1 vandaag: tekorten in de zorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:08

IndianLady schreef:
Ja hoe dan? Staken? Nee sorry, dat vind ik niet kunnen. Zeggen dat je het niet aankan? Dat zeggen we elke dag, en toch krijgen we het elke dag gedaan, dus zie je nou wel het lukt je wel.

Nou? Waarom zou je dan bij dit soort uitzendingen gaan verkondigen dat de bewoner X ongelijk heeft? DIT zijn momenten dat je moet zeggen: we snappen de problemen, we doen wat we wettelijk moeten doen, we doen ons best maar we KUNNEN niet meer met de middelen.

Niet bagatelliseren van de verhalen, of nog dommer, aantonen waarom de bewoner overdrijft. Maak gebruik van de situatie die er is, zoals zo'n netwerkuitzending als deze.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:09

Shadow0 schreef:
itsmi schreef:
Bedankt voor het sarcasme Shadow. Ik zie de ondertoon in je bericht.

Als er geen geld is, is er geen geld....

Dat moet er komen! En dat kan er komen - als je de rest van Nederland kan overtuigen dat het er moet komen. Dat doe je niet door te benadrukken dat de bewoners overdrijven, en dat doe je ook niet door te benadrukken dat het allemaal best meevalt.

Grijp deze kans, zorg dat alle misstanden aan het licht komen, zorg dat iedereen in Nederland beseft dat het onmogelijk is om te verwachten dat mensen redelijke zorg krijgen als je met z'n tweeen 30 (!) mensen intensief moet verzorgen, hoe hard je ook werkt en hoe je ook je best doet.

Vat de kritiek niet op als 'jij doet het als persoon niet goed', maar zie het als: 'het zorgsysteem maakt het onmogelijk voor gemotiveerde mensen om hun werk goed te doen'.
En vecht voor meer middelen en aandacht. Als jullie gaan zeggen dat het allemaal best meevalt... tsja. Dan zal de motivatie om te veranderen niet zo hoog zijn, denk je wel?

Hoe moet je vechten? Staken is geen optie. Het bestuur weet al dat er personeels tekort is!
Ziekteverzuim is hoog, omdat werk soms gewoon te zwaar is.

En ja, als alle misstanden aan het licht komen wil niemand meer naar een verpleeghuis. Denk dat topaz dat ook wel zal merken in de nieuwe opnames.. Denk niet dat er iemand nog naar een verpleeghuis wil als ze deze uitzending gezien hebben hè ;) Dus uiteindelijk nog minder geld!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:09

Miryamk schreef:
Ik heb het item niet gezien maar het klinkt als de welbekende kritiek.
Ik werk normaal gesproken in de thuiszorg maar heb laatst een ochtend ingevallen in het verzorgingshuis.
Wat ben ik blij dat ik daar niet werk. Het was zo'n vreselijk gehaast om iedereen voor 10u klaar te krijgen.
Ik ben gewend om van te voren te weten hoeveel tijd je voor iemand hebt, daar kan je dan heel makkelijk je werkzaamheden op aan passen. Als wij te weinig tijd hebben word er gewoon een ruimere indicatie aangevraagd. In het tehuis was ik dus ook gewoon aan het werk en nam de tijd voor de clienten.
Even een praatje maken, een grapje tussendoor. De mensen hebben het erg gewaardeerd, zijn het blijkbaar niet gewend. Maar of de collega's er veel aan gehad hebben..? Ook werd ik helemaal gek van mensen die op hun alarm drukten om niks. Bij de thuiszorg drukken ze alleen wanneer ze gevallen zijn maar in het tehuis al om een rollator die in de verkeerde hoek stond. Ik zou daar persoonlijk heel kriegel van worden. Echt respect voor de mensen die dat werk doen, ik ben blij dat het voor mij eenmalig was :o
Kan me voorstellen dat er geen personeel voor te vinden is.

En als ze niet meer op hun belletje kunnen drukken, is het heel de dag door de afdeling: VERPLEEGSTER ALLO? ALLO VERPLEEGSTER?
:+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:14

itsmi schreef:
Hoe moet je vechten?

Je kunt het ook laten maar dan gebeurt er weinig.

Citaat:
Staken is geen optie. Het bestuur weet al dat er personeels tekort is!
Ziekteverzuim is hoog, omdat werk soms gewoon te zwaar is.

Maar het is niet het bestuur dat het moet weten. Het zijn de mensen op straat die het moeten weten. Het bestuur kan weinig veranderen, maar als 'het land' zich erover uit gaat spreken zijn er ineens veel meer dingen mogelijk.

En daar hoef je niet voor te staken, maar je moet wel gebruik maken van de situaties die er zijn. Dit soort dingen bagatelliseren en gaan roepen dat het wel meevalt als er eindelijk weer eens aandacht voor is, da's gewoon niet slim.

Citaat:
En ja, als alle misstanden aan het licht komen wil niemand meer naar een verpleeghuis. Denk dat topaz dat ook wel zal merken in de nieuwe opnames.. Denk niet dat er iemand nog naar een verpleeghuis wil als ze deze uitzending gezien hebben hè ;) Dus uiteindelijk nog minder geld!

Volgens mij wil niemand naar een verpleeghuis, en gaan er uitsluitend mensen heen die echt geen andere keuze meer hebben. Maar die hebben dus geen andere keuze.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:15

Ik heb het stuk niet gezien maar wat mijn ervaringen zijn in welk ziekenhuis of verpleeghuis ook is dat het niet aan de mensen ligt die op de werkvloer staan, die lopen immers de longen uit hun lijf en proberen alles zo goed mogelijk te doen , maar dat de werkdruk erg hoog is. Er zouden dus meer mensen op de werkvloer moeten staan zodat de werkdruk wat verlaagt wordt en er weer meer aandacht naar de client kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:20

hesterve schreef:
Er zouden dus meer mensen op de werkvloer moeten staan zodat de werkdruk wat verlaagt wordt en er weer meer aandacht naar de client kan.

En dat is precies wat iedereen nu ook heel hard zou moeten benadrukken. Dat deed die zorgmanager in de uitzending helemaal niet slecht trouwens, vond ik.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:21

Hmm... zowel de mensen op die afdeling als de familie is erg blij dat er hulp is. Daarnaast: al IS de familie ondankbaar dan moet je toch nog steeds gewoon goed je werk doen? Toen ik nog op een callcenter werkte hing ik ook niet op als iemand ontevreden was. Dus wat ondankbare families er nu mee te maken hebben? Ik las ook nog dat families vinden dat opa/oma NU naar het toilet moet. Ehm, ja. Dat vinden families. Omdat ze al een kwartier bezig zijn opa op te laten staan. Omdat opa niet zonder hulp op kan staan. Opa kan niet zonder hulp zijn handen op de handvaten van zijn rollator zetten. Als de families (ik dus in dit geval) dan na een kwartier worstelen en over gangen haasten eindelijk een zuster gevonden hebben dan MOET opa inderdaad naar het toilet. Sorry voor de misschien banketstaaf gebrachte post, ik bedoel het heel goed. Ik vind gewoon dat er meer geld moet komen voor verplegend personeel en voor alles wat zij doen. Het zijn echt wondermensen (tante werkt zelf in verpleegtehuis,niet het tehuis waar mijn opa zit). Daarnaast moet er geld komen voor meer personeel. Dus niets om jullie af te kraken.. maar als ik dan lees dat het vervelend is dat familie ondankbaar is.. Tja, familie is helemaal in de stress omdat een opa in paniek raakt omdat hij nog net iets teveel eergevoel heeft om het in zijn broek te doen. Familie weet niet hoe ze het moeten doen. Opa is boos aan het worden. Familie kan maar geen zuster vinden. (overigens heb ik uiteindelijk in mijn geval een zuster van een heel andere afdeling gevonden die geholpen heeft) Mijn excuses voor mijn kritieken. Alle respect voor ook de zusters die er in mijn geval niet waren. Maar dit kan echt niet.

lesilla

Re: 1 vandaag: tekorten in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:24

Vergeet ook niet dat het een politiek gebeuren is, nu de nva de grootste partij is in België. En als dat zo gaat blijven zal er ook niet veel positiefs evolueren.

Weet niet hoe het in Nederland zit

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:41

Mijn vakgebied is net even een ander soort zorg: de maatschappelijke zorg en dan met name de jeugdzorg en ook hier kom ik het probleem ontzettend vaak tegen.

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat er familieleden zijn die enorm afgeven op het verplegend personeel, want, let's face it, het is natuurlijk van de zotte dat iemand die naar de WC moet, niet meteen kan gaan en daardoor soms genoodzaakt is om in zijn broek te plassen. Ik denk dat ik hier als familielid ook erg giftig om zou worden. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het eigenlijke probleem bij de politiek ligt. Er wordt zo ontzettend veel bezuinigd op de zorg! Dit is iets wat in mijn ogen echt níet kan! Zeker in vergrijzend Nederland met een financiele crisis die ontzettend veel slachtoffers eist (denk aan mensen met schulden doordat ze hun baan kwijt zijn geraakt, depressies (met alle gevolgen van dien) door werkeloosheid, toenemen van criminaliteit, etc.), lijkt mij de zorg (samen met het onderwijs) een van de belangrijkste dingen in de verzorgingsstaat die Nederland claimt te zijn. Werken in welke tak van de zorg dan ook (uitzonderingen daargelaten) is nooit een vetpot en altijd hard werken. Het is geen beroep dat je kiest, omdat je graag snel geld wil verdienen door er zo min mogelijk voor te doen. Mensen die voor de zorg kiezen, kiezen hier bewust voor omdat ze hart hebben voor andere mensen.
Dit betekent dat wanneer verpleegkundigen iemand die naar de WC moet laten wachten, ze dit niet doen omdat ze het leuk vinden om iemand ongemak te bezorgen of geen zin hebben. Wanneer zij zo iemand laten zitten, betekent dit dat er een van de andere 29 man die zij onder hun hoede hebben op dat moment dringender zorg nodig heeft. En wanneer de verpleegkundige aangeeft lunchpauze te hebben moet dit, mijns inziens, net zo goed gerespecteerd worden als wanneer een directeur van een groot bedrijf of een stratenmaker aangeeft lunchpauze te hebben. Ik denk dat er weinig beroepen zijn, die lichamelijk én geestelijk zo zwaar zijn en zo weinig betalen als die van verpleegkundige/ verzorgende.

Door vakbonden, personeel, ed is al zo vaak aangegeven dat het niet goed gaat in de zorg, dat er te weinig personeel ingezet kan worden, dat er te weinig geld is en daar wordt niets mee gedaan vanuit Den Haag. Dan vind ik het niet kunnen dat er nu een hoop ophef gemaakt wordt over verzorgingstehuizen die niet goed zouden functioneren. Nee, inderdaad, ze functioneren voor geen meter! Ik vind het vaak onmenselijk hoe ouderen behandeld worden, gewoon omdat ze oud zijn! Ik denk dat de gemiddelde deliquent het stukken beter heeft dan de gemiddelde 80-jarige. Dit is ronduit schandalig en zou niet moeten kunnen in de verzorgingsstaat Nederland, waarin al deze ouderen jarenlang braaf belasting hebben betaald en de verzorgingsstaat mee hebben opgebouwd! Maar is dit de schuld van het verplegend personeel? Of van de verzorgingstehuizen? Nee, zeer zeker niet! Dit ligt aan het kabinet dat duidelijk prioriteit geeft aan Defensie, ruimtevaart en andere ondergeschikte zaken. En wie worden daar de dupe van? Inderdaad, de hulpbehoevenden onder ons en de mensen die zich tegen een hongerloontje kapot rennen om het voor iedereen nog zo goed mogelijk te doen. Als je het mij vraagt is dát schandalig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:49

Ronne schreef:
Dit betekent dat wanneer verpleegkundigen iemand die naar de WC moet laten wachten, ze dit niet doen omdat ze het leuk vinden om iemand ongemak te bezorgen of geen zin hebben.

Maar volgens mij wordt ook nergens gezegd dat de verpleegkundigen het leuk vinden.

Citaat:
Door vakbonden, personeel, ed is al zo vaak aangegeven dat het niet goed gaat in de zorg, dat er te weinig personeel ingezet kan worden, dat er te weinig geld is en daar wordt niets mee gedaan vanuit Den Haag. Dan vind ik het niet kunnen dat er nu een hoop ophef gemaakt wordt over verzorgingstehuizen die niet goed zouden functioneren.

Waarom niet? Die ophef is toch nodig?

Citaat:
Maar is dit de schuld van het verplegend personeel?

Niemand legt de schuld bij het verplegend personeel! Iedereen is het er over eens dat het probleem hoger zit. Maar de weg via vakbonden etc heeft blijkbaar niet gewerkt want de situatie is nog steeds schrijnend, en de manier om dat te veranderen is veel publiciteit. De enige manier om wat te bewerkstelligen is heel nadrukkelijk aan te tonen, voor iedereen in Nederland, dat het NIET GAAT op deze manier.

Ronne

Re: 1 vandaag: tekorten in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:24

TS geeft aan dat zij, haar collega's en baas in een kwaad daglicht gesteld worden door de media. Daarnaast wordt hiet een aantal keer aangegeven dat iemand in een verpleegtehuis kwam om familie op te zoeken en er verpleging op het balkon zat of niet bereikbaar was voor hulp. Dit werd belachelijk gevonden en er wordt een aantal keer aangegeven dat, hoe zwaar je baan ook, je toch gewoon je werk goed moet doen. Dit lijken mij nogal aanvallen naar het verplegend personeel.

En natuurlijk is er ophef nodig over de situatie in de zorg, maar niet op deze manier. Er moeten geen verpleegtehuizen aangevallen of afgevallen worden. Door deze media aandacht wordt het werk voor verpleegkundigen alleen maar vervelender en zijn er steeds minder jonge mensen die voor dit werk kiezen. De ophef die er gemaakt zou moeten worden zou tegen het kabinet gericht moeten zijn, die kiest voor bezuinigingen in de zorg en het onderwijs.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:31

Ik ben het er deels mee eens. Als je het zelf niet hebt ervaren is het makkelijk als patiënt om te klagen dat het niet vlug/goed genoeg gaat naar je zin.

Aan de andere kant: Ik heb zat verpleegkundigen gezien die hun uren aftellen en om vervolgens opgelucht de hele boel in de handen van hun collega's te laten vallen. Die kan het echt niet schelen als de ene patiënt nu vijf minuten langer moet wachten om naar het toilet te gaan.

Ik ben het ook absoluut niet eens dat alle mensen in de zorgsector een 'roeping' zouden hebben en daarom geen kritiek mogen ontvangen. Dan heb je imo serieuze oogkleppen op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:40

BraveSpots schreef:
Ik ben het er deels mee eens. Als je het zelf niet hebt ervaren is het makkelijk als patiënt om te klagen dat het niet vlug/goed genoeg gaat naar je zin.

Aan de andere kant: Ik heb zat verpleegkundigen gezien die hun uren aftellen en om vervolgens opgelucht de hele boel in de handen van hun collega's te laten vallen. Die kan het echt niet schelen als de ene patiënt nu vijf minuten langer moet wachten om naar het toilet te gaan.

Ik ben het ook absoluut niet eens dat alle mensen in de zorgsector een 'roeping' zouden hebben en daarom geen kritiek mogen ontvangen. Dan heb je imo serieuze oogkleppen op.

Daar kan ik het mee eens zijn, ik stond versteld van de beroepsmoeheid op stage.
Dat er werd geklaagd over dat mensen stonden te vragen naar hulp bij de verpleegkamer en dat ik als stagair dan maar werd gestuurd naar een echt wel terecht probleem.

Maar dat ligt meer aan de kwaliteit van het ziekenhuis als je het mij vraagt :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 29-08-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:42

Natuurlijk mag iedereen kritiek ontvangen en een roeping klinkt wel heel heilig ;)

Maar het is wel zo dat er weinig andere redenen zijn om in de zorg te gaan werken dan omdat je het mooi werk vindt en je graag met mensen werkt. Voor het salaris hoef je het iig niet te doen en ook niet omdat je graag met je pootjes omhoog zit.

Wat natuurlijk wel erg vaak gebeurt is dat het mensen erg opbreekt, zeker door de, door de personeelstekorten, vaak ondankbare patienten en familieleden. Daarnaast kun je je helemaal uit de naad werken, maar het is nooit goed genoeg. Dit doordat er simpelweg te weinig tijd en personeel is om iedereen de zorg te geven die ie verdient en doordat zorg uberhaupt nooit perfect is. Ik kan me wel voorstellen dat je dan op een gegeven moment je uren af gaat tellen voor je dienst over is. Er vertrekken ook erg veel mensen uit de zorg, vaak ook om die reden.

En in ieder beroep vind je mensen die de kantjes er vanaf lopen of simpelweg niet goed zijn in hun werk. Maar dat is op dit moment niet wat er mis is in de zorg, wat mis is, is dat er een gruwlijk geld- en personeels tekort is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:43

Ronne schreef:
TS geeft aan dat zij, haar collega's en baas in een kwaad daglicht gesteld worden door de media.

Zij ervaart het zo. Ik niet. Ik vind het een aanklacht tegen het systeem van de medische zorg, meer dan een aanklacht tegen die specifieke zaken.

Citaat:
Daarnaast wordt hiet een aantal keer aangegeven dat iemand in een verpleegtehuis kwam om familie op te zoeken en er verpleging op het balkon zat of niet bereikbaar was voor hulp. Dit werd belachelijk gevonden en er wordt een aantal keer aangegeven dat, hoe zwaar je baan ook, je toch gewoon je werk goed moet doen. Dit lijken mij nogal aanvallen naar het verplegend personeel.

Nee. Het IS ook belachelijk dat verpleging niet bereikbaar is voor hulp. Niet omdat ze op het balkon zitten en dus niks doen, maar omdat er dus blijkbaar tijdens hun pauze niemand is die het over kan nemen. Dat is geen aanklacht naar het personeel maar naar het systeem.

Citaat:
En natuurlijk is er ophef nodig over de situatie in de zorg, maar niet op deze manier. Er moeten geen verpleegtehuizen aangevallen of afgevallen worden.

Als er een betere manier zou zijn houdt iedereen zich aanbevolen, maar als die er niet is: grijp deze aandacht aan om je eigen punt te maken, ipv je eigen glazen in te gooien door te zeggen dat allemaal echt niet zo erg is.
Citaat:
De ophef die er gemaakt zou moeten worden zou tegen het kabinet gericht moeten zijn, die kiest voor bezuinigingen in de zorg en het onderwijs.

Er zou ongetwijfeld heel veel moeten. Maar voor 'zou moeten' koop je niks. DIT is blijkbaar de aandacht die er is - gebruik het.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:46

Ik ben zelf freelance verzorgster en ik weet,het is zwaar.Ook geestelijk is het soms zwaar.
Dat gedoe in de zorg heeft 2 kanten;sommige ouderen zijn echt lastig en maken je het heel moeilijk.Kan me voorstellen dat je zegt,nou je wacht maar even hoor.
Aan de andere kant zijn er genoeg ouderen die het idd. slecht hebben,die erg slecht behandeld worden.
Sommige verzorgenden kunnen niet anders,er staat een grote druk op ze.Ze willen wel goed verzorgen en alle tijd en aandacht erin steken,maar soms kán het gewoon niet.
Het ligt niet aan de ouderen en niet aan het personeel v.d. verzorgingshuizen,maar aan de bezuinigingen.
Om het hele probleem op te lossen,er moet gewoon meer geld in de zorg gestoken worden.Dan maar minder geld naar andere landen voor hulp,onze oudjes hebben óók dringend hulp nodig!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:04

Ik werk in de gehandicaptenzorg.
Wij werken met 2 huiskamers met in totaal 12 bewoners, waarvan 1 bewoner 1 op 1 zorg krijgt.
Dit betekend dat de vroege dienst door 3 man gedraaid word en de late dienst met 3 man.
Nu word er verwacht dat wij 20 uur in de week in gaan leveren want er is geen geld.
Hoe gaat dit opgevangen worden?
De uren van de 1 op 1 begeleiding worden hier en daar weggesmokkeld.
Begeleidingsuren waarvoor de bewoner in kwestie veel geld betaald.
Er word gekort op dingen die eigenlijk niet gekort kunnen/ mogen worden.

Ondanks dat wij met 3 man staan is er gewoon geen tijd. Niet om iemand even uitgebreid te douchen, niet om even rustig de tijd te nemen voor iemand.
Het moet snel snel snel want er moet nog zoveel gebeuren die dienst.
Sommige dagen dan pas ik hier voor.
Dan trek ik rustig even een uurtje voor iemand uit om te tuttelen.
Ja de dienst na mij zit dan met een extra wasmand, of een bed wat nog verschoond moet worden.
Daar kon ik mij heel druk om maken maar dat doe ik niet meer.
De zorg voor de mensen staat voorop.
En dat is niet alleen even snel snel douchen, een botterham achterover drukken en weer naar de volgende.
Nee, persoonlijk contact maken.
Even knuffelen met dat oude vrouwtje.
Even stoeien met die jonge die dat geweldig vind.
Even een liedje zingen met die man die elke artiest kent.

Eerder werd er nog veel met vrijwilligers gewerkt.
Die namen de bewoners dan mee leuke dingen doen.
Die gingen kleren met ze kopen.
Met ze zwemmen of gewoon even een bakje koffie drinken.

Maar met de tijd zie je deze mensen ook langzaam minder komen, tot er bericht komt dat ze hun handen ervan af trekken.
En nieuwe vrijwilligers? Lastig te vinden.

In de gehandicapten zorg is het ook niet meer aantrekkelijk om te willen werken.
Het draaid tegenwoordig toch om veel geld verdienen.
In de zorg moet je veel kunnen werken wil je leuk rond kunnen komen en bijv een huis kunnen kopen.
Er word gekort in de uren, dus grote contracten worden er niet veel meer gegeven.

Er moet veel veranderen, maar ik zie dat niet gebeuren.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:04

Mijn moeder en tante werken allebei in de zorg en de verhalen die ik dan soms van ze hoor.....
Bij mijn tante worden de bejaarden soms al om 18:00 uur op bed gelegd omdat er bijna geen personeel is voor die avond.
Familieleden kunnen extra zorg inkopen voor bijvoorbeeld een extra douchebeurt of extra tijd voor te eten en het geld wordt wel aangepakt maar die extra douche ho maar.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen daar wordt met minuten gewerkt. Voor eten staat bijvoorbeeld 10 minuten, maar er zijn enkele patienten die gewoon heel langzaam eten en hebben aan die 10 minuten niet genoeg.Jammer dan....
Op die afdeling draagt bijna iedere patient een luier en het komt regelmatig voor dat mensen gewoon een deel van de dag met een vieze luier zitten.
Vroeger werden de kamers schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf. Tegenwoordig moeten de verpeegsters die taak er ook nog bijnemen.
Eerst stonden er 2 verpleegsters per afdeling. Nu 1 verpleegster en een gastvrouw (2x per dag)
Ze willen naar 1 verpeegter per 2 afdelingen! En goedkoper personeel.
Bezuinigingen worden steeds verder doorgedrukt. Want er moet nog meer personeel uit.
Maar de managers van het verzorgingstehuis (2 stuks) verdiende de man 200.000 euro per jaar!
Het is al eerder gezegd maar het is waar dat je beter in de gevangenis kunt zitten als in een verzorgings/bejaardenhuis.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 12:04

Shadow0 schreef:
Ronne schreef:
TS geeft aan dat zij, haar collega's en baas in een kwaad daglicht gesteld worden door de media.

Zij ervaart het zo. Ik niet. Ik vind het een aanklacht tegen het systeem van de medische zorg, meer dan een aanklacht tegen die specifieke zaken.

Ik ervaar het inderdaad zo. Een aanklacht tegen het systeem van de medische zorg, maar mijn collega's en ik worden erop aangekeken! Wij krijgen alle soerie over ons heen. Wij moeten nu alle vragen en klachten en opmerkingen van familie nav dit programma oplossen/beantwoorden of mee omgaan!

We mogen niks zeggen van hogeraf naar familie toe, dus als ze vragen hebben moeten we ze doorverwijzen en niet zelf antwoorden, maar vpk zijn wel altijd de klos. Je kan niet tegen een familielid zeggen "sorry uw opa moet nog even wachten want de wc is al bezet, er zijn er nog 3 voor u, ga maar naar de regering met uw probleem. Wij zijn de eerste tegen wie de mensen tekeer gaan..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 12:10

Lynske78 schreef:
Mijn moeder en tante werken allebei in de zorg en de verhalen die ik dan soms van ze hoor.....
Bij mijn tante worden de bejaarden soms al om 18:00 uur op bed gelegd omdat er bijna geen personeel is voor die avond.
Familieleden kunnen extra zorg inkopen voor bijvoorbeeld een extra douchebeurt of extra tijd voor te eten en het geld wordt wel aangepakt maar die extra douche ho maar.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen daar wordt met minuten gewerkt. Voor eten staat bijvoorbeeld 10 minuten, maar er zijn enkele patienten die gewoon heel langzaam eten en hebben aan die 10 minuten niet genoeg.Jammer dan....
Op die afdeling draagt bijna iedere patient een luier en het komt regelmatig voor dat mensen gewoon een deel van de dag met een vieze luier zitten.
Vroeger werden de kamers schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf. Tegenwoordig moeten de verpeegsters die taak er ook nog bijnemen.
Eerst stonden er 2 verpleegsters per afdeling. Nu 1 verpleegster en een gastvrouw (2x per dag)
Ze willen naar 1 verpeegter per 2 afdelingen! En goedkoper personeel.
Bezuinigingen worden steeds verder doorgedrukt. Want er moet nog meer personeel uit.
Maar de managers van het verzorgingstehuis (2 stuks) verdiende de man 200.000 euro per jaar!
Het is al eerder gezegd maar het is waar dat je beter in de gevangenis kunt zitten als in een verzorgings/bejaardenhuis.

En dat is dus wel een schrijnend geval..

Wij hebben wel gewoon een schoonmaakploeg die de kamers schoonmaakt. Wij hoeven dit dus niet te doen.

Wij tutten ook met bewoners.

En bij ons worden ze gewoon verschoond. Als mensen incontinent zijn van urine, dan hebben ze incontinentiemateriaal om. Dat vangt de urine op en de laag waar het op komt blijft droog, de korrels eronder nemen de urine op. Degene zit dus niet in een natte inco. Pas als de inco helemaal verzadigd is, wordt de bovenste laag ook nat. Maar dat duurt zolang, dat de bewoner dan al lang verschoond is.

En ik neem aan dat ze overal dezelfde incomaterialen gebruiken, dus ook in dit geval...

Dat is inderdaad fout, dat de hogere mensen zoveel verdienen! Daar zouden ze ook naar moeten kijken.

En inderdaad wat iemand hiervoor al zei. Dan moet er maar minder geld uitgaan naar andere landen, zorg eerst dat het in je eigen land goed geregeld is toch!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:11

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:12

Maar word er ook soms niet teveel afgeschoven op onderbemand zijn.
Ik doe mee aan een fixatie onderzoek, en als ik kijk naar 2 verschillende ziekenhuizen met dezelfde bezetting en afdeling.
Heeft er ééntje van de laagste fixatiegraad en dat bij een acute geriatrie. Lager dan een gewone heelkunde...

Daar word gewoon heel hard aan kwaliteit gewerkt, zelfs tijdens moeilijke onderbemande tijden

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 12:13

merel_gomez schreef:
Vriendin van me had een mooie tekst:

Laten we onze bejaarden in de gevangenis zetten en de criminelen in een verpleeghuis!
Op deze manier hebben de bejaarden toegang tot douches, hobby's, en wandelingetjes.
Ze krijgen dan ongelimiteerd gratis medicijnen, medische – en tandheelkundige behandelingen, rolstoelen enz.
Bovendien krijgen ze geld in plaats van te moeten betalen.

Ze worden constant via videocamera’s in de gaten gehouden dus ze kunnen direct geholpen worden als ze vallen of hulp nodig hebben.
Hun beddengoed wordt twee maal per week gewassen en al hun kleding wordt gewassen en gestreken naar hen terug gebracht.
Een surveillant checkt elke 20 minuten hoe het met ze gaat en brengt maaltijden en hapjes naar hun cel.
Ze kunnen familiebezoek ontvangen in een vertrek dat speciaal hiervoor ontworpen is.

Ze hebben toegang tot een bibliotheek, de sportzaal, ‘n geestelijke raadgever, het zwembad en mogen een opleiding volgen.
Eenvoudige kleding, schoenen, slippers en hulp zijn gratis voorhanden .
Privékamers voor allen met een tuin waar oefeningen gedaan kunnen worden.

Elke bejaarde heeft de beschikking over een computer, ‘n TV, ‘n radio en dagelijkse telefoongesprekken.
Een bestuur met managers is aangesteld om klachten in behandeling te nemen en de surveillanten moeten zich aan een strenge code hoe de bejaarden te behandelen, houden.
Terwijl aan de andere kant…
De criminelen koud eten krijgen, en alleen worden gelaten zonder dat er naar ze omgekeken wordt.
De lichten gaan om negen uur ’s avonds uit en douchen kan eens per week.

Ze wonen in een kleine kamer, betalen 5000 euro per maand en hebben geen enkele hoop er ooit nog uit te komen..

Ook in de gevangenis zou er dan te weinig personeel zijn om die mensen naar de bibliotheek te brengen of naar het zwembad.

Ik snap het verhaal, een gedetineerde heeft het in het algemeen beter dan een oudere in een verpleeghuis. Het is mooi gezegd zo, maar andersom is de oplossing ook niet :P

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 12:13

lesilla schreef:
Daar word gewoon heel hard aan kwaliteit gewerkt, zelfs tijdens moeilijke onderbemande tijden

zo zou het ook moeten zijn!
alles hoort in beweging te zijn en altijd zoeken naar nieuwere methoden/oplossingen..