Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:32

Negen van de tien vrouwen moeten zich verstoppen achter zo'n burka.. want welke westerse vrouw, gezond van verstand, laat zich de rest van haar leven opsluiten in een gewaad waar je achter gaasjes (tralies in mijn ogen) de buitenwereld kan aanschouwen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:41

Het verbod in Frankrijk gaat verder dan alleen de boerka/burka.

In het openbaar mag geen boerka of andere kleding die het gezicht geheel bedekt gedragen worden, dus ook geen integraalhelm en ook niet met een bivakmuts gaan shoppen. Bikini mag natuurlijk wel, want dat is weinig verhullend en daar ging het uiteindelijk om.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat dat betreft veranderd ben qua mening na een avond (laatste trein gemist) op een station ineens iemand met burka kwam aanzetten. Het voelde uiterst ongemakkelijk, in mijn geval was het gewoon een vrouw die hem droeg zonder explosieven onder haar burka. Maar als je iemand niet in de ogen kan aankijken weet je echt niet met wie je te maken hebt. Ik stelde me ook al voor, dit hoeft niet eens een vrouw te zijn, wat als... Maar deze dame voelde dat blijkbaar aan en begon een praatje te maken. Zoiets ongemakkelijks had ik ook gevoeld als er ineens iemand met bivakmuts of integraalhelm was aan komen lopen. Ik vind mensen die hun zonnebril ophouden eigenlijk al niet prettig.

Dus niets aan de hand en toch kan ik me sinds die ervaring voorstellen dat alle gezichtsbedekkende kleding in het openbaar niet meer mag.
Laatst bijgewerkt door Myca op 09-10-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:49

Ik weet het niet Krips. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij zo'n burka niet linkt met veiligheid, maar ik heb in het burka-topic toch heel veel posts gelezen van mensen die een burka wél eng vonden en zich geïntimideerd voelden daardoor.
Ik kan me dan ook voorstellen dat deze mensen het verbod op een burka wegens veiligheidsaspecten toejuichen.
Waarom mensen zich geïntimideerd voelen door een burka weet ik niet; misschien omdat wij opgegroeid zijn in een maatschappij waarin mensen zich een beeld van andere mensen vormen door te kijken naar lichaamshouding en gelaatsuitdrukking. Maar misschien wordt dat gevoel van onveiligheid idd. wel ingegeven doordat een burka onbewust de associatie geeft met het gevoel wat men heeft gekregen bij het zien van bep. beelden op TV (over het algemeen onprettige beelden opgenomen in een streng-Islamitisch land).
Ikzelf juich een burkaverbod wel toe, maar dat is meer om de redenen door Jane en Jesser aangehaald.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:06

sporter schreef:
Liezel1 schreef:
Hoezo is Frankrijk geen beschaafd land??
Waar is dat op gebaseerd?

Op het feit dat ze een hele bevolkings groep de deur uit stampen.

Heb jij persoonlijk ervaring met die bevolkingsgroep die ze de "deur uit stampen"?
Ken je de voorgeschiedenis?

Op beide bovenstaande vragen kan ik "ja" antwoorden en op basis van mijn persoonlijke ervaringen juich ik het alleen maar toe....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:12

"een paar slechte ervaringen"???? :\

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:13

nou, ik vind dat mensen die in welk land ze dan ook wonen, zich moeten aanpassen
een boerka moet niet kunnen nee, je kan iemand zo niet zien, een helm of bivakmuts mag ook niet

iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen
je wil in een land wonen, doe dan ook moeite om je aan te passen

Een land waar ze te gast zijn, maar wel ontzettend veel criminaliteit plegen, zoals de Roma waar sporter het over had. Ik heb niks tegen Roma, moslims of wat dan ook, maar ze horen zich in het land waar ze te gast zijn te gedragen, net als ieder ander

je werkt niet en trekt uitkering, in de meeste landen kom je dat land niet eens in zonder al een baan te hebben gevonden ( bv australie) als je in een vreemd land wil wonen, prima, maar pas je dan aan, leer de taal, ga werken en wat je in je eigen huis doet moet je zelf weten

in de winkel waar ik werkte, waren mensen soms gewoon BOOS als ik ze in NL aansprak, terwijl het Duitsers waren.
ja, sorry, ik spreek idd Duits, en als ik weet dat het Duitsers zijn, praat ik zo ook met ze. maar het is van de Zotte dat ik me zelfs moet aanpassen in mijn eigen land, om in een andere taal te gaan spreken

dus wat Adolf hiermee te maken heeft, vraag ik me ook af
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-10-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privecommunicatie verwijderd.

PureSylk

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:20

Zullen we hier gewoon een beetje bij het onderwerp gaan blijven en niet op de man gaan spelen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:28

Ik vind dat ze het hier ook best in mogen voeren. Ik heb thuis ook een burka liggen (opgestuurd vanuit Afghanistan toen mn broer er zat). Ik ben stiekem wel benieuwd hoe mensen op me zouden reageren als ik erin over straat zou gaan, winkels in etc.

Vriendin van mij werkt in een supermarkt en daar kwam ook een vrouw met Burka, die werd 2x geweigerd bij de brood afdeling en 3x geweigerd bij de kassa.
Ik vind dat terecht, ik zou iemand ook niet willen helpen die je niet eens in de ogen kunt kijken...

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:29

Ik vind het juist goed dat deze regel is ingevoerd.
Als wij nou met z'n allen naar een Arabisch land gaan waar ze streng moslim zijn en wij komen daar aan in onze korte rokjes en bikini's worden we zo nagekeken en als we ook maar even iets 'seksueels' doen bij een man in het openbaar belanden we bijna in de cel daar.
Misschien een heel extreem voorbeeld maar wij moeten ons daar aan de regels houden dus zij ook aan onze regels.
Trouwens in Nederland komt toch ook een bourka verbod? En agenten mogen ook geen hoofddoek meer dragen,dat stond iig in het gedoogakkoord.
Laatst bijgewerkt door Breezke op 09-10-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:29

ik ben een zeer vredelievend persoon, houd van verschillende culturen, trek vooral op met surinamers, maar een burka vind ik, en dat heeft niets met het geloof te maken gezien ik het erg interessant vind, iets dat niet op de wereld hoort. Hoofddoeken vind ik prima, zelfs leuk bij sommige dames staan! Maar er word ook misbruik gemaakt van een Burka, bijvoorbeeld bij overvallen, en ik vind dat dit niet moet kunnen gebeuren. Een Burka is in deze tijd helemaal niet nodig en behoorlijk primitief gezien we inmiddels alweer in 2010 wonen. Sommige vrouwen voelen zich veilig in een Burka maar vind dat zij wel rekening moeten houden dat andere mensen zich niet veilig voelen met iemand met een Burka naast zich. Ik vind ook dat ze wel een beetje begrip moeten tonen dat het eigenlijk wel logisch is dat het niet echt gewenst is in de samenleving dat je je helemaal onherkenbaar en afschermt van de wereld.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:30

Het is als politie agente of beveiligingsbeamte levensgevaarlijk om een hoofdoek te dragen.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:32

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal persoonlijke aanvallen verwijderd. Ik wil jullie nog even wijzen op de nieuwe regels: [NM] [dienstmededeling] - over politieke discussies op NM
Citaat:
De spelregels

Binnen een discussie mag niet op de persoon worden gespeeld. Een tegenstander beledigen, voor gek zetten, persoonlijk aanvallen et cetera is niet toegestaan. De komende tijd zal hier extra op gelet worden en kan dit dus sneller tot officiële waarschuwingen leiden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:33

Lynn_Nikita schreef:
nou, ik vind dat mensen die in welk land ze dan ook wonen, zich moeten aanpassen
een boerka moet niet kunnen nee, je kan iemand zo niet zien, een helm of bivakmuts mag ook niet

Ik kom wel eens mensen tegen waarvan ik denk, trek een zak over je hoofd want dit wil je je medemens niet aan willen doen....
Iemand haalde net aan dat criminelen zich dan kunnen verstoppen... wat denk je wat ander kapsel, haarkleur en eventueel facelift/correcties doen met een gezicht? nog maar te zwijgen over makeup, of uiterlijke verzorging?

Lynn_Nikita schreef:
iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen

behalve dan de engelstaligen?? want dat wordt schijnbaar gewoon geaccepteerd...

Lynn_Nikita schreef:
Een land waar ze te gast zijn, maar wel ontzettend veel criminaliteit plegen, zoals de Roma waar sporter het over had. Ik heb niks tegen Roma, moslims of wat dan ook, maar ze horen zich in het land waar ze te gast zijn te gedragen, net als ieder ander
En wat doe je dan met de 2e of 3e generatie? waar wil je die dan laten als ze crimineel gedrag gaan vertonen? dat zijn dan gewoon inlanders...

Lynn_Nikita schreef:
je werkt niet en trekt uitkering, in de meeste landen kom je dat land niet eens in zonder al een baan te hebben gevonden ( bv australie) als je in een vreemd land wil wonen, prima, maar pas je dan aan, leer de taal, ga werken en wat je in je eigen huis doet moet je zelf weten

Hmm en als manlief werkt, keurig belasting betaald, wie mag dan bepalen wat zijn vrouw aantrekt? die vrouw zelf of moet dat de regering zijn van het land waar ze wonen?

Lynn_Nikita schreef:
in de winkel waar ik werkte, waren mensen soms gewoon BOOS als ik ze in NL aansprak, terwijl het Duitsers waren.
ja, sorry, ik spreek idd Duits, en als ik weet dat het Duitsers zijn, praat ik zo ook met ze. maar het is van de Zotte dat ik me zelfs moet aanpassen in mijn eigen land, om in een andere taal te gaan spreken

Apart, juist duitsers worden niet zo snel boos als je hun taal niet spreekt.... en je zegt in een winkel te werken, dan pas je je aan aan de klanten, immers wil je baas graag verkopen en daar moet je je aan aanpassen, dan klanten te discrminineren omdat ze geen nederlands spreken als gasten en klanten, vind ik not done.

Ik werk voor een NL bedrijf, particuliere markt en van mij wordt verwacht dat ik klanten ook in het engels te woord kan staan...
heeft niets met aanpassen te maken van de klanten, maar met geld :)
Laatst bijgewerkt door Alane op 09-10-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:34

Liezel1 schreef:
Het is als politie agente of beveiligingsbeamte levensgevaarlijk om een hoofdoek te dragen.....

Daarom! Maar was het al verboden of niet?want het stond wel in het gedoogakkoord maar snapte er op een gegeven moment niet meer veel van.

ohja heel erg off-topic maar ik moest zo hard lachen om je onderschrift _O-

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:16

in België moet het voor Burka/niqab op zich nog goedgekeurd worden
maar, en wel een redelijk grote maar
er is al een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding, zoals bivakmuts, maskers, ..., je moet altijd te identificeren zijn
en de enige uitzondering op die regel is als het carnaval is (yep, dan mag het wel voor enkele dagen en daarbuiten weer niet meer)
dus normaal is de burka/niqab al verboden, aangezien het gezichtsbedekkend is
nu willen ze er juist voor zorgen dat dat bestaande regeltje niet verkeerd kan geïnterpreteerd worden en wordt dat er normaal nog bijgezet als verboden

ik werk in het UZBrussel, en zie daar, jammer genoeg, vaak vrouwen in Burka rondlopen
vind het verschrikkelijk. Krijg er telkens schrik van. Je weet ook nooit wat eronder te verwachten. Man? Vrouw? vrouw en kind?

ben dus ook van het principe dat je je aanpast aan het land waarin je je bevind, en jammer genoeg wordt dat door islamieten vaak niet toegepast
durf maar eens in Saudi-Arabië van het vliegtuig te stappen met een kettinkje met een kruisteken aan. Maar wij moeten zo hier wel alles van hen toelaten, anders worden we van racisme beschuldigd.
Vind dus dat jullie in NL wel enkele goede punten hebben die nu wel zullen goedgekeurd worden door je regering (mogen ze hier ook doen moesten ze ooit nog aan een regering aan geraken ;( )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:38

Alane schreef:
en als het opgelegd is door hun echtgenoot... dan worden ze tot het eind van leven opgesloten in huis en is het dan wat je niet ziet wat niet je deert?

Dit is idd een groot nadeel, máár ik verwacht wel dat de acceptatie van mannen die dat willen ook minder zal worden. Ook zullen mannen met dat soort ideeen meer ontmoedigd zijn om zich in Nederland te gaan vestigen...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:43

Jesser schreef:
In een Westerse samenleving die gebaseerd is op zowel vrijheid van man als vrouw vind ik het niet meer dan normaal dat een vrouw zich niet gaat verstoppen achter een boerka..Wil ik niet eens een geloof hierin aanhalen, maar het feit dat het ontzettend vrouw-onvriendelijk is..

Deze praktijken hebben we al heel lang achter ons gelaten en om dit toe te gaan staan vind ik persoonlijk van den gekke..

Heel vrouwonvriendelijk.. een boerka..

jaja heel vrouwonvriendelijk :O de vrouwen die ik ken die niqaab (ook wel boerka genoemd hier in nederland) dragen, dragen dit puur omdat ze dat zélf willen.
dus wat daar dan vrouwonvriendelijk aan is?

Jesser schreef:
Negen van de tien vrouwen moeten zich verstoppen achter zo'n burka.. want welke westerse vrouw, gezond van verstand, laat zich de rest van haar leven opsluiten in een gewaad waar je achter gaasjes (tralies in mijn ogen) de buitenwereld kan aanschouwen?

Dit klopt dus ook niet.
Hoeveel vrouwen ken jij die niqaab dragen, Jesser?
Ik ken (in Nederland, voor we alle andere landen er weer bij gaan halen) NIEMAND die gedwongen wordt om haar gezicht te bedekken.
Ik ken vrouwen die dit zélf wel graag willen en daarvoor soms veel gezeur hebben met hun familie (o.a. Marokaanse vrouwen)

Alane

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:10

Heeft er ooit iemand die vrouwen gevraagd wat ze zelf willen?
In het keurslijf van hun eigen beslissing en meningen of van die mensen die menen een ander op te moeten leggen welke kleding te dragen en welke niet?

Een motorrijder is, als hij onderweg is, net zo min te herkennen/identificeren als een vrouw in een burka...
Met slecht weer, denk aan een zeer koude winter, zijn mensen evenmin makkeijk te herkennen/identificeren.

Als je een generatie of 2 verder bent, sterft het vanzelf uit..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:17

Ik had hier gereageerd op een aantal pb`s en posten die nu verwijderd zijn door een mod
het staat er nu vreemd, er is ook een deel van mijn tekst weggehaald zie ik
het is een reactie op een opmerking van iemand over hitler

Alane schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik kom wel eens mensen tegen waarvan ik denk, trek een zak over je hoofd want dit wil je je medemens niet aan willen doen....
Iemand haalde net aan dat criminelen zich dan kunnen verstoppen... wat denk je wat ander kapsel, haarkleur en eventueel facelift/correcties doen met een gezicht? nog maar te zwijgen over makeup, of uiterlijke verzorging?

Lynn_Nikita schreef:

behalve dan de engelstaligen?? want dat wordt schijnbaar gewoon geaccepteerd...

Lynn_Nikita schreef:
En wat doe je dan met de 2e of 3e generatie? waar wil je die dan laten als ze crimineel gedrag gaan vertonen? dat zijn dan gewoon inlanders...

Lynn_Nikita schreef:

Hmm en als manlief werkt, keurig belasting betaald, wie mag dan bepalen wat zijn vrouw aantrekt? die vrouw zelf of moet dat de regering zijn van het land waar ze wonen?

Lynn_Nikita schreef:

Apart, juist duitsers worden niet zo snel boos als je hun taal niet spreekt.... en je zegt in een winkel te werken, dan pas je je aan aan de klanten, immers wil je baas graag verkopen en daar moet je je aan aanpassen, dan klanten te discrminineren omdat ze geen nederlands spreken als gasten en klanten, vind ik not done.

Ik werk voor een NL bedrijf, particuliere markt en van mij wordt verwacht dat ik klanten ook in het engels te woord kan staan...
heeft niets met aanpassen te maken van de klanten, maar met geld :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:18

Alane schreef:
In het keurslijf van hun eigen beslissing en meningen of van die mensen die menen een ander op te moeten leggen welke kleding te dragen en welke niet?

Een motorrijder is, als hij onderweg is, net zo min te herkennen/identificeren als een vrouw in een burka...
Met slecht weer, denk aan een zeer koude winter, zijn mensen evenmin makkeijk te herkennen/identificeren.

een motorrijder heeft dit aan vanwege zijn veiligheid, en koude kleren zijn er ook ter bescherming, wat doet een burka??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:20

Lynn_Nikita schreef:
Alane schreef:

een motorrijder heeft dit aan vanwege zijn veiligheid, en koude kleren zijn er ook ter bescherming, wat doet een burka??

BTW die bescherming kan worden afgezet-uitgedaan (zoals bij het tankstation geen helm mag worden gedragen) , iets wat bij de burka dus niet mag ivm geloof.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:24

alane Ik kom wel eens mensen tegen waarvan ik denk, trek een zak over je hoofd want dit wil je je medemens niet aan willen doen....

alane behalve dan de engelstaligen?? want dat wordt schijnbaar gewoon geaccepteerd...

lynn_nikitaook engelstalige mensen die in NL wonen, horen naar mijn idee NL te leren

lynn_nikita die horen in de gevangenis thuis, maar als ze dubbele nationaliteit hebben, terug naar het land van herkomst

alane Hmm en als manlief werkt, keurig belasting betaald, wie mag dan bepalen wat zijn vrouw aantrekt? die vrouw zelf of moet dat de regering zijn van het land waar ze wonen?
lynn_nikitaik zeg hier niet over aantrekken.

alane Apart, juist duitsers worden niet zo snel boos als je hun taal niet spreekt.... en je zegt in een winkel te werken, dan pas je je aan aan de klanten, immers wil je baas graag verkopen en daar moet je je aan aanpassen, dan klanten te discrminineren omdat ze geen nederlands spreken als gasten en klanten, vind ik not done.

heeft niets met aanpassen te maken van de klanten, maar met geld :)[/quote][/quote]
lynn_nikitaik discrimineer niemand, ik vind het alleen apart, dat je boos aangekeken word als je de taal van het land waar ze aan het winkelen zijn spreekt. Is logisch toch, dat je NL spreekt, als NL zijnde in een NL winkel. ik zei ook, als ik weetdat het duitsers zijn, praat ik duits met ze, maar ze kunnen niet verwachten dat ze meteen in duits worden aangesproken, ze hebben geen vlaggetje boven hun hoofd hangen met de duitse vlag

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:30

zeker is die helm er voor de veiligheid van die motorrijder, en natuurlijk is de kleding tegen de kou...
maar beide zijn gezichtsbedekkend...
en een man met een grote baard?

Ik lees hier vrijheid voor vrouwen... als het geloof zo streng is ontneem je ze hierbij hun vrijheid... en worden ze veroordeeld tot levenslange opsluiting.
Immigreren is niet niets, als je zover gaat in je geloofsovertuiging dat je huis en haard daarvoor verlaat omdat je kleding in je geboorteland verboden wordt, daar kan ik alleen respect voor hebben...

@lynn_nikita: ht adolf gedeelte heb ik eruit gehaald, maar het gedeelte over een klant die niet Nederlands spreekt en die in een winkel binnenkomt en dan zeggen ik hoef me niet aan te passen in eigen land, blijf ik vreemd vinden :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:33

Alane schreef:
zeker is die helm er voor de veiligheid van die motorrijder, en natuurlijk is de kleding tegen de kou...
maar beide zijn gezichtsbedekkend...
en een man met een grote baard?

en worden op verzoek af- of uit gedaan. Bij iemand met een baard blijft zijn mimiek zichbaar

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:20

Lynn_Nikita schreef:

dus wat Adolf hiermee te maken heeft, vraag ik me ook af

Een land waar ze te gast zijn? Wie is waar te gast?