres is gelekt om nóg grotere geheimen te verdoezelen. Gebed zonder einde dus.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:18

Er staat wel een afgrijselijke video op wikileaks over wat er met twee mensen van Reuters gebeurd is en hoe twee kinderen daarbij gewond raakten. Mij maakte het letterlijk ziek om ernaar te kijken.

Zie vooral ook het contrast met de officiele verklaringen rondom dit verhaal.