joostvangestel schreef:Om maar eens een simpel voorbeeld te geven: als op een gegeven moment een bedrijf probeert een ander bedrijf over te nemen, heeft iedereen die in dat proces zit te maken met twee zaken: 1) geheimhouding, 2) verbod op speculatie in aandelen die beïnvloed zouden kunnen worden door deze zaken.
Op 1) staat meer dan ontslag, feitelijk kan je voor een deel verantwoordelijk gesteld worden voor het mislukken van de transactie. Op 2) staat een rechtzaak te wachten betreffende handelen met voorkennis.
Overigens, als het we even de persoonlijke gevolgen buiten beschouwing nemen, kan 1) een aantal zaken betekenen: De kopende partij moet een hoop meer betalen voor de aan te kopen partij of de deal kan gewoon afgeblazen worden. 2) betekent gewoon onbeschoft graaien.
Geheimhouding is goed in veel zaken. De vraag is natuurlijk wat wel en wat niet geheimgehouden moet worden en hoe een regering tegenover het volk kan verantwoorden hoe het belastinggeld gebruikt is en aan welke gevaren het volk blootgesteld wordt.
En dat doen we normaal gesproken ook in het dagelijks leven. Je kan iemand een enorme eikel vinden, maar hem toch netjes te woord staan. Gewoon om de simpele reden dat de discussiepartner er waarschijnlijk niks aan heeft dat jij hem/haar een enorme eikel vindt en dat het ook niet het onderwerp van gesprek is.
En wie hier heeft geen geheimen die ze niet wereldkundig willen maken?
PS: natuurlijk domhouden, als je dat zo wil zeggen. De vraag is of ik alles wil weten.
Je voorbeeld tussen 2 bedrijven kan ik me nog in vinden. Maar het gaat hier om regeringen. Regeringen die door ons burgers aangesteld worden. Die in dienst zijn van het volk!! En wij als volk zijnde zouden geen recht hebben om alles te weten? Of in iedergeval de mogenlijkheid moeten hebben om dingen die we willen weten op te zoeken.
Nu worden er regeringen gekozen en vervolgens heeft er niemand meer een idee wat er gebeurd en wat voor achterbakse spelletjes er gespeeld worden.
Of jij wel of niet alles wil weten is aan jou! Maar als wikileaks en straks anderen hoop ik op deze manier door gaan heb je in iedergeval de keus om dingen wel of niet te willen weten.