en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:03

Ik zie hier juist dat de 'nieuwe' generatie het allemaal niet meer zo nauw neemt, van aanpassing is de komende decennia dus echt wel sprake :j
Hier lopen de meiden met hoofddoek en dan hele mooie oorbellen, make up, gelakte nageltjes, mooie en sexy kleding. De hoofddoek is bij hun dus meer een accessoire heb ik het idee.
Ik heb zelfs naast zo'n meisje in de tram gezeten die begon te verkondigen dat ze me aantrekkelijk vond :') Ze bleek lesbisch te zijn :)) Ze vertelde dat ze binnenkort uit huis zou gaan zodat ze wel met een vrouw kon samen zijn, want haar familie zou het niet goed keuren. Volgens haar was de jonge moslim gemeenschap niet anders dan de Nederlandse en waren het alleen de 'ouderen' die nog in de weg stonden.

em_papillon

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:06

Ja dat vind ik dan weer zo gek :') Ook wel zielig dat ze daarvoor helemaal het huis uit moet en wss compleet verstoten wordt door haar echte familie..

Maar ze zich alsnog opmaken enzo snap ik het nut van een hoofddoek niet meer?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:11

Ik vindt het niet juist dat er mensen totaal gesluiert rondlopen, dit mogen ze van mij per diect verboden maken. ik vindt dat je de persoon haar/zijn ogen moet kunnen zien. Ik mag ook het tankstation niet in met een helm op, waarom dan wel met een sluier of hoofddoek. Als ik in de klas een pet op zette moest deze af, waarom dan een hoofddoek niet?
Neer ik ben voor gelijkheid, iedereen gelijk, niet een moslim een hoofddoek. Nee, je bent in Nederland dus wens ik dat je de Nederlandse cultuur ook naleefd. Zoniet kun je beter weer terug gaan....

Misschien heel erg grof hoor wat ik zeg! Maar in Turkije lopen er haast geen vrouwen met hoofddoekjes op, waarom moeten deze dan hier wel op?

Ik ben voor gelijkheid en geen voorrecht.....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:11

ts ik kan me helemaal voorstellen dat je het intimiderend vond hoor
ik vind het zelf ook maar niet
dat vrouwen gesluierd rondlopen moeten ze zelf weten
zolang het gezicht maar zichtbaar blijft
hier is ooit een overvalller opgepakt in zo,n sluier
en dat bleek een man te zijn
en je zag het echt maar dan ook echt niet onder dat ding
daarom vind ik dat ze in het openbaar verboden moeten worden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:16

em_papillon schreef:
Ja dat vind ik dan weer zo gek :') Ook wel zielig dat ze daarvoor helemaal het huis uit moet en wss compleet verstoten wordt door haar echte familie..

Maar ze zich alsnog opmaken enzo snap ik het nut van een hoofddoek niet meer?

Dat is ook erg triest natuurlijk. Maar vergeet niet dat deze jongeren de toekomstige ouderen zijn ;) Ze gaan echt wel mee hoor met de tijd, de jonge generatie tenminste.
Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring. Ze geloven wel, maar ze geloven niet meer dat Allah het allemaal zo streng bedoeld. Dat is het geloof ik een beetje. Ze kunnen zich niet voorstellen dat Allah wilt dat ze onherkenbaar en onaantrekkelijk door het leven gaan.

We zullen nog heel erg veel veranderingen zien. Dat kan ook niet anders, de moslim jeugd staat niet apart van de Nederlandse cultuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:07

LuvdaTossa schreef:
De verdere besluiering heb ik meer problemen mee, in ieder geval in Nederland. In eigen land en als het al jaren een gewoonte is; wie ben ik dan om te zeggen dat ze zich moeten ontsluieren?

Pardon??

Het betreft hier een uitvloeisel van een religie.
Een religie die uit exáct dezelfde regio komt als het christendom.
Verder kan een nederlander om het even welke religie aanhangen.
Hoezo dan ´eigen land´?

NL is trouwens verbázend recent pas geheel ´gekerstend´. Ook is dit kersteningsproces top down en niet vrijwillig geweest.

Als je zo nodig over ´eigen land´wil praten, dan is de religie van de meest in de genenpoel in NL vertegenwoordigde component een germáánse :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:10

Huertecilla schreef:
LuvdaTossa schreef:
De verdere besluiering heb ik meer problemen mee, in ieder geval in Nederland. In eigen land en als het al jaren een gewoonte is; wie ben ik dan om te zeggen dat ze zich moeten ontsluieren?

Pardon??

Het betreft hier een uitvloeisel van een religie.
Een religie die uit exáct dezelfde regio komt als het christendom.
Verder kan een nederlander om het even welke religie aanhangen.
Hoezo dan ´eigen land´?

NL is trouwens verbázend recent pas geheel ´gekerstend´. Ook is dit kersteningsproces top down en niet vrijwillig geweest.

Als je zo nodig over ´eigen land´wil praten, dan is de religie van de meest in de genenpoel in NL vertegenwoordigde component een germáánse :)*

Hemel wat een ingewikkelde taal, ik snap in grote lijnen wat je bedoelt :+

Natuurlijk mogen ze een religiegewoonte meenemen maar tot een bepaalde grens. Hoofddoekjes verbieden vind ik onzin, maar iets van aanpassen mag wel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:12

wopkelover schreef:

Daarom moeten zwarte pieten (rond sinterklaas) ook maar verboden worden op straat.
Die zijn geschminkt ook niet herkenbaar en er zijn ook overvallers die van die vermomming misbruik maken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:18

Met Zwarte Piet kun je nog steeds oogcontact maken, zijn/haar mimiek is te zien.
Van iemand volledig in sluier niet, je ziet niet of het een man of vrouw is, je ziet niet of iemand boos, blij, verdrietig is. Je ziet niet wat de ogen zeggen...

Een hoofddoek heb ik nooit moeite mee gehad. Prima, als je je wilt bedekken, best.
Maar geheel in sluier zodat er geen oogcontact meer mogelijk is en gezichtsuitdrukkingen niet te zien zijn, mag wat mij betreft verboden worden,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:21

phormicola schreef:
Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.

Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.

Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-11-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:21

Brainless schreef:
wopkelover schreef:

Daarom moeten zwarte pieten (rond sinterklaas) ook maar verboden worden op straat.
Die zijn geschminkt ook niet herkenbaar en er zijn ook overvallers die van die vermomming misbruik maken.

Wil je dan negers ook meteen verbieden of mogen die wel nog?
Als we het gaan hebben over huidskleur dan zijn we vlot klaar want de meeste moslims hebben een tintje dus als we alles met een tintje verbieden is het niqaab probleem waarschijnlijk ook grotendeels opgelost. :+
En baarden verbieden zou ik niet eens zo'n ramp vinden, ik houd niet van baarden _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-11-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:22

Joolien schreef:

Natuurlijk mogen ze een religiegewoonte meenemen maar tot een bepaalde grens. Hoofddoekjes verbieden vind ik onzin, maar iets van aanpassen mag wel...

Je begrijpt er dus GEEN BIET van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:23

kijk HC DAT is nou klare taal... Als je zo al je berichten kon opstellen dan begreep men er misschien een keer wat van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:23

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:

Je begrijpt er dus GEEN BIET van.

Sorry vertel, maar wat begrijp ik dan niet? En alsjeblieft een beetje in normaal nederlands anders haak ik af.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:24

hoofddoekjes vindt ik prima maar aan zo'n bourka heb je volgens mij niets in nederland.
dat gaat mij te ver

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:24

Huertecilla schreef:
phormicola schreef:
Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.

Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.

Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde :)*

Mijn algemene ontwikkeling is prima hoor ;)

Ik zeg enkel en alleen dat ik van moslim meisjes te horen krijg dat zij het nut er niet meer zo van in zien :) Ze zien het eerder als een leuke accessoire.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:29

em_papillon schreef:
Ik snap je helemaal! Ik reis ook elke dag met de trein en zie dit ook zo af en toe.. Het ziet er afschrikwekkend uit en vraagt niet bepaald om een glimlachje... Ik vind het altijd heel indrukwekkend en bijna eng om te zien.. Dat ze na gekeken worden.. nou en? Dat wordt ik toch ook als ik morgen in een roze elfenpakje rond ga lopen?

Daarbij snap ik totaal het nut niet van hoofddoekjes.. van sommige wel.. en ik snap dat je er een 'verleidingswapen' mee weghaald.. maar soms zie je ook meiden met hoofddoekjes inclusief een plamuurlaag make up en sexy strakke broeken en oorbellen e.d. Wat heeft het dan voor nut?!

Dat vond ik ook altijd raar, een hoofddoek om je ´vrouwelijkheid´ te beschermen, en om mannen niet te verleiden, maar dan wel hele hoge hakken dragen. En vertel me niet dat je hakken gaat dragen omdat die nou zo fijn lopen.. :Y) .

Ik had hier een discussie over met mijn zus, en zij zei dat de jongere moslima´s opgroeien in 2 verschillende werelden. Aan de ene kant de ´wereld´van de islam, waarin ze voor het geloof een hoofddoek willen dragen, aan de andere kant leven ze in een moderne en westerse wereld, waarin veel jonge mensen make-up dragen, en weinig verhullende kleding. Het lijkt me moeilijk om in 2 verschillende werelden te moeten opgroeien. Daarom denk ik dat de hoofddoek tegenwoordig steeds vaker wordt gecombineerd met make-up. Ik vond dat een goede verklaring van mijn zus.

Waar ik me wel steeds over verbaas is dat inderdaad hele jonge meisjes al hoofddoeken dragen. Zoals ik het geleerd heb ga je inderdaad een hoofddoek dragen (als je dat wil) vanaf je eerste ongesteldheid. Ik heb eens op een school gewerkt waar 80% van de kinderen allochtoon was. Ook hier zag ik heel veel kleine meisjes al met hoofddoek lopen. En dan vraag ik me wel af; wat een vieze mannen dat zelfs kinderen hun vrouwelijkheid al moeten verbergen :(:) ! Aan de andere kant is het misschien wel nodig... zoals je ziet in het christelijke geloof waarin bisschoppen zich vergrijpen aan jonge kinderen.......

Mijn mening is dus eigenlijk dat iedereen het zelf moet kiezen, en ook hoe ze het combineren met de westerse maatschappij. Ik ben het er niet mee eens dat kinderen al hoofddoeken dragen, omdat ik de kinderen te jong vind om zo'n beslissing te nemen.
Laatst bijgewerkt door Aukjee_ op 29-11-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:29

Joolien schreef:
Sorry vertel, maar wat begrijp ik dan niet?

Sleutelwoord ´meenemen´.

1. Het betreft nederlanders met een religie.
Ethnische achtergrond of religie spelen volgens de NL grondwet geen enkele rol.

2. Verder is de islam 1300 jaar in europa. Het christendom pakweg 1900 en het Jodendom nog langer. Allemaal ´meegenomen´ uit exact dezelfde streek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:34

Het bedekken van ´vrouwelijkheid´ is niet iets van typisch alleen de islam maar van de semiteische godsdiensten. Van alle drie.
Het jodendom is nog veel verdergaand en het christendom pas decennia ´liberaal´; vergeet Maria en haar hoofddoekje niet.

Het is een kwestie van de pot verwijt de ketel :)*

Nogmaals; wat is er verplicht bij endurance in NL?

Het hele geneuzel in net als de agressie en intolerantie naar andere belevingen bij alle drie hetzelfde.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:47

Huertecilla schreef:
Het bedekken van ´vrouwelijkheid´ is niet iets van typisch alleen de islam maar van de semiteische godsdiensten. Van alle drie.
Het jodendom is nog veel verdergaand en het christendom pas decennia ´liberaal´; vergeet Maria en haar hoofddoekje niet.

Het is een kwestie van de pot verwijt de ketel :)*

Nogmaals; wat is er verplicht bij endurance in NL?

Het hele geneuzel in net als de agressie en intolerantie naar andere belevingen bij alle drie hetzelfde.

dat klopt, het bedekken van de vrouwelijkheid zie je in veel geloven terug. Alleen zijn deze geloven gemoderniseerd, aangepast aan de westerse wereld. Je ziet niet veel christelijke mensen meer met hoofddoek (natuurlijk zijn die er nog wel, maar je niet ze niet meer zoveel over straat lopen als bijvoorbeeld mensen van de Islam). De islaam daarentegen, is naar mijn idee nog erg ouderwets, en daarom botsen deze ideeën met de ideeën uit de westerse wereld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:52

Ik ken anders nog genoeg christelijke vrouwen die om die reden een hoed dragen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:02

Binckydenice schreef:
Ik vindt het niet juist dat er mensen totaal gesluiert rondlopen, dit mogen ze van mij per diect verboden maken. ik vindt dat je de persoon haar/zijn ogen moet kunnen zien. Ik mag ook het tankstation niet in met een helm op, waarom dan wel met een sluier of hoofddoek. Als ik in de klas een pet op zette moest deze af, waarom dan een hoofddoek niet?
Neer ik ben voor gelijkheid, iedereen gelijk, niet een moslim een hoofddoek. Nee, je bent in Nederland dus wens ik dat je de Nederlandse cultuur ook naleefd. Zoniet kun je beter weer terug gaan....

Misschien heel erg grof hoor wat ik zeg! Maar in Turkije lopen er haast geen vrouwen met hoofddoekjes op, waarom moeten deze dan hier wel op?

Ik ben voor gelijkheid en geen voorrecht.....

:j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

Brainless schreef:
Ik ken anders nog genoeg christelijke vrouwen die om die reden een hoed dragen.

Dat snap ik evenmin als de burka van de islam. Als dergelijke dingen "nodig" of "nuttig" zijn vraag ik me danig af wat voor mensen geloven... :\

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:14

ushi schreef:
Vraag ik me stiekem toch wel af waarom je er mee hebt rondgelopen? Was je moslim of...? Want wat ik uit je antwoorden kan opmaken is dat je er nu geen meer draagt?

Omdat het moest.. En nee, niet van mijn man, maar van de Islamitische Republiek Iran ;)

Christelijke vrouwen dragen een hoed omdat er in een passage staat dat de vrouwen hun hoofden moeten bedekken (bij de eredienst geloof ik). Vandaar dat er in sommige kerken en door sommige vrouwen een hoed gedragen wordt.

Ze slaan soms wat door in de hoofddoeken, in Egypte zag je 15 jaar geleden weinig hoofddoekjes, nu kom je regelmatig een niqaab tegen. Ook in Iran is een hoofddoek sinds de sjah is weggestuurd verplicht, daarvoor niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:16

@Ayasha
Men probeert te leven naar de regels die volgens hun geloof belangrijk zijn.
(dit geldt voor alle geloven).
Het jodendom is ook geen "makkelijk" geloof. Al die regels ivm het bereiden van hun voedsel.
Tja, het waarom ergens in geloven is natuurlijk een moeilijk uit te leggen ding.