Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polaris schreef:O dat stukje was me even ontgaan.
Maakt het al iets minder verwijtbaar van de agent, maar algemeen gezegd: een agent moet altijd nog even net iets verantwoordelijker omgaan met een wapen dan een "gewoon" mens. Zij leren immers op de opleiding gevaren in te schatten.
Tammy_ schreef:op eerste gezicht zou ik het goed gevonden hebben, moest 'ie maar niet stelen.
Nu ik lees dat het om een 15 jarige jongen gaat, denk ik er toch iets anders over. natuurlijk mag hij niet stelen, en denk ook wel dat hij het nu afgeleerd heeft, maar ja, een 15 jarige in zijn been schieten...
Asyaa schreef:Vind dat ze dat ook gedaan heeft, bij mij hadden ze allebei meteen een kogel in de borst te pakken, zij heeft nog gericht geschoten op het been.
Polaris schreef:O dat stukje was me even ontgaan.
Maakt het al iets minder verwijtbaar van de agent, maar algemeen gezegd: een agent moet altijd nog even net iets verantwoordelijker omgaan met een wapen dan een "gewoon" mens. Zij leren immers op de opleiding gevaren in te schatten.
Polaris schreef:eempiej schreef:En laat me raden, de inbreker komt er zonder verdere straf vanaf.
Echt te zot voor woorden hoor! Die agente verdiend geen taakstraf!
Geschoten zijn in je been lijkt mij al een redelijk zware straf in verhouding tot het vergrijp
Killyenn schreef:Tammy_ schreef:op eerste gezicht zou ik het goed gevonden hebben, moest 'ie maar niet stelen.
Nu ik lees dat het om een 15 jarige jongen gaat, denk ik er toch iets anders over. natuurlijk mag hij niet stelen, en denk ook wel dat hij het nu afgeleerd heeft, maar ja, een 15 jarige in zijn been schieten...
Een 15jarige met een geweer is even gevaarlijk als een 35jarige met een geweer. Daarnaast is het in de nacht nou niet bepaald direct duidelijk hoe out iemand is.
Polaris schreef:Een inbreker neerschieten vind ik eigenlijk buiten alle proporties.
Dit is imo alleen gerechtvaardigd als de agent een directe dreiging voor zijn leven had.
Dit blijkt nu niet bepaald uit het hele verhaal.
Inbreken is natuurlijk hardstikke fout, maar een agent moet echt beter weten!
Polaris schreef:robeer schreef:Wel eens van aanhoudingsvuur gehoord?
Ja, maar dat mag niet in alle gevallen, alleen als dit proportioneel is.
Lees de rest van mijn posts anders ook eens.
robeer schreef:En in geval van een VH feit indien. Een van die indiens is als een VE vlucht en er een redelijk vermoeden is van een voorhanden en klaar voor gebruik vuurwapen. Een inbraak (VH feit) waarvan de VE wegvlucht (heterdaad) al roepende dat hij een wapen heeft. Subsidiariteit en proporitionaliteit blijven uiteraard ten alle tijden overeind. In mijn ogen was aanhoudingsvuur hier subsidiar en proportioneel hoor.
robeer schreef:Ik krijg de indruk dat je inbreken eigenlijk niet zo'n heel zwaar vergrijp vindt. Kijk eens in het wetboek van strafrecht. Er staat een strafdreiging van 4 jaar op hoor. Hier is dan ook nog sprake van vereeniging, dus strafverzwaring. Om het even heel kort uit te leggen: als ergens een strafdreiging van 4 jaar of meer op zit, heeft de politie andere (lees meer) bevoegheden.
robeer schreef:VE is inderdaad verdachte. Ik denk dat we het grotendeels wel met elkaar eens zijn hoor. Idd zal de informatie in het artikel niet volledig zijn. Ik baseer het mogelijk gebruik maken van aanhoudingsvuur op het feit dat de verdediging zegt dat de agente gehandeld heeft conform de ambtsinstructie en niet beroept op een strafuitsluitingsgrond.
Ik ben blij dat je het met me eens bent dat inbraak een zeer ernstig feit is. Het breekt direct in op de persoonlijke integriteit van het slachtoffer. Het schendt het (imo) belangrijkste grondrecht van de mens. Vroeger waren inbrekers 'laf', braken ze 's nachts in en deed het minste geluid ze vluchten. Tegenwoordig is dat helaas wel anders, kijk maar naar de hoeveelheid overvallen op woningen.