Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:30

Asyaa schreef:
Focussed schreef:
MootjeK: Jij geeft het eigenlijk al aan.
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.

En toen zei mama 'houd je kop en zeik niet' iets vriendelijker, maar zelfde bericht.

Maar blijkbaar zeggen niet genoeg mama's dit, aangezien (volgens het TNO) de kinderen te dik zijn door de vele calorierijke tussendoortjes en snoepgoed wat zij hun kind toestoppen.

Vjestagirl: Ik denk dat een reclame geen symptoom is. Het symptoom is het overgewicht van de kinderen. Onverantwoordelijke keuzes van de ouders en misleiding bij de kinderen door reclames zijn (misschien wel niet de enige) oorzaken. Oorzaken wegnemen is jouw devies,d an lijkt mij de keuze van de reclames snel gemaakt?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:31

Precies Aysaa, dan is het 'nu niet'. Of soms wel, want af en toe een koekje is natuurlijk geen ramp.;) En dat is wat ik net ook bedoelde: ze moeten leren dat snoep geen vergif is en af en toe wel kan, maar mate. En dat leren ze alleen maar door het goede voorbeeld te geven en niet door er krampachtig over te gaan doen en nooit meer iets over lekker eten te laten zien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:32

MootjeK schreef:
Precies Aysaa, dan is het 'nu niet'. Of soms wel, want af en toe een koekje is natuurlijk geen ramp.;) En dat is wat ik net ook bedoelde: ze moeten leren dat snoep geen vergif is en af en toe wel kan, maar mate. En dat leren ze alleen maar door het goede voorbeeld te geven en niet door er krampachtig over te gaan doen en nooit meer iets over lekker eten te laten zien.

Maar lekker eten is toch niet bij voorbaat ongezond?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:35

Focussed schreef:
MootjeK schreef:

Nee, maar af en toe een koekje of snoepje ook niet. Je moet als ouder alleen je gezond verstand gebruiken en de grenzen bewaken.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:38

MootjeK schreef:
Jaimyliefje schreef:

Dat maken kinderen onder de 12 niet zo bewust mee :)

Denk je dat? Mijn nog geen 3-jarige dochter zit regelmatig te gillen dat ze een Baby Born wil, net als op 'de klame'. Of Lelli Kelly-schoenen. En dat is echt niet omdat die zo mooi zijn. Net als mijn zoon van 5. Die weet dondersdgoed waar die reclames voor zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik daaraan moet toegeven. Of dat zij niet weten dat ze niet alles krijgen wat ze zien.

Neéé, ik bedoel juist, dat ze het echt niet zo bewust mee zouden maken dat je het zogenaamde 'verboden vrucht idee' zou creeëren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:39

Focussed schreef:
BraveSpots: En hoe zie je dat voor je? Hoe wil je dat dan aanpakken?

Asyaa: Dan worden ze 13 en hebben ze iig minder overgewicht doordat ze minder volgestopt zijn met troep (kort door de bocht genomen).

Daar heb ik geen idee van. Maar er zijn vast mensen die voor zulke dingen geleerd hebben en campagnes of wat dan ook kunnen uitwerken.

Overigens, kijken kinderen tegenwoordig zo vroeg zoveel tv?
Ik voel er niets voor om een drie of vierjarige veel reclameblokken op tv te laten zien. Er zijn best andere manieren om je te vermaken imo.

Odysseus

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:43

Ik keek vroeger heel weinig tv, maar mijn neefjes bijv. keken al vanaf dat ze zelf konden zitten naar tv...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:44

Focussed schreef:
MootjeK schreef:

Kinderen (en volwassenen ook trouwens) laten zich echt niet vangen door 'Fruit is even lekker' en meer van zulke leuzen. Biedt ze een stuk fruit en een snoepje aan en je hoeft zelfs niet te raden voor wat ze kiezen :+ .

Snoep/koek is imo op een heel andere manier lekker dan fruit.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:51

Ook onder de leeftijd van 12 zijn er echt wel een hoop kinderen die zonder hun ouders in de supermarkt komen hoor. :n
Misschien niet in tussenuren van school, maar na school of 's avonds misschien.
Toen ik in de laatste jaren van de basisschool zat ging ik echt wel eens zelf naar de winkels in het dorp om bijv. kadootjes te kopen voor de surprises of voor vriendinnetjes.
En ik weet niet beter dan dat mijn klasgenootjes dat ook gewoon deden.

Daarbij werk ik zelf zo'n 25 uur in de week in de supermarkt naast school en zie regelmatig basisschool kinderen komen na schooltijd of 's avonds. En die komen echt niet voor een boodschapje voor papa of mama.
Dat zijn zakken chips, energydrink en snoep wat dan over de kassa gaat.
Wat dacht je van die Energydrink, dat is pas slecht voor ze. (Voor iedereen trouwens.)
Dit gaat dus voor de duidelijkheid niet over kinderen van de middelbare school.

Ik ben ervan overtuigd dat het geen enkele leeftijdscategorie iets met reclames te maken heeft.
Het heeft met de opvoeding en handhaving van de ouders te maken. Kinderen kunnen nog zo hard brullen dat ze Mega Mindy koekjes willen, maar nee is nog altijd nee.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:20

Focussed schreef:
Asyaa schreef:
En toen zei mama 'houd je kop en zeik niet' iets vriendelijker, maar zelfde bericht.

Maar blijkbaar zeggen niet genoeg mama's dit, aangezien (volgens het TNO) de kinderen te dik zijn door de vele calorierijke tussendoortjes en snoepgoed wat zij hun kind toestoppen.

Vjestagirl: Ik denk dat een reclame geen symptoom is. Het symptoom is het overgewicht van de kinderen. Onverantwoordelijke keuzes van de ouders en misleiding bij de kinderen door reclames zijn (misschien wel niet de enige) oorzaken. Oorzaken wegnemen is jouw devies,d an lijkt mij de keuze van de reclames snel gemaakt?

Als wat jij zegt waar is ... waarom zijn de kinderreclames dan nog niet van de TV?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:25

Omdat dat natuurlijk hartstikke lastig is om zo'n wetsvoorstel erdoor heen te krijgen. De "kidsmarketeers" laten zich echt niet zonder slag of stoot van de buis halen aangezien die reclames gewoon hartstikke goed werken.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:32

Focussed schreef:
Omdat dat natuurlijk hartstikke lastig is om zo'n wetsvoorstel erdoor heen te krijgen. De "kidsmarketeers" laten zich echt niet zonder slag of stoot van de buis halen aangezien die reclames gewoon hartstikke goed werken.

Ook omdat de kamerleden het zelf gewoon niet willen, schijnt -> bron

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:33

Hee wat grappig, wist heel niet dat ik nog actueel was ook :') *gaat even lezen*

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:00

Ik ben eigenlijk best wel verbaasd over hoe 'niet-schadelijk' de meesten hier de reclame lijken te vinden.

Ik vind het namelijk geen onzin, de kinderen worden ontzettend beïnvloed door de reclame. Ik wou vroeger ook perse een pop, een barbie terwijl ik eigenlijk nooit er mee speelde maar omdat ik op tv zag dat ze cool waren moest ik er ook eentje.
En ook bepaalde snoepjes wou ik per se hebben. En dat kwam niet omdat mijn vrienden ze ook aten, want dat deden ze namelijk niet :D

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:13

MoonChloe schreef:
Ik ben eigenlijk best wel verbaasd over hoe 'niet-schadelijk' de meesten hier de reclame lijken te vinden.

Ik vind het namelijk geen onzin, de kinderen worden ontzettend beïnvloed door de reclame. Ik wou vroeger ook perse een pop, een barbie terwijl ik eigenlijk nooit er mee speelde maar omdat ik op tv zag dat ze cool waren moest ik er ook eentje.
En ook bepaalde snoepjes wou ik per se hebben. En dat kwam niet omdat mijn vrienden ze ook aten, want dat deden ze namelijk niet :D

Ik ga er wel vanuit dat die kinderen dat snoep willen hebben, maar het is aan de ouders om nee te zeggen en het snoep niet voor ze te kopen. Kinderen onder de 12 kunnen daarnaast maar weinig bijklussen, hun zakgeld komt dus bij de ouders vandaan. Als ze van hun eigen zakgeld veel snoep kopen, kan het zakgeld worden ingehouden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:28

Kinderen zijn creatief.

Mijn ouders wisten heus niet dat ik vroeger op basisschool geld gaf aan meisjes van de middelbare zodat ze hopen lollies konden kopen voor ons ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:32

MoonChloe schreef:
Kinderen zijn creatief.

Mijn ouders wisten heus niet dat ik vroeger op basisschool geld gaf aan meisjes van de middelbare zodat ze hopen lollies konden kopen voor ons ;)

Maar hoe kwam je aan dat geld?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:51

Kom op zeg, kinderen zijn geen baas! Door de week gaat de tv gewoon niet aan voor 5 uur of voordat het donker wordt. Dan ontloop je al een boel reclame. En als het droog is gaan ze gewoon buiten spelen na school. Wel eerst even wat drinken/snoepen als ze thuiskomen... Alleen de voerwortels van de paarden gaan niet alleen aan de paarden op, daar snoepen hun net zo hard van.

En inmiddels zijn we wel zo slim om hun verdiende centen niet aan snoep uit te geven. Want ook met geld leer ik ze al jong omgaan. Ze hebben een pompoenenhandeltje in de herfst, wassen auto's, krijgen een euro voor een 10, vetten tuigen in tegen betaling enz. enz. Daar hebben ze tijd voor omdat ze niet de hele tijd voor dat domme kijkkassie zitten.

Ze vallen allebei onder de doelgroep (7 en 10) en hebben een normaal gezond gewicht; net als een paard ribben net niet zichtbaar maar wel voelbaar. :+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:07

Gewoon een verbod op alle voedselreclames voor alle leeftijden, chocorepen bij de kassa en andere manipulerende geintjes.
Willen ze je dan toch iets aansmeren, leg dan sporttijdschriften bij de kassa, en maak reclame voor sportverenigingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:10

Pentax schreef:
Gewoon een verbod op alle voedselreclames voor alle leeftijden, chocorepen bij de kassa en andere manipulerende geintjes.
Willen ze je dan toch iets aansmeren, leg dan sporttijdschriften bij de kassa, en maak reclame voor sportverenigingen.

Wat is er manipulerend aan een chocoreep bij de kassa? Ik kan prima winkelen zonder die chocoreep te kopen, zonder wat voor snoep dan ook maar te kopen... Kwestie van zelf blijven nadenken

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:11

Daar is eens een item over geweest bij een consumentenprogramma geloof ik (en anders was het discovery), het werkt weldegelijk manipulerend in.
Dingen die bij de kassa liggen worden vaker verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:14

Pentax schreef:

Afbeelding

Omdat sommige ouders niet genoeg ruggengraat hebben om tegen hun kinderen nee te zeggen moet voor de hele bevolking alles worden aangepast en verboden?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:15

Alle leeftijden, dus ook je oma bij wijze van. Dat heeft niks met ouders zonder ruggegraat te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:40

Pentax schreef:
Alle leeftijden, dus ook je oma bij wijze van. Dat heeft niks met ouders zonder ruggegraat te maken ;)

Ik verbeter mezelf:
Omdat sommige mensenniet genoeg ruggengraat hebben om tegen nee te zeggen moet voor de hele bevolking alles worden aangepast en verboden? :)

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:40

Weet je wat, laten we de productie van snoepgoed helemaal verbieden! *\o/*
:roll:

Ik blijf bij mijn standpunt dat de kunst van opvoeden juist is om kinderen zelf verantwoorde keuzes te leren maken, en dat bereik je niet door betutteling en te doen alsof die dingen allemaal niet bestaan.