Koran verbranden mag niet worden verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:35

christel1857 schreef:
slimmerik schreef:
De Koranverbranding gaat helemaal niet door. De reden waarom die kerel dat wilde doen was afdwingen dat de moskee niet in de buurt van Ground zero gebouwd mocht worden. Noem ik een flutreden. Om mensen zo te beledigen die hier niets aan kunnen doen.

Alle dingen die andere mensen enorm kunnen kwetsen moet je niet doen vind ik.

Dus ik mag het boek van Harry Potter niet verbranden omdat er mensen zij die dat boek als 'heilig' beschouwen? Wat voor de een iets waard is, is voor de ander waardeloos. En al helemaal als het over boeken gaat.

Jij mag dat gerust in je kachel mieteren. Maar niet drie weken vooraf naar de pers rennen om te verkondigen dat je het gaat doen. Dan doe je het om opzettelijk mensen te kwetsen. Maar waar haal je de onzin vandaan dat koranverbranden verboden is? Beetje speculatief of niet? Of open je dit topic ook om mensen te kwetsen?

Blue_Eyes

Re: Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:36

Het gaat me hier niet om het verbranden an sich, maar om de gedachte die erachter zit. Want hij doet het gewoon om te kwetsen en dat vind ik zeer kwalijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:36

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:39

christel1857 schreef:
Brand maar los :+

Toepasselijk! :+

Mijn mening: niet doen.
Het weer aanwakkeren van een vuurtje is nooit goed.
Die dominee heeft inmiddels al 3 x wat anders gezegd, niemand weet meer wat er gaat gebeuren.
Mja, wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.
Ik hoop dat alleen die dominee dat mag gaan ervaren en geen onschuldige mensen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:39

Citaat:
Verschil is volgens mij dat de moslims de koran echt als heilig boek zien, het boek opzich zou al heilig zijn. De Bijbel zelf als boek is niet waardevol, maar de inhoud. Correct me if i'm wrong. Maar daarom zit het volgens mij zo hoog in de moslimlanden. Mij gaat het idd om de gedachte erachter, en dat is natuurlijk waardeloos en imo ben je dan niet veel beter dan de partij die tegenover jou staat.

tja, dat hun die als heilig zijn wil nog niet zeggen dat ik dat ook doe, dat vind ik vaak 'n beetje 't probleem van de moslims.. dat ze hun geloof zo opdringen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:42

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:
@Christel; nee, eerder omdat het onnodig kwetsend is. Hij heeft gezegd: ik doe dit om het moslimextremisme een halt toe te roepen. Hij vergeet dan en passant dat de koran ook voor de 99% van de moslims die gematigd/niet extremistisch of gewelddadig zijn, het heilige boek is.

Ja dus? Wat voor jou een heilig boek is, hoeft dat voor mij niet te zijn. Ik zie niet in waarom ik niet iets zou mogen verbranden wat voor mij geen enkele waarde heeft.

Ja, daar kun je lang of kort over l.ullen maar dat heet gewoon fatsoen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:42

Hoezo opdringen? ik heb dat nog niet meegemaakt namelijk, en ik werk bijna dagelijks met moslims..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:43

Illusion schreef:
dat ze hun geloof zo opdringen.

Ah, ze komen bij jou ook al dagelijks aan de deur, leuren met die Koran en spreken je enkel in het Arabisch aan? Ja, daar moet echt wat aan gedaan worden. Ik vind het niet kunnen dat ik gedwongen wordt mijn kind op een Islamitische basisschool te doen, dat ik enkel nog halal vlees bij de supermarkt kan verkrijgen en dat er geen kaneelthee maar enkel nog muntthee verkrijgbaar is.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:43

Jusi schreef:
Als jij zo aankondigt dat je deze boeken gaat verbranden om mensen opzettelijk te kwetsen, dan weet je dat je anderen op de ziel trapt door de boeken te verbranden. Waarom zou je dat willen, ook al heeft het boek geen waarde voor je.

Ik zou dat ook nooit doen. En vind de beweegredenen van die man ook echt niet correct. Ik vind wel dat ik het zou MOGEN doen, als ik daar zin in heb, om wat voor reden dan ook. Ook deze man heeft het recht om een boek te verbranden, heilig of niet. Want heilig is een relatief begrip. Wat voor de een heilig is, is het voor de ander niet. En wanneer we dat allemaal eens zouden beseffen, dan denk ik dat we een tolerantere wereld tegemoet zullen gaan.

@slimmerik: Ik open dit topic omdat er in Amerika een hoop controversie was rond dit onderwerp, en de vraag was of deze man een verbod moest krijgen om de koran openlijk te verbranden. Uiteindelijk is dat ook gebeurd want hij is zwaar ontmoedigd (gelukkig maar). Er waren in Amerika een hoop mensen die vonden dat het verboden moest worden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:43

hoezo fatsoen? waarom zou je een koran niet mogen verbranden?
kijk, dat je daar luid en duidelijk tegen de pers gaat vertellen, vind ik wat anders.

christel1857

Re: Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:46

Als het over de bijbel zou gaan zouden we het massaal ineens een stuk minder boeiend vinden. Er is niemand die echt belangstelling heeft voor de talloze bijbels die er door de moslims worden verbrand. Waarom is er andersom dan wel zo'n ophef? Ik denk omdat we allemaal wel weten dat de extreme moslims iets langere tenen hebben dan zélfs de meest fanatieke christenen. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want dan generaliseer ik.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:47

Illusion schreef:
hoezo fatsoen? waarom zou je een koran niet mogen verbranden?
kijk, dat je daar luid en duidelijk tegen de pers gaat vertellen, vind ik wat anders.

Kijk en dat is nou het grote probleem (naar mijn inziens) vandaag de dag. Het gaat allemaal om fatsoen, respect en omgangsnormen. Daar is toch wat we allemaal als mens willen. De koran verbranden is een statement, heeft niets met "een lekker vuurtje fikken omdat we geen geld voor hout hebben" te maken.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 10-09-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:48

christel1857 schreef:
Als het over de bijbel zou gaan zouden we het massaal ineens een stuk minder boeiend vinden. Er is niemand die echt belangstelling heeft voor de talloze bijbels die er door de moslims worden verbrand. Waarom is er andersom dan wel zo'n ophef? Ik denk omdat we allemaal wel weten dat de extreme moslims iets langere tenen hebben dan zélfs de meest fanatieke christenen. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want dan generaliseer ik.

Mwah, vraag me af wat er zou gebeuren als de een of ander Iman ertoe zou oproepen om massaal bijbels te verbranden. Gelukkig hebben die mensen genoeg fatsoen en zal het niet gedaan worden.

Denk zelf dat half Rotterdam onder aanvoering van Geert op de kansel zou staan _O-
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-09-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:49

christel1857 schreef:

goh... dat bedoelde ik ook te zeggen :Y) Dat wij het nog eens met elkaar eens mogen zijn :+
Idd... de hoeveelheid Bijbels die per dag verbrand worden, daar kraait niemand naar. En een suffe predikant die een kampvuur wil maken van Korans is wereldnieuws :? Ik begrijp het echt niet hoor. Is er dan geen 'echt nieuws' in de wereld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:50

slimmerik schreef:
christel1857 schreef:

Mwah, vraag me af wat er zou gebeuren als de een of ander Iman ertoe zou oproepen om massaal bijbels te verbranden. Gelukkig hebben die mensen genoeg fatsoen en zal het niet gedaan worden.

Denk zelf dat half Rotterdam onder aanvoering van Geert op de kansel zou staan _O-

Dit gebeurt dagelijks.... Incl. christenen die worden vervolgd, mishandeld etc. Dan wel niet in NL. Maar toch. Zie het alleen nooit in de krant staan :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:51

In de jaren '30 verbranden de Duitsers ook de boeken van de Joden, en je kan je af gaan vragen wie de volgende is die aan de beurt is...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:52

Merel___ schreef:
skyline schreef:
Dat is vragen om problemen :n

Dat vrees ik ook. Maar buiten dat, ben ik benieuwd wat Bokt te zeggen heeft. Ik vind : je mag zelf weten of je boeken in de fik steekt, dus de Koran, prima, maar de gedachte erachter, daar gaat het me meer om. En in dit geval vind ik het dan niet kunnen.

Ik zou zeggen, kijk eens in de politieke topics op Bokt, dan weet je het zelf.

Daarom snap ik dit topic niet zo, er wordt al genoeg over gepraat in de politieke topics, dus waarom speciaal hierover een topic openen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:53

christel1857 schreef:
Ik denk omdat we allemaal wel weten dat de extreme moslims iets langere tenen hebben dan zélfs de meest fanatieke christenen.

Zoals ik je al vroeg, hoe zou jij reageren wanneer ik jou tot op het bot zou beledigen? Ik heb in eerdere topics al gemerkt dat jij dat ook niet zo tof vind als mensen dat bij jou doen. Waarom zouden Moslims dan wel rustig moeten blijven en beledigingen moeten negeren? Je doet het zelf immers ook niet.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:53

Bramasole schreef:
In de jaren '30 verbranden de Duitsers ook de boeken van de Joden, en je kan je af gaan vragen wie de volgende is die aan de beurt is...

Huh? Waar heb je het over? Leg uit :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:54

verootjoo schreef:
Dit gebeurt dagelijks.... Incl. christenen die worden vervolgd, mishandeld etc. Dan wel niet in NL. Maar toch. Zie het alleen nooit in de krant staan :+

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat zo duidelijk gebeurd en de pers de mond dicht houdt en vraag me dan ook af hoe jij dat zo zeker weet als het niet in de pers staat.

Maar vraag me af waarom je vindt dat het moet mogen en wat daarmee jouw boodschap dan zou zijn? Als je het niet doet om mensen te kwetsen.

slimmerik

christel1857 schreef:
Bramasole schreef:

Oh geen geschiedenisles gehad?

CtjeLief

Moslims-bashen! schijnt leuk te zijn tegenwoordig... En typisch is: TS klaagt over gebrek aan belangstelling over de bijbels, maar opent wel ZELF een topic over de koran... uh... :Z
Waar ben je dan op uit...?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:57

christel1857 schreef:

Een groot gedeelte van de Bijbel wordt ook door Moslims erkent, alleen zien ze Jezus niet als verlosser maar Mohammed als de grote profeet.

Moslims noemen Joden, Christenen en Moslims kinderen van het boek. En dat zullen zij niet verbranden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:57

imo moet het gewoon mogen, een koran verbranden. ik vind het nut ervan 'n ander verhaal, maar als jij graag een koran verbrand moet dat gewoon kunnen.
dat er wereldnieuws van gemaakt wordt, vind ik dan wel weer beledigend voor mensen in de trant van ''kijk ons nou, wij verbranden koran's'' dus daar duidelijk iemand mee wil beledigen(en nog vind ik niet dat dat verboden mag worden!) maar als jij thuis je koran wil verbranden.. dat moet imo gewoon kunnen..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:58

christel1857 schreef:
Bramasole schreef:

Wat wil je weten :D