lekker park-eend eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:20

PattyOosten schreef:
Sizzle schreef:
Ik zie het eigenlijk gewoon als een alternatieve vorm van vissen, maar dan naar een eend in plaats van een lekker forelletje.

Eens.

Ben het hier ook mee eens, en ook met de mensen die zeggen dat deze dieren beter geleefd hebben dan het meeste vlees dat wij eten.

Duif is trouwens heel lekker, mijn buurman is duivenmelker en toen een duif van hem zichzelf dood had gevlogen tegen mijn raam werd 'ie ook gewoon in de pan gegooid. Maar goed, die was van hem zelf, dus dat was niet illegaal :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:24

Bramblerose schreef:
Maar ja, we moeten het natuurlijk niet met zijn allen gaan doen... Enne, laat m dan iig de mannetjes pakken want daar is een overschot van....

Exact. Is alleen maar zo prettig voor de dameseenden: hupsakee, die oversekste groenkoppen eruit. Staat ook specifiek in het artikel dat deze vinexjager :P woerden vangt (en dan vind ik het weer grappig om te zien waar TS woont :)) )

Vond 't eigenlijk wel een ernstig briljant artikel :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-09-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:24

bah zeg! wat valt dit me tegen van jullie! belachelijk gewoon. dan mogen ze ook wel katten doodschieten of zo want die hebben ook een goed leven gehad. deze vent spoort gewoon niet.

Pauline

Re: lekker park-eend eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:27

Mekkie ik begrijp je reactie niet zo, zou je die willen toelichten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:27

mekkie schreef:
bah zeg! wat valt dit me tegen van jullie! belachelijk gewoon. dan mogen ze ook wel katten doodschieten of zo want die hebben ook een goed leven gehad. deze vent spoort gewoon niet.

Neehee want die zijn van iemand en hij wil geen baasjes verdriet doen.

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:30

ik vind het toch erg barbaars, volgens jullie mag hij dan ook een hert of een zwijn of ander wild doden. dat heet stroperij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:33

Waar baseer je dat nou weer op :roll:

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:40

Als hij met zijn blote handen een everzwijn of hert gevangen krijgt en de nek omgedraaid mag hij hem voor mij hebben ja. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:41

mekkie schreef:

mits goed klaar gemaakt ook errug lekker

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:59

en wat dachten jullie dat er in de middel eeuwen gebeurde? werkte in archeon en kreeg op een morgen ook een afgesneden eendenkop naar me toe gegooid, gewoon uit de sloot getrokken. en ik zo van en was tie lekker.tsss dachten me te laten schrikken.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:16

niets mis met een lekker stukje eendeborst :P en dan inderdaad liever van een eend uit het park die een leuk leven heeft gehad dan van een stakker die vetgemest om maar een zo groot mogenlijke lever te krijgen voor de foei gras.
want daar komen dus de eendeborsten vandaan die je in de super kan kopen.

liever dit vlees dan dat van een plofkip

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:30

mekkie schreef:
ik vind het toch erg barbaars, volgens jullie mag hij dan ook een hert of een zwijn of ander wild doden. dat heet stroperij.

Herten en everzwijnen worden ook jaarlijks op grote schaal afgeschoten dus waarom niet? Moet hij gewoon even een jachtvergunning aanvragen.

Ik zie niet zo zeer het probleem. Voor ieder stukje vlees moet er echt een dier dood en of dat nu een varken of een parkeend is maakt toch niet uit? Of is het leven van die eend meer waardevol?

Zover ik weet staat de gewone wilde eens niet op de lijst van beschermde dierensoorten en duiven zijn soms zelfs een plaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:47

En waarom mogen cavia's en eenden niet opgegeten worden en bijvoorbeeld koeien en kippen wel? Ik heb hier met maatschappijleer een brief over gehouden, vind dat namelijk zo hypocriet hè.. Het ene dier is niks meer dan het andere, dus als kippen en koeien eten gewoon oké is, dan is duif en cavia eten ook normaal vind ik. Duiven hebben sowieso wel een mooier leven gehad dan een kip of zo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:49

:9 peking eend. Moet er wel gek uitzien als hij een eend probeert te vangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:53

als je s'nachts langs de vijver loopt kun je ze zo pakken, in het donker vlucht een vogel niet gauw

ben het ook eens met rebecca , wat maakt het ééne dier nu anders als het andere
de smaak kan verschillend zijn en kun je vies vinden
gebraden maakt het weinig uit of je nu een poes of een haas eet(is mij vertelt)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:56

Zie meteen mannen met berenvellen en speren door het amsterdam park lopen :') tja dat ze een goed leven hebben gehad die eenden dat is zo maar beetje raar idee..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:56

Wat een hypocriet gedoe, wel een eendje eten in een restaurant, maar er zelf een vangen en slachten is ziek en zielig en aaah. Wat een onzin :')
Deze eendjes en duiven hebben inderdaad een heerlijk vrij leventje gehad, en die reis in de auto zal over het algemeen minder lang duren dan de reis die al die andere eenden mee moeten maken richting het slachthuis, met zijn allen op elkaar gepropt. Vol met parasieten van de schijt, want aangezien ze bang zijn, gaan ze aan de schijt, en aangezien ze allemaal samen zitten, zitten ze waarschijnlijk allemaal onder de schijt. Nee, ik denk dat deze wilde dieren niet meer parasieten hebben dan de eendjes die je voorgeschoteld krijgt in een restaurant. Al doet hij het slachten niet diervriendelijk, de rest van hun leven is diervriendelijk geweest. Kan je beter 1 dagje/1 half dagje stress hebben dan heel je leven. Ik denk trouwens dat die man prima weet wat hij doet, nee hoor, zie het probleem niet zo. (heb zijn blog en alles verder niet gelezen)

Het lijkt me inderdaad wel een vreemd gezicht, zo'n man op jacht. Ik zie hem al helemaal struikelend achter die beesten aanrennen _O-

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:25

@ franka75: Hier nog een ex-Archeonmedewerker :)

Ik heb er persoonlijk ook helemaal geen problemen mee, sterker nog: veel biologischer dan 'wilde' eend wordt het echt niet hoor!

Die beesten hebben een heerlijk buitenbestaan gehad en ik heb daar meer vrede mee dan met een stukje vlees uit de commerciele industrie, echt waar.

Katten en honden zou ik niet eten, maar dat komt ook doordat het carnivoren zijn ipv herbivoren.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:32

Zou die man ook in een dierenvelleke rondlopen? :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:39

Ik zie het probleem niet zo :') Ik vind dat sommige sloten gewoon te veel kwakers hebben.. De vrouwtjes eenden worden in het voorjaar door een groepsverkrachting bevrucht.. Ik hoop dat deze meneer wel de mannen eruit pikt :D

En er gaat niks boven een stukje gerookte eendenborst!! :9

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:46

fransje23 schreef:
mekkie schreef:

Herten en everzwijnen worden ook jaarlijks op grote schaal afgeschoten dus waarom niet? Moet hij gewoon even een jachtvergunning aanvragen.

Dat gaat net iets minder simpel, je moet wel eerst een jachtexamen afleggen, en voor dit soort grote beesten ook nog een grofwildcursus doen, je bent wel een paar jaar verder voordat je dat onder de knie hebt. Zwijnen en edelherten worden alleen geschoten op basis van vastgestelde beheerplannen.

Wilde eenden zijn vanaf 15 augustus vrij bejaagbaar (mits je dat jachtexamen hebt, en over een bejaagbaar veld beschikt, en aan alle andere regels voldoet), en in de weken daarvoor op veel plaatsen onder ontheffing in het kader van schadebestrijding. Wilde eenden doen met name in de zomerperiode erg veel schade in granen. Als het veel regent (zoals afgelopen zomer) komt het graan plat te liggen en kunnen ze in een paar dagen tijd de boel enorm kapot vreten.

semi-wilde eenden uit parkjes worden in principe niet geschoten. De verwilderde tamme eenden (die je meestal in parkjes ziet zitten) ook wel "boereneenden" genoemd worden niet aangemerkt als inheems beschermde diersoort (itt de wilde eend)
Omdat ze niet beschermd zijn mag je ze dus zonder ontheffing doden, wel ben je onder de Flora- en Faunawet gehouden aan een zorgplicht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:50

pfff, jacht examen :(
geen idee wat de jagers hier in de buurt hebben gehaald, vast bij een pakje boter

ze maken hier verdekte hokjes met struiken er omheen
voeren enorme hoeveelheden mais op een plek vlakbij het hokje
prikken dode duiven op stokjes en zetten die tussen de mais zodat ook levende durven te komen
en dan maar knallen :( :r

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:01

die dode vogels zijn meestal geen eenden maar roeken en zijn juist bedoeld om andere vogels te verjagen..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:04

spatter schreef:
pfff, jacht examen :(
geen idee wat de jagers hier in de buurt hebben gehaald, vast bij een pakje boter

Ik heb geen idee hoe het in België werkt, maar in Nederland moet je aan aardig wat regels voldoen.
Het overgrote deelvan wat hier geschoten wordt gaat op ontheffing en wordt gedaan ihkv schadebestrijding.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

papagroom ik zie gelukkig het verschil tussen een duif en een roek zonder brilletje :P

ze schieten hier ook je kat overhoop als hij het spelletje mee wil spelen :(
zoveel volgevreten duiven op een hoop is natuurlijk tafeltje dekje voor een beetje kat :9 maar dat moet hij dan met wat hageltjes in zijn lijf bekopen