Eerlijk gezegd begrijp ik er nog steeds geen snars van 
Nien1984 schreef:Ok, ik ga proberen het uit te leggen.... maar ik begrijp ook dat als je niet zoals ik economie studeert het een heel abstract begrip is als je (en de mensen om je heen) het niet voelen in hun portemonnee.
Voor de crisis was het zo dat alles groeide. De producten die er gemaakt werden in de hele wereld, de ontdekkingen/innovaties op de verschillende markten en daarmee het inkomen van mensen. Er komen kinderen bij, kinderen worden ouder en worden beroepsbevolking, prijzen stijgen (van huizen, auto's, eten, drinken, sigaretten etc) maar door de stijgende wereldproducie stijgen ook de inkomens mee.... Mensen gaan sparen en dat spaargeld kan voor redelijke rente door bedrijven/ondernemers etc worden gebruikt om te innoveren en te produceren en om zo de productie weer omhoog te brengen.
Het is toch logisch dat zoiets niet eeuwig kan blijven doorgroeien? Je hebt toch altijd te maken met conjunctuur (?) schommelingen? In mijn optiek moet het gewoon een keer inzakken en minder goed gaan, zodat het weer kan groeien. Anders koop je over een paar jaar een patatje met voor 20 euro.
Citaat:
Zo is het circeltje rond.... maar wat er de laatste jaren gebeurde op de beurs in Amerika maar ook in Europa is dat mensen continu geld maakten/verdienden (met speculeren op de meest gekke bij elkaar geraapte 'aandelen') waarbij ze niets extra's produceerden en dus niet toevoegden aan de economie.
Zie voor uitgebreide simpele uitleg over het onstaan van de crisis
http://www.thisamericanlife.org/radio-a ... l-of-money Je moet wel goed engels kunnen verstaan, verder is het in jip en janneke taal uitgelegd.
Maar waarom voegen ze dan niks toe aan de economie? Veel geld verdienen=toch meer uitgeven=toch meer productie? Ik begrijp echt niet waarom dit zo erg is en zelfs tot een crisis leidt. En ook niet wat de invloed van de aandelenbeurs is op 'de gewone burger' en het bedrijfsleven.
Citaat:
Bovendien is het zo dat alle rampen die er stonden te gebeuren in NL (waar wij wat van hadden kunnen merken) zijn opgevangen en opgelost door de overheid... de problemen worden pas voelbaar voor de gewone burger als deze reddingsacties niet meer mogelijk zijn. Mensen die nog hun oude salaris hebben merken niets van de crisis en mensen die een flinke spaarrekening hebben kunnen daar op teren.
rampen
Citaat:
Kortom, totdat je je baan verliest heb je nergens last van maar als je in het MKB werkt, vraag je baas dan maar eens hoe hij vind dat de zaken ervoor staan....
wat is MKB 
Ik post dit niet om je af te vallen hoor, maar ik vind het gewoon heel moeilijk om te begrijpen hoe het allemaal zit. En waarom we nu blijkbaar in een crisis zitten. Ik dacht dat de crisis allang weer voorbij was. Je hoort er ook niet veel meer over.