Hoezo crisis?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:59

Vjestagirl schreef:
Overgens denk ik ook dat het segment waarin jij je geld uitgeeft idd weinig last heeft van de crisis...

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het idee n beetje is dat het feit dat jij de crisis niet ziet, niet wil zeggen dat hij er niet is.

Ik vind de manier waarop je spreekt tegenover mij eigenlijk niet zo prettig. Het komt op mij over alsof er een slag volk is dat alles maar kan doen (waar ik dan onder zou moeten vallen) en er een slag volk is die wekelijks bij de voedselbank komt.

Dat er recessie was is duidelijk, maar nu vind ik het toch weer aardig aangetrokken. En dat merk IK dus in de dingen die ik noemde. Maar dat zijn maar voorbeelden. Inderdaad luxe dingen, waar naar mijn gevoel nu steeds mee om mijn oren geslagen word.

pitbullgup

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:59

Pas maar op de grootste klap gaat nog komen volgend jaar....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:38

pitbullgup schreef:

Hoezo dat dan? Ik dacht ook dat de crisis alweer op z'n retour was. De economie trekt toch weer goed aan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niks van de crisis merk. Maar ik zit ook wel in een sector die niet economie gevoelig is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:43

M'n vader werkt bij een bedrijf dat erg crisisgevoelig is, maar die hebben anderhalf jaar terug een miljoenenorder binnengekregen, hebben enkel een paar dagen stil gestaan met de sneeuw van vorig jaar, omdat de grond niet bewerkbaar was...

Nee, ook ik merk niets van de crisis, de crisis heerst dan ook niet bij de mensen, maar bij de bedrijven in de top. En hoe meer de media de crisis opblaast, hoe meer mensen er de dupe van raken......
Gelukkig zijn er weer regelmatig tegenberichten :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:27

meggiemeg schreef:
Wij hebben een eigen bedrijf en merken wel degelijk wat van de crisis!
We krijgen in verhouding tot andere jaren veel meer brieven van curatoren dat een bedrijf failliet is.
We merken het aan de betalingen die gaan vele malen langzamer dan anders. De bedrijven houden allemaal het geld langer vast, proberen zelfs om betalingstermijnen te verdubbelen. Als je te fanatiek om je geld durft te vragen krijg je zelfs een grote b*k terug.....

Hier, zuidelijk spanje, wordt niet meer geleverd zonder contante betaling.
Er wordt zelfs vaak niet besteld zonder aanbetaling.
Dat is weer contant uitgeven voor iets wat je misschien niet krijgt want als er érgens in de toelevringsketen een bedrijf failliet gaat ben jíj de laatste.
Klanten willen dus alleen bij levering betalen.
De bedrijven moeten dus voorfinancieren en banken zijn kopschuw = de boel stagneert als een wilde = minder werk = nog minder geld = drama.
Het grote probleem nú is dat de staat veel geld uitgegeven heeft om banken te redden en die nu hun hol bedekt houden.
Zonder krediet aan de bedrijfjes geen bedrijvigheid maar wél een ENORME staatsschuld. Geen bank die nu de rente niet hoeft. Dat geld moet érgens vandaan komen en wel bij wie??? Ja, dat is dus een probleem, want menig burger staat op straat met een eindige uitkering...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:28

Crisis mag dan op zijn retour zijn je houdt altijd branches die later de klap nog krijgen.
Plus dat vele nog voorzichtig blijven waardoor het langer aanhoudt dan nodig zou zijn.
De ene branche trekt makkelijker aan dan de andere. De bouw bijvoorbeeld blijft langer door druppelen dan de andere branches. Ik verwacht in de bouw ook nog wel het nodige.
Bedrijven en particulieren stellen grote opdrachten en projecten uit. Ze gaan eerder een kleine verbouwing doen dan het andere wat ze eerst in gedachten hadden. De bouwbedrijven schrijven daar dan weer allemaal op in met als gevolg dat het tenkoste gaat van de prijs.

verootjoo schreef:
pitbullgup schreef:

Hoezo dat dan? Ik dacht ook dat de crisis alweer op z'n retour was. De economie trekt toch weer goed aan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niks van de crisis merk. Maar ik zit ook wel in een sector die niet economie gevoelig is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:48

Ons bedrijf heeft ook met de bouw te maken (c.v.-lb-airco), en wij merken nu pas dat het veel rustiger wordt.
Dus dat herken ik wel.
Maar nu is er bijvoorbeeld ingevoerd dat op manuren 6% BTW mag worden berekend i.p.v. 19% en dat is toch weer voor veel mensen een reden om nu dingen te gaan laten uitvoeren!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:58

Ja... in de bouw hebben ze dingen afgemaakt maar er worden vrijwel geen aanbestedingen meer gedaan en gemeentes en provincies moeten bezuinigen dus ook daar komen geen opdrachten meer vandaan. Om dan nog maar niet te spreken over de 600 miljard die weer in de Amerikaanse economie gestoken is.... Allemaal korte termijn oplossingen die weer bubbels doen ontstaan op de markt omdat er toch op Wallstreet weer enorme bonussen verdiend zijn. We krijgen nog een flinke 2e ronde en dan is de liquiditeit van de overheid op om banken te redden en andere reddingsacties uit te voeren... Dan vallen de ontslagen en dan krijg je een sneeuwbal effect.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:58

Ik heb ook nooit veel gemerkt van de crisis. Ik mag nog steeds het eten, drinken enz kopen wat ik altijd al kocht. Wel merk ik dat ik echt geen werk kan vinden, helaas ligt dat aan mij en niet aan de crisis denk ik. :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:02

Nien1984 schreef:
Ja... in de bouw hebben ze dingen afgemaakt maar er worden vrijwel geen aanbestedingen meer gedaan en gemeentes en provincies moeten bezuinigen dus ook daar komen geen opdrachten meer vandaan. Om dan nog maar niet te spreken over de 600 miljard die weer in de Amerikaanse economie gestoken is.... Allemaal korte termijn oplossingen die weer bubbels doen ontstaan op de markt omdat er toch op Wallstreet weer enorme bonussen verdiend zijn. We krijgen nog een flinke 2e ronde en dan is de liquiditeit van de overheid op om banken te redden en andere reddingsacties uit te voeren... Dan vallen de ontslagen en dan krijg je een sneeuwbal effect.

Maar laat de banken niet achterwege hoor!!! Een grote klant van ons wil allerlei dingen doen, maar heeft daar wel de bank voor nodig (zijn geen bedragen die je 'even' zelf achter de hand hebt), maar de bank 'durft' zulke leningen niet aan :?
Ook een vriend van mij wil flink uitbreiden (bloemen), maar is bij diverse banken geweest en kan gewoon de lening niet krijgen...
Dus het is niet altijd dat de mensen het niet durven, maar als de banken niet meewerken, ben je nergens }:0

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:06

Kentaro schreef:
Nien1984 schreef:

Maar laat de banken niet achterwege hoor!!! Een grote klant van ons wil allerlei dingen doen, maar heeft daar wel de bank voor nodig (zijn geen bedragen die je 'even' zelf achter de hand hebt), maar de bank 'durft' zulke leningen niet aan :?
Ook een vriend van mij wil flink uitbreiden (bloemen), maar is bij diverse banken geweest en kan gewoon de lening niet krijgen...
Dus het is niet altijd dat de mensen het niet durven, maar als de banken niet meewerken, ben je nergens }:0

Pas als de mensen de economie gaan begrijpen, zullen ze gaan uitgeven in dit soort tijden, en zal de economie weer makkelijker aantrekken. Dat is mijn insteek met dit soort dingen...

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:28

Kentaro schreef:
Nien1984 schreef:

Klopt... want banken verdienen hun geld tegenwoordig ook niet meer met leningen aan mkb-ers of andersoortige particulieren... ze nemen het risico gewoon niet meer. In de bloeitijd was het makkelijk om bijv. een hypotheek te krijgen want dan wist een bank toch zeker dat de huizenprijzen zouden stijgen... dat lijkt nu wel zeker te gaan dalen op korte termijn en dan is je onderpand niet meer voldoende.

en Janine, het is allemaal psychologie... als je denkt dat er iets ergs gaat gebeuren dan stop je geld in een oude sok... Aan de andere kant... ik schijn wel verstand van economie te hebben en weet ook niet wat nu het beste is... niemand weet wat nu het beste is want de mensen die deze wantoestanden op de beurs bijv. een halt toe moeten roepen hebben zelf veel te veel belangen er in en zullen dat dus niet in de hand werken.... Om deze bizarre gebeurtenissen te stoppen moet er een idealis opstaan die iets doet zoals in 1933 de Rijksdag in de brand is gestoken.... want de regelmakers doen het niet, dan schaad het hun eigen portemonnee.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:25

Mijn vriend en ik merken de crisis dus wel :+
Zijn beide werkloos geworden daardoor helaas...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:54

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:
Overgens denk ik ook dat het segment waarin jij je geld uitgeeft idd weinig last heeft van de crisis...

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het idee n beetje is dat het feit dat jij de crisis niet ziet, niet wil zeggen dat hij er niet is.

Ik vind de manier waarop je spreekt tegenover mij eigenlijk niet zo prettig. Het komt op mij over alsof er een slag volk is dat alles maar kan doen (waar ik dan onder zou moeten vallen) en er een slag volk is die wekelijks bij de voedselbank komt.

Dat er recessie was is duidelijk, maar nu vind ik het toch weer aardig aangetrokken. En dat merk IK dus in de dingen die ik noemde. Maar dat zijn maar voorbeelden. Inderdaad luxe dingen, waar naar mijn gevoel nu steeds mee om mijn oren geslagen word.

Op zich begrijp ik wel wat TS bedoelt. Iedereen heeft de mond vol van de crisis maar er wordt me toch veel aan luxe gekocht / besteed. :?
Zou het soms zijn dat een heleboel mensen hun kop in het zand steken? Zoiets hebben van: Laat ik het nu maar kopen want nu heb ik het geld nog? Of omdat ze niet onder willen doen voor de buren?
En vergeet natuurlijk niet dat veel mensen menen dat ze recht hebben op die vakantie, andere auto of wat dan ook.
Ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:40

Silvia schreef:
Op zich begrijp ik wel wat TS bedoelt. Iedereen heeft de mond vol van de crisis maar er wordt me toch veel aan luxe gekocht / besteed. :?
Zou het soms zijn dat een heleboel mensen hun kop in het zand steken? Zoiets hebben van: Laat ik het nu maar kopen want nu heb ik het geld nog? Of omdat ze niet onder willen doen voor de buren?
En vergeet natuurlijk niet dat veel mensen menen dat ze recht hebben op die vakantie, andere auto of wat dan ook.
Ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen....

Dat begrijp ik dus ook. Overal hoor je 'ellende' van de crisis, maar de sinterklaas/kerst uitgaven dalen niet, aantal vakanties zijn niet gedaald, terwijl dat toch juist dingen zijn waar je logischerwijs als eerste op kan bezuinigen als het minder gaat.
Ik snap zodoende ook niet zo goed waar die crisis dan wel in zit. En wat ís dan de crisis? En hoe kan een land/ europa daarvan zo in de ban zijn? Voor mij is het echt een abstract iets. Maar ja, ik krijg dan ook gewoon nog maandelijks mijn loon, en doe niks anders dan normaal.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:34

Ok, ik ga proberen het uit te leggen.... maar ik begrijp ook dat als je niet zoals ik economie studeert het een heel abstract begrip is als je (en de mensen om je heen) het niet voelen in hun portemonnee.

Voor de crisis was het zo dat alles groeide. De producten die er gemaakt werden in de hele wereld, de ontdekkingen/innovaties op de verschillende markten en daarmee het inkomen van mensen. Er komen kinderen bij, kinderen worden ouder en worden beroepsbevolking, prijzen stijgen (van huizen, auto's, eten, drinken, sigaretten etc) maar door de stijgende wereldproducie stijgen ook de inkomens mee.... Mensen gaan sparen en dat spaargeld kan voor redelijke rente door bedrijven/ondernemers etc worden gebruikt om te innoveren en te produceren en om zo de productie weer omhoog te brengen.

Zo is het circeltje rond.... maar wat er de laatste jaren gebeurde op de beurs in Amerika maar ook in Europa is dat mensen continu geld maakten/verdienden (met speculeren op de meest gekke bij elkaar geraapte 'aandelen') waarbij ze niets extra's produceerden en dus niet toevoegden aan de economie.
Zie voor uitgebreide simpele uitleg over het onstaan van de crisis http://www.thisamericanlife.org/radio-a ... l-of-money Je moet wel goed engels kunnen verstaan, verder is het in jip en janneke taal uitgelegd.

Bovendien is het zo dat alle rampen die er stonden te gebeuren in NL (waar wij wat van hadden kunnen merken) zijn opgevangen en opgelost door de overheid... de problemen worden pas voelbaar voor de gewone burger als deze reddingsacties niet meer mogelijk zijn. Mensen die nog hun oude salaris hebben merken niets van de crisis en mensen die een flinke spaarrekening hebben kunnen daar op teren.

Wat betreft de steiging van vakantieuitgaven heb je gelijk Silvia: Mensen denken, nu kan ik nog dus geniet ik er maar van... De crisis komt eerst in de gevoellige sectoren, nu inmiddels ook al duidelijk voelbaar in het MKB en waarschijnlijk straks ook voelbaar onder de gewone burger. Werkeloosheid stijgt, onzekerheid over banen en mensen raken hun vertrouwen kwijt dus ondernemersschap (waar wij NL goed in zijn) zal teruglopen enz enz.

Kortom, totdat je je baan verliest heb je nergens last van maar als je in het MKB werkt, vraag je baas dan maar eens hoe hij vind dat de zaken ervoor staan....

http://www.kredietcrisis.com/

Hoop dat ik het iets minder abstract heb gemaakt.... het probleem zit hem er in dat de fundamenten in de economie nog steeds langzaak wegvallen en als dat niet een halt toe word geroepen dan voelt straks ook de gewone burger het en dan met name de jongeren/werk zoekenden/ allochtonen en opleidingslozen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:44

BailyKarlos schreef:
Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

Bijzonder objectieve criteria heb jij om de heftigheid van 'de crisis' te meten, lekker generaliserend ook %)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:15

BailyKarlos schreef:
Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?

Mensen moeten blijven eten, en er is geen massale sterfte.

BailyKarlos schreef:
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?

Ik denk dat je eens wat meer om je heen moet kijken qua paarden. Mensen bieden ze niet eens meer te koop aan. Wij hebben een fantastisch hengstveulen, wat we gewoon aanhouden tot de markt aantrekt. Laarzen zijn de 1e dag uitverkocht omdat bij aanbieden altijd maar een heel klein aantal wordt gekocht. Dat is een stuk conditioneren van de kopers.

BailyKarlos schreef:
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

Dat laatste weet ik niet. Wel is het feit dat aan het begin van een crisis, mensen nog heel veel spaargeld hebben van de hoogconjunctuur daarvoor. Uit eten gaan kan ook vluchtgedrag zijn van de dagelijkse werkelijkheid. Ook is het zo dat het hoogtepunt van mijn inkomen nog steeds samenvalt met het crisisjaar 2001. Heel ironisch dat er om me heen alleen maar massa ontslagen vielen en ik dat jaar allesbehalve een geldtekort had.

Goeie crisismeters zijn kennelijk ook de hoeveelheid make-up die vrouwen op doen. In crisistijd doen vrouwen kennelijk meer make-up op, om juist dat extra beetje voordeel te hebben in moeilijke tijden en om een stuk onzekerheid te bestrijden. Ook dat is erg generaliserend.

Overigens is het wel zo dat de files weer snel toenemen. In het dieptepunt van de crisis kon je duidelijk merken dat er minder files stonden, helaas groeien de files op de snelweg weer hard, wat een indicatie is dat de economische bedrijvigheid weer toeneemt.

Nien1984 schreef:
Om deze bizarre gebeurtenissen te stoppen moet er een idealis opstaan die iets doet zoals in 1933 de Rijksdag in de brand is gestoken....

De vraag is of dat wel zo'n idealis was, laten we hopen dat we dat soort idioten juist niet te veel tegenkomen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:19

joostvangestel schreef:
Nien1984 schreef:
Om deze bizarre gebeurtenissen te stoppen moet er een idealis opstaan die iets doet zoals in 1933 de Rijksdag in de brand is gestoken....

De vraag is of dat wel zo'n idealis was, laten we hopen dat we dat soort idioten juist niet te veel tegenkomen.

Ik zeg ook niet dat dát een idealist was... ik zeg dat er nu een idealist moet opstaan om de hypocrisie te stoppen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:28

De crisis is er wel degelijk en ondanks dat je er zelf niet meteen iets van merkt, zal het toch degelijk effect hebben. Dat de crisis nu op zijn retour schijnt te zijn (wat volgens mij toch niet voor alle segmenten zo is), wil niet zeggen dat we er niets meer van zullen merken. Herstel gaat langzaam en vaak is het ook een domino-effect.
Ik ben zelfstandig ondernemer en heb ook een aantal vrienden met een eigen bedrijf. En dan hoor je toch echt andere verhalen:
- bouwsector; geen fijne tijden!
- vastgoed; net zoals de bouw; geen rozengeur en maneschijn
- transport; heeft een flinke klap gehad, waardoor grote én kleine bedrijven failliet zijn gegaan
- audio-visuele apparatuur (in het duurdere segment, gericht op consumenten); ook geen pretje

Dat zijn toch wel sectoren waar echt klappen zijn gevallen en die het nog heel zwaar hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:36

Ik merk wel degelijk iets van de crisis. Als zzp-er voornamelijk in de sector projectontwikkeling zag ik mijn inkomen in het afgelopen jaar gehalveerd. Alle bedrijven bezuinigen op extern personeel en zomaar nieuwe opdrachtgevers vinden is dus uitermate moeilijk. Inderdaad de vette jaren zijn voorbij en ik houd mijn hart vast voor de toekomst. Gelukkig hoef ik (nog) niet mijn paard te verkopen en bezuinig i.d.d op vakantie, uit eten en andere luxe dingen. Maar leuk is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:43

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:

Vjestagirl schreef:

Het is inderdaad niet zo eerlijk dat jij nu voor joker gezeg wordt :). Je vraag is helemaal niet zo gek, ik dacht laatst zo'n beetje hetzelfde toen ik in een populaire winkel in de PC Hooftstraat was en een heel lang moest wachten op hulp en een kans om af te rekenen. Maar laten we het van de positieve kant bekijken en blij zijn dat mensen zoals jij, ik en de anderen in de rij voor de kassa nog wel hun geld uitgeven en op die manier de economie draaiende houden +:)+.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:41

Eerlijk gezegd begrijp ik er nog steeds geen snars van :o

Nien1984 schreef:
Ok, ik ga proberen het uit te leggen.... maar ik begrijp ook dat als je niet zoals ik economie studeert het een heel abstract begrip is als je (en de mensen om je heen) het niet voelen in hun portemonnee.

Voor de crisis was het zo dat alles groeide. De producten die er gemaakt werden in de hele wereld, de ontdekkingen/innovaties op de verschillende markten en daarmee het inkomen van mensen. Er komen kinderen bij, kinderen worden ouder en worden beroepsbevolking, prijzen stijgen (van huizen, auto's, eten, drinken, sigaretten etc) maar door de stijgende wereldproducie stijgen ook de inkomens mee.... Mensen gaan sparen en dat spaargeld kan voor redelijke rente door bedrijven/ondernemers etc worden gebruikt om te innoveren en te produceren en om zo de productie weer omhoog te brengen.

Het is toch logisch dat zoiets niet eeuwig kan blijven doorgroeien? Je hebt toch altijd te maken met conjunctuur (?) schommelingen? In mijn optiek moet het gewoon een keer inzakken en minder goed gaan, zodat het weer kan groeien. Anders koop je over een paar jaar een patatje met voor 20 euro.

Citaat:
Zo is het circeltje rond.... maar wat er de laatste jaren gebeurde op de beurs in Amerika maar ook in Europa is dat mensen continu geld maakten/verdienden (met speculeren op de meest gekke bij elkaar geraapte 'aandelen') waarbij ze niets extra's produceerden en dus niet toevoegden aan de economie.
Zie voor uitgebreide simpele uitleg over het onstaan van de crisis http://www.thisamericanlife.org/radio-a ... l-of-money Je moet wel goed engels kunnen verstaan, verder is het in jip en janneke taal uitgelegd.

Maar waarom voegen ze dan niks toe aan de economie? Veel geld verdienen=toch meer uitgeven=toch meer productie? Ik begrijp echt niet waarom dit zo erg is en zelfs tot een crisis leidt. En ook niet wat de invloed van de aandelenbeurs is op 'de gewone burger' en het bedrijfsleven.

Citaat:
Bovendien is het zo dat alle rampen die er stonden te gebeuren in NL (waar wij wat van hadden kunnen merken) zijn opgevangen en opgelost door de overheid... de problemen worden pas voelbaar voor de gewone burger als deze reddingsacties niet meer mogelijk zijn. Mensen die nog hun oude salaris hebben merken niets van de crisis en mensen die een flinke spaarrekening hebben kunnen daar op teren.

rampen :?

Citaat:
Kortom, totdat je je baan verliest heb je nergens last van maar als je in het MKB werkt, vraag je baas dan maar eens hoe hij vind dat de zaken ervoor staan....

wat is MKB :o

Ik post dit niet om je af te vallen hoor, maar ik vind het gewoon heel moeilijk om te begrijpen hoe het allemaal zit. En waarom we nu blijkbaar in een crisis zitten. Ik dacht dat de crisis allang weer voorbij was. Je hoort er ook niet veel meer over.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:27

Heb je het radiofragment geluisterd?? Doe dat maar even!

Als je alleen geld verdiend met handelen op de beurs dan produceer je niets en drijf je de prijzen alleen maar omhoog (huizenmarktbubble). Dan maak je niets... je voegt geen productie toe aan de maatschappij... Als je geld verdiend door auto's te maken of suikerbieten te telen dan voeg je economische waarde toe...

MKB is is midden en klein bedrijf.

Veel geld verdienen= nog meer geld maken met geld = hogere prijzen door inflatie. Want er komt meer geld en niet meer producten dus worden de producten duurder.

Rampen: ja rampen want als één systeembank omvalt dan vallen er meer banken en dan is geld straks niets meer waard in het allergrootste ramscenario, alleen een stukje papier... als jij je vertrouwen in geld kwijt raakt waarom zou je dan je paard verkopen (als vb.) voor stukjes papier...? Dan heb je er liever 3 veulens voor terug die je dan weer als 3 jarige kunt inruilen voor één 3 jarig toppaard enz enz.

Als je kijkt naar de 3e wereldlanden waar inflatie continu een probleem is, daar blijven ze maar geld bijdrukken en koop je een banaan voor 1 miljoen tanzaniaanse shilling of whatever...

Als je het echt interessant vind moet je er denk ik veel over gaan lezen want in één post van mij kan ik je niet uitleggen hoe het intuitief werkt, dat zul je langzamerhand moeten gaan begrijpen...

verootjoo schreef:
Het is toch logisch dat zoiets niet eeuwig kan blijven doorgroeien? Je hebt toch altijd te maken met conjunctuur (?) schommelingen? In mijn optiek moet het gewoon een keer inzakken en minder goed gaan, zodat het weer kan groeien. Anders koop je over een paar jaar een patatje met voor 20 euro.

Klopt!!! Daarom zie je ook dat, hoever we financieele systemen ook ontwikkelen, een crisis komt steeds terug omdat het mensen blijven die de economie maken. Ze praten in de economische literatuur nu ook regelmatig over een cyclus, mensen die een crisis/oorlog hebben meegemaakt zullen weer opbouwen en een nieuwe generatie zal het weer afbreken omdat ze nog nooit iets hebben meegemaakt (heeeel zwart wit hoor). Conjunctuur/schommelingen zijn wat minder radicaal en de algemene tendens (als je er een rechte lijn doorheen zou trekken) is toch opgaand.

En je koopt inderdaad over 50 jaar een patatje van 20 euro als het zo doorgaat... kijk even wat bijv. sigaretten kosten vergeleken met wat je opa/oma er voor betaalden...

Als je een huis van 1,5 ton in guldens hebt gekocht in de jaren '50-'60 dan is de kans groot dat dat huis nu minimaal 3 ton waard is in euro's.... reken maar uit. Maar dat is weer een andere discussie over de huizenmarktbubble en als je dat interessant vind moet je er maar over gaan lezen.

Hoop dat ik je nu nog meer verduidelijkt heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:43

De economische crisis is begonnen in Amerika. Daar werden door de banken hypotheekproducten verkocht aan mensen die dat feitelijk niet konden betalen. Het systeem was zo, dat het huis het onderpand was van de lening en op het moment dat mensen hun hypotheek niet meer konden betalen dan werd het huis eigendom van de bank, waarmee dan de hypotheek volledig was afgelost. Zo kon vrijwel iedereen aan een huis komen. Een mooi systeem zou je zeggen. Maar daar hebben de banken zich goed in vergist.
Doordat iedere jan doedel met het verstand van een garnaal zomaar een hypotheek kon krijgen en daarnaast ook nog eens hoge schulden kon maken op bijvoorbeeld creditcards, werden veel banken ineens bezitters van huizen in plaats van geld dat ze weer konden uitlenen (hun core business).
En de waarde van vastgoed (zoals een huis) wordt bepaald door het bedrag dat je ontvangt als je verkoopt. Het bedrag zit in "stenen" en is dus voor de bank "dood geld" behalve als het verhuurd is. Datzelfde geldt voor aandelen; de waarde wordt bepaald door het geld dat je krijgt op het moment van verkoop. Een risico dus. Dat kun je als bank natuurlijk niet teveel hebben; een bank heeft geld nodig om geld te kunnen maken. Dus werden deze hypotheken doorverkocht aan andere banken, vaak in een mix met nog andere waarde vertegenwoordigende zaken, zoals aandelen.
Door een teveel aan deze risico's en de daaruit voortvloeiende liquiditeitscrisis (gebrek aan muntjes) bij een aantal van Amerika's grootste banken, kon het gebeuren dat deze omvielen. Dit zorgde voor een schok door de financiele wereld. Aandelenkoersen kelderden het het onderlinge vertrouwen tussen banken verdween, zodat het ook voor de banken zelf uiterst moeilijk werd om geld te lenen.
Ook hadden veel banken zelf deze risicovolle producten in hun portefeuille die zij gekocht hadden van andere banken zonder precies te weten wat.
Het hele financiele systeem van lenen met fictieve dekkingen stortte als een kaartenhuis in.
Doordat de banken nu nog steeds uiterst voorzichtig zijn met het verstrekken van leningen, zoals hypotheken, is het gevolg dat de bouwsector grote klappen heeft gekregen. Daarbij leverden geruchten over het afschaffen van de hypotheekrente aftrek ook geen bijdrage aan de koopbereidheid van mensen.
Maar ook bij het midden- en kleinbedrijf, waar banken ineens niet meer bereid waren om het doorlopend krediet dat ondernemers nodig hebben voor hun bedrijfsvoering te verstrekken gingen veel bedrijven failliet.

De banken zijn nog steeds bezig met het verwerken van hun financiele verliezen en niet bereid om zelfs maar de normale risico's te lopen.
Zo lang dat het geval is zie ik het niet gebeuren dat de economie aantrekt.