Opnieuw proces tegen Wilders. Aangeklaagd door imam Fawaz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Opnieuw proces tegen Wilders. Aangeklaagd door imam Fawaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 06:00

ach wij klagen die imam toch ook niet aan voor zijn uitspraken,kom nou zeg......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:36

Mag je gewoon doen hoor :)

Je kunt aanklagen wie je maar wilt, of je gelijk krijgt is vers twee :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:41

Wat wel een feit is, is dat niemand voor hetzelfde feit tweemaal berecht kan worden. Dus Wilders kan voor alles waar hij nu berecht wordt, nooit meer aangesproken worden of voor de rechter gedaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:49

Nee, maar je kunt hem wel aanklagen omdat je je persoonlijk beledigd voelt door wat hij zegt :) Dan gaat het over discriminatie van een persoon, en niet een bevolkingsgroep, en dat is weer iets anders. Je hebt wel gelijk hoor, je kunt idd geen twee keer voor hetzelfde berecht worden. Maar hij kan er wel voor aangeklaagd worden, alleen dat wordt dan niet ontvankelijk verklaard.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:00

Wat op zich maar goed is ook, want anders zou iemand steeds maar weer voor dezelfde uitspraak voor de rechter gedaagd kunnen worden. Dat is dan misbruik maken van rechtsmiddelen, en dat kan een zichzelf respecterende rechtsstaat nooit accepteren.
Op die manier zou namelijk degene met het meeste geld uiteindelijk aan het langste eind trekken. Dat zou betekenen dat je je recht niet krijgt ook al sta je in je gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:09

Ik vraag me alleen af of dat in het geval van verkrachting/moord ook geldt? Weet jij daar iets van? Het lijkt mij dat je voor hetzelfde feit geen 2 keer berecht kunt worden, wat logisch is, maar als iemand hetzelfde keer op keer doet, lijkt me dat zo iemand dan ook keer op keer berecht moet kunnen worden (als je het over een zichzelf respecterende rechtsstaat hebt)?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:14

Yamcha, het lijkt mij toch niet dat 1 persoon 2x dezelfde moord kan plegen dus dan wordt het een nieuwe case.

Als iemand verschillende vrouwen verkracht, lijken mij dat ook verschillende zaken?
Je kan het (denk ik) wel in 1 rechtszaak gooien.

Maar:
Klaasje kan niet Jantje voor de rechter dagen omdat Jantje het hek stuk heeft gemaakt, terwijl Pietje een week eerder een rechtszaak tegen Jantje om dat hek heeft verloren waarbij Jantje vrijgesproken wordt, en een week later door Klaasje aangeklaagd omdat die ook denkt dat Jantje hetzelfde hek heeft stukgemaakt op dezelfde dag als waar Pietje over aanklaagde.
Laatst bijgewerkt door Nic op 14-10-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:20

Yamcha schreef:
Ik vraag me alleen af of dat in het geval van verkrachting/moord ook geldt? Weet jij daar iets van? Het lijkt mij dat je voor hetzelfde feit geen 2 keer berecht kunt worden, wat logisch is, maar als iemand hetzelfde keer op keer doet, lijkt me dat zo iemand dan ook keer op keer berecht moet kunnen worden (als je het over een zichzelf respecterende rechtsstaat hebt)?

Voor ieder nieuw feit kun je opnieuw berecht worden. In het geval Wilders kan hij nog wel voor de rechter gedaagd worden voor uitspraken die niet voorkomen in deze strafzaak. In de praktijk zullen er nog weinig uitspraken opduiken die niet in deze zaak aan bod zijn gekomen.
Het is ook zo dat dit kabinet een verandering in de wet wil aanbrengen waardoor het sowieso al moeilijker wordt om iemand voor deze beschuldigingen te berechten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:21

Je bedoelt artikel 137 veranderen Jan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:23

Nicolletje schreef:
Yamcha, het lijkt mij toch niet dat 1 persoon 2x dezelfde moord kan plegen dus dan wordt het een nieuwe case.

1 persoon kan idd niet meerdere keren vermoord worden, dus idd verschillende zaken.
Nicolletje schreef:
Als iemand verschillende vrouwen verkracht, lijken mij dat ook verschillende zaken?

Leek mij ook :j
Nicolletje schreef:
Maar:
Klaasje kan niet Jantje voor de rechter dagen omdat Jantje het hek stuk heeft gemaakt, terwijl Pietje een week eerder een rechtszaak tegen Jantje om dat hek heeft verloren waarbij Jantje vrijgesproken wordt, en een week later door Klaasje aangeklaagd omdat die ook denkt dat Jantje hetzelfde hek heeft stukgemaakt.

Maar als Wilders verschillende mensen beledigt, zijn dit dan ook verschillende zaken? Omdat het immers niet om dezelfde persoon gaat.

Klaasje wil in dit voorbeeld Jantje aanklagen voor hetzelfde feit als Pietje gedaan heeft. Dat gaat dan om hetzelfde hek, over dezelfde schade. Dit kan echter niet, omdat de rechter al uitspraak heeft gedaan, en Jantje is vrijgesproken. Maar Klaasje heeft imo wél recht van spreken, wanneer hij Jantje aanklaagt voor het vernielen van een ander hek. Dat is dan immers een ander feit, en daar kan Jantje dan wel een straf voor krijgen, terwijl hij in de eerdere zaak is vrijgesproken.

Corrigeer me als ik verkeerd zit, ja?

Edit: leest uitleg van jantergouw, ik heb het idd goed begrepen, zie ik :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:28

Ja :j

Fitna is nu meegenomen in de rechtszaak dus kan je achteraf niet nog een keer klagen over Fitna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:30

Ik snap het, dat wilde ik even weten. Ik zou weleens willen weten wat de concrete aanklachten van de imam zijn, vraag me af of er überhaupt nog een rechtszaak komt, volgens mij wordt er erg veel meegenomen in deze zaak :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:33

Dat zijn portret gebruikt wordt in de film. Maar hij is zelf toch op tv gaan zitten en heeft deze uitspraken gedaan?
Je zou eerder denken dat Netwerk of welk programma dat ook was, Wilders zou kunnen aanklagen want deze beelden behoren de Imam niet toe, maar het programma/ de filmer.

Datzelfde geldt voor op de foto gaan voor een fotograaf. De beelden behoren de fotograaf toe dus als hij ze in de Story wil zetten dan mag dat [volgens mij]

Als ik het mis heb dan: correct me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:50

Dat is wel zo bij een dier, dat het portret eigendom is van de maker. Bij een mens is degene die erop staat ook eigenaar, maar hoe dat precies zit, weet ik helaas niet :o

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:52

Nicolletje schreef:
Dat zijn portret gebruikt wordt in de film. Maar hij is zelf toch op tv gaan zitten en heeft deze uitspraken gedaan?
Je zou eerder denken dat Netwerk of welk programma dat ook was, Wilders zou kunnen aanklagen want deze beelden behoren de Imam niet toe, maar het programma/ de filmer.

Datzelfde geldt voor op de foto gaan voor een fotograaf. De beelden behoren de fotograaf toe dus als hij ze in de Story wil zetten dan mag dat [volgens mij]

Er is toch ook nog zoiets als portretrecht?

Dus het zou helpen als mensen de krachten bundelen (de financiele kostn delen) en die imam aanklagen, wat zal het dan een lekker zooitje worden als men elkaar aanklaagt omdat ze zich beledigd voelen :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:02

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:56

Nicolletje schreef:

Jouw foto mag alleen worden afgebeeld door derden, indien ze daarvoor permissie van jou hebben ontvangen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:38

Portretrecht
De Auteurswet maakt onderscheid tussen portretten die in opdracht van de geportretteerde zijn gemaakt, en niet in opdracht gemaakte portretten.

Portretten in opdracht van de geportretteerde gemaakt

Degene die een opdracht tot het maken van een portret heeft gegeven, heeft een sterk portretrecht. In beginsel mag dat portret niet openbaar worden gemaakt, indien daartoe geen toestemming is gegeven.

Portretten zonder opdracht van de geportretteerde gemaakt

Degene die zonder opdracht geportretteerd is, kan zich tegen de openbaarmaking van het portret verzetten, als hij daarbij een redelijk belang heeft.
Publicatie van het portret kan in een dergelijk geval dus onrechtmatig zijn. Het "redelijk belang" is uiteraard een vaag begrip; steeds opnieuw moet beoordeeld worden of hiervan sprake is aan de hand van alle omstandigheden van het geval. Een redelijk belang kan bijvoorbeeld de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacy) zijn. Dit belang dient dan te worden afgewogen tegen het belang van bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting.

Rechterlijke belangenafweging

Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken.
Prevaleert het portretrecht van de geportretteerde in een specifieke situatie?
De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

Privacy–overwegingen – bijvoorbeeld: een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen.
Daarentegen: een politicus, een bekend zakenman, topsporter of een ander algemeen bekend persoon, kan zich niet zo gemakkelijk op beroepen op een beweerd redelijk belang, en zich verzetten tegen publicatie van een portret
Commerciële belangen – zoals bijvoorbeeld:
een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising. Dan is het redelijk belang van deze geportretteerden erin gelegen dat zij kunnen delen in de voordelen van een exploitatie door de openbaarmaking van hun portretten voor commerciële doeleinden. Dit behoeven zij niet toe te laten zonder daarvoor een vergoeding te ontvangen;
de afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen;
de wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon;
de afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.

Bron

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:45

Wilders durft dat uit te spreken wat velen alleen durven te denken! ;)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:48

Ach ja...wie eist die bewijst, lijkt me nog een lastige zaak om te bewijzen dat je tig duizend euro verlies hebt geleden door een film

Ik ben het niet eens met al Geert Wilders zijn uitspraken en perikelen, maar ik heb het gevoel dat door deze domme aantijgingen hij uiteindelijk het laatst lacht

Want het gaat inmiddels helemaal nergens meer over...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:51

funnyhorses schreef:

Dat is gelukkig wel heel vlug aan het veranderen.
Doordat de VVD en het CDA nu Wilders gelegitimeerd hebben door hem bij het beleid van Nederland te betrekken, zal het taboe als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als dan ook nog de rechters Wilders van alles gaan vrijspreken is er niemand meer die z'n mond hoeft te houden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:53

janesmith schreef:
funnyhorses schreef:

Dat is gelukkig wel heel vlug aan het veranderen.
Doordat de VVD en het CDA nu Wilders gelegitimeerd hebben door hem bij het beleid van Nederland te betrekken, zal het taboe als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als dan ook nog de rechters Wilders van alles gaan vrijspreken is er niemand meer die z'n mond hoeft te houden.

Nou wie weet word het dan uiteindelijk toch nog gezellig en veilig in Nederland!
Van mij mag hij zo door gaan!!!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:14

Van mij ook.
Mensen die in Nederland wonen moeten maar eens leren dat je hier niet zulke lange tenen moet hebben en dat vrijheid geldt voor zowel godsdienst als voor meningsuiting. Als je wel het ene recht wilt hebben dan zul je moeten accepteren dat het andere ook bestaat. Vrijheid van godsdienst betekent ook dat anderen kritiek mogen hebben op godsdienst.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:18

weet je wat ik me af vraag?
Ze leuteren altijd over respect (en wie dat doen weten jullie ook wel)maar waar is het respect van hun naar ons toe?
Wij zijn niet degene van buitenaf die ons doen misdragen.
Dus waar halen ze het lef vandaan om tegen de nederlanders te zeuren over het respect naar hun toe?
Dat maakt mij zo boos he!!!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:11

Het probleem met opvoeden is dat je wel streng en rechtvaardig moet zijn. Als je dat tuig dat zich niet aanpast steeds een hand boven het hoofd houdt (linkse tactiek) dan moet je niet raar opkijken dat je verwende gasten creëert die absoluut geen respect voor gezag meer hebben en doen waar ze zin in hebben.
Links had al jaren geleden strenger op moeten treden maar ze zagen de allochtoon in het algemeen als hun knuffelproject en iedere kritiek werd direct door ze afgedaan als xenofobie en vergeleken met de tweede wereldoorlog. Daarom hebben we nu de problemen die we hebben.