Te weinig vrouwen in het kabinet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:59

Mensen zijn individuen en dat geldt net zo goed voor mensen op topposities. Het is echt niet zo dat je, alleen vanwege het feit dat je man of vrouw bent, gelijk bepaalde eigenschappen hebt. Om er maar even een voorbeeld bij te halen, Thatcher was niet bepaald het grote voorbeeld van een bestuurder op basis van vrouwelijke eigenschappen. Elk mens is gewoon een mix van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen en die hoeven lang niet altijd overeen te komen met de sexe die je hebt. Ondertussen zijn er ook meer dan genoeg vrouwen politiek en bestuurlijk actief, met voldoende kennis en ervaring. In dat licht is de verhouding in dit kabinet dramatisch slecht en geloof ik gewoon niet dat er geen vrouwen rondlopen, die het net zo goed of beter hadden kunnen doen dat de huidige bewindspersonen.

Maar tegelijkertijd snap ik het idee achter dit "mastodonten" kabinet wel. Er is een minderheidskabinet, waardoor er sowieso al veel met het parlement onderhandeld moet worden. Dan heb je ook nog eens aan de ene kant de PVV, waarvan je maar moet afwachten hoe die gaan opereren en hoe Wilders de kippen in het hok kan houden en aan de andere kant het CDA met een paar dissidenten. Dan heb je als kabinet heel veel ervaring en politieke kennis nodig. Daar zijn deze mensen dus ook op uitgekozen, die ervaring en de zekerheid dat ze die ervaring politiek goed kunnen gebruiken. Als je dan ook nog eens alleen in de CDA- en VVD-vijver kan vissen, dan wordt het een klein vijvertje en kom je op deze mensen uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:37

Het is gisteren uitgebreid op de Radio (Radio 1 en BNR) geweest dat Rutte niet voor kwaliteit gekozen heeft maar voor ervarings jaren. Het is een uiterst onstabiel kabinet met een zeer magere meerderheid en er komen straks genoeg controversiële onderwerpen aan.
Rutte heeft daarvoor niet zo zeer politici nodig die de gevraagde klus aan kunnen(inhoudelijk), hij politici nodig die hem door zwaar weer lijden. En dat kunnen deze krasse heren denk ik prima.

Maar ach het is een kabinet wat niet voor de vooruitgang kiest maar voor stilstand(en stilstand is achteruitgang ;) ) dus dan kan dit er ook nog wel bij.
Het is uiteraard zeer kwalijk te noemen dat hij niet voor kwaliteit heeft gekozen en een schande dat er niet meer vrouwen inzitten...maar zoals gezegd...dit kabinet gaat ergens anders voor.

Anoeska

Re: Te weinig vrouwen in het kabinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:45

Ik vind dit typisch een discussie die vrouwen van de generatie boven mij voeren. De echte feministen, die opzij lazen en vonden dat alle vrouwen net zo goed waren in alle mannenberoepen. Ik snapte de reactie van Neelie Kroes dan ook helemaal.

Maar ik heb het idee dat mijn generatie (jaartje of 25-30) daar echt helemaal niet meer zo mee bezig is. Die vinden het allemaal wel prima zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:13

Ik lees de opzij niet. En er zijn steeds minder echte mannen beroepen in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:13

Anoeska: dat vind ik dus ook, ik ben daar ook niet zo mee bezig. Kwaliteit is kwaliteit, of dat nou M of V is.

Maar: ik vind wel dat Rutte erg sterk heeft geput uit zijn 'vriendjes', zonder verder te kijken binnen de partij. Daar zit wel meer talent, ook talenten die -toevallig- vrouwen zijn die nu geen kans hebben gekregen. Dat vind ik wel jammer, want ik vind wel dat vrouwen, als ze competent zijn, de kans moeten krijgen om aan de top te komen. Mede omdat ik weer wél geloof (zonder een feministisch standpunt in te nemen hoor :P ) dat vrouwen eerder aan hun glazen plafond komen dan mannen.
Ook denk ik, dat je door dit soort 'vriendjespolitiek' toe te passen, de kwaliteit van een kabinet teniet doet. Want waarom kies je niet de beste, meest competente mensen maar de mensen om je heen?

Overigens wordt er ook wel gezegd dat vrouwen minder geld verdienen dan hun mannelijke collega's: dit klopt, maar dit ligt in mijn ogen meer aan de skills qua onderhandelen die verschillen per persoon. Deze zijn bij mannen waarschijnlijk sterker ontwikkeld dan bij vrouwen, dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. Zelf ben ik daar ook niet zo goed in namelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:08

Kwaliteit/geschiktheid interesseert mij idd ook meer dan het geslacht van een minister/politicus :) Maar moet zeggen dat ik ook de kriebels krijg van feministen :o

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:21

Ik krijg zeker niet de kriebels van feminsme, maar de mensen die nu zogenaamd feminist zijn (en commentaar leveren op het kabinet), die willen zo graag hún stempel en mening en ideaalbeeld drukken op alle vrouwen en daar krijg ik wel de kriebels van.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:41

Heino schreef:
Kwaliteit/geschiktheid interesseert mij idd ook meer dan het geslacht van een minister/politicus :) Maar moet zeggen dat ik ook de kriebels krijg van feministen :o

Ik vind dit ook niet feministisch eigenlijk... Positieve discriminatie willen ipv gelijke kansen?

En er gaan ook gewoon veel minder vrouwen de politiek in dan mannen en er zijn dus meer ervaren mannelijke politici dan vrouwelijke.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:59

Ik vind wel dat er altijd kritisch gekeken moet worden. Zitten er minder vrouwen in het kabinet puur en alleen omdat er geen kwalitatief goede vrouwen zijn met die ambitie. Of is het voor een vrouw moeilijker om op die positie te komen. Is het nog een mannenwereld waar je als vrouw moeilijk tussen komt? In dat geval zit er wel degelijk iets verkeerd en zal er opgetreden moeten worden. Ik ben niet voor positieve discriminatie, maar inderdaad voor gelijke kansen. En ik vind het niet verkeerd om ons af te vragen of die gelijke kansen er nu zijn in de politiek.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:11

Dit heeft wat raakvlakken met dit topic: [NM] Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Als we er van uitgaan dat huisvrouwen minder vaak gevraagd gaan worden voor ministersposten dan carrièrevrouwen, dan moet je feitelijk gewoon kijken hoeveel vrouwen er in het arbeidsproces zitten versus hoeveel mannen er in het arbeidsproces zitten.

Er zijn op dit moment 12 ministersposten, daarvan 3 vrouwen. Is het zo dat in het arbeidsproces er 1 vrouw is voor 3 mannen? Ik denk dat de verhouding niet zo scheef is, dus wat dat betreft zouden er meer vrouwelijke ministers mogen zijn.

Maar het is dan weer wel zo dat vrouwen eerder een carrièrebreuk maken dan mannen, dus als we ervan uitgaan dat een vrouw ook nog eens relevante ervaring moet hebben om in aanmerking te komen voor een ministerspost, dan wordt het verhaal al snel iets anders.

En feitelijk is het dan weer de vraag: is het een voorrecht voor vrouwen om te kiezen voor hun gezin of is het juist een plicht voor vrouwen om te kiezen voor een carrière, waarbij ze de opvoeding dan aan professionals overlaten?

(Ik weet het, erg zwartwit gesteld, maar goed, dat doen de doorgewinterde feministen ook.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:01

joostvangestel schreef:
En feitelijk is het dan weer de vraag: is het een voorrecht voor vrouwen om te kiezen voor hun gezin of is het juist een plicht voor vrouwen om te kiezen voor een carrière, waarbij ze de opvoeding dan aan professionals overlaten?

(Ik weet het, erg zwartwit gesteld, maar goed, dat doen de doorgewinterde feministen ook.)

Mijn mening is dat iedereen in Nederland die kan werken ook moet werken. Dat heeft niets met feminisme te maken maar alles met het feit dat we arbeidskrachten tekort gaan komen. De AOW leeftijd moet vanwege de vergrijzing. Nu is dat 66 maar dat wordt wel verder opgetrokken.
Het is dus een plicht om aan het werk te gaan(mijn mening) Een vrouw hoeft daarbij van mij niet meteen aan een carrière te denken van mij maar wel gewoon een baan(en dat mag van mij ook vrijwilligerswerk zijn...dat is ook werk)

Het kabinet heeft daar een voorbeeld functie in te vervullen en dus ook in het kabinet vrouwen aanstellen.
En als Rutte nu voor kwaliteit had gekozen..dan zou ik er geen probleem mee hebben. Maar dat is niet gebeurt(volgens radio 1, NCRV en BNRradio)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:22

Goed punt Natasja, maar dat zou je beter in dat andere punt kunnen zetten. Nu zijn de ministers eerder een afspiegeling van de (betaalde) beroepsbevolking.

Overigens, als iedereen echt fulltime moet gaan werken, staat ook het verenigingsleven in Nederland ernstig onder druk. Dat betekent dat allerlei hobbies veel meer gaan kosten, omdat steeds minder mensen het bij hun baan kunnen doen. Een kwalijke ontwikkeling, want verenigingsleven is denk ik een heel erg groot goed in Nederland, evenals een zinvolle vrijetijdsbesteding. En bij verenigingen geld nu al: steeds minder mensen moeten het werk doen onder een steeds grotere druk van medeverenigingsleden die de vereniging als een soort van professionele instantie zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:50

NatasjavE schreef:
joostvangestel schreef:

Mijn mening is dat iedereen in Nederland die kan werken ook moet werken. Dat heeft niets met feminisme te maken maar alles met het feit dat we arbeidskrachten tekort gaan komen. De AOW leeftijd moet vanwege de vergrijzing. Nu is dat 66 maar dat wordt wel verder opgetrokken.
Het is dus een plicht om aan het werk te gaan(mijn mening) Een vrouw hoeft daarbij van mij niet meteen aan een carrière te denken van mij maar wel gewoon een baan(en dat mag van mij ook vrijwilligerswerk zijn...dat is ook werk)

Het kabinet heeft daar een voorbeeld functie in te vervullen en dus ook in het kabinet vrouwen aanstellen.
En als Rutte nu voor kwaliteit had gekozen..dan zou ik er geen probleem mee hebben. Maar dat is niet gebeurt(volgens radio 1, NCRV en BNRradio)

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik vind dat een vrouw (of man) het recht moet hebben om (de eerste jaren) voor hun kind(eren) te willen zorgen.
Veel van deze huisvrouwen doen vrijwilligerswerk op school bijvoorbeeld.
Ik vind het ook prima als beiden werken, maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen.

Ik ben na de geboorte van mijn kinderen een tijdje thuis gebleven.
Allebei hadden wat extra zorg nodig en dat wilde ik zelf geven/doen.
Ik kon het mij financieel veroorloven, genoeg hobby's en veel tijd voor de kinderen.
Als ik geen beroep doet op een uitkeringsinstantie, vind ik dat ik dit zelf mag bepalen.

Mijn enig bezwaar tegen dit kabinet is, dat een aantal van de heren behoorlijk "oud" is.
En dat het lijkt op "vriendjespolitiek" en ik dacht dat de PVV daar radicaal op tegen was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:54

mijn gevoel bij dit geschreeuw is trouwens ook jeuk...sexisme onder een andere naam , de tuinbroekfeministen (om maar eens even te generaliseren ;) )
die OPZIJ hebben verzonnen zeg maar ...verschrikkelijk, heeft ook geen reet met gelijke rechten te maken in mijn ogen

maar ja, rechten wil nog niet zeggen dat er quota aan gehangen moeten worden, hoeveel vrouwen waar aan het werk mogen en in welke functie, je moet altijd blijven kijken naar de omnstandigheden en eisen en daar de juiste persoon voor vinden, niet alleen voor die ene functie maar ook voor de gehele samenwerking en functionering van de tweede kamer ...
ongeacht wat er tussen de benen bungelt...of niet natuurlijk.

vrouwen of mannen thuis met de kids, is weer een hele andere discussie , ik ben in ieder geval erg voor het zelf opvoeden en verzorgen ipv de term Kinderboerderij een geheel nieuwe betekenis te geven

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:39

Ik vind het wel achterlijk. Je kan wel zeggen, het zijn individuele keuzes en och, het interesseert vrouwen gewoon niet echt.
Maar het is een reflectie van je cultuur.

Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar zo weinig vrouwen werken, waar zo weinig vrouwen in top posities zitten, waar zo weinig vrouwen in de politiek topfuncties hebben, we hebben nog nooit een vrouwelijke premier gehad! Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!

Waarom interesseert het vrouwen niet? Waarom gebeurt dit? En waarom gebeurd dit in andere landen niet op deze schaal?

Individu my ass, we worden allemaal gevormd door de maatschappij waarin we opgroeien en de Nederlandse maatschappij is dus simpelweg ongeëmancipeerd. Discussies zoals in het topic over thuisblijvende moeders onderstrepen dat volledig, zulke jaren 50 discussies kom je echt alleen in NL tegen. Wellicht ook doordat de overheid het hier praktisch onmogelijk maakt voor vrouwen met kinderen om te werken door de dure opvang, de zeer beperkte zwangerschapsverlof etc.
Maar komen wij in opstand? Roepen wij om betere, betaalbare kinderopvang en langer verlof? Nee hoor, we slikken alles voor zoete koek en ploeteren voort met 2 banen en de opvang of we gaan gezellig ouderwets huisvrouw spelen als manlief genoeg verdiend.

Ik vind dat wel degelijk zorgelijk want je zet jezelf als vrouw buitenspel, je denkt vrijwillig maar in feite is dat ingegeven door je eigen cultuur. En ondertussen maar afgeven op andermans hoofddoekjes. Het lijkt mij heel goed hier een discussie over te hebben en ons dit in ieder geval te realiseren. Wees bewust!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:44

Ik ben het helemaal met je eens Waves.
Het lijkt soms wel alsof ik de enige vrouw ben die zich wel bezig houdt met de emancipatie in Nederland. En als je, je daar ook maar een beetje hard voor maakt ben je meteen een feminist. En feminisme is zowat een scheldwoord.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:21

Waves schreef:
Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!

Waar heb je het over?? In Nederland hebben we al 120 jaar een vrouwelijk staatshoofd. Na Emma, Wilhelmina en Juliana is Beatrix het vierde vrouwelijke staatshoofd op een rij. Nergens ter wereld zijn ze zo modern als in Nederland.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:23

het gaat er toch om dat we een goed kabinet hebben wat graag doet wat het volk wil..
mannetje of vrouwtje meer of minder lig ik niet wakker van..
als ze maar goed werk leveren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:16

joostvangestel schreef:
Waves schreef:
Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!

Waar heb je het over?? In Nederland hebben we al 120 jaar een vrouwelijk staatshoofd. Na Emma, Wilhelmina en Juliana is Beatrix het vierde vrouwelijke staatshoofd op een rij. Nergens ter wereld zijn ze zo modern als in Nederland.

:')
Wat een ontzettend flauw antwoord zeg, je weet toch zelf ook wel dat ons staatshoofd een puur ceremoniele functie heeft? Het enige moment waarbij ze enigszins invloed uit kan oefenen is tijdens de formatie van een nieuw kabinet. door het benoemen van een informateur en het formuleren van een opdracht.

Een vrouwelijke minister president is in ons zogenaamd progressieve land haast ondenkbaar. Daarin ga ik helemaal met Waves mee :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:46

Wendy: nee, dat is helemaal niet ondenkbaar. Jij denkt alleen dat het ondenkbaar is. En voor wat ceremoniële staatshoofden betreft: heel veel landen hebben een ceremonieel staatshoofd, bijvoorbeeld Finland heeft een ceremoniele president. Nu is de huidige mp ook een vrouw in dit land, maar die is daar echt niet op democratische manier gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:29

Mwah, als ik de top bekijk van de huidige grote partijen dan zijn dat toch vooral (oude) mannen. Dus de kans op een vrouwelijke mp is op dit moment in ieder geval niet groot in Nederland.

Als ik het goed onthouden heb, heeft Finland toch ook al eerder een vrouwelijke mp gehad? Wat ik me dan wel afvraag: hoe komt een land dan op een niet-democratische manier aan een mp?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:28

wendy: De eerste vrouwelijke mp was Anneli Jäätteenmäki. Die is indertijd uit haar ambt gezet vanwege een schandaal over de Irak oorlog en werd opgevolgd door Matti Vanhanen. De huidige premier, Mari Kiviniemi is premier geworden toen Matti Vanhanen uit het ambt werd ontheven door een verkiezingsfinancieringsschandaal. Keskusta (ongeveer de Finse versie van het CDA, hoewel niet per definitie Christelijk) schoof toen Mari Kiviniemi vooruit.

Nieuwe vrouwen kunnen snel komen. Als Rita Verdonk iets meer inhoud had gehad, hadden we nu zomaar Verdonk I kunnen hebben. Helaas is Rita een beetje te licht gebleken voor de taak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:02

joostvangestel schreef:
wendy: De eerste vrouwelijke mp was Anneli Jäätteenmäki. Die is indertijd uit haar ambt gezet vanwege een schandaal over de Irak oorlog en werd opgevolgd door Matti Vanhanen. De huidige premier, Mari Kiviniemi is premier geworden toen Matti Vanhanen uit het ambt werd ontheven door een verkiezingsfinancieringsschandaal. Keskusta (ongeveer de Finse versie van het CDA, hoewel niet per definitie Christelijk) schoof toen Mari Kiviniemi vooruit.

Nieuwe vrouwen kunnen snel komen. Als Rita Verdonk iets meer inhoud had gehad, hadden we nu zomaar Verdonk I kunnen hebben. Helaas is Rita een beetje te licht gebleken voor de taak.

Helaas, IMO gelukkig, ik moet er niet aan denken dat zij MP zou zijn.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:51

NatasjavE schreef:
Maar ach het is een kabinet wat niet voor de vooruitgang kiest maar voor stilstand(en stilstand is achteruitgang ;) )

Aangezien we met het vorige kabinet met de PVDA keihard richting afgrond gingen, vind ik die stilstand een verademing.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:58

Waves schreef:
Ik vind het wel achterlijk. Je kan wel zeggen, het zijn individuele keuzes en och, het interesseert vrouwen gewoon niet echt.
Maar het is een reflectie van je cultuur.

Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar zo weinig vrouwen werken, waar zo weinig vrouwen in top posities zitten, waar zo weinig vrouwen in de politiek topfuncties hebben, we hebben nog nooit een vrouwelijke premier gehad! Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!

Waarom interesseert het vrouwen niet? Waarom gebeurt dit? En waarom gebeurd dit in andere landen niet op deze schaal?

Individu my ass, we worden allemaal gevormd door de maatschappij waarin we opgroeien en de Nederlandse maatschappij is dus simpelweg ongeëmancipeerd. Discussies zoals in het topic over thuisblijvende moeders onderstrepen dat volledig, zulke jaren 50 discussies kom je echt alleen in NL tegen. Wellicht ook doordat de overheid het hier praktisch onmogelijk maakt voor vrouwen met kinderen om te werken door de dure opvang, de zeer beperkte zwangerschapsverlof etc.
Maar komen wij in opstand? Roepen wij om betere, betaalbare kinderopvang en langer verlof? Nee hoor, we slikken alles voor zoete koek en ploeteren voort met 2 banen en de opvang of we gaan gezellig ouderwets huisvrouw spelen als manlief genoeg verdiend.

Ik vind dat wel degelijk zorgelijk want je zet jezelf als vrouw buitenspel, je denkt vrijwillig maar in feite is dat ingegeven door je eigen cultuur. En ondertussen maar afgeven op andermans hoofddoekjes. Het lijkt mij heel goed hier een discussie over te hebben en ons dit in ieder geval te realiseren. Wees bewust!

+:)+