Meer paardensport in de media!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:15

Tafje schreef:
Paarden (sport en films) zijn gewoon een ondergeschoven kindje.. misschien is de sport niet mannelijk genoeg zoals voetbal. De springruiters en Edward & Hans Peter zouden dus wat meer aan PR mogen doen ;-)

Dat er alleen wordt uitgezonden wat Nederland wil zien is dus ook niet waar.. wij willen paardensport en het komt gewoon niet. Geen wonder dat Anky vorig jaar het sportgala boycotte.. En een eigen zender voor paarden? Dat zie ik helaas nooit gebeurren.

Ja, jullie maar hoeveel is dat in vergelijking met voetbal? Er zijn veel en veel meer mensen die voetbal willen kijken dan paardensport. ;)

Tafje

Re: Meer paardensport in de media!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 00:10

Nou dat weet ik nog zo net niet.. Wat is er nou leuk aan om naar een balletje te kijken ;-) 2x drie kwartier erachteraan rennen en als ze hem dan eindelijk hebben schieten ze hem weer weg.
Trouwens.. als je hoort hoeveel die gasten kosten PFFF.. en dan gaan ze om ieder wissewasje ook nog zogenaamd zwaargewond op het veld liggen. Watjes zijn het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:08

Eh, pardon? Jij vindt het niet leuk om voetbal te kijken maar de gemiddelde Nederlander vind paardensport dus nog stommer om naar te kijken dan voetbal. ;)
Iedereen vindt zijn eigen ding het leukste. Logisch, ik vind mijn sport ook het leukste om te kijken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:00

Hm.. waar, maar volgens mij kan iedereen voetballen en moet je voor paardensport wel (vaak) jarenlang hebben getraind. En het is ook alweer 22 jaar geleden dat Nederland de EK won, sinds die tijd was het pappen en nathouden (nou ja, dit jaar 2e dan). De paardensport levert ons sportminend landje altijd medailes en titels op.. Is dat al geen reden om het extra op tv te laten komen? ;-)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:56

Tafje ik ben het hier niet helemaal met je eens. Voetbal is volkssportnummer 1 in Nederland, heel erg veel mensen doen het en ook veel mensen die niet zelf actief voetballen vinden het wel heel erg leuk om naar te kijken of zijn supporter van een voetbalclub. Het voetbal is een enorme commerciële aangelegenheid en er valt ontzettend veel geld mee te verdienen. Dat is met de paardensport nou eenmaal niet zo :n Mensen vinden het wel leuk om een keer naar te kijken maar niet de hele avond, dat zou gewoon veel te weinig kijkers trekken.

Ik ben het met je eens dat er nu gewoon veel te weinig paardensport uitgezonden wordt, ik kan me voorstellen dat de CL-wedstrijden voor gaan op de TV, wat ik dan wel weer vind is dat ze wel een samenvatting en de huldiging kunnen uitzenden :j
Vanmorgen kwam het nieuws dat NL WK-kampioen was geworden trouwens vóór het nieuws van Ajax die een CL wedstrijd gespeeld had.

Ik ben het ook met je eens dat de NOS wel zijn best kan doen om op hun site de tussenstanden en misschien een livestream kan bij houden :j Ik denk ook dat ze daar wel eens op aangesproken mogen worden.

maar het veroordelen van het voetbal op deze manier vind ik niet eerlijk van je. Omdat jij niet van voetbal houdt hoeft dat niet te betekenen dat de NOS maar paardensport uit moet zenden want dan hoef jij niet naar dat stomme voetbal te kijken. Helaas, zo werkt het niet in die wereld die alleen maar om het grote geld draait en geef ze eens ongelijk ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:05

Hoi Saskia

Het was niet de bedoeling om jou (en andere voetbalminners) met mijn wat cynische berichtje voor het hoofd te stoten. Begrijp me goed; iedereen z'n hobby. En voetbal is nou eenmaal toegankelijker (en goedkoper!) dan paardrijden. Maar waar ik me soms druk om maak is dat er vaak op diverse zenders tegelijk voetbal wordt uitgezonden terwijl het paardrijden daarin achterblijft.

Natuurlijk is voetbal volkssport nummer 1 maar Paardensport doet het (gezien de cijfers van de KNHS) ook niet slecht zeker als je kijkt naar het aantal EK- WK- en Olympische titels dat we hebben gehaald.

Ook ik heb gisteren (gelukkig) op Eurosport de dressuur gekeken. En ja, er werd vanmorgen op Ned. 1 even kort stilgestaan bij de WK-titel.. (die we voor het eerst hebben gehaald). Op RTL4 werd echter niets gemeld.. Hoe anders is dat als b.v. een Van Barneveld of Van Gelder een titel behaald...

Ik zeg niet dat er meer paardensport op TV moet komen ten koste van het voetbal.. maar bij de media zouden ze er wel stil bij kunnen staan dat hippisch Nederland, dat toch heel veel disciplines kent, wat meer verwacht dan een korte melding in de samenvatting van de NOS...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:22

Trouwens in de krant is het net zo...
Pagina´s vol over voetbal en als je mazzel hebt wordt er in een stukje van 3 regels 3 takken van paardensport besproken. Al hoewel er van de week wel een grote foto van Anky in actie in stond. :D

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:28

Goed voorbeeld. Belgie wint teamzilver in de reining. Krijgen we op het nieuws enkel die zin en wat reining juist in houdt ( was misschien een minuut of twee). Gevolgd door een verslag van komend WK wielrennen in Australie zeker een minuut of 10 met beelden hoe de renners zich voelen. Terwijl ze toch net zo goed ook wat beelden hadden kunnen tonen van de reining vind ik. Tenslotte is zilver op de WEG ook een topprestatie en die wielrenners hebben nog niks gedaan op hun WK

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:40

Ik ben geen voetbalminner ;) Kijk er zelf ook niet naar.....

Maar als je dan kijkt hoeveel geld het in het laatje brengt voor die tv zenders kan ik me voorstellen dat ze daarvoor kiezen, daar komt nog bij dat ze vaak met contracten zitten en dat ze daar dus ook niet onderuit komen ;)

Ik snap je hele punt wel hoor, ik ben het ook wel met je eens, maar ik denk niet dat je ipv een CL wedstrijd paardensport kan gaan uitzenden ;) Wat wel kan is dat de NOS een livestream plaatst waar wij het op kunnen volgen. Dat dit er niet is, plus het karige verslag of terugblik, keur ik ook niet goed.

Van RTL stond ik trouwens ook even te kijken want die zenden vaak wel wat meer uit. Maar goed, ik denk dat in de ogen van de nieuwsitems het op dit moment geen hot-item is, er is namelijk een kabinetsformatie en dat is belangrijker. En ik kan me voorstellen dat dat ook meer nieuwswaarde heeft.

Ik heb niet alles doorgelezen maar heb je al eens een mail gestuurd naar bijvoorbeeld RTL of NOS?
RTL heeft ook nog 4 in het Land ofzo, misschien is het daar een item voor. Edward en Totilas zijn daar al een keer eerder in een item speciaal voor hen in voorgekomen :j

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:08

Ja, die mailtjes krijg je geen reactie op.. ik heb vanmorgen ook een reactie gestuurd naar het Brabants Dagblad; daarin stond helemaal niets gemeld! Daarom had ik in mijn eerste bericht van dit onderwerp ook al anderen opgeroepen om mail/brieven te sturen. Ik heb daar al wat gegevens neergezet.

@ Sakkia: Ennuh... ik ben geen voetbal-kijker. Waar staat CL voor??

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:35

Champions Legae (weet alleen even niet hoe je het schrijft :+ )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:40

Ach, tijd geleden hebben we op Bokt ook al eens zo'n actie gehouden, en massaal mails gestuurd naar de NOS. Ik heb er nooit meer wat van teruggehoord, terwijl ik mijn mail rechtstreeks naar de NOS toen heb gestuurd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:40

Misschien is even bellen een betere optie? Dan kunnen ze niet meer terug, beetje aanhoudend persoon moet toch wel een eind kunnen komen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:04

Tafje schreef:
@Cayenne: de aanhouder wint.. we blijven ze gewoon gek maken!!

@Furious: en zijn veel mensen die wél tv kijken en er ook paardensport op willen zien.. ben jij niet geïnteresseerd dan in de WK??

Nou ik kijk het ook niet.
En dat er genoeg mensen zijn die het wél willen kijken geldt natuurlijk voor alle sporten ;) Dus ook darten en wielrennen ;)

edit: ben het ook zeker eens met Sakkia :j aan de grote sporten is gewoon enorm veel te verdienen (denk aan commercials) en zendtijd is nou eenmaal duur.....

Gelukkig kan je tegenwoordig bijna alles online kijken :j Laptoppie/computer aansluiten op je tv en je hebt nog groot scherm ook :D

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:21

nou, ik vind het belachelijk dat bij mij de hele straat oranje is voor het WK voetbal (het was wel erg gezellig)
en voor de sporten waar we het hoogst in scoren, weet niemand iets! (volgens mij was ik vandaag de enige die ook maar iets wist van ons nederlandse goud)

misschien is het niet leuk, de hele tijd hetzelfde proefje zien (het ging bij mij ook op een gegeve moment een tikkeltje vervelen :+ ) maar als je 1 x in de week op een vindbare zender op een normaal tijdstip (niet 22.00 dan slaapt iedereen al) iets uit zouden zenden, gewoon als proef... waarom doet niemand dat??

(oke, eurosport zend misschien wel eens wat uit, maar voor gisteren wist ik niet eens op welke zender dat zat :+ )

en de mensen vinden het dan misschien niet leuk/spannend genoeg. waarom wil niemand dan de moeite doen om het leuk of spannend te maken??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:24

Omdat het niet rendabel is ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:35

hafjes_lover schreef:
nou, ik vind het belachelijk dat bij mij de hele straat oranje is voor het WK voetbal (het was wel erg gezellig)
en voor de sporten waar we het hoogst in scoren, weet niemand iets! (volgens mij was ik vandaag de enige die ook maar iets wist van ons nederlandse goud)

:D Ja, ik had al het idee om mijn auto oranje te spuiten voor de WEG.. maar dat zou toch niemand begrijpen.

manzano schreef:
Omdat het niet rendabel is

Hmm.. natuurlijk omdat men ervan uitgaat dat er te weinig kijkers zijn.. aan de andere kant; voor paarden wordt soms ook grof geld betaald (bijvoorbeeld een Tomboy), veel grote bedrijven hebben paarden hoog in de sport lopen en als ik zie dat Rolex reclames uitzend (gisteren Eurosport tijdens de dressuur).. is daar dan geen sponsorgeld te halen?
En dan hebben we het nog niet gehad over het belachelijk hoge dekgeld dat mensen over de hele wereld willen betalen voor een paard als Totilas.. Waarom zouden mensen dat willen? Niet omdat ze een leuk veulentje willen waar ze later alleen een bosritje mee willen maken :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:31

Omdat ik andere landen de paardensport wel groter is en er in die landen dus wel veel uitgezonden en bekeken wordt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:24

ja maar dat dekgeld heeft toch helemaal niks te maken met het uitzenden van paardensport op de TV? Dan kun je net zo goed naar de duitse zenders kijken als je het over de hele wereld hebt, wat maakt het dan voor jou nog uit waar je het kijkt?

het is gewoon een geld kwestie. Mensen die niet van paarden houden kijken niet naar paardensport en heel veel mensen die dat wel doen kijken ook niet altijd. Dan zijn de kijkcijfers laag en is het dus te duur.
Zenders als Eurosport zijn hier voor gemaakt.
Duitsland heeft een veel groter inwoner aantal als Nederland dus de cijfers zullen hoger zijn en bovendien leeft het daar meer.

Ik ben het er nog steeds mee eens dat ik het weinig vind wat er uitgezonden wordt, maar ik vind het ook begrijpelijk dat ze niet de hele avonden paardensport gaan uitzenden als je het ook via Eurosport kan kijken.

En dan heb je ook nog Joyce Heutink bij Eurosport zitten.
Stel het was op beide zenders, dan zou ik absoluut afstemmen op Eurosport omdat ik ook graag luister naar een commentator die er verstand van heeft en wat nuttige achtergrond informatie kan geven. En ik denk dat veel meer mensen dat zouden doen en zo blijft de NOS een beetje in dat verdom hoekje zitten.
Kortom paardensport is gewoon te duur om uit te zenden :j

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:01

Het gaat me niet alleen over tv maar ook de krant en nieuwsberichten op internet.. je zou denken dat Nederland trots moet zijn op de titels die ze in de paardensport winnen, maar ook hier leggen we het af bij voetbal, schaatsen, wielrennen, formule1 en zelfs darten, etc. Ja je ziet wel eens een artikel voorbij komen maar ook alleen als er goud blinkt.
En gelukkig is er eurosport waar óók nog eens alle bovenstaande sporten worden uitgezonden.
Een hele avond paardensport is wat overdreven voor Nederland maar meer dan 3 seconden in een samenvatting zou wel leuk zijn. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, en dit is de mijne ;-)
Laatst bijgewerkt door Tafje op 30-09-10 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:05

Nou dan moeten we allemaal over op het Dagblad van het Noorden :j Gisteren 2 grote artikelen en ik heb vandaag de krant nog niet bekeken, maar zal wel weer zoiets zijn :j

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:08

Het brabants dagblad had vanmorgen wel een artikel geplaatst. Gisteren niet..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

Tuurlijk krijgt tennis en voetbal en wielrennen meer aandacht, dat zijn sporten die een groter publiek hebben.
Maar Eurosport bv. doet tijdens deze Wereldruiterspelen toch echt wel zijn best. En eerlijk (maar echt heel eerlijk) zouden jullie dan meer paardensport kijken moest het op tv uitgezonden worden? Ik heb net de cross-country gekeken (opgenomen ;) ) en dat was vijf en een half uur!! Leuk voor deze keer, maar ik ben wel weer gesteld voor een tijdje hoor.
Mijn ouders hebben de dressuur Grand-Prix met me meegekeken. Ze vonden het heel mooi en wauw, maar na vijf proeven waren ze beiden aan het slapen. Geef ze eens ongelijk. Voor een leek is dressuur gewoonweg saai.
Iedere woensdagavond zendt Eurosport wel wat paardensport uit en dat is mijn wekelijkse avond. En de echt grote en belangrijke evenementen krijgen ook de belangstelling van gewone zenders. Meer moet dat voor mij niet zijn.

Maar goed, daar zal voor een stuk wel mijn Belg-zijn voor tussen zitten. ;) Paardensport krijgt hier nog veeeeeeel minder belangstelling in kranten en programma's dan in Nederland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:32

Ach. Ik kan me herinneren dat er vorig jaar tijdens Windsor ook een petitie kwam, en een hyve.

Het helpt allemaal geen f*ck. Overgrote deel van NL kijkt geen paardensport, en geen kijkcijfers = geen uitzending. Zo simpel is het.
En zodra er gekozen word tussen dressuur en voetbal, is de keuze snel gemaakt.

Wees blij dat Eurosport en ARD/ZDF nog uitzend :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:18

De gemiddelde Nederlander identificeert zich sneller met sporters van "volkssporten" dan met luxe-sporten als paardrijden, zeilen, golf en squash.
Kijkers van volkssporten staan zelf ook geregeld ff een balletje te trappen met zoontje of vriendje (of ze nu op voetbal zitten of niet), een pijltje te gooien in de kroeg (of ze nu bij een dartclub zitten of niet), of trekken op zondag de fiets ff uit de schuur om een rondje te rennen (of ze nu bij een wielerclub zitten of niet).
Bij dit soort sporten heb je eerder het idee dat je op "ooghoogte" kijkt. Hoe vaak ik mijn vader vroeger heb horen zeggen: "V*rdomme, als IK op die positie had gestaan, dan had ik hem ZO in de korte hoek gerosst :( !!" En wij: "ja pa..... droom fijn verder :Z " .