Volgend jaar Willem Alexander onze koning?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Volgend jaar Willem Alexander onze koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:46

Ik vind dat de monarchie niet afgeschaft moet worden. Het koningshuis is een toch bindende factor in Nederland. De opmerking van Willen de Overbodige vind ik niet zo netjes. Wie weet doet hij het wel goed als koning van Nederland. Een president is trouwens duurder dan een koningshuis heb ik wel eens ergens gelezen. Ik ben wel voor minder regeringstaken, maar afschaffing? No way.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:47

Liever niet. WA is namelijk de intelligentste niet, al is dat natuurlijk ook wel weer handig, zodat hij niet teveel invloed wil uitoefenen.

Ik ben niet tegen, maar ook niet voor het koningshuis. Ik weet het niet echt, het heeft natuurlijk wel een bepaalde waarde als in traditie en Hollands gevoel, maar voor de rest vind ik het totaal overbodig. Zeker omdat het nog zo'n jong koningshuis is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:56

Sander_ schreef:
Adil18 schreef:
Ze moeten gewoon dat hele koningshuis-gedoe afschaffen, kost een hoop geld en je hebt er geen drol aan...

Een president kost net zoveel geld, alleen de poppetjes worden democratisch gekozen...

Legitieme argumenten tegen de monarchie zijn IMO vooral de ondemocratische troonsopvolging door vererving, maar die zie je haast nooit voorbij komen. Wel standaardreplieken die denk ik onjuist zijn, zoals dat een koningin nergens voor zou dienen.

Waar dienen ze dan voor?

Lintjes knippen, de troonrede voorlezen en medeleven tonen bij ernstige gebeurtenissen zowel in Nederland als ergens anders op de wereld, dat kan iedere Nederlander met een beetje gevoel voor acteren...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:09

Beetje kort door de boch Adil.
Het koningshuis kost ong. 110 miljoen per jaar, maar levert 4 a 5 miljard op. (als ik de cijfers mag geloven).
Dat komt o.a. door de handelsmissies en de stabiliteit van het koningshuis.

Ik ben geen voor- of tegenstander van het koningshuis, maar zij doen wel iets meer dan lintjesknippen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:11

Electra63 schreef:
Het koningshuis kost ong. 110 miljoen per jaar, maar levert 4 a 5 miljard op. (als ik de cijfers mag geloven).

Ik ben geen voor- of tegenstander van het koningshuis, maar zij doen wel iets meer dan lintjesknippen

Hm, die cijfers zou ik dan best wel eens willen zien, bovendien met onderbouwing dat die cijfers niet te halen zijn ZONDER het koningshuis, daar geloof ik namelijk niet aan...

Kijk maar naar Duitsland, geen koningshuis, maar toch een heel stukje beter door de crisis gekomen (tot nu toe) dan Nederland, mede dankzij de handel....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:14

Electra63 schreef:

Klopt, kijk eens waar de jonge garde zich allemaal voor inzet en wat voor banen ze hebben. Het is ook wat kort door de bocht om Willem als hersenloos te betitelen, het staat hem niet vrij om zoals de anderen, zelfs zijn vrouw, een baan aan te nemen. Hij leert maar een vak en hij is daarnaast een warme persoonlijkheid die dicht bij de mensen staat, zoals zijn grootmoeder.

Ik moet er niet aan denken waar de aandacht van het volk zich op zou gaan richten als het koningshuis weg zou vallen, gezien de kritiekloze aanbidding die zo makkelijk ontstaat voor foute figuren, zie de geschiedenis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:15

Adil: De cijfers kun je zo googlen.
Ik schrijf ook: als je de cijfers mag geloven.

En Duitsland is wel een heel stuk groter dan Nederland.

Maar het ging mij omdat je schrijft: lintjes doorknippen e.d.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ze doen wel iets meer.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:29

Electra63 schreef:
Adil: De cijfers kun je zo googlen.
Ik schrijf ook: als je de cijfers mag geloven.

En Duitsland is wel een heel stuk groter dan Nederland.

Maar het ging mij omdat je schrijft: lintjes doorknippen e.d.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ze doen wel iets meer.

Ja, dat klopt wel, maar ik vraag me af of het genoeg is om zo veel geld voor te betalen.....Maar dat is persoonlijk, en ik zou WA niet als hersenloos omschrijven, want ik ken hem niet persoonlijk maar ik denk dat het best een slimme gozer is :D

Ik ga eens google-en ;)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:40

Adil18 schreef:
Ja, dat klopt wel, maar ik vraag me af of het genoeg is om zo veel geld voor te betalen.....Maar dat is persoonlijk, en ik zou WA niet als hersenloos omschrijven, want ik ken hem niet persoonlijk maar ik denk dat het best een slimme gozer is :D

Ik ga eens google-en ;)

"Ik vraag me af" is wel een beetje karig om ten grondslag te liggen aan je mening, geen wonder dat je dit standpunt hebt. Ik denk dat als je het wat beter onderzoekt via Google, je meer voordelen zult zien :j
Het koningshuis is namelijk vooral een hoogstaande marketingsstrategie voor ons land, naast de oerhollandse geschiedenis natuurlijk. Er wordt inderdaad in de monarchie geïnvesteerd, maar dat kan je zien als reclame-investeringen aangezien zij Nederland wereldwijd promoten. Zoals reeds gezegd krijgt ons land daar veel inkomsten voor terug.

Als ik op persoonlijk vlak kijk, wuif ik bij wijze van spreken liever naar een gouden koets die de pracht van ons land simuleert, dan naar een lelijke gepantserde Mercedes waarin de president rijdt. :)) Even als figuurlijke vergelijking.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:59

Aan de ene kant ben ik voor het koningshuis, maar aan de andere kant niet. Nederland kent een eeuwenoude Republiek. De Nederlanden was het eerste land met een Republiek op aarde. Een goede traditie om voor te zetten, maar er was geen sprake van een echt eenheid. Deze eenheid is pas met de komst van Napoleon gekomen als ik het goed heb begrepen. Na Napoleon bleven wij een koningshuis hebben [met een korte tijd een Republiek ertussen] en toen is ons land pas een eenheid geworden. Met het aanstellen van een president en dus het afschaffen van de Monarchie zal uiteraard de Nederlandse eenheid niet uiteenvallen, maar ik denk dat er nogal wat keerzijden aan het afschaffen van de Monarchie zitten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:12

Koningshuis is leuk als versiersel. Lintjes knippen, als PR worden ingezet in het buitenland, optreden op koninginnendag, leuk voor de toeristen etc.
Het is en blijft ondemocratisch dat iemand omdat hij toevallig geboren is in een heel erg goed nest te veel in de melk te brokkelen heeft. Zie de laatste kabinetsformatie. Daarnaast hoeven ze ook nog eens geen belasting te betalen en hebben ze ook nog eens erg veel privileges. Ze zijn steenrijk dus vind ik dat ze maar eens hun eigen broek moeten ophouden (onderhoud boot, paleizen, auto's etc.) Een vergoeding a la de Balkenende norm zou meer dan genoeg zijn voor het werk dat ze leveren.
Vind overigens ook overdreven dat een kind van 7 een vliegtuig krijgt.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:56

Schangah schreef:
Koningshuis is leuk als versiersel. Lintjes knippen, als PR worden ingezet in het buitenland, optreden op koninginnendag, leuk voor de toeristen etc.
Het is en blijft ondemocratisch dat iemand omdat hij toevallig geboren is in een heel erg goed nest te veel in de melk te brokkelen heeft. Zie de laatste kabinetsformatie. Daarnaast hoeven ze ook nog eens geen belasting te betalen en hebben ze ook nog eens erg veel privileges. Ze zijn steenrijk dus vind ik dat ze maar eens hun eigen broek moeten ophouden (onderhoud boot, paleizen, auto's etc.) Een vergoeding a la de Balkenende norm zou meer dan genoeg zijn voor het werk dat ze leveren.
Vind overigens ook overdreven dat een kind van 7 een vliegtuig krijgt.

Voor een kind van 18+ ook. :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:08

Krijgt helemaal geen vliegtuig, een oude Dakota, een museumstuk van haar opa (die dat soort dingen kado kreeg) krijgt haar naam.
Dat heb je zo met prinsessen, en zeker troon opvolgers, hun naam wordt op de meeste uiteenlopende zaken geplakt van bejaardenhuis tot straat of boot en hier dus vliegtuig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:58

Adil18 schreef:
Kijk maar naar Duitsland, geen koningshuis, maar toch een heel stukje beter door de crisis gekomen (tot nu toe) dan Nederland, mede dankzij de handel....

Duitsland heeft ook een niet al te democratisch gekozen president, waarvan niemand de naam kent. Daarnaast is de vorige president opgestapt omdat hij volgens mij vond dat hij te weinig macht had. Tja.. slecht voorbeeld. Dan kijk ik nog liever naar de Fransen, die doen het tenminste echt uit principe (iedereen wordt als gelijke geboren).

Ik ben een groot voorstander van het koningshuis, en ik denk dat de intelligentie van PWA niet onderschat moet worden.

Ingmar_ schreef:
De Nederlanden was het eerste land met een Republiek op aarde.

Ahum, voor Julius Caesar was ook het Romeinse rijk gewoon een republiek als ik me niet vergis..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:10

sarabande schreef:
Krijgt helemaal geen vliegtuig, een oude Dakota, een museumstuk van haar opa (die dat soort dingen kado kreeg) krijgt haar naam.
Dat heb je zo met prinsessen, en zeker troon opvolgers, hun naam wordt op de meeste uiteenlopende zaken geplakt van bejaardenhuis tot straat of boot en hier dus vliegtuig.

Was ironisch bedoeld hoor :roll:

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:13

Sander_ schreef:
Adil18 schreef:

Ik ga eens google-en ;)

"Ik vraag me af" is wel een beetje karig om ten grondslag te liggen aan je mening, geen wonder dat je dit standpunt hebt. Ik denk dat als je het wat beter onderzoekt via Google, je meer voordelen zult zien :j
Het koningshuis is namelijk vooral een hoogstaande marketingsstrategie voor ons land, naast de oerhollandse geschiedenis natuurlijk. Er wordt inderdaad in de monarchie geïnvesteerd, maar dat kan je zien als reclame-investeringen aangezien zij Nederland wereldwijd promoten. Zoals reeds gezegd krijgt ons land daar veel inkomsten voor terug.

Als ik op persoonlijk vlak kijk, wuif ik bij wijze van spreken liever naar een gouden koets die de pracht van ons land simuleert, dan naar een lelijke gepantserde Mercedes waarin de president rijdt. :)) Even als figuurlijke vergelijking.

Dus omdat ik een kritische vraag stel (die ik overigens mezelf stel) is het te karig?!

De rest heb ik niet eens gelezen, als het zo moet heb k geen interesse!

Daaag! :evaw:

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:07

Wooooow, TS heeft een mysterie ontrafeld :p
Ik moet toegeven, slimme theorie.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:11

Adil18 schreef:
Dus omdat ik een kritische vraag stel (die ik overigens mezelf stel) is het te karig?!

Dan interpreteer je mijn post waarschijnlijk op een manier die ik niet bedoel, namelijk vervelend bedoeld, wat niet zo is.

Je nam een standpunt in zonder dit fatsoenlijk te beargumenteren. Dit noem ik inderdaad karig, een verder heel beschaafd woord dacht ik zo. Zoals gezegd, was het heel normaal bedoeld.

Of je mijn posts wilt lezen of niet, mag je gelukkig helemaal zelf weten. +:)+

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:55

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat Beatrix aftreed, en die dombo (W-A ;)) Koning wordt.

Zou het overigens wel lachen vinden, als de hele monarchie onder WA wordt afgeschaft... Dat zie ik namelijk wel gebeuren.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:18

Bellona_K schreef:
Ik denk dat het nog wel even duurt voordat Beatrix aftreed, en die dombo (W-A ;)) Koning wordt.

Zou het overigens wel lachen vinden, als de hele monarchie onder WA wordt afgeschaft... Dat zie ik namelijk wel gebeuren.

Dit zagen ze tien jaar geleden ook al gebeuren. :+

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:15

Ingmar_ schreef:
Bellona_K schreef:

Dit zagen ze tien jaar geleden ook al gebeuren. :+

Dat de monarchie onder Beatrix afgeschaft zou worden? Of W-A? ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:24

Dat de monarchie zou vallen als de vader van Maxima zou komen op de bruiloft van Willem-Alexander en Maxima. Ik ben blij dat-ie niet is gekomen. Voor mij hoeft de Monarchie niet afgeschaft te worden. Wie weet doet Willem IV het wel heel goed als koning. Who knows! Sowieso heeft Maxima hem heel veel goed gedaan en zij zal een goede Koningsvrouw zijn :j

Ik ben een nogal conservatief en chauvinistisch type. Ik heb heel erg dubbele gevoelens over het koningshuis, maar die heb ik al uitgebreid besproken :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:10

Bellona_K schreef:

Waaruit maak je op dat je intelligenter bent dan PWA? Zomaar interessant. Ik denk dat hij toch net iets meer waardering oogst dan een echte dombo ;) En dat is niet alleen maar vanwege die P in de PWA ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:35

joostvangestel schreef:
Bellona_K schreef:

Waaruit maak je op dat je intelligenter bent dan PWA? Zomaar interessant. Ik denk dat hij toch net iets meer waardering oogst dan een echte dombo ;) En dat is niet alleen maar vanwege die P in de PWA ;)

Kijk jij weleens het nieuws, of lees jij weleens de krant?

Ik zal je een paar hints geven (altijd leuk :D): Uitspra(a)k(en) schoonvader, I-pod New York, toespraak in Mexico en last but not least: de kwestie Mozambique.

En ach, misschien is de beste man wel intelligenter dan mij. En jou. Zomaar interessant, zeg ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:39

Hoe zou jij er tegenaan kijken als JIJ het nieuwe staatshoofd zou moeten worden en alle media zijn op jou gericht en als ze ELKE fout uitmelken tot je helemaal leeg bent?