Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Kwaliteit/geschiktheid interesseert mij idd ook meer dan het geslacht van een minister/politicusMaar moet zeggen dat ik ook de kriebels krijg van feministen
joostvangestel schreef:En feitelijk is het dan weer de vraag: is het een voorrecht voor vrouwen om te kiezen voor hun gezin of is het juist een plicht voor vrouwen om te kiezen voor een carrière, waarbij ze de opvoeding dan aan professionals overlaten?
(Ik weet het, erg zwartwit gesteld, maar goed, dat doen de doorgewinterde feministen ook.)
NatasjavE schreef:joostvangestel schreef:En feitelijk is het dan weer de vraag: is het een voorrecht voor vrouwen om te kiezen voor hun gezin of is het juist een plicht voor vrouwen om te kiezen voor een carrière, waarbij ze de opvoeding dan aan professionals overlaten?
(Ik weet het, erg zwartwit gesteld, maar goed, dat doen de doorgewinterde feministen ook.)
Mijn mening is dat iedereen in Nederland die kan werken ook moet werken. Dat heeft niets met feminisme te maken maar alles met het feit dat we arbeidskrachten tekort gaan komen. De AOW leeftijd moet vanwege de vergrijzing. Nu is dat 66 maar dat wordt wel verder opgetrokken.
Het is dus een plicht om aan het werk te gaan(mijn mening) Een vrouw hoeft daarbij van mij niet meteen aan een carrière te denken van mij maar wel gewoon een baan(en dat mag van mij ook vrijwilligerswerk zijn...dat is ook werk)
Het kabinet heeft daar een voorbeeld functie in te vervullen en dus ook in het kabinet vrouwen aanstellen.
En als Rutte nu voor kwaliteit had gekozen..dan zou ik er geen probleem mee hebben. Maar dat is niet gebeurt(volgens radio 1, NCRV en BNRradio)
Waves schreef:Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!
joostvangestel schreef:Waves schreef:Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!
Waar heb je het over?? In Nederland hebben we al 120 jaar een vrouwelijk staatshoofd. Na Emma, Wilhelmina en Juliana is Beatrix het vierde vrouwelijke staatshoofd op een rij. Nergens ter wereld zijn ze zo modern als in Nederland.
joostvangestel schreef:wendy: De eerste vrouwelijke mp was Anneli Jäätteenmäki. Die is indertijd uit haar ambt gezet vanwege een schandaal over de Irak oorlog en werd opgevolgd door Matti Vanhanen. De huidige premier, Mari Kiviniemi is premier geworden toen Matti Vanhanen uit het ambt werd ontheven door een verkiezingsfinancieringsschandaal. Keskusta (ongeveer de Finse versie van het CDA, hoewel niet per definitie Christelijk) schoof toen Mari Kiviniemi vooruit.
Nieuwe vrouwen kunnen snel komen. Als Rita Verdonk iets meer inhoud had gehad, hadden we nu zomaar Verdonk I kunnen hebben. Helaas is Rita een beetje te licht gebleken voor de taak.
Waves schreef:Ik vind het wel achterlijk. Je kan wel zeggen, het zijn individuele keuzes en och, het interesseert vrouwen gewoon niet echt.
Maar het is een reflectie van je cultuur.
Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar zo weinig vrouwen werken, waar zo weinig vrouwen in top posities zitten, waar zo weinig vrouwen in de politiek topfuncties hebben, we hebben nog nooit een vrouwelijke premier gehad! Bolivia, Indonesie, Filipijnen, Ierland, Ijsland, India, Litouwen etc etc hebben allemaal vrouwelijke staatshoofden gehad. En dan een zogenaamd progressief westers land als NL nog nooit!
Waarom interesseert het vrouwen niet? Waarom gebeurt dit? En waarom gebeurd dit in andere landen niet op deze schaal?
Individu my ass, we worden allemaal gevormd door de maatschappij waarin we opgroeien en de Nederlandse maatschappij is dus simpelweg ongeëmancipeerd. Discussies zoals in het topic over thuisblijvende moeders onderstrepen dat volledig, zulke jaren 50 discussies kom je echt alleen in NL tegen. Wellicht ook doordat de overheid het hier praktisch onmogelijk maakt voor vrouwen met kinderen om te werken door de dure opvang, de zeer beperkte zwangerschapsverlof etc.
Maar komen wij in opstand? Roepen wij om betere, betaalbare kinderopvang en langer verlof? Nee hoor, we slikken alles voor zoete koek en ploeteren voort met 2 banen en de opvang of we gaan gezellig ouderwets huisvrouw spelen als manlief genoeg verdiend.
Ik vind dat wel degelijk zorgelijk want je zet jezelf als vrouw buitenspel, je denkt vrijwillig maar in feite is dat ingegeven door je eigen cultuur. En ondertussen maar afgeven op andermans hoofddoekjes. Het lijkt mij heel goed hier een discussie over te hebben en ons dit in ieder geval te realiseren. Wees bewust!