Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:43

Ik snap niet waarom mensen zich moeten verantwoorden over wel of niet thuis blijven. Wat je in je eigen gezin, in overleg met je gezinsleden, doet moet je toch helemaal zelf weten? Lijkt me niet aan een ander om daar over te oordelen of een mening over te hebben.
Ik heb zelf geen kinderen en mijn partner en ik werken beide. Omdat we dat allebei prettig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:44

Ik vind het een beetje vreemd om met zulke oordelen te komen.

Het lijkt me ieder zijn/haar eigen keuze, en als ze er gelukkig mee zijn, laat ze....... jouw probleem niet.

Ik heb er minder begrip voor als er geen kinderen in het huwelijk zijn, moet ik eerlijk zeggen, maar zeker in het geval van kinderen begrijp ik het volledig.
Hoe dan ook, gaat het niet aan om over andermans keuzes te oordelen, jij zit niet in die situatie, dus kun je onmogelijk alle ins en outs weten. Daardoor kun je eigenlijk ook geen oordeel vormen, je kunt dat pas als je echt alles weet.

En idd, de zorg voor de kinderen hoort in de eerste plaats bij de ouders, en niet bij opa en oma. Die zouden neit verplicht moeten zijn om structureel op de kinderen te passen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:44

Jeetje zeg, alsof alles in het leven gaat om geld?!

Ik heb respect voor mensen die thuis blijven uit bijvoorbeeld de overtuiging dat dat beter is voor opgroeiende kinderen.

Alhoewel ik persoonlijk de uitdaging ook zeker zou missen, de voldoening en inderdaad een eigen inkomen en onafhankelijkheid. Maar als het financieel zou gaan, zou ik heel graag de eerste jaren van hopelijk nog te krijgen kinderen zó bewust helemaal mee kunnen maken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:44

chevax: haha wie heeft het hier over bijzonder dat ik HBO doe? :P Ik schetste even mijn eigen situatie en ik denk ook dat er over het algemeen in hoogopgeleide gezinnen anders naar wordt gekeken dan in laagopgeleide gezinnen. Daarom zette ik het erbij. Zou best kunnen dat ik er later anders over denk ja.

Ik zeg ook nergens dat ik die mensen minder vind hoor. Dat maak jij ervan. Volgens mij voel je je persoonlijk aangevallen. Ik speel het hier niet op de man. Daarbij heb ik ook nergens gezegd dat ik parttime werken niet goed vond. Met de juiste parttime baan hoeft je kind geen sleutelkind te zijn.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:45

gatver alleen me huis schoonhouden en voor me kind zorgen zou me dood ongelukkig voelen hoor

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:46

Als je het samen zo geregeld hebt dat man werkt en vrouw thuis is, dan is er toch niks mis mee? Ik ken ook iemand die het zo geregeld heeft en die verveelt zich absoluut niet, heeft het druk zat met de kinderen, huishouden en daarnaast nog genoeg te doen. Als je er samen op die manier voor gaat dan is het prima toch! Zelf zou ik me overigens nogal vervelen op die manier, ik zou altijd parttime willen werken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:46

Ik kom ook uit een gezin met hoog opgeleide ouders. Mijn ouders hebben beide rechten gestudeerd, beide gepromoveerd. ik studeer nu zelf ook rechten. (allen universiteit) Mijn vader werkt, mijn moeder sinds mijn geboorte niet meer (hoewel dat ook lastig is natuurlijk, ze heeft duits recht gestudeerd). dat heeft niks te maken met niet willen werken maar met een bepaalde rolverdeling. Een huisvrouw is echt niet per definitie lui. ALs ik zie hoeveel mijn moeder voor mij en mijn vader mogelijk heeft gemaakt. Mijn vader hoeft zich niet te bekommeren om het huishouden, wassen strijken poetsen, niet om boodschappen, niet om koken... daarvoor hoeft mijn moeder zich niet om het inkomen te bekommeren. dat is een hele bewuste keuze. En ik moet zeggen dat ik me goed kan voorstellen daar later ook voor te kiezen of in ieder geval parttime te werken. Als ik ziek was als kind was mijn moeder er altijd voor mij en kon alles laten liggen en staan. ik hoefde niet doodziek op school te zitten, of alleen thuis. hoe vaak op de basisschool wel niet kinderen waren die ziek op school zaten (en dus ook andere kinderen ziek maakten) omdat de ouders werkten en ze niet naar huis konden. ik vond het heerlijk als ik thuis kwam, mama thuis, kon je praten over wat je had meegemaakt. Ik vond en vind dat fantastisch en hoop dat later mijn kinderen ook te kunnen bieden!
luxe is allemaal maar relatief... zeker voor kinderen, dan maakt het niet uit wat een cadeautje kost. en bovendien hebben ze denk ik liever tijd met papa en mama dan de nieuwste gadgets.

en inderdaad, iedereen moet voor zichzelf kiezen wat het leukste is maar de zin "de vrouw die teert op de zak van haar man" vind ik niet passend aangezien de man heel wat dingen dan niet hoeft te doen die de vrouw doet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:49

Ben juist dolblij dat ik de 'luxe' positie had en voorlopig nog even heb om er fulltime voor mijn dochter te zijn!
Ik werk inmiddels twee ochtendjes onder schooltijden, een baantje zwaar onder mijn niveau. Ik heb 15 jaar lang keihard gewerkt en destijds na de geboorte bewust gekozen om thuis te blijven for the time being.

Ik denk, TS, dat jij het niet alleen in het materiele en status moet zoeken. Maar daar kom je nog wel wachter als je wat ouder bent. ;)

Mijn kind heeft veel meegemaakt in haar jonge leventje en ik vind het veel en veel belangrijker er nu voor haar te zijn en haar een stabiele thuissituatie te geven. Daarbij zeg ik rustig dat het moederschap veel zwaarder qua verantwoording weegt dan welke baan dan ook. En ik ken beide situaties, hoor. ;)

Qua afstompen, tja, dat ligt aan jezelf. Ik ben een open persoonlijkheid, maak makkelijk contact, heb veel vrienden/vriendinnen/kennissen/hobbies en bezigheden. Ik ga weer een studie doen, juist voor mijn toekomst, als ik wel weer wat wil gaan doen. Afstompen ligt aan jezelf. Ken ook veel afgestompte yuppen namelijk, dus een bepaald soort baan geeft echt geen garanties dat je je ontwikkelt op alle vlakken in je leven. ;)
(Ik heb een arbeidsverleden van 15 jaar achter de rug, hele leuke, dynamische banen gehad, hoor) :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-09-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:50

Ik vind het niet egoistisch, maar zou het zelf absoluut niet doen.

Ik begrijp aan 1 kant heel goed dat een vrouw thuis blijft (of minder werkt) in de periode dat de kinderen nog klein zijn. Een kind altijd maar naar een oppas brengen kan in bepaalde gevallen ook niet goed zijn (alhoewel er ook genoeg oppas-adressen zijn waar de kinderen beter opgevoed worden dan thuis). Je hebt dan als huisvrouw je handen vol aan de kinderen en het huishouden bijhouden, maar aan de andere kant zou ik absoluut niet financieel afhankelijk willen zijn van mijn man.

Nou blijf ik bewust kinderloos en hoef ik me daar ook helemaal niet druk om te maken, maar als er ooit kinderen zouden zijn gekomen dan kies ik er voor om beide minder te gaan werken zodat beide partners tijd vrij maken voor de opvoeding en zorgen van de kinderen en ook beiden nog een leven hebben buiten de kinderen en het huishouden.

Ik zie via mijn werk vaak genoeg problemen bij echtparen die gaan scheiden, vrouw werkt niet en moet dan ineens een baan gaan zoeken want er moet toch inkomen binnen komen... CV met alleen de vermelding van een opleiding maar 0,0 werkervaring schiet niet erg op bij het solliciteren.
Of vrouwen die een wekelijkse toelage krijgen van hun man voor boodschappen en voor hun persoonlijke uitgaven en op=op.

Het is een keuze voor ieder persoonlijk, zolang jij en je partner het er samen over eens zijn dan is het prima, maar ik zou never nooit thuis blijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:51

Als manlief het niet erg vindt (of zelfs het fijn vindt) dat moeders-de-vrouw thuis zit.... wat is dan het probleem??

@Raiza
Ik ben juist thuisgebleven toen ze naar school gingen.
Nu willen ze raag hun verhaal kwijt.... willen spelen met vriendjes.... hebben hulp nodig met hun huiswerk enz.
Als ze klein zijn hoeven ze alleen maar een fles en een schone luier (even kort door de bocht).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-09-10 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:52

Ik vind dat mensen dat zelf moeten weten. Ik zou het zelf nooit doen (iig niet voor lange tijd), vind ik zonde van mijn capaciteiten en mijn studie. Bovendien zou ik me niet lekker voelen bij de gedachte ik op zijn zak zou teren en zo afhankelijk van iemand ben.
Maar als hij genoeg verdient om haar thuis te kunnen laten zitten bij de kinderen en ze vinden het beide prima, nouja wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:53

Bij ons was het ook altijd zo dat enkel papa werkte. Maar dat komt ook omdat eerst m'n broer (25) geboren werd, toen m'n zus (zo goed als 19) en toen broertje en ik (bijna 16) en daar is ze gewoon altijd voor thuisgebleven.. maar ze deed wel altijd heel veel ook voor ons, dingen op school etc dus ze was wel echt altijd druk hoor. En toen wij een jaar of 12 waren ging m'n mama wel werken, parttime dan.

Trouwens, verder hebben wij het nooit minder luxe gehad dan vriendjes. Slaat nergens op dat dat zo zou zijn. Papa had een hele goede baan, het kan toch ook dat beide ouders een minder goede baan hebben, dan is het uiteindelijk nog evenveel dus sja.. nee ik heb juist vroeger heel veel aandacht en alles van m'n moeder gehad. Dat is me veel meer waard allemaal! En ja, mijn ouders hebben zelfs nog gespaard voor rijbewijzen en school, dus het kan echt wel allemaal hoor als maar 1 iemand werkt. ;)

Ben heel erg blij dat mijn mama niet werkte toen ik klein was.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:55

Raiza schreef:
Ik zie via mijn werk vaak genoeg problemen bij echtparen die gaan scheiden, vrouw werkt niet en moet dan ineens een baan gaan zoeken want er moet toch inkomen binnen komen... CV met alleen de vermelding van een opleiding maar 0,0 werkervaring schiet niet erg op bij het solliciteren.
Of vrouwen die een wekelijkse toelage krijgen van hun man voor boodschappen en voor hun persoonlijke uitgaven en op=op.

Het is een keuze voor ieder persoonlijk, zolang jij en je partner het er samen over eens zijn dan is het prima, maar ik zou never nooit thuis blijven.

Dat is idd mijn grootste bezwaar, die afhankelijkheid. Zou ik persoonlijk doodeng vinden, ik zie het om me heen en het is voor mij een schrikbeeld. Ik zou te allen tijde alleen verder willen kunnen, bij wijze van. En dat schiet niet op met 0,0 werkervaring, geen idee hoe je zaken financieel geregeld zijn (alles op zijn naam bijvoorbeeld) e.d.
Nu hoeft dat natuurlijk niet per se, maar het is wel iets waar ik altijd voor op mijn hoede zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:56

Ik vroeg me ook af wat hoogopgeleid en laagopgeleid er mee te maken hebben? Dan lijkt het of je suggereert dat de keuze om beiden te werken per definitie verstandiger is......

Vind eigenlijk TS, dat je het werk in huis, en het zorgen voor de kinderen en andere levende wezens nogal onderwaardeert...... dat doet ze er "dan even bij" naast haar werk. En hoeveel kinderen zijn daardoor dag aan dag in kinderdagverblijven, honden die de hele dag alleen zitten, ELKE DAG!!!!
Ik zou me zo schuldig voelen........

Snap ook werkelijk niet dat je dan kinderen of huisdieren neemt, als je ze toch maar dumpt of weg laat kwijnen van eenzaamheid. Zijn het dan accessoires of zo? Omdat iedereen dat heeft?

Keuzes maken....... óf je gaat beiden werken, of je kiest voor je gezin en je huisdieren. Als je kinderen naar school gaan, en je gaat dan werken, voilà. Maar om een vrouw te veroordelen als egoïstisch als ze kiest voor het fulltime moederschap en weet ik wat al meer, vind ik heel erg. Ik denk dat je niet beseft hoeveel mensen je daarmee kwetst.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:57

Denk dat het zoals het vroeger was, man werk vrouw blijft thuis of evt. andersom, het leven een stuk eenvoudiger en rustiger maakt.

Geen gestress meer over de kinderen en hoe we alles moeten plannen, vrouwen doen het huishouden, gaan gezellige dingen met elkaar doen en hebben alle tijd voor hun kinderen.
Geen gestress meer wie wat en wanneer allemaal moet doen en gerace tussen huis, creche en werk en 's avonds andersom.

Denk dat het daarnaast veel beter is voor de kinderen.

Maar nogmaals denk niet dat het haalbaar is omdat het leven zo vreselijk duur is momenteel.

Wij hebben een kleinschalig melkveebedrijf en 2 kinderen, ik werk 2 dagen per week, op die dagen vangt mijn man de kinderen op zodat ze niet naar de kinderopvang of voor-na- en tussenschoolse opvang hoeven.
In geval van kuilen of hooien of iets dergelijks komen de grootouders bij ons thuis oppassen.

Ik heb al het gevoel dat de dagen te kort zijn en vraag me dan ook vaak af hoe ouders zich voelen die allebei (bijna) full-time werken, ik moet er persoonlijk niet aan denken, en zou soms best terug willen naar de tijd dat ik opgegroeid ben.
Pa werkt en moeders is er voor het huis en de kinderen, de kinderen op 1 sport, geen ge je en jij, maar Heit, Mem of U.
Nee is nee en verder geen gezeur.
Simpele regels en duidelijk voor iedereen.

Maar goed nogmaals die tijd is niet terug te halen, of manlief moet een dusdanig inkomen hebben dat het mogelijk is, maar ja wat moet je dan als enige vrouw in de straat die de hele dag thuis is, niemand om iets leuks mee te gaan doen of een bakje te halen.

Ik heb veel respect voor de gezinnen waarvan de moeder helemaal thuis is en vader een gewoon inkomen heeft en toch goed kunnen rondkomen.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 13-09-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Ik vind het niet meer dan normaal als je als vrouw zijnde stopt of mindert met werken als er kinderen komen. Mijn moeder is gestopt met werken toen haar eerste kind werd geboren. Ik vond dat heel prettig. Mijn moeder was altijd thuis als ik thuis was, en ik ben nooit naar de kinderopvang geweest. Ik zou het zelf ook doen als ik een kind heb. Nu werken mijn vriend en ik beide. Als we het financieel redden zou ik ook veel minder gaan werken met een kind.
En al heb je geen kind. Iedereen moet toch zelf weten of hij werkt of niet? Als het financieel te behappen is lijkt het me prima. Het lijkt me dan wel logisch dat degene die het minste werkt, voor het hele huishouden/boodschappen/eten zorgt :)

Raiza

Ik blijf het wel apart vinden dat er altijd maar vanuit gegaan wordt dat de vrouw thuis blijft als er kinderen zijn... waarom de man niet?

Mijn man zei vroeger altijd met een lach: "Zorg jij maar dat je goed studeert en een goede baan hebt, dan blijf ik wel thuis om het huishouden te doen".
Nou werken we allebei 40 uur en hebben we een hulp in de huishouding ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:58

dorientjuh schreef:
chevax: haha wie heeft het hier over bijzonder dat ik HBO doe? :P Ik schetste even mijn eigen situatie en ik denk ook dat er over het algemeen in hoogopgeleide gezinnen anders naar wordt gekeken dan in laagopgeleide gezinnen. Daarom zette ik het erbij. Zou best kunnen dat ik er later anders over denk ja.

Ik zeg ook nergens dat ik die mensen minder vind hoor. Dat maak jij ervan. Volgens mij voel je je persoonlijk aangevallen. Ik speel het hier niet op de man. Daarbij heb ik ook nergens gezegd dat ik parttime werken niet goed vond. Met de juiste parttime baan hoeft je kind geen sleutelkind te zijn.

Een gezin waarbij de vrouw thuis blijft wil toch helemaal niet zeggen dat ze laag zijn opgeleid?
Ik snap niet waarom weer gewezen moet worden. Het 1 is toch niet slechter of beter dan het anderen.

Brainless

Ik ben heel benieuwd naar de WW cijfers als bv 50% van de thuiszittende moeders 2 dagen zou gaan werken. (theoretisch dan , als ze alle 50% werk zouden kunnen vinden ed..).
Wat doet dat met de arbeidsmarkt?

Tat_jana

kom zelf uit een gezin met har werkende vader en thuis zittende moeder..

mijn vader vindt het niet erg als mam thuis blijft en het huis is altij netjes aan kant.
vindt mijn moeder niet egoistich en vindt het vrij normaal dat ik mijn rijbewijs zelf betaal..

ik zelf doe geen studie en heb mijn school niet afgemaakt..
als ik door was gegaan had ik mijn studie van mn ouders gekregen maar omdat ik zelf gestopt ben moet ik als ik het wil oppakken zelf gaan betalen..

vindt dit een een stukje opvoeding en wil dit ook mijn kinderen mee geven.

wij werken allebij,, en ik blijf strax even thuis om voor de kleine te zorgen en ga daarna partime weer terug werken..
mijn vriend heeft hier geen problemen mee omdat ik mijn eigen toch blijf betalen alleen de extra's komen uit zijn zak,, wel zorg ik voor het huishouden de boodschappen etc..

ik vindt het super als beide ouders werken,, maar een vrowu die niet werkt vindt ik niet gelijk egoistisch :)

overigens ontvangen wij geen uitkering etc..

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:59

bij mij thuis werkt mijn vader, mijn moeder is thuis en doet het huishouden, om dat nou meteen egoistisch te noemen vind ik wel erg snel oordelen. Mijn moeder is het grootste deel van de dag bezig met het huishouden en het gezin (daar valt dan onder broertje begelijden met huiswerk enz.).

Mijn tante en oom werken beide, en zijn alletwee één dag in de week vrij, de rest van de dagen proppen ze de kinderen in de buitenschoolse opvang enz. en in het weekend moeten ze het huishouden doen en is er dus ook weinig tijd om wat leuks met de kinderen te doen.

dus mijn mening: ik vind het totaal niet egoïstisch als de vrouw thuisblijft en het huishouden doet, want het huishouden wordt soms erg onderschat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:59

Raiza schreef:
Ik blijf het wel apart vinden dat er altijd maar vanuit gegaan wordt dat de vrouw thuis blijft als er kinderen zijn... waarom de man niet?

Mijn man zei vroeger altijd met een lach: "Zorg jij maar dat je goed studeert en een goede baan hebt, dan blijf ik wel thuis om het huishouden te doen".
Nou werken we allebei 40 uur en hebben we een hulp in de huishouding ;)

Bij ons was het financieel niet haalbaar dat mijn man thuis bleef.
Hij had dat graag gedaan. Maar hij kon ook niet 3 dagen gaan werken. Wel van 40 naar 36 uur, maar dat schiet niet op natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:00

Als je nou alleen al leest, hoeveel mensen het heel fijn vonden dat hun moeder koos voor het moederschap...... zegt dat ook niet iets?? Hoe egoïstisch is zo'n moeder dan?

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:02

Yamcha schreef:
Als je nou alleen al leest, hoeveel mensen het heel fijn vonden dat hun moeder koos voor het moederschap...... zegt dat ook niet iets?? Hoe egoïstisch is zo'n moeder dan?

ja, ik ben mijn moeder echt heel dankbaar dat ze heeft gekozen voor het moeder zijn, als ik uit school kwam kon ik meteen mijn verhaal kwijt en als er wat was dan was ze er atlijd, anders als bij men neefje en nichtje die altijd in de bso zaten en moesten wachten tot 17:00 tot ze wat aan hun ouders konden vertellen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:02

Imo moet niemand zich te hoeven verdedigen voor de keuzes die hij of zij maakt en als een vrouw thuis wil blijven (of man) al dan niet voor de kinderen: prima toch?

Ik vind een moeder bij het schoolplein en die voorleesmoeder etc. kan zijn vele malen meer waard dan een kind wat zelf zijn studie moet betalen. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Als je tweeverdiener bent, en je hebt kinderen dan is het bijna voordeliger dat 1 thuis blijft dan per maand honderden euro's naar de opvang te brengen. Bovendien scheelt het gehaast en geren, en kan je extra genieten/dingen doen voor en met je kind. Ipv met 100 km per uur van en naar opvang rennen, eten koken, voorlezen en naar bed.

Wellicht zou het voor de ontwikkeling van kinderen juist extra van belang zijn dat hoogopgeleide moeders overblijfmoeder/voorleesmoeder/etc. zijn.

Gelukkig leven we in een land waar je de keus kan maken om te gaan werken of niet als je moeder bent (of vader). Je moet niet te makkelijk denken over opvoeding en huishouding runnen. En waarom is het slecht dat iemand zijn of haar eigen opleiding moet betalen? Daar zijn studiebeurzen voor. En dan gaan die studenten misschien eens studeren omdat ze zich realiseren wat het kost :+