Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:40

een kind van vijf hoort buiten spelen en leren niet veel meer te doen dan (onder begeleiding) zijn eigen troep op te ruimen ,
als het met mama of papa boodschappen doet het geld an de cassiere te geven etc maar absoluut niet zelfstandig boodschapjes doen of het huishouden half uit te voeren, daar is een kind vn dergelijke leeftijd totaal niet aan toe wa ontwikkeling, ook niet op 6 a 7 jaar oud...
ik zou een kind in ieder geval echt niet willen opzadelen met dergelijke verantwoordelijkheden
en al helemaal niet onbegeleid de deur uitsturen naar de supermarkt :n
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-10-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:40

Een kind van 5 moet zelf nog wel eens geholpen worden... wat als er een beker drinken omgaat? Denk dat het nog een groter zooitje wordt als een kind van 5 moet gaan dweilen.......

Een boodschap doen? Tja als je naast de supermarkt woont mss? Mijn dichtstbijzijnde supermarkt is 11/12 km.... dat is voor mijn zoon van 11 nog te ver om te fietsen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:42

Ik hoorde dit gisteren bij het nieuws, maar dacht dat ik het verkeerd verstaan had.. niet dus.. Kinderen zijn tegenwoordig wel redelijk wijs voor hun leeftijd maar 5 jaar is wel érg jong. Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd kwam ik volgens mij nog niet eens boven de tafel uit, laat staan dat ik 'm kon dekken! :+ Straat oversteken om boodschappen te doen lijkt me ook niet zo verstandig.. en moet de cassiere hen dan helpen met afrekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:44

Kinderarbeid vind ik nou weer wat overtrokken, een kind kan best zijn eigen speelgoed opruimen, zijn beker naar de keuken brengen. Maar de was doen..... ehh, nee. Dat laat ik mijn lief nog niet doen, laat staan een 5-jarig kind, en boodschappen.... tuurlijk kan een kind van 8 bij de buurtsuper, 2 rustige straten verderop wel een pak melk halen, of suiker, of iets kleins. Maar het is niet overal meer zo veilig als het 20 jaar geleden was.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:44

Het is toch wel erg als een 35 jarige vrouw zonder kinderen meeer thuiszorg zou krijgen als een andere 35 jarige vrouw met precies dezelfde ziekte met een kind van 5 :n Een kind van 5 maakt meer vies dan het schoon kan maken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:47

Marcella_e schreef:
angelota: Als ik het goed begrepen heb gingen ze juist niet bezuinigen op onderwijs en zou daar juist weer meer aandacht voor zijn. Defensie zou een goed idee zijn, om een keer controleren op de mensen die gewoon kunnen werken en onterecht een uitkering trekken van zuur betaald belasting geld.

Is dat zo ja? De stufi wordt waarschijnlijk toch afgeschaft? Of loop ik zo achter? :o

De uitkeringen mogen ze inderdaad ook wel eens in de gaten houden, ik denk dat dat een hele hoop geld zou schelen. :j

Maar of er nou tekorten zijn of niet: daar horen kleine kinderen (kleuters!) niet de dupe van te worden. :n

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:51

Zoiets valt volgens mij onder "parentificatie", dat is schadelijk voor het kind op latere leeftijd, de ontwikkeling van psychische klachten op latere leeftijd wordt hiermee versterkt. Ik vind het dan ook belachelijk om hierop te bezuinigen..
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 14-10-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:52

guccio schreef:
Dat de kinderen meehelpen in het huishouden vind ik iets anders als taken (die een professioneel eigenlijk uit zou moeten voeren)
overnemen.

Vind ik ook. Een kind kan heel best iets bijdragen in het huishouden, lijkt me ook heel normaal, maar het moet niet op deze manier verplicht worden te zorgen voor een hulpbehoevende ouder. Sowieso niet, zelfs niet als ze wat ouder zijn. Dat ze dan iets meer hun eigen zooi opruimen en gewoon die dingen doen die normaal zijn binnen een familie, okay, maar de hulpvraag indiceren op de hoeveelheid of leeftijd van kinderen...Nee...
Belachelijk...en, erg cliché, maar waar gaat het heen? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:55

odetteke schreef:
Het is toch wel erg als een 35 jarige vrouw zonder kinderen meeer thuiszorg zou krijgen als een andere 35 jarige vrouw met precies dezelfde ziekte met een kind van 5 :n Een kind van 5 maakt meer vies dan het schoon kan maken.

Dat lijkt mij ook. Als je dan ook nog minder uren zorg kunt geven, ben je alleen maar bezig met de zooi van de kinderen opruimen.....

Al kun je natuurlijk ook een hulp in de huishouding nemen.

Tuurlijk moet er bezuinigd worden, dat is zeker waar. Misschien zou het schelen als artsen echt goed zouden luisteren naar hun patienten, en mensen die wel kunnen werken maar neit willen aan het werk zetten :j helpt ook :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:00

Angelita schreef:
Marcella_e schreef:
angelota: Als ik het goed begrepen heb gingen ze juist niet bezuinigen op onderwijs en zou daar juist weer meer aandacht voor zijn. Defensie zou een goed idee zijn, om een keer controleren op de mensen die gewoon kunnen werken en onterecht een uitkering trekken van zuur betaald belasting geld.

Is dat zo ja? De stufi wordt waarschijnlijk toch afgeschaft? Of loop ik zo achter? :o

De uitkeringen mogen ze inderdaad ook wel eens in de gaten houden, ik denk dat dat een hele hoop geld zou schelen. :j

Maar of er nou tekorten zijn of niet: daar horen kleine kinderen (kleuters!) niet de dupe van te worden. :n

Ik kan ook achter lopen hoor :o }:0 Maar dat de heren na het eindelijk zo ver waren een coalitie te vormen (als ik het goed zeg want politiek is niet mijn ding) Hadden van die geweldige ideeën voor scholen en ze zouden gaan investeren in het onderwijs. Maar wellicht was het een beetje kletspraat. Ze moeten zich toch verkopen.

Kinderen voor dit soort dingen misbruiken gaat erg ver. Dat een steentje bijdragen vin dik niet meer als normaal. Dat verwacht ik zelfs. Ik werk ook rond de 50 uur om alles te kunnen bolwerken en dan nog het huishouden een paardje part-time de kleine van me vriend maakt alles tot een druk geheel en we houden het werkbaar en leuk door allemaal een steentje bij te dragen. En voor de kleine van 3 is dat op dit moment alleen nog het opruimen van zijn eigen speelgoed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:04

Ik hoorde het bericht en ontplofte bijna van kwaadheid. Ik weet dat er al een leeftijdsgrens is wat betreft thuiszorg.Die houdt in dat als er kinderen zijn van een bepaalde leeftijd de thuiszorg gestopt wordt omdat de kinderen het over MOETEN nemen. Die leeftijd willen ze dus gaan verlagen naar 5.

Stel mama is bijna volledig verlamd, papa is er niet meer en de kinderen worden dan geacht de hulp over te nemen. Naast school en ontspanning. Echt te zot voor woorden. :(

En zelf hulp zoeken is er zowat niet meer bij of niet te vinden of gewoon slecht. De zorg is al schreeuwend duur. Voor een modaal inkomen betaal je ruim 300 euro per 4 weken aan eigen bijdrage. Dit staat gelijk aan in ons geval ongeveer 2,5 uur hulp per week. Je hebt het niet omdat je lui bent maar omdat heet niet gaat. En maar vreemd vinden dat de "mantelzorgers"overbelast zijn.

superpony

Re: Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:07

Ik vraag me echt af welke idioot dit bedacht heeft en naar buiten brengt???
Diegene hoort in ieder geval niet in de politiek en is helemaal niet wijs. Heeft geen verstand van dit soort zaken en moeten ze gelijk een hele andere baan geven.

Ik vind dat een kind kan leren stapsgewijs zijn eigen dingen op te ruimen en daar kan steeds wat meer bijkomen door hem/haar te laten helpen.
Je kan een kind alleen niet de zorgtaak op zich laten nemen, want een kind moet kind kunnen zijn, met vriendjes spelen etc etc.

NOgmaals, begrijp echt niet wie dit heeft bedacht. Rond 1 Spril zou ik het snappen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:32

laat een kind eerst maar een kind zijn voordat hij aan huishoudelijke taken begint... echt not done dit

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:17

Belachelijk, een kind van 5 kan toch niet dagelijks de tafel dekken, boodschappen doen en de was doen?
Een brood halen is tot daaraan toe, maar voor de rest hoort het met vriendjes te spelen.

Echt wie dit nou weer heeft bedacht!! :roll:

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:20

Een kind van 5 gaat tever, een kind van een jaar of 12 kan inderdaad best wel eens wat in het huis doen (lees, tafel dekken, boodschapje doen.. kleine dingetjes) maar echte schoonmaak werk vind ik niet kunnen

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:23

fro schreef:
Ik ben het met je eens. En zo iemand krijgt er later geestelijk last van denk ik.

Oh daarom ben ik geestelijk in de war, omdat ik op jonge leeftijd al gewoon een steentje moest bijdragen in het huishouden :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:26

Thuis helpen? of sturen we ze naar iemand toe? ik vind dat een kind best wat kan helpen in huis.. daar hebben ze later alleen maar profijt van. Zo hielp ik al met huishouding toen ik klein was en kon ik al een complete maaltijd koken toen ik 11 was, compleet met aardappels groente en zelf gemaakte gehaktballen. Daar ben ik erg blij mee want als ik zie hoe weinig vrienden van mij kunnen koken? of mijn vriend die niet snapt dat een zeiknat doekje de kast niet schoon maakt.. maar.. nat.. hemel. Nee, ik geef haar ergens gelijk maar alles met mate natuurlijk. Maar ze naar vreemde mensen sturen? dat nooit van je langzalikleven niet, dat is gewoon weg belachelijk. Gewoon thuis moet kunnen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:39

odetteke schreef:
Het is toch wel erg als een 35 jarige vrouw zonder kinderen meer thuiszorg zou krijgen als een andere 35 jarige vrouw met precies dezelfde ziekte met een kind van 5 :n Een kind van 5 maakt meer vies dan het schoon kan maken.

helemaal mee eens :j

je kan ze wel eens een klusje laten doen, dat moeten ze tenslotte ook leren.
maar het kost meer aan tijd en energie dan het opbrengt :=

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:41

5 jaar???? jeeeetje waar gaat dit heen! dit is toch te ziek voor woorden?
kom op zeg dit slaat echt alles.... laat een kind aub spelen in de zandbak en soldaatje spelen.... dit kan echt niet

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:49

Ik vind, dat het bij de opvoeding hoort, als een kind taken in huis heeft.
Mijn neefje van 5 is bijvoorbeeld 'verantwoordelijk' voor het wc papier bij hem thuis. Hij zorgt dat er een voorraadje is, zegt het tegen papa of mana als er wc papier gekocht moet worden en hij bewaard de lege rolletjes om mee naar school te nemen (voor knutselen).
Hij is helemaal gelukkig mijn zijn vaste taak.

Ook vind ik het normaal als kinderen speelgoed waarmee ze hebben gespeeld opmoeten ruimten.
Ze mogen best hun bord en glas opruimen na het eten.
En als er huisdieren zijn, vind ik het normaal dat ze leren dat daar ook voor gezorgd moet worden
Kinderen mee laten helpen, is een onderdeel van de opvoeding. Het moet niet zo zijn, dat je het ziet als extra mankracht in de huishouding.

Maar het mag nooit zo zijn, dat een kind verantwoordlijk is en dat hij ouders gehandicapt of niet hiermee ontlast. En het mag al helemaal niet zo zijn, dat het ter vervanging of inkorting is van huishoudelijke hulp.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:11

Een kind hoort naast school te spelen en geen huishouding draaiende te houden. Ze bedenken telkens weer wat anders om geld te besparen. Je betaald je gewoon scheel voor alles en nog wat en ze pakken je steeds meer af.
Een kind van 5 wordt nog 2x per dag naar school gebracht en ook weer opgehaald. En dan willen ze het een boodschap laten doen?? Met geld over straat laten lopen?? Dat kan in deze tijd van criminaliteit niet meer. Voor een tientje slaan ze je hersens in.
Het wordt hier met de dag gekker.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:16

Een kind kan de was doen!

Dit spreekwoord wordt wel heel letterlijk genomen.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:19

@Soraya85

Ben het absoluut met je eens maar hier wordt gesproken over huishuidelijke taken die voor een kind van 5 nog te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 15-10-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:20

Precies, flyfly.

Citaat:
Mijn neefje van 5 is bijvoorbeeld 'verantwoordelijk' voor het wc papier bij hem thuis. Hij zorgt dat er een voorraadje is, zegt het tegen papa of mana als er wc papier gekocht moet worden en hij bewaard de lege rolletjes om mee naar school te nemen (voor knutselen).

Dit vind ik zelf eigenlijk al te ver gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe de ouders ermee omgaan, maar ik vind dat je een kind van 5 niet zulke verantwoordelijkheden moet geven. En als hij het nou niet in de gaten heeft en ze zitten op zondagmiddag als er bezoek is zonder wc-papier, krijgt hij dan op zijn kop? :n

Hier hebben we een knikkersysteem; de dames kunnen allebei een knikker verdienen als ze zich de hele dag goed gedragen, waarbij we bepaalde aandachtspunten hebben voor ieder kind. Ook kunnen ze eventueel met een klusje links of rechts (borden in de vaatwasser zetten konijn eten geven, etc) een extra knikker verdienen, maar maximaal 2 per dag! En het moet niet, het mag.
Ik vind het van de gekke om een kind van 5 de verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven voor de huishouding op het moment dat vader of moeder iets heeft waardoor die dat zelf niet kan. Het zijn nog altijd kinderen en geen miniatuurvolwassenen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:21

Ik kon mn huiswerk niet maken omdat ik de was moest doen en een boodschap moest halen voor mn moeder

:')

Het is te belachelijk voor woorden :n
Je laat zo'n jong kind toch niet met geld over straat lopen voor een boodschap :? *denkend aan mijn ouderlijk huis en de locatie van de winkel

Ja op vakantie vond ik het leuk *deux wijzend naar het stokbrood. En crossants en dan 4 vingers ophouden