'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:20

Bij biologische bedrijven MOETEN de dieren naar buiten, anders verliest het zijn keurmerk.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:22

Ik word altijd zo triest van dit soort berichten :( Hierdoor krijgt de "normale" burger het idee dat op elk melkveebedrijf in Nederland de koeien er slecht bij lopen. Er zullen heus bedrijven zijn waarbij deze percentages zo hoog liggen. Maar geloof me, die gaan het niet redden!

Tegenwoordig zijn er zulke mooie, ruime, diervriendelijke stallen. 9/10 boeren hebben hun bedrijf uitstekend op orde en de koeien lopen daar tevreden rond. Wat mij betreft zouden er ook meer "open dagen" op melkveebedrijven gehouden moeten worden. Dan ziet men eens met eigen ogen dat melkveeboer zijn een prachtig (en tegenwoordig ook ingewikkeld) beroep is! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:23

annastasia schreef:
_Chanel_ schreef:
Ik vind dat alles wat er in het artikel staat klopt. Ik zie niet anders hier in de omgeving. Koeien die nauwelijks nog kunnen lopen, koeien die op sterven liggen en eigenlijk gewoon afgemaakt zouden moeten worden maar nee de boer wacht een week of 2 om te kijken of het beest ooit nog op zn benen kan staan zodat die naar de slacht kan. Koeien met ontstoken wonden waar niets aan wordt gedaan. Koeien die met een beetje geluk 1 keer in de 5 jaar bekapt ( weet niet hoe het bij koeien heet) bekapt worden en de zweren die er dan tevoorschijn komen is gewoon triest.

Alleen de uierontsteking kan sporadisch voorkomen. De boer waar ik bij kom is gelukkig wel goed met zijn koeien en als er 1 kreupel loopt wordt die gewoon behandeld. Zelfs hij zegt trouwens dat er door de automatisering veel minder tijd is voor de koe.

Heb je namen van deze bedrijven?
Want mocht dit zo zijn, dan is het en zaak voor de AID.

Bij ons is er door de automatisering gelukkig veel meer tijd voor de verzorging van de dieren vrijgekomen.

ja en de aid is er ook al geweest en ze hebben eerst een waarschuwing gehad en toen een boete maarja de aid meldt het wanneer ze langskomen en dan is alles natuurlijk wel in orde. ben blij dat ik daar nooit meer kom! Er werd ook heel makkelijk met de stieren omgegaan waardoor er een bijna dodelijk ongeluk is gebeurt( ik zie mijzelf nog zitten met 112 aan de lijn te krijsen dat hij niet meer ademende en dat zijn schedel gewoon weg was) toen is er veel politie ed ook geweest die er ook een melding van hebben gemaakt. maar het helpt allemaal niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:23

_Chanel_ schreef:
trouwens zo goed is bio vlees ook weer niet.

Dat zijn -gelukkig- toch ook excessen.

Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvlees ;) En daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief :9 )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:25

Chubby schreef:
_Chanel_ schreef:

Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvlees ;) En daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief :9 )

Het eerste is vrij prijzig, het tweede een koopje.
Gelukkig weet jij waar je vlees vandaan komt en wat voor leven het heeft gehad.
Zo weet ik dat ook voor het stukje vlees wat op mijn bord ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:26

Caesar schreef:
[***], bedoel je daarmee de percentages of het aantal voorkomende gevallen van ontstekingen die je opvallen?

Ik vind de genoemde percentages erg hoog. Gezien onze situatie is dat bij ons niet aan de orde (melkveebedrijf). Uierontsteking en klauwontsteking komt voor en wordt naar behoren behandeld. Echter maken wij niet gelijk een koe af omdat ze kreupel loopt. Dat kijken wij ook aan. Lijkt me niet meer dan logisch! Daarnaast hebben wij niet alles geautomatiseerd (wel voeren) maar ook bij ons is er tijd om een kreupele koe te bekappen... Trouwens, een melding maken van misstanden is dan altijd beter dan je pijlen richten op de hele sector. Dat heb ik nooit gesnapt bij Wakker Dier.

Prima dat ze er aandacht voor vragen, maar had dan elk bedrijf in nederland bezocht. Zoveel zijn dat er inmiddels niet meer. En Wakker Dier kennende zullen ze wel een ritje Europa gemaakt hebben voor deze cijfers.

De percentages en de gevallen vallen mij beiden niet op. Ik zie het hier zo verschrikkelijk veel. Koeien lopen jaren met pijn rond en worden niet behandeld. Dit artikel is precies zoals ik een melkvee bedrijf zie.

annastasia schreef:
Bij biologische bedrijven MOETEN de dieren naar buiten, anders verliest het zijn keurmerk.

Nou blijkbaar niet want hij heeft zijn keurmerk nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:28

Chubby schreef:
_Chanel_ schreef:

daar zou ik ook wat extra centen voor over hebben. Nu koop ik geen bio vlees simpelweg omdat ik weet hoe het er op dat bedrijf aan toe ging en niet omdat ik er zomaaar eens een keertje was. Heb 1,5 jaar er dagelijks de hele dag rondgelopen en wat ik zag was schokkend.

Heb daar ook knallende ruzie gehad omdat ik een koe eigenhandig wilde afmaken. Beest lag al 2 weken ijskoud in de regen, at niet, dronk niet, kon niet meer staan, kreunde erg raar, snot kwam zelfs uit dat beest haar ogen en oren maar nog wilde hij er niks aan doen...

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:36

_Chanel_ schreef:
Ik vind dat alles wat er in het artikel staat klopt. Ik zie niet anders hier in de omgeving. Koeien die nauwelijks nog kunnen lopen, koeien die op sterven liggen en eigenlijk gewoon afgemaakt zouden moeten worden maar nee de boer wacht een week of 2 om te kijken of het beest ooit nog op zn benen kan staan zodat die naar de slacht kan. Koeien met ontstoken wonden waar niets aan wordt gedaan. Koeien die met een beetje geluk 1 keer in de 5 jaar bekapt ( weet niet hoe het bij koeien heet) bekapt worden en de zweren die er dan tevoorschijn komen is gewoon triest.

Alleen de uierontsteking kan sporadisch voorkomen. De boer waar ik bij kom is gelukkig wel goed met zijn koeien en als er 1 kreupel loopt wordt die gewoon behandeld. Zelfs hij zegt trouwens dat er door de automatisering veel minder tijd is voor de koe.

Beetje tegenstrijdig en waarschijnlijk overdreven verhaaltje 8)7
Wij hebben thuis een melkveehouderij en daarmee dus ook melkkoeien. En reken maar dat wij ons best doen om die koeien in goede gezondheid te houden! Gelukkig is de melkprijs weer iets beter geworden maar we hebben zware tijden gehad. En dan kun je er absoluut geen zieke koeien bij gebruiken.
Natuurlijk hebben wij ook wel eens een koe met een zere poot of een uierontsteking. Dit wordt echter altijd zsm behandeld. Wel proberen wij dit zoveel mogelijk te voorkomen. De poten van de koeien worden goed in de gaten gehouden en bekapt wanneer nodig. In de zomer komen de koeien 24/7 buiten. In de winter staan ze op stal maar gaan de koeien regelmatig door een voetbad om klauwproblemen te voorkomen. Daarnaast wordt de stal 2 keer per dag schoon geschoven en zorgen wij voor schone ligplaatsen en zaagsel. Wanneer een koe kreupel loopt wordt de klauw direct nagekeken. Indien nodig krijgt hij daarnaast ontstekingsremmers en pijnstillers.

Al mijn haren gaan al rechtop staand als ik weer een berichtje van wakkerdier voorbij zie komen. De artikelen zijn zo overdreven. Gelukkig ziet een groot deel van de bevolking dit in. Natuurlijk zijn er bedrijven waar het welzijn van de dieren minder is. Dit zal ook altijd zo blijven. Maar de gemiddelde boer in Nederland doet echt zijn best om het welzijn en daarmee de gezondheid van de koeien zo hoog mogelijk te houden. Daarnaast bestaat er in Nederland een verplichte periodieke keuring die door de veearts wordt uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:37

trouwens ik weet niks van koeien en heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden maar naar mijn idee is dit een goede zorg voor een koe.

Schone loopstal, niet aan de ketting.
Strooisel of matten of de ligplekken.
Voldoende voedsel ( kuil en biks)
Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig
Bekappen regelmatig ( weet niet wanneer regelmatig maar wel als ze kreupel lopen)
Kalfjes in een normale stal en niet in zon hok

Als ik het fout heb zeg het dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:39

HelgaV schreef:
_Chanel_ schreef:

Beetje tegenstrijdig en waarschijnlijk overdreven verhaaltje 8)7
Wij hebben thuis een melkveehouderij en daarmee dus ook melkkoeien. En reken maar dat wij ons best doen om die koeien in goede gezondheid te houden! Gelukkig is de melkprijs weer iets beter geworden maar we hebben zware tijden gehad. En dan kun je er absoluut geen zieke koeien bij gebruiken.
Natuurlijk hebben wij ook wel eens een koe met een zere poot of een uierontsteking. Dit wordt echter altijd zsm behandeld. Wel proberen wij dit zoveel mogelijk te voorkomen. De poten van de koeien worden goed in de gaten gehouden en bekapt wanneer nodig. In de zomer komen de koeien 24/7 buiten. In de winter staan ze op stal maar gaan de koeien regelmatig door een voetbad om klauwproblemen te voorkomen. Daarnaast wordt de stal 2 keer per dag schoon geschoven en zorgen wij voor schone ligplaatsen en zaagsel. Wanneer een koe kreupel loopt wordt de klauw direct nagekeken. Indien nodig krijgt hij daarnaast ontstekingsremmers en pijnstillers.

Al mijn haren gaan al rechtop staand als ik weer een berichtje van wakkerdier voorbij zie komen. De artikelen zijn zo overdreven. Gelukkig ziet een groot deel van de bevolking dit in. Natuurlijk zijn er bedrijven waar het welzijn van de dieren minder is. Dit zal ook altijd zo blijven. Maar de gemiddelde boer in Nederland doet echt zijn best om het welzijn en daarmee de gezondheid van de koeien zo hoog mogelijk te houden. Daarnaast bestaat er in Nederland een verplichte periodieke keuring die door de veearts wordt uitgevoerd.

wat IK zeg is niet overdreven! Zo gaat het daar nu eenmaal dat het bij jou anders gaat ok maar bij het bedrijf waar ik over heb gaat het niet goed.

ken meerdere bedrijven die niet alles op orde hebben maar daar valt mee te leven behalve met het bedrijf waar ik steeds over vertel.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:41

_Chanel_ schreef:
trouwens ik weet niks van koeien en heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden maar naar mijn idee is dit een goede zorg voor een koe.

Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig
Bekappen regelmatig ( weet niet wanneer regelmatig maar wel als ze kreupel lopen)

Dat zijn hele reële eisen en ik denk dat jij maar eens op een andere boerderij moet gaan kijken. Hier in de omgeving zie ik geen boer die hier niet aan voldoet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:41

Chubby schreef:

Ik weet ook waar mijn vlees vandaan komt en vind dat een fijne gedachte! Ik betaal ook liever iets meer voor vlees, waarvan het dier een fijner bestaan heeft gehad. En daarnaast proef je het!!! Als je dat vlees gewend bent wil je echt geen supermarktvlees meer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:41

Beetje jammer dat er dan niets aan wordt gedaan.
Ik ben dan ook nog steeds zeer benieuwd over wie we het hier hebben.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:42

_Chanel_ schreef:
wat IK zeg is niet overdreven! Zo gaat het daar nu eenmaal dat het bij jou anders gaat ok maar bij het bedrijf waar ik over heb gaat het niet goed.

ken meerdere bedrijven die niet alles op orde hebben maar daar valt mee te leven behalve met het bedrijf waar ik steeds over vertel.

In je eerste stuk tekst zeg je zelf nog dat jij niet anders ziet dan wat er in dit artikel staat...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:47

Pfff, ik kan hier zo moe van worden. Ook wij hebben thuis een melkveebedrijf en er word erg goed op de dieren gelet. Zodra er een wat mankeert word dit gelijk behandeld, want afgezien van dat je een dier gewoon niet met pijn kan laten doorlopen, lijkt het me ook niet echt bevoordelijk voor de melkproductie. Bovendien is het verplicht om (volgens mij) om de 3 maanden een veearts op je erf te laten komen om de boel te laten controleren.

Natuurlijk is het nergens perfect, maar de meeste boeren houden echt van hun vee, dus letten ze echt wel op de gezondheid van hun vee.

YankeeBoy

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:53

Ik heb, ik zeg het eerlijk, niet zo'n hoge pet op van boeren, gewoon door degenen die ik ben tegengekomen.
Dit lijkt me echter wel heel overdreven, kan me niet voorstellen dat het er zo aan toe gaat. Prima als er aandacht gevraagd wordt voor dit soort dingen, maar dan wel graag met correcte cijfers

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:56

_Chanel_ schreef:

Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig

Vind ik ook geen rare eisenlijst, en naar mijn idee voldoen de meeste melkveehouders hier in de buurt aan. De boeren hier in de omgeving hebben een ruime loopstal, die machinaal de mest van de roosters haalt. De koeien gaan overdag naar buiten en in de zomer overnachten ze ook wel eens in de wei. Op de ligplaatsen in de stal ligt hier altijd zaagsel, twee in de omgeving hebben om klauwproblemen te voorkomen speciale matrassen.
Op tijd melken doet vrijwel iedere boer, anders gaat dat tenkoste van je opbrengst en je centjes. DA wordt er bij geroepen indien nodig. Worden regelmatig bekapt.
Alleen de kalfjes worden wel direct van hun moeder gescheiden en staan de eerste dagen apart in een iglo. Stiertjes verlaten binnen 14 dagen het bedrijf en vaarsjes gaan dan naar een ruimere stal waar ze in groepshuisvesting staan.

Natuurlijk kan er altijd iets verbetert worden, maar hier in de omgeving vind ik dat de koeien best een goed leven hebben hoor!

Alleen Chanel, vind ik het jammer dat je eerst zegt dat je vind dat alles wat in het artikel staat klopt. En vervolgens vertel je dat je eigenlijk vrijwel niets van koeien weet. En dat vind ik jammer! Ik denk dat de normale burger een totaal verkeerd beeld heeft van een melkveebedrijf.
Veel mensen weten niet hoe je uierontsteking herkent, hoe je klauwproblemen herkent e.d. Mensen (en daar bedoel ik jou niet mee, maar in het algemeen) roepen vaak maar wat zonder dat ze weten hoe de vork in de steel zit, dan vind ik dat je jezelf er eens goed in moet verdiepen.

Zieke koeien met pijn geven gewoon veel minder melk en daarbij mogen bepaalde groepen niet eens meegemolken worden (mastitus, peneciline). Dit kost een boer geld, dus een boer ziet echt zijn koeien liever gezond en tevreden hoor!

Ik denk dat jij gewoon een erg slecht bedrijf in de buurt heb zitten en dat daardoor jouw idee van een melkveehouderij misschien niet helemaal reeel is. De dingen die jij beschreef, waaronder een koe die dagen ligt dood te gaan e.d. vind ik ronduit schokkend! Ik weet zeker dat mijn buurman (melkveehouder) dit ook zou vinden hoor.
Ik zou je best het bedrijf van onze buren eens willen laten zien! Daar liggen de koeien heerlijk op matrassen en komen ze elke dag buiten. En dit is echt geen heel uitzonderlijk bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:03

HelgaV schreef:
_Chanel_ schreef:

In je eerste stuk tekst zeg je zelf nog dat jij niet anders ziet dan wat er in dit artikel staat...

Klopt. Ik zie (behalve 1 bedrijf die echt super is) niets anders als wat er in het artikel staat. 1 bedrijf moet gewoon per direct stoppen naar mijn mening en de andere bedrijven kunnen alles flink beter doen. klauwen bekappen gebeurt daar wel maar veels te laat, DA komt wel maar veels te laat en dat soort dingen die ook niet aan het welzijn van de koeien bijdraagt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:03

YankeeBoy schreef:
Ik heb, ik zeg het eerlijk, niet zo'n hoge pet op van boeren, gewoon door degenen die ik ben tegengekomen.
Dit lijkt me echter wel heel overdreven, kan me niet voorstellen dat het er zo aan toe gaat. Prima als er aandacht gevraagd wordt voor dit soort dingen, maar dan wel graag met correcte cijfers

En dat is nu zo jammer! Je scheert zo iedereen over één kam. Natuurlijk zijn er bedrijven die ronduit slecht met hun vee omgaan, maar er zijn ook bedrijven die echt helemaal super met hun vee omgaan. Ik denk zelf dat de middenmoot gewoon netjes hun vee verzorgt. Vergeet niet dat het ook hun inkomsten zijn. Het grootste percentage boeren ziet volgens mij hun vee echt wel het liefste gezond en tevreden rondlopen hoor.

Dus je hebt ook geen hoge pet van 'ons' op, terwijl wij geen vee hebben. Maar we zijn wel boer, akkerbouwers om precies te zijn ;) Het is gewoon jammer dat de rotte appels het voor de andere verpesten. Zo heb je ook mensen die hobbymatig paarden houden maar wel hun paarden mishandelen, houd ik ook niet van. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen hoge pet op heb van mensen die hobbymatig paarden houden.

Andersom hoor je het vaak niet als een bedrijf juist super met zijn dieren omgaat. En daarbij denk ik dat de mensen met de grootste mond hierover (in het algemeen hoor), niet eens een dag op een melkveehouderij hebben doorgebracht. Dan kun je ook geen goede mening hierover geven vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:09

_Chanel_ schreef:
Klopt. Ik zie (behalve 1 bedrijf die echt super is) niets anders als wat er in het artikel staat. 1 bedrijf moet gewoon per direct stoppen naar mijn mening en de andere bedrijven kunnen alles flink beter doen. klauwen bekappen gebeurt daar wel maar veels te laat, DA komt wel maar veels te laat en dat soort dingen die ook niet aan het welzijn van de koeien bijdraagt.

Hoeveel bedrijven zijn dat dan in het totaal waar je het over hebt? Ben je op elk bedrijf dus echt al eens geweest om te kijken hoe het daar aan toe gaat? Heb je de boer al wel eens gevraagd waarom hij bepaalde beslissingen neemt of juist niet?

Klauwen bekappen gebeurt er te laat zeg je. Om de hoeveel tijd worden ze bekapt?? Een stukje er boven zeg je nog dat je er weinig verstand van hebt en niet weet hoe vaak dat moet gebeuren. Ik wil je niet aanvallen, maar soms spreek je je zelf tegen.

Heb je uberhaubt al eens een dag op een melkveehouderij meegelopen??? Eigenlijk zou je eens op wat andere bedrijven moeten kijken. Ik ben benieuwd of dat je mening een beetje bijsteld. Je hebt natuurlijk recht op je eigen mening. Maar de dingen waar je mee komt (die koe die lag dood te gaan, tot de knieeen in de stront) gebeuren volgens mij echt niet op een gemiddeld bedrijf. Dat zijn dan echt de rotte appels.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:11

Ik ben zelf van boeren afkomst, ik woon nog steeds op de boerderij. En voor mijn werk kom ik dagelijks op 30 verschillende bedrijven, dus degene die een daagje met mij mee willen om eens mee te gaan kijken bij al die bedrijven zijn bij deze vanharte uitgenodigt.
Want ik vind het de grootste onzin die er in het begin van dit artikel geplaatst is, en ja het maakt mijn kwaad. Ik heb weinig begrip voor _Chanel_, je banketstaaf eigenlijk maar een slag in de rond. Je geeft aan dat je geen verstandt van koeien hebt, maar je wel wel heel goed dat de boeren bij jou in de buurt het fout doen, en hun koeien mishandelen.
Een koe die kreupel loopt door een te hoge productie, ja dat kan. En zal ook mede te maken hebben met de productie, maar een koe die minder melk geeft kan net zo goed kreupel lopen. Uier ontsteking komt ook bij alle soorten en maten koeien voor.
Jij ziet een koe lopen met een ontsteking, maar waaruit maak jij op dat ze niet behandelt word. Het is inderdaad zo dat er geen verband of wat dan ook om zit, maar ze zal er wel degelijk voor behandelt kunnen zijn. Je kan dus ook verder kijken dan je neus lang is. Een koe die kreupel loopt, kan ook al behandelt zijn want als je haar vandaag bekapt, loopt ze niet in 1 keer goed. Daar gaat wat tijd overheen. Als een paard een zoolzweer heeft, zal dat ook even tijd nodig hebben om te genezen.
Een magere koe hoeft niet perse zielig te zijn, ze kan ook oud zijn. En dat voorbeeld van die koe die niet meer kon staan, maar nog wel 2 weken gehouden werd. Vind ik alleen maar heel goed, je kan het heel erg negatief bekijken maar bekijk het eens van de andere kant. Die koe krijgt nog een kans, en wordt voor haar gevochten. Dat zou jij met je paard toch ook doen, het zou wel erg makkelijk zijn om die koe gelijk in te laten slapen. Stel het je eens voor, dat iedereen dat ging doen. Je moest eens weten hoeveel koeien er op die manier nog een heel fijn leven hebben.
En zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan, en ik vind het heel erg jammer dat mensen er zo in mee gaan praten terwijl ze er helemaal totaal helemaal niets noppes niks van af weten. Hou gewoon je mond, of vraag het eerst.

irmaaatje

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:12

Delphi, ben het helemaal met jou eens. Ze zegt zelf dat ze eigenlijk helemaal niets van koeien af weet.. kom op, dan moet je toch beter weten. Dan is je mening dus op helemaal niets gebaseerd

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:13

_Chanel_ schreef:
oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!

Als je een koeien hebt met ontstekingen e.d. krijg je een hoger cel- en kiemgetal in de melk. Hiervoor is een bepaalde grens gesteld. Zit je daar overheen dan mag je idd geen melk meer leveren en krijg je een boete. In zo'n geval is het een kwestie van de koeien op te sporen en die niet meer mee te melken op de tank.

Op een normaal bedrijf heb je altijd wel eens te maken met een koe met mastitus (uierontsteking). Zo'n koe krijg dan vaak een merkje om (bandje om de poot) om zo herkenbaar te blijven en niet meegemolken te worden met de rest. De koe wordt wel gemolken, maar die melk wordt weggegooid. De koe wordt dan behandelt met bijv. peneciline en mag dan een tijdje niet op de tank gemolken worden.
Soms gebeurt het wel eens dat iemand anders eens (mee)melkt en per ongeluk zo'n koe wel meemelkt en dan kun je dus een probleem hebben met een te hoog cel- en kiemgetal in je melk.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:14

_Chanel_ schreef:

En wat heeft dat volgens jou met de gezondheid van de koeien te maken?