Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
annastasia schreef:_Chanel_ schreef:Ik vind dat alles wat er in het artikel staat klopt. Ik zie niet anders hier in de omgeving. Koeien die nauwelijks nog kunnen lopen, koeien die op sterven liggen en eigenlijk gewoon afgemaakt zouden moeten worden maar nee de boer wacht een week of 2 om te kijken of het beest ooit nog op zn benen kan staan zodat die naar de slacht kan. Koeien met ontstoken wonden waar niets aan wordt gedaan. Koeien die met een beetje geluk 1 keer in de 5 jaar bekapt ( weet niet hoe het bij koeien heet) bekapt worden en de zweren die er dan tevoorschijn komen is gewoon triest.
Alleen de uierontsteking kan sporadisch voorkomen. De boer waar ik bij kom is gelukkig wel goed met zijn koeien en als er 1 kreupel loopt wordt die gewoon behandeld. Zelfs hij zegt trouwens dat er door de automatisering veel minder tijd is voor de koe.
Heb je namen van deze bedrijven?
Want mocht dit zo zijn, dan is het en zaak voor de AID.
Bij ons is er door de automatisering gelukkig veel meer tijd voor de verzorging van de dieren vrijgekomen.
_Chanel_ schreef:trouwens zo goed is bio vlees ook weer niet.
Chubby schreef:_Chanel_ schreef:trouwens zo goed is bio vlees ook weer niet.
Dat zijn -gelukkig- toch ook excessen.
Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvleesEn daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief
)
Caesar schreef:[***], bedoel je daarmee de percentages of het aantal voorkomende gevallen van ontstekingen die je opvallen?
Ik vind de genoemde percentages erg hoog. Gezien onze situatie is dat bij ons niet aan de orde (melkveebedrijf). Uierontsteking en klauwontsteking komt voor en wordt naar behoren behandeld. Echter maken wij niet gelijk een koe af omdat ze kreupel loopt. Dat kijken wij ook aan. Lijkt me niet meer dan logisch! Daarnaast hebben wij niet alles geautomatiseerd (wel voeren) maar ook bij ons is er tijd om een kreupele koe te bekappen... Trouwens, een melding maken van misstanden is dan altijd beter dan je pijlen richten op de hele sector. Dat heb ik nooit gesnapt bij Wakker Dier.
Prima dat ze er aandacht voor vragen, maar had dan elk bedrijf in nederland bezocht. Zoveel zijn dat er inmiddels niet meer. En Wakker Dier kennende zullen ze wel een ritje Europa gemaakt hebben voor deze cijfers.
annastasia schreef:Bij biologische bedrijven MOETEN de dieren naar buiten, anders verliest het zijn keurmerk.
Chubby schreef:_Chanel_ schreef:trouwens zo goed is bio vlees ook weer niet.
Dat zijn -gelukkig- toch ook excessen.
Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvleesEn daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief
)
_Chanel_ schreef:Ik vind dat alles wat er in het artikel staat klopt. Ik zie niet anders hier in de omgeving. Koeien die nauwelijks nog kunnen lopen, koeien die op sterven liggen en eigenlijk gewoon afgemaakt zouden moeten worden maar nee de boer wacht een week of 2 om te kijken of het beest ooit nog op zn benen kan staan zodat die naar de slacht kan. Koeien met ontstoken wonden waar niets aan wordt gedaan. Koeien die met een beetje geluk 1 keer in de 5 jaar bekapt ( weet niet hoe het bij koeien heet) bekapt worden en de zweren die er dan tevoorschijn komen is gewoon triest.
Alleen de uierontsteking kan sporadisch voorkomen. De boer waar ik bij kom is gelukkig wel goed met zijn koeien en als er 1 kreupel loopt wordt die gewoon behandeld. Zelfs hij zegt trouwens dat er door de automatisering veel minder tijd is voor de koe.
HelgaV schreef:_Chanel_ schreef:Ik vind dat alles wat er in het artikel staat klopt. Ik zie niet anders hier in de omgeving. Koeien die nauwelijks nog kunnen lopen, koeien die op sterven liggen en eigenlijk gewoon afgemaakt zouden moeten worden maar nee de boer wacht een week of 2 om te kijken of het beest ooit nog op zn benen kan staan zodat die naar de slacht kan. Koeien met ontstoken wonden waar niets aan wordt gedaan. Koeien die met een beetje geluk 1 keer in de 5 jaar bekapt ( weet niet hoe het bij koeien heet) bekapt worden en de zweren die er dan tevoorschijn komen is gewoon triest.
Beetje tegenstrijdig en waarschijnlijk overdreven verhaaltje![]()
Wij hebben thuis een melkveehouderij en daarmee dus ook melkkoeien. En reken maar dat wij ons best doen om die koeien in goede gezondheid te houden! Gelukkig is de melkprijs weer iets beter geworden maar we hebben zware tijden gehad. En dan kun je er absoluut geen zieke koeien bij gebruiken.
Natuurlijk hebben wij ook wel eens een koe met een zere poot of een uierontsteking. Dit wordt echter altijd zsm behandeld. Wel proberen wij dit zoveel mogelijk te voorkomen. De poten van de koeien worden goed in de gaten gehouden en bekapt wanneer nodig. In de zomer komen de koeien 24/7 buiten. In de winter staan ze op stal maar gaan de koeien regelmatig door een voetbad om klauwproblemen te voorkomen. Daarnaast wordt de stal 2 keer per dag schoon geschoven en zorgen wij voor schone ligplaatsen en zaagsel. Wanneer een koe kreupel loopt wordt de klauw direct nagekeken. Indien nodig krijgt hij daarnaast ontstekingsremmers en pijnstillers.
Al mijn haren gaan al rechtop staand als ik weer een berichtje van wakkerdier voorbij zie komen. De artikelen zijn zo overdreven. Gelukkig ziet een groot deel van de bevolking dit in. Natuurlijk zijn er bedrijven waar het welzijn van de dieren minder is. Dit zal ook altijd zo blijven. Maar de gemiddelde boer in Nederland doet echt zijn best om het welzijn en daarmee de gezondheid van de koeien zo hoog mogelijk te houden. Daarnaast bestaat er in Nederland een verplichte periodieke keuring die door de veearts wordt uitgevoerd.
_Chanel_ schreef:trouwens ik weet niks van koeien en heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden maar naar mijn idee is dit een goede zorg voor een koe.
Schone loopstal, niet aan de ketting.
Strooisel of matten of de ligplekken.
Voldoende voedsel ( kuil en biks)
Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig
Bekappen regelmatig ( weet niet wanneer regelmatig maar wel als ze kreupel lopen)
Kalfjes in een normale stal en niet in zon hok
Als ik het fout heb zeg het dan maar.
Chubby schreef:Wij kopen ons vlees bij een boer met 4 koeien in de wei met schuilstalletje. Hij verkoopt per kg door aan consumenten. Wanneer het vlees (bijna) op is, wordt de volgende koe geslacht. Dát is i.m.h.o. scharrelvleesEn daar betaal ik met álle liefde 8,50 euro voor een kilo gehakt (en 8,50 voor een kilo van de állerlekkerste rosbief
)
_Chanel_ schreef:wat IK zeg is niet overdreven! Zo gaat het daar nu eenmaal dat het bij jou anders gaat ok maar bij het bedrijf waar ik over heb gaat het niet goed.
ken meerdere bedrijven die niet alles op orde hebben maar daar valt mee te leven behalve met het bedrijf waar ik steeds over vertel.
_Chanel_ schreef:trouwens ik weet niks van koeien en heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden maar naar mijn idee is dit een goede zorg voor een koe.
Schone loopstal, niet aan de ketting.
Strooisel of matten of de ligplekken.
Voldoende voedsel ( kuil en biks)
Zomers het land op
Op tijd gemelkt worden
Da erbij wanneer nodig
Bekappen regelmatig ( weet niet wanneer regelmatig maar wel als ze kreupel lopen)
Kalfjes in een normale stal en niet in zon hok
Als ik het fout heb zeg het dan maar.
HelgaV schreef:_Chanel_ schreef:wat IK zeg is niet overdreven! Zo gaat het daar nu eenmaal dat het bij jou anders gaat ok maar bij het bedrijf waar ik over heb gaat het niet goed.
ken meerdere bedrijven die niet alles op orde hebben maar daar valt mee te leven behalve met het bedrijf waar ik steeds over vertel.
In je eerste stuk tekst zeg je zelf nog dat jij niet anders ziet dan wat er in dit artikel staat...
YankeeBoy schreef:Ik heb, ik zeg het eerlijk, niet zo'n hoge pet op van boeren, gewoon door degenen die ik ben tegengekomen.
Dit lijkt me echter wel heel overdreven, kan me niet voorstellen dat het er zo aan toe gaat. Prima als er aandacht gevraagd wordt voor dit soort dingen, maar dan wel graag met correcte cijfers
_Chanel_ schreef:Klopt. Ik zie (behalve 1 bedrijf die echt super is) niets anders als wat er in het artikel staat. 1 bedrijf moet gewoon per direct stoppen naar mijn mening en de andere bedrijven kunnen alles flink beter doen. klauwen bekappen gebeurt daar wel maar veels te laat, DA komt wel maar veels te laat en dat soort dingen die ook niet aan het welzijn van de koeien bijdraagt.
_Chanel_ schreef:oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!
_Chanel_ schreef:oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!